handdator

Visa fullständig version : "Båttrailer" : Extra smart båttillsats

Eino
2010-01-17, 20:23
Smarta båttillsatser för flaksläp :appl:
nästan som om man skulle ha kommit på det själv.......

http://www.stjernsundskonstruktion.se/?page_id=6

tintin_jkpg
2010-01-17, 20:49
Ja det var smidigt.

Fram med profilerna och svetsen nu Eino och ta fram en ännu bättre och enklare lösning :)

Tumlaren
2010-01-17, 20:51
Verkar bra om du har en kort båt eller en släpvagn med lång drag , gjorde själv en sådan tillstats till min släpvagn till en 4,25 meters båt. Det gick inte att ha motorn på båten under flytten mellan sjöar eller annan färd. Släpet började wobbbla när man kom upp i 50-60 km/h, ännu värre blev det med motorn på båten.
Det brukar vara för kort mellan hjulen och kulan så det blir baktungt, jag har ett släp som har flak på 2,5 m.
Jag gjorde själv en båttralier av ett gammalt husvagns chassi de har större avstånd mellan hjulen och draget, hela kalaset gick på förutom besiktningen under 2000 kr.
Tumlaren

Höstrusk
2010-01-18, 18:06
Har kört runt min 4meters på ett hemmabygge och till våren så köper jag en riktig trailer. Det säger väl nåt om min inställning.

Tumlaren
2010-01-18, 21:06
Har kört runt min 4meters på ett hemmabygge och till våren så köper jag en riktig trailer. Det säger väl nåt om min inställning.

Vad vill du ha sagt med detta inlägg, att ingen kan bygga en egen båttrailer eller. Mitt bygge fungerar utan problem, kommer inte att köpa någon färdigbyggd för dyra pengar när jag kan bygga en som fungerar lika bra.
Tumlaren

Eino
2010-01-18, 21:23
Ja det var smidigt.

Fram med profilerna och svetsen nu Eino och ta fram en ännu bättre och enklare lösning :)

Man blir ju sugen.... men jag försöker sluta med att bygga båtkärror å likn
måste ju egentligen vara bättre med 2 hjul fram ,2 längst bak och 2 monterade bak på kärran som rullar i en i-balk på varje sida istället för en fasliggt massa hjul

Ang att hemagjorda kärror inte skulle vara lika bra som köpekärror.....
dom kan vara väldigt bra men finns även skräckexempel som är byggda utan någon som helst tankeverksamhet och bristfälliga svetsar "svetsa först tänk sedan"

Höstrusk
2010-01-18, 22:43
Vad vill du ha sagt med detta inlägg, att ingen kan bygga en egen båttrailer eller. Mitt bygge fungerar utan problem, kommer inte att köpa någon färdigbyggd för dyra pengar när jag kan bygga en som fungerar lika bra.
Tumlaren

Ja min inställning är att hemmabyggen OVANPÅ ett vanligt släp inte är en idealisk lösning. De blir höga och vingliga. Om man svetsar ihop ett eget släp som ser ut som en vanlig trailer kan det kanske bli bra om man är proffs, men så jädra dyra är de faktiskt inte att det är värt arbetet tycker jag.