Visa fullständig version : Platser från land längs med Lödde Å
Hej!
Jag är helt ny på forumet och nyinflyttad i Malmö.
Funderar en del på Lödde Å när isen smälter. Har någon tipps på platser från land där som är relativt lättilgängliga med bil?
Har ingen båt men skulle ändå vilja prova där med både räkmete, spinnfiske och flugfiske. Har någon tipps kring detta också. Val av agn vid mete? Flöte eller botten mete? Val av gäddflugor?
Hej!
Jag är helt ny på forumet och nyinflyttad i Malmö.
Funderar en del på Lödde Å när isen smälter. Har någon tipps på platser från land där som är relativt lättilgängliga med bil?
Har ingen båt men skulle ändå vilja prova där med både räkmete, spinnfiske och flugfiske. Har någon tipps kring detta också. Val av agn vid mete? Flöte eller botten mete? Val av gäddflugor?
Åk till reningsverket i borgeby, lätt tillgängligt och finns ett par platser! har bara provat lödde 2ggr, åfisket där e inte riktigt min grej, finns stora krokodiler, men de e långt mellan huggen, finns ju fler platser längs ån, men där trivdes jag ganska bra iaf.
När du köper fiskekort kan du få info om var du får stå och fiska från land. Observera att det ENDAST är dessa platser du FÅR fiska på ifrån land. Jag har själv missat detta för många år sedan och blev ganska hårt bortkörd av en smått aggresiv bonde! Övriga platser är således förbjudna. Från båt får du fiska nästan överallt.
Kolla även på http://www.loddean-fiske.org/
Ok, jätte bra info och tack för tippset om bönderna. Hade precis sådana planer på att föröka nå lite andra platser än de på kartorna,,ev längs med olika småbåtsplatser som man kan se via google-maps men då kanske man gör klokt i att skippa det :-)
När det gäller gäddan. Jag är helt ny på gäddmete men är sugen. Vad jag har fötstått och läst här på forumet så verkar det typ bäst att meta med Mört men för en nybörjare finns det enklare grejjer som kan funka, räka eller?
Nä. Kör du mört efter gädda. Ev. Sill el. dyl. Om du inte vill fånga din egna betesfisk. Räka är nog inget vidare på krokodil.
Ok, jätte bra info och tack för tippset om bönderna. Hade precis sådana planer på att föröka nå lite andra platser än de på kartorna,,ev längs med olika småbåtsplatser som man kan se via google-maps men då kanske man gör klokt i att skippa det :-)
När det gäller gäddan. Jag är helt ny på gäddmete men är sugen. Vad jag har fötstått och läst här på forumet så verkar det typ bäst att meta med Mört men för en nybörjare finns det enklare grejjer som kan funka, räka eller?
Det är svårt att fiska från land i Lödde. Vet några som skiter i förbudet och fiskar från land på andra än utmärkta platser men oftast har de vadare då så de kan ställa sig en bit ut.
Överlag så är Lödde å skitsvårt, är du nybörjare skulle jag prova en massa andra vatten innan du ger dig på lödde. Lödde är jäkligt segt och även "gäddproffs" kan nöta flera dagar utan minsta känning. Dessutom är det ganska strömt så här års vilket gör att du måste vara ganska van vid att hantera metet.
I lödde tas de flesta gäddor på mete med levande STOR mört. En del tas dock på jerk. Resten av fångsten är nog lätträknad.
Prova någon insjö som är enklare, bygg upp lite självförtroende...och kom sen tillbaks till Lödde och jaga din +15 kg.
Ja det känns lite väl meckigt det här med Gäddmete, agna med stor mört, svårfiskat, segt, kallt känner redan hur moralen kommer få sig en törn när fingrarna är som is och stå där och fippla med mört i -10 grader. Som du säger bättre köra metet i enklare vatten, bygga upp lite erfarenhet och självförtroende i någon sjö när det är varmare sen göra nya metförsök till hösten istället. Häckeberga sjön verkar ju vara vettig eller andra tipps?
Får kanske rent av ta fram Kelepper faltkajaken, på med flytoveralen och ro/paddla drag istället i Lödde Å. Ev köra lite gäddfluga också men tror inte jag vågar mig på med vadarna nu när det lär vara ganska strömt också plus att det här med vadarna också är nytt för mig. Vill ju gärna inte hamna upp och ner i Lödde Å :oj: Köpte vadare, jacka och skor nu när jag har flyttat ner till Malmö från Mälardalen.
Åkte runt hela sommaren 2009 när vi hade flytat ner hit och letade spännande fiskeplatser, på olika pirar andra ställen runt om kusten. Upptäckte att det lär vara bra mycket roligare att fiska längs skånes kust om man har ett par vadare, så sagt och gjort vadarna är införskaffade men tror inte jag vågar vada i några åar ännu under vintern men får väl försöka på någon långgrund strand i alla fall efter havsöring.
