Visa fullständig version : Gösfiske i skogssjöarna
mr.zonker
2010-02-13, 10:23
Hej på er!
Här tänkte jag starta en liten tråd om hur det kommer att gå för mitt gösfiske i skogssjöarna runt västmanland. Jag kommer EJ att namnge dom här sjöarna pga. att det ofta rör sig om små sjöar som lätt blir sönderfiskade. Jag kommer att få prova mig fram i varenda sjö eftersom jag inte har nån tidigare erfarenhet om dem. Fisket kommer att bedrivas med en typ av plastbåt och elmotor i dom flesta sjöarna, samt ett ekolod. målet 2010 är att iallafall försöka fiska av 2st olika sjöar vid flera tillfällen för att få en skaplig bild av hur sjöarna funkar och hur fisket är i dem.
Ni kanske tycker jag är skittråkig som inte namnger sjöarna MEN, Jag får testa mig fram som precis alla andra sportfiskare. Det tar tid att hitta sig ett smultronställe. Anledningen med denna tråd är att kanske kunna ge er lite hopp om att det finns jättebra sjöar där ute i skogarna. gäller bara att våga prova sig fram.
SJÖ NUMMER 1:
SJÖ NUMMER 2:
SJÖ NUMMER 3: SÖDERMANLAND = 0 fisk än så länge, 2st tillfällen
Kör hårt! Ska bli intressant att följa.
Skruttapan
2010-02-13, 13:49
Mycket härligt, kommer följas! :)
Intressant idée. Har själv hittat en vad jag tror kommer vara en gryum gäddsjö
mr.zonker
2010-03-09, 13:01
jakten fortsätter:
Ekolodet är beställt nu!
djupkartor ska försökas att tas fram från länsstyrelsen!
Sen kommer det största problemet: Att få tag i så billig ca 4meters båt också
mr.zonker
2010-03-13, 12:50
Tog en promenad imorse med mina barn och hämtade ett fint litet paket på affären åt mig. Det var mitt ekolod som hade kommit, LOWRANCE X-125.
Så nu återstår bara djupkartor från länsstyrelsen och båt.
Sen ska det även fångas nors när den går upp i åarna, till fireball-fisket.
PLANERINGEN ÅTERSTÅR!
En sak till:
Det kommer även att bli en liten sjö i södermanland också.
Detta är pga att jag har så nära till den och så finns det båt i sjön redan.
Spännande :)
Har länsstyrelsen djupkartor till de flesta sjöarna?
mr.zonker
2010-04-27, 11:04
Ikväll så ska det byggas portabelt ekolod. Sen så måste länsstyrelsen kontaktas angående djupkartor. premiärturen blir nog i en sjö i södermanland pga båten är inte inhandlad än, men det kommer.
mr.zonker
2010-05-03, 10:24
Nu är en djupkarta beställd, ekolodet påbörjat men ej klart.
tintin_jkpg
2010-05-03, 12:02
Häftigt :)
mr.zonker
2010-05-03, 12:43
Spännande :)
Har länsstyrelsen djupkartor till de flesta sjöarna?
Dom har djupkartor till dom sjöar som har varit inblandade i typ nått kalkningsprojekt eller liknande nån gång.
tintin_jkpg
2010-05-03, 13:22
Många av dessa djupkartor är väldigt dåligt gjorda.
Många är också gjorda med helikopter för många många år sedan och visar sällan rätt djup.
När vi provfiskade fick vi korrigera djupen på kartorna medan vi jobbade.
mr.zonker
2010-05-03, 14:51
Många av dessa djupkartor är väldigt dåligt gjorda.
Många är också gjorda med helikopter för många många år sedan och visar sällan rätt djup.
När vi provfiskade fick vi korrigera djupen på kartorna medan vi jobbade.
Håller med dig till 200%, men man har iallafall nått att gå på. man får göra lite själv efter det! fotoshopa lite eller fixa i paint på datorn så kan det bli riktigt bra till slut. efter att man har lodat och mätit ut djup själv så att säga, min djupkarta var riktigt dålig.
mr.zonker
2010-05-06, 11:34
efter att ha tittat på djupkartan ska sjön vara väldigt grund, blev väldigt tveksam till att denna sjö ska kunna hålla större gös? men vi ska göra några försök iallafall. sen så har jag en sjö till i närheten som ska provas. den vet jag är lite djupare iallafall. vet att dom har fått gös på ända upp till 7kg i den sjön. men jag är inte ute efter en gös utan flera fina gösar i samma sjö nu. det kommer att smygstartas lite i mälaren på söndag iallafall. // skitfiske så länge
mr.zonker
2010-05-09, 11:51
efter många ändringar i planeringen för dagen så blir det iallafall lite smyg//testfiske i en sjö i södermanland. jag räknar inte med nån fisk alls idag förutom någon gädda kanske eftersom gäddspöt åker med idag också. blir mest att titta lite djup m.m. med det nya ekolodet. nu ska jag bara löda ihop nån kabel och fixa det sista på det portabla sen åker jag ut om nån timme.
P.S. skulle vara kul om man iallafall såg nån fin båge på lodet!
mr.zonker
2010-05-10, 09:56
SJÖ NUMMER 3 TESTAD!
var ut en sväng igår och testade lite.
det positiva var att ekolodet verkar funka skitbra. inga konstigheter där inte. lodade av sjön lite och hittade faktiskt ett grund och 3st branter. sjön var 12m djup på sitt djupaste ställe. såg lite fisk på lodet men inget som klev på. jag hade ett hugg på den första branten jag hittade men det var fruktansvärt trögt. vattentempen låg på
mellan 10-12C.
