handdator

Visa fullständig version : Vad är det som gäller ?

Patrik (Team Poseidon)
2010-02-17, 13:53
Om jag har en trailer med totalvikt på 2000 kg måste bilen få dra 2000 kg också då?

Rastlös
2010-02-17, 14:42
om jag kommer ihåg rätt får inte släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt? tror att man inte får gå över 3.5 ton totalt också bil+släp

annars skriver du in ditt regnummer på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ så får du svaret direkt.

Mink!
2010-02-17, 15:09
Bör vara så ja.

Har du en bil som får dra 500 kg obromsat, får du bara ha en trailer med maxvikt på 500 kg. Skulle du ha en trailer med maxvikt på 600 kg, men hela ekipaget endast väger 400 kg, kommer du ändå bryta lagen(tyvärr). Detta antagligen för att polisen har svårt att kontrollera vad ett ekipage ofta väger, och går då endast på maxvikt. Däremot om du skulle ha en överlastad trailer är det ur säkerhetsprincip värre, och är det under en kontroll för just släp så kommer de väga trailern.

Har du bromsat(vilket du kommer ha med den trailern) så gäller lite andra förutsättningar, men du får ändå inte överstiga 3,5 ton med vanligt B-körkort.

uppsalakille
2010-02-17, 16:53
enkelt svar
kolla reg bevis så står det vad u får dra på b kort
el o bromasat
står även vad du får dra efter bilen
om du har e kort så fåår du 2000 fast bilen inte får dra det men du får bara last så att köra å last väger max vad bilen får dra

Basshunter
2010-02-17, 18:31
Totalvikten får visst överstiga 3.500 kg. på vanligt B-kort !! Jag kör lagligt med min skåpbil (med totalvikt exakt 3.500 kg.) och ett nerklassat bromsat släp. Så länge totalvikten på släpet inte överstiger 750 kg. Kör du lagligt. Alltså en totalvikt på hela ekipaget 4.250 kg. Jag ringde nämligen till transportstyrelsen och kollade innan jag köpte ett släp!!!

tre S
2010-02-17, 18:49
Om jag har en trailer med totalvikt på 2000 kg måste bilen få dra 2000 kg också då?

Ja och du måste ha E-kort. Finns ingen bil på marknaden du får dra så mycket med på vanligt B-kort. Gränsen går strax över 1500 kg.
Mvh Micke

laxarn
2010-02-17, 21:03
det är bara att satsa på nytt körkort,då får du dra mkt med de flesta bilar..2000 får man ju dra med vilken 4x4 som helst....lycka till

Mink!
2010-02-17, 21:37
Nix
på ett obromsat 80 km/h släp är det den faktiska vikten som gäller
Alltså om din bil får dra max 500 kg obromsat och du har en obromsad eu-750 kärra så får kärra med last max väga 500 kg

Däremot för ett bromsat 80 släp är det vad den är typad för som gäller

nu gällde ju visserligen inte saken eu trailer......

nej. Får din bil bara dra 500 kg får du inte dra ett lastat 750 släp oavsett om ekipaget väger 400 eller 600 kg. Så fort det är lastat räknas det som att det väger 750

tre S
2010-02-17, 21:49
nej. Får din bil bara dra 500 kg får du inte dra ett lastat 750 släp oavsett om ekipaget väger 400 eller 600 kg. Så fort det är lastat räknas det som att det väger 750

Denna frågan var väl en följetong i en annan tråd om jag inte minns fel. Vill även minnas att Eino har rätt. Detsamma gäller om du har E-kortet. Har du E, bilen får dra max 3 ton, får du ändå dra en 3,5 tons kärra om totalvikten på denna inte överstiger 3 ton. Detta kollade farsan upp när han bytte bil. Den nya får inte dra mer än 2800 men det var ok att ta 3500 släpet han har om lasten anpassades.
Tyvärr gäller detta inte om du har B-kort och bromsat släp. Där är det siffrorna på pappren som styr.
Mvh Micke

Krokodiljägaren
2010-02-17, 21:55
Denna frågan var väl en följetong i en annan tråd om jag inte minns fel. Vill även minnas att Eino har rätt. Detsamma gäller om du har E-kortet. Har du E, bilen får dra max 3 ton, får du ändå dra en 3,5 tons kärra om totalvikten på denna inte överstiger 3 ton. Detta kollade farsan upp när han bytte bil. Den nya får inte dra mer än 2800 men det var ok att ta 3500 släpet han har om lasten anpassades.
Tyvärr gäller detta inte om du har B-kort och bromsat släp. Där är det siffrorna på pappren som styr.
Mvh Micke

ja tvivlar på att det stämmer. då det alltid är totalvikten som räknas.. men däremot kan man alltid klassa ner släpen.. men de e rätt dyrt

