Visa fullständig version : Färnamete, spö och bete??
Stefannilsson73
2004-02-20, 15:52
Någon som kan tipsa lite om bra spön och beten för färnamete??
Förra året togs de 9 av de största färnorna på bottenmete.
1 togs med frilina och bröd (Ytmete?).
Av de bottenmetade togs 1 på majs, 3 på räka och 6 på bröd.
Eftersom färnorna håller sutarstorlek borde samma typ av feederspön fungera till dem som till sutarna.
köp ett feederspö (toppar,1,5oz-2,5oz) agna med dagsfärsk fralla eller räka.
när är det lämpligt att börja meta färna?
Jag tycker ost är ett bra bete till färna....
Färna är en fisk som man kan fiska året runt, dock så fångas de största exemplaren i april med omnejd om man ser på statistik från svenskan.
freakout
2004-03-13, 23:25
Går det bra att använda matchspö ner man fiskar med frilina och flytbröd? Eller är jag helt ute och seglar?
Shanghai Lilly
2004-03-14, 11:15
Falukorv, is realy good cut into small cubes.... cheese paste made with blue cheese, like möglig ost!!!
William...
Shanghai Lilly
2004-03-14, 11:23
As for a rod look for an Avon style rod, they often come with two tops. one quiver tip top, and one 1`1/2LB tc top.. there perfect for tench, chub, even close range carp fishing... if you want some more info i can find you some links!!!
William...
Carpoholic
2004-03-15, 22:04
Pop up a huge chunk of bread flake off the bottom mate and feed the swim with mashed bread. Chub cannot resist it and neither can big Ide!!! Try the paternoster rig with the 4 turn water knot and a 1oz arlesey bomb and use a split shot or lead putty (which is better) to hold the bread down. You wont go far wrong there mate ;-)
Om jag utgår från mitt färnafiske i svartån så föredrar jag ett feederspö 12fot modell heavy så man kan fiska av även de hårdare strömmarna! Betet nr 1 till färna är Bröd så är det bara men använder även mkt hard-cheese(tex kuber av edamerost) vilket fungerar mkt bra framförallt under nattfisket av ngn anledning! Men har även fångat färna på räka, majs, mask, boilie, äpple, korv mm. Frilinefiske är väl det roligaste fisket men bottenmetet det klart effektivaste många ggr! Bästa färnafisket är väl i april/maj men funkar året runt och framförallt dygnet runt under maj/juni är nattfisket outstanding!
patricskoog
2004-03-16, 10:07
Färna på långspö *****! men feeder fiske är väl effektivast.. majs, bröd, räka, ost, maggot.. det mesta funkar!
:headbang:
en feeder laddad med ströbröd/hönsfoder och en massa hampfrön går inte av för hackor till färna!