handdator

Visa fullständig version : skånsk öring

Krokodiljägaren
2010-01-24, 08:11
någon som tror på öringfiske ida någon stans mellan falsterbo o barsebäck?
isfritt?
fisk i vattnet?

some0neelse
2010-01-24, 09:35
Såklart att du ska!
Allt annat vore väldigt dumt.
Jag ska ut till brofästet och se om jag får något där, såg en fisk igår men fick inga hugg. Det är kallt, och isen har förstört över 20 meter lina för mig.
Men de är sol och väldigt fint ute, bara de en upplevelse!

Krokodiljägaren
2010-01-24, 09:36
okey men e de isfritt där så man slipper fastna i isflak o sånt?
ingen slusshi effekt?

Jippe
2010-01-24, 09:49
Var fiskar ni öring? Finns de utanför barsebäck? Och med vad fiskar ni för nått?

Krokodiljägaren
2010-01-24, 09:51
ja fiskar me allt de vanliga spöket snaps sandgrävlingen gladsax kustwobblern o dom.. men någon öring har ja inte sett iår:P fiskar på ön brofästet o provat barsebäck någon gång me

some0neelse
2010-01-24, 09:51
Alltså de är kristaller i vattnet, helt klart, och det är små isbitar.
Men det är (var) inga flak, jag var ut igår, då var de stora problmet.
Ser ut som jag är full i förra posten, där jag försöker dilla om dåtid är alltså igår, då var det alltså OK.

Krokodiljägaren
2010-01-24, 09:56
hehe låter nästan som du e full inu;P
men ska ut ti brofästet nu när som.. värsta som kan hända e att man får köra till någon pirr istället:P

Jippe
2010-01-24, 10:01
Jaha, själv ska jag också ut om 1h ungefär. Väntar på brorsan sen blir de ut med båten utanför VHEN. :))

some0neelse
2010-01-24, 10:02
Har fått i mig frukost nu iallafall..
Skumt att jag inte lyckas skriva sammanhängande text, de brukar inte vara så svårt ;).
Jag försökte berätta om de stora problemet, att min haspel trasslar något förgrymmat!
Tror det är isen som fastnar i spolen och då blir det helt enkelt fel.

some0neelse
2010-01-24, 10:03
Jag står vid brofästet, men kring 12.

Krokodiljägaren
2010-01-24, 10:07
aa okey. läste om ditt problem i en tråd igår.. kan ju vara så att vattnet som e på linan när du vevar in helt enkelt fryser fast.
kör själv me ambassadurer så ja slipper de problemet..

okey då ses vi kanske där
ser du en fjåne i en gulblå flyttoverall alternativt gula arbetsbyxor e de ja.

some0neelse
2010-01-24, 10:16
Jag ser ut som en michielingubbe, fyfan va kallt!

Krokodiljägaren
2010-01-24, 12:55
gick inte o fiska:( va på ön brofästet klagsam o barsebäck:(

some0neelse
2010-01-24, 13:26
Jag står vid brofästet nu.. Måste ha varit kallt i natt. Är kallt med för den delen.
Nu går jag hem efter två kast! En fin promenad, trist att jag pausar till det blir varmare.
Den magiska gränsen "nollgradigt" känns långt borta just nu.
Fan.

Krokodiljägaren
2010-01-24, 14:26
aa nu går ja i ide tills isen e borta

FishFinder5000
2010-02-04, 19:19
Var fiskar man öring i norra Skåne nu?
Och hur?

Krokodiljägaren
2010-02-05, 17:17
någon som har koll på om där e fiskebart någon stans mellan falsterbo o barsebäck? is fritt o så?
tänkte ta en tur i morgon

Axor
2010-02-05, 17:23
någon som har koll på om där e fiskebart någon stans mellan falsterbo o barsebäck? is fritt o så?
tänkte ta en tur i morgon

Var precis vid brofästet, där var HELT isfritt vad jag kunde se från parkeringen! får väl dra dit på söndag! :)

Krokodiljägaren
2010-02-05, 17:27
de va skönt o höra.. då finns de lite hopp om de:)
när ni menar brofästet e de där utkiksplatsen är eller bokstavligen talat under bron?