Men sjön kommer att testas betydligt hårdare kommande gånger!
mr.zonker
2010-05-11, 16:08
det blir ett snabbpass idag i SJÖ NUMMER 3 igen. rapport kommer: men jag antar att jag kommer att bli utan igen =D
mr.zonker
2010-05-12, 08:20
mycket riktigt blev jag utan igår igen. fan undrar om jag verkligen vet vad jag gör?...
det är en fråga jag måste lösa nu känner jag. jag vet att sjön är väldigt syrefattig så det kan ju ha sin stora anledning att jag inte får nått. tror att det är ganska glest med fisk i den. men vi får ge den iallafall nån gång till. men innan så blir det fiske på andra ställen nu.
mr.zonker
2010-05-13, 12:46
Jag ska förhoppningsvis köra ett fuskpass idag på mälaren. rapport kommer!
mr.zonker
2010-05-14, 12:12
Det blev en ganska lyckad fusktur iallafall. det började i stort sett i första nersläppet. kände rycket, gjorde mothugg men fisken ville inte där. var helt spegelblankt på mälaren igår, så verticalfisket var lite trögt. jag gör några kast med en relaxjigg istället och ryck igen, mothugg och krokad fisk men även denna klev av efter några sekunder. detta fosrtsätter hela kvällen. kompisen drog en liten en på ca 40-45cm. nu till det roligaste då!
jag testar ju verticalfisket lite då å då och provar även nu en liten stund. sätter på en ganska stor jigg och ner med den i botten lyfter några gånger och PANG säger det i spöt. känner genast att det är en lite större fisk iallafall. det blir en ganska odramatisk kamp och fisken landas. eftersom vågen blev kvar hemma så blir vikten uppskattningsvis ca 2,5kg.
blir mer fiske så fort jag kan och tillfälle ges
tintin_jkpg
2010-05-14, 13:51
Gott, grattis till en lyckad tur.
Skruttapan
2010-05-14, 14:49
Härligt med fisk i båten :)
Bilder?
mr.zonker
2010-05-14, 15:58
blev bara en mobilbild och hittar inte kortläsaren, ska fixa det lite senare =D
mr.zonker
2010-05-29, 16:03
nu 2 turer senare i mälaren tyvär, så är resultatet 16st gös och en borre för mig.
ska ge sjön i södermanland en ny tur snart antar jag. får se om det kan ge nått då?
17 gös och en borre på 3 turer nu i mälaren, får väl ändå anses som godkänt iallafall.
nu 2 turer senare i mälaren tyvär, så är resultatet 16st gös och en borre för mig.
ska ge sjön i södermanland en ny tur snart antar jag. får se om det kan ge nått då?
17 gös och en borre på 3 turer nu i mälaren, får väl ändå anses som godkänt iallafall.
Vi har 4 turer på mälaren och EN gös! Det är INTE godkänt! :oj:
mr.zonker
2010-05-31, 10:09
var ut igår ugen och då blev det 6st gös och en missad gris. blir nog nån mer tur snart hoppas jag =)
på 4 turer har det landats 35 gös och 4borrar än så länge i vår båt.
största landade på ca 2,5kg
jag ligger på 23st gös än så länge. 1abborre 0 gäddor =)
mr.zonker
2010-06-21, 09:16
igår blev det ännu en tur i mälaren och resultatet är följande:
15gösar störst 1,6kg
7 gäddor störst 2,5kg
2abborrar
kompisen tappade en fin gädda vid båtkanten också... SYND!!!
nu har det på 5turer landats 50gösar, 7gäddor 4abborrar
jag själv då på 5turer:
33 gös 2 största på 2,5 och 1,6
5 gäddor 2 största på 2,5 och 2
3 abborrar ingen fullvärdig än
6turer
54 gös ( jag 36 gös)
9 gäddor ( jag 6 gäddor)
4 abborrar ( jag 3 abborrar)
Känns nästan som att du gett upp dina skogssjöexpeditioner....
igår blev det ännu en tur i mälaren och resultatet är följande:
15gösar störst 1,6kg
7 gäddor störst 2,5kg
2abborrar
kompisen tappade en fin gädda vid båtkanten också... SYND!!!
nu har det på 5turer landats 50gösar, 7gäddor 4abborrar
jag själv då på 4turer:
33 gös 2 största på 2,5 och 1,6
5 gäddor 2 största på 2,5 och 2
3 abborrar ingen fullvärdig än
mr.zonker
2010-06-21, 12:38
jag vet, jag vet!
fan det är så trist. har inte haft råd med nån båt helt enkelt. ska iallafall prova mer i sjön här i södermanland. kommer nog att bli att traila båten vi har nu på semestern till en av skogssjöarna. vi letar fortfarande efter en liten smidig båt till skogssjöarna. tråden kommer att finnas kvar pga att den även kommer att funka lite som en blogg eller nått för mitt gösfiske/fiske.
kan väl kanske tillägga att vi provade sjön freden igår (det var möjligt tack vare att den sitter ihop med mälaren). resultatet var några små gösar men det var första gången vi var där. kommer defenetivt att provas flera ggr.
mr.zonker
2010-12-20, 12:09
nu kommer det att bli lite testfiske iallafall efter drömgösen. jag kommer att ta med mig en kille på isfiske efter gädda gös på en av sjöarna nu i mellandagarna. jag hoppas att vi kan få nån sorts respons på om det finns nån gös av bättre kaliber i den sjön så att man vet om det är värt att fortsätta fisket i den sjön sen. det kommer iallafall testas lite vertikalt i den sen.
Skitfiske på er