Visa fullständig version : lake
hur sätter man fast taffsen när man ska fiska lake?? är det nån speciel knut man ska göra oxå?
Det beror på vad du har för tafsmaterial.
Tafsmaterial brukar vi köra med nylontafs i typ 0,45. Laken har ju inga gaddar precis så vajer är onödigt. Därför säger jag Grinnerknut :-)
Unregistered 1
2004-12-15, 20:41
Varför använda tafsmaterial? Knåpa istället ihop en "kedja" av fjäderringar och beteslås så skramlar det mera. Funkar utmärkt...
En kedja som kroken kan haka upp isig på?
Nej, knyt tafsen, valfri knut...gärna ovanför pirken, i pirkens ögla eller lekande då riskerar du inte att skava av linan med dunkandet i botten (om du kör med nylontafs).
Unregistered 1
2004-12-15, 21:59
P-U, det beror ju på hur man gör den länken. Jag skulle ju kunna lära dig nån gång. Fick tipset av en Teuchler och har fortfarande inte haft nåt krångel.
intressant, mejla gärna en föklaring på andreas.dybedahl@brofiske.net
vid lakepimpel kör jag själv med en hemmagjord pirk ca 85g i rostfritt stål! Under den en 6-7 cm lång tafs av cykel-eker eller rostfri svetselektrod ska vara styvt så det förslår så det inte hänger sig! Krok av aberdeen modell strl 6/0 och 50Ib dacron! Den tjocka linan mest för att det är smidigt att drilla med! Agnar helst med räka! Använder ett modifierat abu pimpel 2 - spö med styv glasfibertopp ca 10cm!
Allt enligt skagern-principen!
Detta funkar mkt bra för min del i det vatten jag fiskar i!