Mink!
2010-02-17, 22:13
ja tvivlar på att det stämmer. då det alltid är totalvikten som räknas.. men däremot kan man alltid klassa ner släpen.. men de e rätt dyrt

Och det hade inte funnits en marknad för att klassa ner släp om det inte var pga regelverk som är att lastade eu-trailers räknas som maxvikten.

knota
2010-02-17, 22:14

Jag sade i en annan tråd emot Eino, men han hade rätt efter kontroll med VV, nuvarande TS.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Ruta2=OBS: lastens vikt
Högsta vikt obromsat släp
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell. Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde

Patrik (Team Poseidon)
2010-02-17, 22:29
Jag prata med transportstyrelsen i dag och dom sa så här,

Att så länge inte båtens och släpvagnens vikt tillsammans överstiger vad bilen får dra så är det inga problem.

Mink!
2010-02-17, 22:32
Jag prata med transportstyrelsen i dag och dom sa så här,

Att så länge inte båtens och släpvagnens vikt tillsammans överstiger vad bilen får dra så är det inga problem.

Alla säger olika. Polisen vet framför allt inte. Grymt trött på allt detta.

Efter transportstyrelsens dokument verkar eino ha rätt ändå, och det är väldigt bra, för det är mest logiskt. Har dock varit i kontakt tidigare med flera olika inför mitt trailerköp oh fick då den info jag tidigare nämnde.

Är detta några nyare bestämmelser?

mcben
2010-02-17, 22:41
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Med BE är det väl den faktiska vikten som räknas på släpet va? Även om släpet har en totalvikt på 3500kg men den bara väger 710kg olastad så räknas väl den som 710kg om jag kör den tom? Eller har jag fattat det hela fel där?

Men för att svara på trådfrågan. Har du inte BE så får du inte dra ett släp med totalvikt på 2000kg (bilen måste ju väga 2000kg eller mer och då överstiger du 3500kg). Så BE behöver du eller skriva ner kärran.

Patrik (Team Poseidon)
2010-02-17, 22:56
Alla säger olika. Polisen vet framför allt inte. Grymt trött på allt detta.

Efter transportstyrelsens dokument verkar eino ha rätt ändå, och det är väldigt bra, för det är mest logiskt. Har dock varit i kontakt tidigare med flera olika inför mitt trailerköp oh fick då den info jag tidigare nämnde.

Är detta några nyare bestämmelser?

Det är just därför jag undrar Dennis för många av mina fiskevänner säger en sak transportstyrelsen en sak, trafikpolisen en annan. VAD F*N GÄLLER ???

Basshunter
2010-02-18, 07:46
Tjänstevikt = Släpvagnens vikt utan last
Totalvikt = Släpvagnens vikt inklusive last
Bruttovikt = Vad släpet väger för tillfället (kan vara både högre och lägre än tjänstevikt!!)

Min bil får dra ett släp med högsta totalvikt på 2.500 kg. Alltså TOTALVIKTEN avgör om du får dra det eller inte. Tjänstevikten har inget med saken att göra!! Om du får dra en trailer som har en totalvikt på 750 kg. Så får du inte dra en tom trailer som har en totalvikt på 2.500 kg. men som har en tjänstevikt på 750 kg.!!!

Kjellzen
2010-02-19, 00:38
Med B behörighet gäller följande:
du får dra:
-alla släpvagnar med en totalvikt på högst 750kilo

-Alla släpvagnar med totalvikt ÖVER 750 kilo OM släpets totalvikt inte är högre än bilens tjänstevikt
- samt att bilens och släpets sammanlagda TOTALVIKT inte får överstiga 3500kg.

Sen får båtsläp och husvagnar som saknar fjädring klassas som efterfordon, dessa får köras i max 30kmt och måste ha LGF skylt. Her verkar det inte finnas någon maxvikt överhuvudtaget.

Kjelle

uppsalakille
2010-02-19, 08:57
du får dra:

-Alla släpvagnar med totalvikt ÖVER 750 kilo OM släpets totalvikt inte är högre än bilens tjänstevikt

Sen får båtsläp och husvagnar som saknar fjädring klassas som efterfordon, dessa får köras i max 30kmt och måste ha LGF skylt. Her verkar det inte finnas någon maxvikt överhuvudtaget.

