mighty mattis
2004-02-26, 16:43
Detta inlägg är tänkt att starta en debatt om put och take fiskets vara eller inte vara. Jag har själv blandade erfarenheter av put och take fiske och hur dessa fiskecamper sköts men överlag är mina erfarenheter negativa. Det finns två lägen på fisket, antingen är det hutlöst bra och de relativt nyligen isatta regnbågarna hugger vilt på allting och är inte det minsta selektiva (min bror fick en på en stor zaltwobbler) och det andra läget har fiskarna gått ganska länge och tar inte något. Detta är enligt mina erfarenheter ofta förknippat med sommarvärme och dåligvatten kvalitet. Vanligen dör ett antal av fiskarna när det blir för varmt. Fiskarna är vanligen i ganska dålig kondition pga. trängseln i fiskodlingarna och stjärtfenorna är ofta obefintliga. Dessa får ingen chans att växa ut De erfarenheter jag har är att isättning av fisken inte sker särskilt frekvent och både en och två gånger har jag fiskat efter ett nästan obefintligt antal fiskar. Möjligen beror mina dåliga erfarenheter på att de put och take vatten jag besökt har drivits som en bisyssla till en annan verksamhet och put och take sjön har inte prioriterats i första hand. En teori är att ägarna vill göra vinst på fisket och slarvar därför med isättningarna. Vad finns det då för alternativ till put och take. Ett av dessa är en variant av ekofiske där man istället satsar på kontinuitet i fisket. Man planterar in fisk och låter dem gå en längre period i vattnet. Det finns strikta restriktioner på hur mycket fisk man får ta. I många vatten av ekofiske karaktär försöker man etablera en stam av vanligtvis öring i och med att ordna lekbottnar etc. Miljövård och arrangering av fiskevatten kan gå hand i hand. Är det inte bättre att satsa på att etablera stammar än att gång på gång sätta i fisk i någon konstruerad sandgrop. Men detta kräver förstås ett intresse för fisken och fisket från fiskevattens innehavare. Ett annat alternativ till put och take flugfisket är flugfiske efter arter utan fettfena som t.ex. gädda, abborre, karp etc. Detta är mina åsikter och nu undrar jag vad ni andra tycker.