Vill passa på att tacka för tippsen och också säga att det är ett jäkla bra forum det här. Ruggigt hjälpsamma medlemmar. TACK ALLA! :elgura:
Dragrodd är förbjudet i Lödde. Häckeberga är trevligt, men gäddmete är bara tillåtet i en mindre del av sjön. Jäkla massa regler för fiske här nere...
Krokodiljägaren
2010-01-10, 21:58
mikael.. var får man inte fiska i lödde för bönderna?
vilken del får man inte gädd meta i häckeberga?
inte hört talats om de innan men de e bättre o veta innan man får salthagel e röven:P
Bonden skrek mest, men han var jäkligt arg. Hade tydligen trampat på något man inte skulle trampa på, men det är nog 10 år sen nu. Det står på fiskekortet var du får fiska. Från båt får du fiska nästan överallt, finns några områden med totalt fiskeförbud.
Lika så står det på fiskekortet för häckeberga var du får fiska och var du får meta. Gäddmete får ske i område 1 och 2 tror jag, typ vid slottet. Bak på kortet finns en karta över sjön och de olika områdena.
Det är hårt här nere. Lite vilda västern :cool2:
Mycket regler men visst det kan jag förstå efter att ha fiskat på lite olika ställen runt Malmö utan regler,
:offtopic: typ ÖN, Limhamn i våras när folk stoppade levande horngäddor i rakt ner i plastpåsarna utan att avliva samt
Kanalen Malmö där folk hade med sig hinkar nu i höstas som de bara satt och fyllde med vansinnigt små aborrar, en del körde "plaspåsen" även där med att bara slänga i fisken i påsen utan att avliva. Sen skräpa ner som fan med både det ena och andra. Konstigt att man inte tar vara på det fria fisket bättre!
Men Ok lite tråkigt med vissa regler, försökte meta regnbåge här i Skåne när det var som varmast. Typ helt omöjligt att hitta något P&T-vattem som tillät detta här nere. Slutade med att jag fick åka ända till Harasjömåla för att kunna meta lite Regnbåge.
:btt3:
Men men man får väl bege sig till de skjutande bönderna i Skåne och vara jäkligt följsam av våra fiskevårdande reglementen. Hoppa i Kajaken och bara kasta lite wobbler, då kan det ju inte bli fel så länge man har fiskekortet betalt och klart. Får man fiska där i sandbanken, där ån mynnar ut eller liksom presis innan åmynningen, Lödde Å. Tänkte man kunde bottenmeta lite med räkan ändå och hoppas på havsöring samtidigt som man kastar lite wobbler och större Jiggar efter Gädda? Tyckte jag läste att man trots allt fick fiska med 2 spön, eller?
Krokodiljägaren
2010-01-10, 22:42
ärligt talat har ja aldri sett ett fiskekort från häcke.. ingår ju i båthyran.. o eftersom vi betalar över internet så får man aldri något kort:P
Det är hårt här nere. Lite vilda västern :cool2:
Mycket regler men visst det kan jag förstå efter att ha fiskat på lite olika ställen runt Malmö utan regler,
:offtopic: typ ÖN, Limhamn i våras när folk stoppade levande horngäddor i rakt ner i plastpåsarna utan att avliva samt
Kanalen Malmö där folk hade med sig hinkar nu i höstas som de bara satt och fyllde med vansinnigt små aborrar, en del körde "plaspåsen" även där med att bara slänga i fisken i påsen utan att avliva. Sen skräpa ner som fan med både det ena och andra. Konstigt att man inte tar vara på det fria fisket bättre!
Men Ok lite tråkigt med vissa regler, försökte meta regnbåge här i Skåne när det var som varmast. Typ helt omöjligt att hitta något P&T-vattem som tillät detta här nere. Slutade med att jag fick åka ända till Harasjömåla för att kunna meta lite Regnbåge.
:btt3:
Men men man får väl bege sig till de skjutande bönderna i Skåne och vara jäkligt följsam av våra fiskevårdande reglementen. Hoppa i Kajaken och bara kasta lite wobbler, då kan det ju inte bli fel så länge man har fiskekortet betalt och klart. Får man fiska där i sandbanken, där ån mynnar ut eller liksom presis innan åmynningen, Lödde Å. Tänkte man kunde bottenmeta lite med räkan ändå och hoppas på havsöring samtidigt som man kastar lite wobbler och större Jiggar efter Gädda? Tyckte jag läste att man trots allt fick fiska med 2 spön, eller?
Tror att du får fiska där. Räka kan vara juste så fort isen släpper. Havsöringen halt klar, och med lite tur även abborre, men då skall det helst vara levande räka.