Axor
2010-02-05, 17:29
de va skönt o höra.. då finns de lite hopp om de:)
när ni menar brofästet e de där utkiksplatsen är eller bokstavligen talat under bron?

jag menar vid utsiktplatsen, ut med piren! ja nu jävlar vill jag inte se nån jävla snö eller is mer, e så ruskigt tok trött på denna skit! säger bara en sak, stackars norrlänningar som får stå ut med de så länge!!

Krokodiljägaren
2010-02-05, 17:37
jag menar vid utsiktplatsen, ut med piren! ja nu jävlar vill jag inte se nån jävla snö eller is mer, e så ruskigt tok trött på denna skit! säger bara en sak, stackars norrlänningar som får stå ut med de så länge!!

aa då menar vi samma ställe..
du tyck inte synd om dom.. e man så dum så man bor på ett ställe som bara e fiskbart 3 månader om året får man skylla saj själv :winner:

some0neelse
2010-02-05, 19:19
Väntaväntavänta....
Isfritt?? Som i att det inte är is?!

Jag hade inget hopp alls om att det ska var isfritt, såg i mailen att KJ postat en förfrågan, tänkte bara kolla hur pass sågad man blir på en sån fråga idag..

Nu vet jag inte vilken tid ni är där, men om någon vänlig själ är där så rapportera in i denhär tråden om det inte är OK.
Jag postar så fort jag är där, oavsett om det är skridskois eller kajakväder.

some0neelse
2010-02-06, 12:22
Nja... Två timmars fiske blev det.
Det är ingen is, inte så mycket slush heller.
Men det blåser för mycket för att jag ska stå ut lite längre än dehär!
Någon annan dom orkat sig ut?

Krokodiljägaren
2010-02-06, 14:12
okery ska ut o ge de ett försök i morgon.

Krokodiljägaren
2010-02-20, 10:09
någon som vet hur isläget är vid kusten i malmö området?
något som lurat upp någon havsöring än?

Axor
2010-02-20, 10:14
någon som vet hur isläget är vid kusten i malmö området?
något som lurat upp någon havsöring än?

vart precis ute på ön, där var isfritt längst ut, inne i bassängen flöt lite is. Jag stog inte där så länge, kommer inte överens med min nya rulle, så jag tog ett par kast och begav mig hemmåt igen...
Har dock hört om några som dratt lite öringar, men om de e sant, de vette katten?

Krokodiljägaren
2010-02-20, 10:17
aa okey. ska man kanske ut o testa:P
va e de för rulle du köpt?

Axor
2010-02-20, 10:39
aa okey. ska man kanske ut o testa:P
va e de för rulle du köpt?

De e en Shimano Stradic 2500 FC, riktigt riktigt fin rulle! Men den höga utväxlingen som igentligen är perfekt för havsöringen är inte i min smak, jag kommer aldrig riktigt trivas med så hög utväxling. Många gillar de, men inte jag. Därför måste jag nu sälja den igen, efter ca 20 kast ihop! =(

Krokodiljägaren
2010-02-20, 10:42
hehe de e dyrt o fiska:P går åt mycke läropengar:P
måla precis sista färgen på första jerken me sprajburk.. tror du inte ja lyckas får den o rinna då.. svart rinning på gul grönt e inte fräckt:P

some0neelse
2010-02-20, 10:53
Ön elller bron? Eller?
Nu blev jag en aning sugen...

Krokodiljägaren
2010-02-20, 10:57
ja har inte bestämt än.. hur ser stenarna ut vid ön. e dom fortfarande istäckta?

some0neelse
2010-02-20, 11:04
Min fru har inte bestämt än hon heller:love:...
Jag vill bara ha vår!!!!! Man känner sig verkligen fel när man står i en snödriva för att kustfiska.
Åker ner och kollar isen senare idag, sen får vi se vad som sker imorgon.

