Visa fullständig version : Vad tror ni om detta?
Cardinal set 2:
Detta är en perfekt haspelkombination för havsöring, men fungerar även utmärkt vid jakten efter Gäddor i insjö och skärgård. Rullen är en Cardinal 503R och spöt det nya Conolon CPS90-2P med vårt unika Gripfit
Setet består av en:
Cardinal 503R
Conolon Pro CPS 90-2P
Abulon Top 0,30 mm
Katalogpris 1488:-
Kurres kampanjpris 995:-
Kan det vara den ultimata lösningen för mig?
Bor i Misterhults skärgård, använder mest wobblers, skeddrag och jiggar upp till 40g.
Letar oftast efter gädda, aborre, lax eller sutter.
Var inte blyga nu, ska jag slå till?
:hungrig:
Förresten, om man är trött på nylonlina, ska man satsa på t.ex:
WHIPLASH PRO 0,21MM 270M GRÖN 26,4kg a´549:-?
Whiplash Pro gillar jag inte alls, vanliga whiplashen tyckte jag var helt ok dock.
bengtsson
2004-02-11, 12:58
power pro...eller fireline brukar jag köra...
Rullen och spöt då? Är det skräp eller inte?
Håller mig gärna till haspel...
mvh: macke
MastaPike
2004-02-11, 17:50
Visst är det grejer som håller och går att fiska med men rullen anser jag inte vara speciellt extra ordinär. Själv brukar jag akta mig för ABU:s haspelrullar, dom leder ofta till besvikelse, bättre att köpa en Okuma eller Shimano då.
Spöet däremot är helt ok. Som lina så föreslår jag Power Pro eller Fireline.
Sturgeon
2004-02-11, 18:27
För er som inte vet kan jag meddela att Whiplash Pro är samma lina som vanliga Whiplash. Enda skillnaden är ett annat sätt att mäta linan. Så enkelt är det, svinigt, men fakta.
Okey, det var liksom "paketpriset" jag fastnade för... Men om jag köper spöt löst var hittar jag lättast/bäst/billigast en Okuma eller Shimanorulle?
Kör ni alla med superlinor förresten?
Då när man inte behöver mer än kanske 0.17 eller så går det inte på en hel massa lina då? typ 300 meter eller så? Kanske bästa att gå upp i tjocklek, eller köpa bulk?
team char
2004-02-11, 22:38
kolla på sporting eller olssons fiske
bengtsson
2004-02-11, 22:48
just nu kör jag en 0,25 fireline (tror d e 17,4kg)....man vet aldrig när man får nått stort.... :P
jag tycker inte att man ska köpa paket....de e bättre om du säger vad du vill ha e en butik så plockar d ihop d åt dig....dessutom kan du då om du ligger på lite kanske få en shysst lina eller något annat skoj på köpet
men om du vill kolla sånnt gå ut på nån fiskewebshop....www.olssonsfiske.se
eller www.willyssportfiske.se
Vad det gäller linval så tycker jag det är bättre att välja en lite tunnare superlina och bygga under med gammal lina/nylonlina så att det blir precis lagom att spola på en spole av den lina du vill fiska med. Lite pilligt första gången, men sen blir det busenkelt när du behöver byta linan.
ok? ehh, alltså t.ex 150 nylon, och 100 superlina? Knyter man bara ihop linorna då? Vilken knut funkar till båda linorna?
Fasen, jag känner mig konfunderad! haha
Kanske ska köpa ett "marknadskit" för 300:-
:wow1: :wow1: :wow1: :wow1: :wow1: :D
MastaPike
2004-02-13, 00:25
grinner eller blodknut fungerar bra att skarva med.
team char
2004-02-13, 00:30
Andvänd en dubbel uni knut
Originally posted by furan
ok? ehh, alltså t.ex 150 nylon, och 100 superlina? Knyter man bara ihop linorna då? Vilken knut funkar till båda linorna?
Fasen, jag känner mig konfunderad! haha
Kanske ska köpa ett "marknadskit" för 300:-
:wow1: :wow1: :wow1: :wow1: :wow1: :D
Jag använder fireline till haspel och power Pro till multirulle.
Jag har en Shimano Super X 3000 till den änvänder jag 0,17 fireline... En rulle då, 110 m! Man skall ha nylon lina underst för annars finns det risk för att den glatta superlinan snurrar runt spolen...
Jag rekomenderar att du kollar på Shimanos rullar och Berkleys spön.'
Eller Shimanos spön, fast dessa kostar aningen mer. I alla fall dem bättre.
Jag skulle akta mig för Okuma....