ärligt talat har ja aldri sett ett fiskekort från häcke.. ingår ju i båthyran.. o eftersom vi betalar över internet så får man aldri något kort:P
Alltid ditt eget ansvar att ha koll på reglerna!
martinus
2010-01-11, 00:15
Skulle det verkligen vara förbjudet att fiska i Lödde där det inte är utmärkta platser? Tvivlar på det. Har bara träffat en bonde i Lödde som var mycket trevlig, stod på hans brygga och han kom fram och pratade. Annars håller jag med om att det är regler, folk och arga bönder till förbannelse här nere.
Skulle det verkligen vara förbjudet att fiska i Lödde där det inte är utmärkta platser? Tvivlar på det. Har bara träffat en bonde i Lödde som var mycket trevlig, stod på hans brygga och han kom fram och pratade. Annars håller jag med om att det är regler, folk och arga bönder till förbannelse här nere.
Kanske har de skalat ner på kraven sen jag tittade närmare på detta för ca 10 år sedan, det var även då jag träffade på den upprörda bonden. Nedan ses deras regler hämtade från http://www.loddean-fiske.org/
"Fiskeregler
Fiskekortet berättigar till fiske med handredskap från land, stillaliggande eller drivande båt.
Trolling är således INTE tillåtet. Ej heller får ekolod användas vid fiske.
Varje behörig fiskare får använda max 2 fiskeredskap samtidigt.
Utöver allmänna bestämmelser gäller följande begränsningar i fisket.
Lax och/eller öring
Förbjuden 1/10 - 31/12. Övrig tid max 2 fångade och hemtagna fiskar per kort och dag.
Minimimått 50 cm. Utlekt fisk bör återutsättas.
Gädda
Max 2 fångade och hemtagna fiskar per kort och dag.
Gädda med längd överstigande 100 cm ska återutsättas!
Abborre
Max 3 fångade och hemtagna fiskar per kort och dag
OBS! Fiskeförbud utanför åmynningen 15/9 - 30/4
Mete
Tänk på smittorisken betesfisk som används ska vara fångad i Kävlinge - Löddeån!
Vad som gäller vid fiske med levande betesfisk, hänvisas till djurskyddsmyndighetens hemsida
Kontroll
Giltigt fiskekort skall medföras vid fiske och på begäran uppvisas för tillsynsman och fiskerättsägare.
Det finns tolv tillsynsmän inom området
Förverkan
Fiskekort kan nekas eller förverkas av föreningen
Slutligen
Fiskereglerna är utformade under förutsättning att fiske ska kunna bedrivas så störningsfritt som möjligt för fiskare, markägare och natur inom området. Följ därför de relativt få fiskeregler som finns, utnyttja de fiskeplatser som är markerade på kartan, följ anvisningarna om parkering, gångvägar, fiskeförbud, naturreservat mm samt visa hänsyn mot natur, markägare, betande djur och övriga fiskare. Du som gräver efter mask - TÄNK PÅ VAR DU GRÄVER! "
På rad 3 och 4 från slutet syns texten "utnyttja de fiskeplatser som är markerade på kartan". Detta tycker jag tyder på en lite mildare tolkning än den som jag upplevde för 10 år sedan, men jag tror nog fortfarande att de kan hävda att det är förbjudet.
Själv bryr jag mig inte så mycket då jag sedan dess ej fiskat ifrån land, mer än på ett utmärkt ställe där jag brukar meta braxen på våren.
Det står också att "Utlekt fisk bör återutsättas" vilket känns vettigt. Läste någonstans att matvärdet i utlekt fisk är hetl värdelöst ändå men hur ser man att fisken är utlekt förutom att den lär vara magrare än vanligt. Är fenorna mer slitna? Kan man se något på färgen?
theoneandonly
2010-01-11, 18:15
Det står också att "Utlekt fisk bör återutsättas" vilket känns vettigt. Läste någonstans att matvärdet i utlekt fisk är hetl värdelöst ändå men hur ser man att fisken är utlekt förutom att den lär vara magrare än vanligt. Är fenorna mer slitna? Kan man se något på färgen?
http://www.havsoringpaosterlen.se/
Kolla blänkare eller raga där. Sen varierar det såklart hur mycket raga det är beroende på hur mycket fisken har återhämtat sig men det är god sed att släppa i allt som inte är 100% blänkare. Blir också som en slags naturlig fångstbegränsning då ragorna är lite för lätta att fånga ibland. Om du nu skulle få för dig att du gillade att äta äckliga raga
Ruggigt bra länk. http://www.havsoringpaosterlen.se/ När man ser den så lär det inte vara så svårt att se vad som är lekfisk och vad är blänkare. Tackar och bugar!
Lyfter den här gamla tråden. Hur är det med dom förbjudna fiskeplatserna? Det finns ju några markerade med rött på kartorna sen är några områden utmärkta med svarta pilar men inte alla. Får man fiska på alla platser som inte är inom de röda markeringarna eller måste man även hålla sig innanför de svarta pilarna?
johan0201
2010-06-08, 18:43
För att återgå till själva ämnet så undrar jag med var det finns sjyssta platser att stå på