Krokodiljägaren
2010-02-20, 11:07
ja de e helt sjukt.. man e ju färdig för sankt lars.. står o fiskar i snödrivor.. sitter o båtfiskar i minusgrader o snöstorm.. va e de för fel på oss igentligen

Axor
2010-02-20, 11:08
hehe de e dyrt o fiska:P går åt mycke läropengar:P
måla precis sista färgen på första jerken me sprajburk.. tror du inte ja lyckas får den o rinna då.. svart rinning på gul grönt e inte fräckt:P

Firetiger? ;)

Axor
2010-02-20, 11:10
ja har inte bestämt än.. hur ser stenarna ut vid ön. e dom fortfarande istäckta?

jag stog längst ut på ett litet isflak på stenarna, kanske inte så smart! ;) men man är som man är! :fiska2:

Krokodiljägaren
2010-02-20, 11:13
Firetiger? ;)

ja väljer o kalla färgsättningen för nytänkande:P

some0neelse
2010-02-20, 11:29
Eftersom vi alla verkar vara på havsöringen så kanske man ska börja göra beten nu när det är kallare än 4 grader i vattned!
Någon som gjort eller gör några beten för HÖ?

Krokodiljägaren
2010-02-20, 15:15
va nere vid brofästet precis.. inga problem o fiska där.. men blåste som satan.

stregnil
2010-02-22, 14:02
Någon som varit runt mynningen i Lödde eller Barsebäck de senaste dagarna?
Det är väl knappast isfritt va?

Svarar på min egen fråga.... isfritt om man står på piren i Barsebackshamn, dock ingen napp

Borgie
2010-03-01, 12:29
Jag har aldrig fiskat havsöring i Skåne men funderar på att prova lyckan någon gång nu i vår. När är fisket som bäst? Behöver man vadarbyxor eller klarar man sig utan?

FireRaptor
2010-03-02, 21:16
Jag och Banzai sitter också och väntar på rätt tillfälle för HÖ. Ni som flugfiskar, blir det något på kusten?

some0neelse
2010-03-04, 09:26
Bara för att känna lite glädje på en jobbtorsdag...
Är det någon som har koll på att isen är borta vid brofästet?
Det måste vara så, jag antar att det är så, jag hoppas att de är så..

fiskerobban
2010-03-04, 14:35
Jo det går att fiska vid brofestet men kylan är brrrrrrr!!! var där tre timmar och bara ett hugg!! kommer att vänta en vecka till!!

Skitfiske på er!!:fiska1:

Pe
2010-03-08, 18:54
Då tog man sin första H-öring i år, en fin blänkare på1,9kg. Prova sydkusten här e de nästan slushfritt och lagom sydvästlig vind.
Halstrad öring med gräddkokta champinjoner, en näve dill och kokt potatis.Till det en petrolium pumpad riesling, visst e de härligt att leva! :headbang:

skitfiske

Giants
2010-03-09, 09:02
Då tog man sin första H-öring i år, en fin blänkare på1,9kg. Prova sydkusten här e de nästan slushfritt och lagom sydvästlig vind.
Halstrad öring med gräddkokta champinjoner, en näve dill och kokt potatis.Till det en petrolium pumpad riesling, visst e de härligt att leva! :headbang:

skitfiske

Bara att "lyfta på hatten" och gratulera!!

Tog du den på fluga eller spinn?

Var på sydkusten brukar du fiska?
Jag har bara varit ute 1 gång och då blev det Vikhög. (nära barsebäck)

Jultomten
2010-03-09, 17:49
Tjena allihop
Jag funderar på att sticka upp i helgen går och funderar på om man skall ta spinn eller fluga ??? Vet inte vilket dem hugger bäst på ?? Har bara fått en Hö en gång innan så är ingen expert på detta område. Jag tänkte sticka till brofästet och en sak till har ni några drag eller flugor och rekommendera ????