Jag tror att ABU-paketet hos Kurres duger länge och inte lämnar dig i sticket när det gäller.
Du behöver nödvändigtvis inte byta lina heller men det kan finnas fördelar med en mera stum lina än en av nylon. Du känner smånafs i betet lättare och kan behålla dragstyrkan trots att du går ner i dimmension. Mindre dimmension ger längre lina att spela på när storöringen bjuder upp till dans.
Sen är det väl en fråga om jag inte skulle valt en rulle ur 600 serien i stället men då är det frågan om ett annat paket och ett annat pris.
Alessandro
2004-02-13, 11:23
Ingen fara att man behöver spola på 300meter, fireline och andra superlinor bygger mer, så man kan inte lita på vad som står för lin-rekommendation.
Själv köpte jag fireline på bulk av www.dan-tackel.com blir billigare i längden...
Hej,
Du kan lika gärna tejpa botten på spolen till önskat djup, sedan är det inga problem att knyta fast linan och du slipper skarva med nylon, iof kanske du vill ha extra lina i botten men om du känner att du klarar dig med 100-150 meter så kör med tejp i botten.
Tänk dessutom på att flätlinan "bygger" mer än en nylon i samma dimension.
Et tips är att beställa power pro i US, där kan du tjäna många hundringar inkl frakten av linan. Dessutom bör du tänka på att det i längden oftast är billigare med flätlina då du inte drar av linan lika ofta som du gör med nylon vid tillfällen då du fastnat med dragen.
Hmm
Jag har kollat runt litegrann och har hittat ett hyfsat fiskeset för ett bra pris.
¨
Rulle: Shimano Sahara 3000 pris 799kr på willyssportfiske
Spö: Berkley Series One 9fot 7-28 gram pris 1099kr på willys
lina: powerpro 0.19 // 13kg 249kr på willys
summa: 2147kr + frakt.
Om du inte är nöjd med storlekarna på rulle och sppöet så finns det en sahara 4000 för samma pris samt ett 10fot series one för samma pris. Bättre att köpa vettiga saker! Du har 5års garanti på rullen och spöet är riktigt najs!
abus rullar pajar ofta... fast min cd6 har hållt ett år nu helt utan problem! haleluja! däremot min cardinal agenda pajade 3 gånger på 1 år, enda fördelen är att då skickar dom på affären in den till abu som skickar tillbaka en ny, det tar ungefär 1 vecka men då använder man reservrullen:D
om du ska ha sahara så gå till sportfiskecompaniet på polhemsgatan 5 ( www.gulasidorna.se ) där har dom 50% på sahara just nu, dom hade det förra veckan iaf!
Tack ska ni ha allihop för ert engagemang!
Förrförra året köpte jag en Daiwa Regal-Z 3505T som har varit perfekt för mig ända tills nu, fuskade lite med servicen i höstas och nu låter den som en galen hund! Antagligen ett lager som är snustorrt och på väg att ge upp... Vet inte om det är nå´n idé att engagera rulldoktorn i detta fall, eller om jag bara ska lägga den till handlingarna. Tror nog jag köper "setet" jag skrev om först, sen lite superlina på det, borde väl hålla 2-3 år iallafall... Är nyfiken på ambassadeur 6000 också, men har aldrig kastat med multirulle, går väl åt en sommar med lintrassel innan man kommer på tekniken? haha, blir nog haspel igen...
Tack igen för alla råd!
//macke
bengtsson
2004-02-14, 12:00
om man vill prova köra flätlina utan att lägga ut 200-250kr har ajg sett att dom har på biltema (100m för 80-90kr)
jag har inte provat den själv men jag har hört folk som gjort d och dom verkar nöjda. finns även som 200m.
no offense... men på biltema skulle jag inte ens köpa en doftgran! haha ;)
Biltemas grejer är inte alls så dåliga som priserna ofta antyder enligt min erfarenhet.. Någon som testat linan?
bengtsson
2004-02-15, 00:03
Överdriver du inte lite du Furan...? :)
men linan kan ju faktiskt också vara värd att prova när den bara kostar 90 kr....om man känner att man inte vill lägga ut så mycke...d va mest därför jag tipsade om den....
LakStrut
2004-02-15, 01:18
Mina erfarenheter av ABU:s rullar är att det är riktiga slitvargar. Både old stuff och moderna grejer. Spöna är väl inga värstingar, men duger till att ta upp dina PB:n med.
BilTemas stumma lina suger kraftigt. Har samma kvalité som björntråd. Inget fel med björntråd, men som fiskelina duger det inte.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.