handdator

Visa fullständig version : Bästa perioden?

lupachiotto
2010-01-21, 12:30
Hej allesammans! Har planer på att åka till Jämtland i sommar och fiska öring, harr och röding. Undrar om ni kan tipsa om när det är som bäst att åka? Har för mig att maj-juni ska vara en bra period men är inte säker.

Eller fungerar det lika bra hela sommaren?

mvh/ Andreas

Skalle
2010-01-22, 08:52
Maj och början av juni är alldeles för tidigt iallafall.
Maj är det dessutom fredat för harrlek i nästan alla strömvatten som har harr.

Slutet av juni och framåt funkar det bättre, dock ganska beroende av väder, som överallt annars.

lupachiotto
2010-01-22, 13:13
Ok, tack så mycket för informationen! Vill ju inte störa harrarna :)
Då blir det förmodligen juli.

Ha det!

Jonte9
2010-05-20, 16:42
Har varit och trollat mycket samt kastat från båt och under 3 - 4 fiske turer har vi fått 5 öringar storlek 0.8 - 2kg (trolling) fått 2 öringar från kastat från land ( 1kg - 1.5kg ) har dels fått en jävla massa abborrar å gädda! så fara ut maj - juni tror ja funkar bra, vi har hållit till i Stamseleviken ca 2-3 mil från Strömsund

AxlRose
2010-05-20, 18:31
Det dom flesta brukar rekommendera som bäst tid på året (när det gäller desse fiskarter lite längre upp i landet) är början av augusti.

Det här blev min 500 post på forumet förresten :D

Team Fanny Farm
2010-05-21, 08:51
Beror ju också på vart du tänker fiska?
Högfjället, skogslandet, åar, sjöar.

Annars så vill jag påstå att dom två sista veckorna i juni är dom bästa.
Rocken brukar kläckas under den tiden, och då bjuds det till fiskefest om vädret är någorlunda rätt.

danielroos
2010-05-21, 13:48
I sommar tvingas vi att ta en tidig fiskevecka. Redan i början på juni, alltså väldigt snart. Våren är sen osv. Är det realistiskt att få ngt bra strömfiske tror ni. Tips? Hur är isläget uppe i fjällen? Såg att isen på åresjön gick nyss, sent..

Team Fanny Farm
2010-05-22, 08:14
Nja fjällen tror jag inte blir någon höjdare första veckan i juni i år.
Det har varit på tok för kallt och snösmältningen är i full gång i en del av fjällen.

Men det beror ju lite på vart?

Dom strömmar som är reglerade kommer det säkert att gå att fiska i OM vattenståndet för just de dagarna är ok, risken med dom reglerade älvarna är att kör ett kraftverk så kör som regel alla :(

Eskil
2010-06-13, 21:37
just nu är de ju rått och kall (södra jämtland). Hoppas de blir lite torrare och sol nästa vecka då:sun: