handdator

Visa fullständig version : Dyar Whiting och Metz tupp nackar kontra Indiska och Kinesiska.

Jock Scott
2010-02-09, 14:57
Att välja rätt torr fluge tupp nackar kan vara litet snårigt för nybörjare på flug bindning.

Och det är ju lätt att tro att en Indisk eller Kinesisk nacke för mellan 70 och 100:- som kallas typ "Top class" ska kunna innehålla tillräckligt bra hackle (fjädrar) för att även duga till torr flugor ner till storlek 16 och 20.

"Top class", låter ju betryggande eller hur?

Men det är inte riktigt sant.

Visst, några få sådana fjädrar innehåller även de billiga nackarna. Men i realiteten får man nog i huvudsak snällt sikta in sig på storlek 14 och större flugor för att få någorlunda vettiga torr flugor ur en sådan "budget nacke". Och också det faktum, att de hackle som duger till de mindre storlekarna är väldigt korta. Svårt att använda, utan att ha en smal käftad hackle tång till hands.

I verkligheten, är nog en Indisk eller Kinesisk nacke. ( Den senare är något bättre ska jag tillägga.) Mest tjänlig som stjärt spröt och ben till nymfer eller hackle till streamers, våt flugor och mindre Gädd, HÖ och lax flugor.

Så har vi de dyra Metz och Whiting nackarna då.

Kostar allt ifrån 900:- för de allra finaste = Grad 1. Och ungefär 700:- för grad 2 nackarna ner till ca 450:- för Grad 3.

Lyckligtvis, säljer en del handlare 1/2 grad 3 nackar för mellan 260 och 285 kr.

Westforkfly.se är den billigaste handlaren jag har kunnat hitta på nätet. Butik med bra service dessutom.

http://www.westforkfly.se/epages/westforkfly_se.sf

Grad 3, är fortfarande totalt överlägsen alla billiga budget nackar du någonsin kan hitta. Skillnaden mellan de olika graderna ligger i huvudsak i den mängd hackle som du kan binda storlek 18 torr flugor och mindre på. Men en grad 3 nacke, har oftast så många sådana kort fibriga hackel att du klarar dig ett bra tag ändå.

Och vad får man nu för nacke för denna ganska svettiga prislapp?

Man får en nacke som har fjädrar / hackle med betydligt kortare och spänstigare "strån" än från hackle från de Indiska och Kinesiska nackarna. Men den viktigaste skillnaden ligger i att en Whiting eller Metz nacke har väldigt långa hackle med korta och spänstiga strån långt upp i toppen av nacken. ( "Strån" = " fan" på flugbindar språket. Och då menar jag inte den här potentaten :devil2: )

Du klarar att binda minst 3 torr flugor på samma hackle. Försök göra det med en Indisk nacke ska du se! Detta, har inte bara med att göra att ett hackle från en sådan super nacke är långt. Utan att du behöver färre varv med den runt krok skaftet för att få en tät och fin "hackle propeller" till dina torr flugor.

Så, även om sådana nackar kostar en hel del (Och som sagt det finns ju alltid möjligheten att köpa 1/2 dito ). för en vettig peng. En sådan nacke räcker ändå länge hur som helst.

Så, i långa loppet, visar det sig att de exklusivare nackarna från Metz och Whiting faktiskt inte är så fasligt dyra egentligen.

Och du slipper torrflugor som börjar sjunka ganska snart även om du impregnerar dem aldrig så mycket. I synnerhet när du fiskar i strömmande vatten då.

Till en början, räcker det ju att skaffa en brun och en svart sådan, hel eller halv nacke. Litet senare, kan du ju investera i en ljust oliv grön (Golden olive) och en grå (Blue dun) nacke. Då fyller du den viktigaste färg skalan.

"Över kursen" blir väl att skaffa en Grizzly färgad nacke. Dvs. svart / vit bandad. Och kanske en mörkare oliv grön också.

Jag tror att när du kikar på fotot nedan så förstår du skillnaderna mellan budget nackar och super nackarna lätt.

Tänk också på att de nackar du får med bind kit är den billiga Indiska sorten till 99%.

Ber om ursäkt för den något usla bild skärpan. Men jag hade inget stativ att tillgå.

Den stora nacken på bilden är en 1/2 sådan grad 3 Whiting nacke.

Lägg särskilt märke till bredden på dessa 2 nackars enskilda hackle.

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/Bild003-4.jpg

Här är en Adams, torr fluga bunden med Whiting grad 3, Grizzly och ett brunt dito hackle:

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/Adamsolive.jpg

Valt3r
2010-02-09, 16:02
mycket bra skrivet!

Emil N
2010-02-09, 16:15
Håller med, bra skrivet! :appl: Har köpt Indiska nackar och märkt att stråna på flugan böjer sig direkt när dem får lite vatten på sig och flugan sjunker.

Men vad ska man använda för dubbing till torrflugor? Har fly-rite men det verkar som om det suger in en hel del vatten när flugan sjunkit en gång som det gör när man använder indiska nackar. :P
Finns det någon bättre dubbing? Fly-rite är ju bra och dubba med och billigt så på så sätt är det ju bra.

Jock Scott
2010-02-09, 16:53
Tackar och bugar!

Hmm, Ja, du kan ju testa att antingen som jag vara lat och köra Polygarn eller Antron garn, och helt enkelt linda ett tunt lager över kroppen. Och sedan pilla upp litet "lurv" med dubbing nålen. Eller om du vill dubba det istället? Skaffa en billig elektrisk kaffe kvarn och mal ner / fin fördela det. Kanske du kan hitta en sådan el kvarn snor billigt på Blocket eller Tradera rent av?

Fly Rite, är inte mer än marginellt sämre än poly eller antron garn. Men du vinner litet flyt tid iaf.

Egentligen, ska du nog för impregnera dina torr flugor med "Water Shed" redan när du precis bundit torr flugan. Detta, är inget flyt medel du ska köra med direkt vid vattnet dock.

http://www.wittlock.se/utrustning/html/flugimpregnering.html

Edit. Hittade en bra el kvarn till ett vettigt pris. Liten och nätt också.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313309&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

Du kan använda kvarnen till att mixa färger på CDC och annan dubbing oxå.

Edit 2:

Indiska och Kinesiska hackle är dock bättre än de kort fibriga hacklen på "super nackar" om man ska göra dagsländor med hackle bak kropp enl. videon nedan. De långa och mjukare fibrerna på de billigare nackarna klistrar ihop bättre än de korta och styvare från ett Metz hackle t.ex.

http://bergs_rc.joda.se/video/Nappet_slanda.wmv

Jock Scott
2010-02-09, 17:00
mycket bra skrivet!

Tack så mycket! :fiska1:

Valt3r
2010-02-09, 18:11
Här kostar 2st halva metz nackar 449kr.

http://www.stockholmsflugfiskecenter.e-butiken.se/?cat_id=116

Emil N
2010-02-09, 18:59
Tack för svaret Jock Scott :buga: Tror jag kör på med fly-rite ändå :oj:

Knaspeter
2010-02-09, 20:25
Efter att ha haft lite korta konversationer med Jock Scott (lär bli fler) kan man bara säga...lite som att ösa direkt ur kunskapens källa... ;)
Fuskade lite på 80-talet med flugbindning och kom ingen vart...men efter lite råd och dåd från denna man så har jag tagit upp intresset igen...till frugans förbannelse som får gå och städa efter mig... ;)
Har bara ett skrivbord hemma...naturligtvis det som den stationära datorn står på...fyllt hela bordet med fjädrar etc...och vad händer...jo hustrun kommer in...ser eländet och vänder i dörren...kommer tillbaks efter två timar och säger bestämt "nu SKA jag ha datorn...och vad händer...jo städet som är skruvat i bordet gör att hon inte kan dra ut skivan med tangentbordet...så har man plusat igen...
Bröder...gör som mig...välj en tålmodig och förstående hustru eller by hobby...men behåller ni hobbyn...ja gör då samma sak med Jock! :)

Jock Scott
2010-02-09, 23:52
Här kostar 2st halva metz nackar 449kr.

http://www.stockholmsflugfiskecenter.e-butiken.se/?cat_id=116

Väldig bra pris det! Men jag kan tyvärr inte hitta dem. :nut: Kan du "peka ut" de nackarna? Såg att de hade bra priser över huvud taget.

Jock Scott
2010-02-09, 23:54
Tack för svaret Jock Scott :buga: Tror jag kör på med fly-rite ändå :oj:

Varsågod. :fisk:

Tycker jag du ska göra. Skaffa det där flyt medlet jag snackade om och litet justa nackar så är du i mål.

Jock Scott
2010-02-10, 00:00
Efter att ha haft lite korta konversationer med Jock Scott (lär bli fler) kan man bara säga...lite som att ösa direkt ur kunskapens källa... ;)
Fuskade lite på 80-talet med flugbindning och kom ingen vart...men efter lite råd och dåd från denna man så har jag tagit upp intresset igen...till frugans förbannelse som får gå och städa efter mig... ;)
Har bara ett skrivbord hemma...naturligtvis det som den stationära datorn står på...fyllt hela bordet med fjädrar etc...och vad händer...jo hustrun kommer in...ser eländet och vänder i dörren...kommer tillbaks efter två timar och säger bestämt "nu SKA jag ha datorn...och vad händer...jo städet som är skruvat i bordet gör att hon inte kan dra ut skivan med tangentbordet...så har man plusat igen...
Bröder...gör som mig...välj en tålmodig och förstående hustru eller by hobby...men behåller ni hobbyn...ja gör då samma sak med Jock! :)

Tackar!

Jo, en förstående hustru eller flick vän är verkligen värd sin vikt i guld !!!

Stackars ett av mina ex som jag sambodde med under 80 talet! Hon stackarn fick stå ut med maggot burkar i kylen och stora säckar med strö bröd och majs mjöl i garderoben eftersom jag även tävlings metade på den tiden. Och så stank jag och redskapen Mört och Braxen när jag kom hem efter tävlingarna oxå.

Så då kan du ju alltid framhålla för ditt hjärtas dam att hon ska vara glad att du sysslar med något så "oskyldigt" som flug fiske och flug bindning, om hon förlorar tålamodet någon dag? Berätta detaljerat om krälande maggots i burkar i kylen m.m. :radd:

Så tycker hon nog snart att det är bäst att låta dig hållas. :devil1:

3peggy
2010-02-10, 18:31
bra skrivet som alltid Jock Scott :appl:

Valt3r
2010-02-10, 21:32
Väldig bra pris det! Men jag kan tyvärr inte hitta dem. :nut: Kan du "peka ut" de nackarna? Såg att de hade bra priser över huvud taget.

Flugbindning -> Fjäder -> Hackel -> Dry fly combo neck.

Jock Scott
2010-02-10, 21:42
Tack!

Jo, det ser ju väldigt bra ut. Där kan de flesta ha råd med att starta upp sin "super nacke samling" med combot svart / brun för en riktigt bra slant :appl:

Har de sedan combot oliv / Blue dun (grå) också? Då är ju lyckan fullständig. :winner:

Guideline
2010-02-10, 21:53
Det är som alltid annars, du får vad du betalar för.
Ofta duger grad3 nackar, jag har köpt halva grad 2 men det får nog bli treor i fortsättningen.
Jag binder lite på storlek 26 men ska ner till 28 och 32, väntar bara på nya städet.
http://www.dyna-king.com/flyvise_dtl.asp?itemval=4&pv=0&pid=085
Som sagt, man får vad man betalar för...

Jock Scott
2010-02-10, 23:15
Håller fullständigt med! Man får vad man betalar för.

Grymt städ! :appl:

Dynaking Barracuda, slår väl det mesta när det gäller kvalitet.

Självt, ska jag vara litet mer modest och köpa ett Odyssey Spider (1000:-) snart.

Ganska långt från ett Dynaking förvisso. Men fått bra kritik av användare ändå.
Ska skaffa ett parashute / gallow tool till det bara.

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/GT66.jpg

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/0531F9FT_LG.jpg

Knaspeter
2010-02-12, 22:09
Det man kan bli lite mörkrädd över är när man läser finansieringsvilkoren om man nu inte mäktar med 349:- kontant...

Vid finansiering tillkommer 35 kr i månadsavgift och 250 kr i uppläggningskostnad/kund. Kreditköpspris för denna produkt: 1.054 kr (inkl. effektiv ränta). Allmänna villkor och effektiv ränta. Vid köp av flera produkter blir din totala kreditkostnad lägre.

Detta är verkligen en fälla för ungdomar!!!

Jock Scott
2010-02-12, 22:29
Usch ja!

Om man inte handlar kontant, så lägger handlarna / kontokorts företagen på feta avgifter och räntor.

Det går så lätt att handla på kredit. Men det kommer surt efter, när de bruna kuverten börjar ramla ned i ens brevlåda. Och går det senare till Kronofogden kan du räkna med att inkasso företaget dessutom får sin del av kakan så länge skulden inte är fixad hos fogden. Så, i realiteten förlängs ditt löne avdrag till fogden bra mycket längre än väntat. Och sedan har man ju det där med betalnings anmärkning, som kommer att spöka minst 2 år efter att du clearat dig hos kronofogden dessutom som " grädde på moset ".

En kompis till mig köpte sig "lycklig" efter en uppslitande skilsmässa med sitt kredit kort för några år sedan. Han sitter fortfarande i Kronofogdens nät.

Marc_Bolan
2010-02-12, 22:35
Här köpte jag en grizzly whiting hebert miner pro grade nacke för 300 kr ink frakt :) http://www.lakelandflytying.com/
Grizzly får funka på de flesta flugor har inte råd med en till nacke.

Jock Scott
2010-02-12, 22:45
En Grizzly nacke, kan vara väldigt användbar till en hel del bra flugor.

En svart kroppad Klinkhammer med vit eller grå poly garns vinge och grizzly hackle sägs vara grym för Put and take fisket i storlekarna 12 och 14.

Palmer mygga, med svart bindtråds kropp och ett Grizzly hackle lindat som en spiral över kroppen i storlek 16 och 18.

Havsörings streamern Magnus. Funkar nog bra till bågen med.

Torr flugan Adams är en annan bra "Grizzly fluga" t.ex.

Det finns säkert fler om du kollar på bind beskrivningar.

lillgustaf
2010-02-13, 10:25
Kanon bra skrivet!!!

Kan tilläggas är också att de dyrare nackarnas stammar är oerhört mycket mjukare och tunnare än de billigare varianterna. Vilket resulterar i att man slipper svära lika många gånger då hackle stammen knäcks/går av och att vid infästningen och avslutning av hacklet slipper man få ojämnheter/bullar i flugkroppen.

Tumlaren
2010-02-13, 10:28
Ni pratade om bra städ köpte detta för några år sen och har inte ångrat mig. Man får ju vad man betalar för.
http://www.wittlock.se/flugbindning/html/_amerikanska_stad.html prata

På tal om nackar för små torrflugor kolla med Fiskegiganten i Malmö de har rea på flugbindningsmaterial, halva priset för allt material. Har handlat en del kommer att köpa lite till nästa vecka.
Tumlaren

Knaspeter
2010-02-14, 08:13
En liten undran bara...

Kan det inte vara smart att både ha några indiska nackar för t ex de flugor där man inte ställer så höga krav på hacklet som diverse våtflugor och sen dessutom ha några bättre nackar för torrflugorna?

Här har ni en kille som har ett riktigt läckert städ och som verkligen använder det!

http://www.youtube.com/watch?v=Hp2ECuiyL-c

Såna här små videosnuttar är verkligen guld värda för en annan som är total rookie på att binda! :))

lillgustaf
2010-02-14, 10:40
Knaspeter, även om du investerar i en Whiting nacke använder du inte hela nacken för torrflugor, även om nacken är "förbrukad" ur torrfluge synpunkt så har nacken fortfarande väldigt mycket hackle kvar..Hackle som är alldeles för stora för torrflugor men väldigt bra för våtflugor :) Jag själv använder det grövsta hacklet på Whiting nackarna till speyhackle på mina laxflugor.

Som Jock Scott skriver, på en Whiting nacke binder du fler torrflugor än på billigare indiska nackar. Men övriga nacken går det givetvis binda våtflugor på.. Så följ tråden och köp en Whiting.

När vi endå pratar om nackar är det någon som prövat Keough nackarna? Hur står dom sig jämnfört med Whiting, Metz?

Jock Scott
2010-02-14, 10:43
Hej!

Jo, Indiska och Kinesiska nackar kan med fördel användas till stjärt strån och hackle till all sköns "våta flugor".

Men har man inte sedan tidigare en Indisk eller Kinesisk tuppnacke? Då är det vettigare att skaffa dito höns nackar istället eftersom hackle stråna är ännu mjukare på dem.

Men som sagt, av lillgustav. De hackle som finns längst upp på en Metz nacke t.ex. funkar bäst till nymfer etc.

Läckert städ den killen hade! Kostar säkert en vacker slant. Påminner i stort sett om det Griffin Odyssey Spider städ jag ska skaffa snart. Det kostar ca 1000:-

Jock Scott
2010-02-14, 10:47
När vi endå pratar om nackar är det någon som prövat Keough nackarna? Hur står dom sig jämnfört med Whiting, Metz?[/QUOTE]

Jag har sett ett par stycken i butik. Men i ärlighetens namn. Jag kan då inte se något som motiverar de ruskiga priserna Keough nackarna har i förhållande till de något mindre, ruskiga priserna på Metz och Whiting. :)

Edit. NU var jag inte riktigt vaken! För mycket OS tittande i natt lol. Det var en helt annan nacke jag tänkte på när jag skrev det ovan svammlet. :oj:

Ber om ursäkt för den tavlan. :blush::blush::blush:

Vad jag skulle ha skrivit var följande:

Jo, det kan iof vara ett ganska bra alternativ till de dyrare nackarna tror jag.

Men hacklen på en Keough Tyers grade, är en aning mer lång fibriga och har kortare stammar än dito Metz och Whiting.

3peggy
2010-02-21, 18:45
Förvånar mig att inte du (Jock Skott) skriver artiklar i en fisketidning

Jock Scott
2010-02-22, 00:47
Tackar för det! :buga:

Men riktigt så bra är jag då inte att jag kan jobba som artikel författare på en fiske tidning.

Det är nog enklare att babbla en massa på ett forum då. :)