Mvh Jultomten/ Stoffe

fr3kazo1d
2010-03-09, 23:22
hoppar in lite snabbt här, vart vid brofästet brukar man fiska och hur tar man sig dit enklast? e inte jätte bra på hitta runt om i malmö eller ut till fästet

kan även tillägga att de kanon fint i barsebäck nu ingen is men tyvär ingen fisk heller vart där 2 ggr nu utan framgång

Brownie
2010-03-10, 09:27
Hundra meter söder om brofästet är det klassiska stället. Där är en hörna med några stenar i vattnet nedanför. Ett par hundra meter till söderut finns en långgrund sandstrand med lite stenbumlingar. Där kan man testa om man har vadare. Man kan också testa från den långa piren nedanför luftkastellet.

Fluga brukar vara lite bättre vid lugna (klart i vattnet) förhållanden och spinn när det är lite grumligare och blåsigare. Öringen är inte kräsen vad det gäller flugor så det mesta funkar. Men klassikerna är naturalistiska räkimitationer och småfisksimitationer.

Drag som funkar är klassikerna som spöket, snaps, witch, vicke, gnosjö, sandgrävlingen. Jag tar gärna silvriga drag vid solsken och kopparfärgade/mörka vid mulet.
Viktigare än dragen är att inte sticka ut på måfå utan att vänta på rätt väder.
Dvs pålandsvind 4-8 m/s. Vid brofästet är det lika med sydväst eller syd.
Kolla femdygnsprognosen på www.dmi.dk

Viktigt med både fluga och spinn är SNABB HEMTAGNING och sylvassa krokar. Helst enkel krokar i min erfarnhet.

Glöm inte håven.

some0neelse
2010-03-10, 11:16
Hundra meter söder om brofästet är det klassiska stället. Där är en hörna med några stenar i vattnet nedanför.

18731

Är det här du menar?

Brownie
2010-03-10, 11:36
18731

Är det här du menar?

Japp! Prexis där. Ett känt ställe för öring.
Lite väl poppis för min smak bara.

Pe
2010-03-10, 12:27
Bara att "lyfta på hatten" och gratulera!!

Tog du den på fluga eller spinn?

Var på sydkusten brukar du fiska?
Jag har bara varit ute 1 gång och då blev det Vikhög. (nära barsebäck)

Spinn röd/svart gladsax
Hörte brukar det bli jag bor bara 10 min därifrån. Annars drar vi öster ut längst sydkusten Abbekås, Svarte, Kabusa, Kåseberga, Skillinge och Stenshuvud lite beroende på vinden och om det ska fiskas en heldag.
Närmare malmö så finns det även några fina platser mellan Trelleborg och Höllviken.

Var ute en sväng nu i förmiddags svag vind och kristallklart vatten inte idealiskt precis, tar nog med mig flugspöt i eftermiddag se om det funkar bättre.

skitfiske

fiskeknudan
2010-03-10, 12:47
Ser att många frågar efter heta öring lokaler ut med den skånska kusten.
Jag kan säga att det finns många. Man behöver inte stå på varandra på kusten.
Ett sjukt smidigt sätt att leta efter öring lokaler är att surfa in på Eniros kart sida och använda satellit bilderna där. Leta efter rev och leopard bottnar mm. så kommer du också hitta öring.

fr3kazo1d
2010-03-10, 13:44
har plockat ihop en snabb hemsida där jag kommer lägga upp lite info om mina fiske turer längst kusten nu över våren, www.sanisfiske.n.nu
kan kolla in där hur de ser ut på dom olika ställena jag lägger upp bilder och info så fort jag är i hemmet igen.
Tack för infot

Banzai
2010-03-10, 15:36
Tack för att ni delar med er av er kunskap. Fin hemsida ska bli kul att se hur den kommer fyllas.

fr3kazo1d
2010-03-10, 18:01
Tack för att ni delar med er av er kunskap. Fin hemsida ska bli kul att se hur den kommer fyllas.

Man tackar! ska försöka komma ut så mycket så möjligt iår
klämma in fler turer :winner:

Jultomten
2010-03-11, 19:06
Tack för hjälpen då vet jag var jag skall stå någonstans