Kjelle

måste till lägga att det inte gäller obromast
det står reg bevis om vad bilen får dra obromast där
om det är e trailer

Pikeless
2010-02-19, 09:04

Har du E-behörighet så behöver bilen inte få dra 2000 kg så länge släpets vikt plus last inte väger mer än bilens maximala släpvagnsvikt, du får ej heller överskrida max sammanlagda bruttovikt.

Med följande exempel på bil och släp så får du dra ett släp med en totalvikt på 2000 kg, Men vikten på släpet plus lasten får inte överstiga 1700 kg. Vilket innebär att båten/lasten i det här fallet inte får väga mer än 1180 kg.

- Bil
Max släpvagnsvikt, kg: 1700
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 730
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3700

- Släp
Totalvikt 2000kg
Vikt: 520
Last 1480kg

Kjellzen
2010-02-19, 13:28
måste till lägga att det inte gäller obromast
det står reg bevis om vad bilen får dra obromast där
om det är e trailer

Njae nästan samma sak då en så kallad EU trailer har max totalvikt på 750 kilo och då automatiskt hamnar in under samma regel.

Basshunter
2010-02-20, 17:16
du får dra:

Kjelle

Det du skriver stämmer inte. Totalvikten får visst överstiga 3.500 kg på enbart B-kort så länge släpets totalvikt INTE överstiger 750 kg.. Hade vadslagning om detta på jobbet....kan tillägga att jag vann vadet. Jag drar själv ett 750 kg. bromsat släp med en bil som har en totalvikt på exakt 3.500 kg. Helt lagligt. Totalvikt på bil och släp blir då 4.250 kg. Men då är min B-behörighet maxad. Alltså:

MAX TOTAVIKT PÅ BIL OCH SLÄP FÅR EJ ÖVERSTIGA 4.250 KG. VARAV MAX 750 KG. FÅR BESTÅ AV SLÄPETS TOTALVIKT FÖR ATT FÅ FRAMFÖRAS MED ENBART B-BEHÖRIGHET !!

Patrik (Team Poseidon)
2010-02-23, 18:55
Ja klokare blev man inte alla har olika uppfattningar.

Om jag har en Subaru forester 2,5 xt med en tjänstevikt på 1590 kg och den får dra 2000 kg med e kort. Kan jag hänga på släpet där med en totalvikt på 1900 kg det bör vara grönt ?

mcben
2010-02-23, 19:14
Ja klokare blev man inte alla har olika uppfattningar.

Om jag har en Subaru forester 2,5 xt med en tjänstevikt på 1590 kg och den får dra 2000 kg med e kort. Kan jag hänga på släpet där med en totalvikt på 1900 kg det bör vara grönt ?

Om du har E-kort får du det. Annars inte.

Patrik (Team Poseidon)
2010-02-23, 19:21
Okej tack:)

Patrik (Team Poseidon)
2010-02-27, 13:30
Nu har jag pratat med flera olika trafikpoliser och ett par st personer på transportstyrelsen. Och alla dom säger samma och följande.

I mitt fall har jag en bil som får dra 1850 kg med E kort och vår släp är en boggie 2 tons. Så länge inte släp och båt går över 1850 kg så är det inga problem. I vårt fall så väger båten 1200 kg + trailern 520 kg. Vilket blir 1720 kg och då får man dra det enligt dom.

Flodström
2010-03-01, 23:55
Patrik,
har just tagit E-behörighet. Har du bara B-kort gäller totalvikten på bil + totalvikten på trailer (inte över 3500 kg) annars måste du ha E-behörighet.
Att trailern inte är fullastad eller t.o.m. är tom har ingen betydelse för det är bara totalvikten som räkbas så länge du bara har B-kort.
Med E-kort gäller bruttovikten, alltså den verkliga vikten på bilen + trailern med ev last :oj:

Patrik (Team Poseidon)
2010-03-02, 10:47
Okej då är det som mina fiskevänner sa. Så länge man B - kort så gäller totalvikten på både bil och släp fast det inte är lastat. Men nu finns det E - kort och då var det som trafikpolisen och transportstyrelsen sa. Tänkte också om inte dom vet... vem vet det då??

Tack för hjälpen:)

Flodström
2010-03-02, 17:15
Okej då är det som mina fiskevänner sa. Så länge man B - kort så gäller totalvikten på både bil och släp fast det inte är lastat. Men nu finns det E - kort och då var det som trafikpolisen och transportstyrelsen sa. Tänkte också om inte dom vet... vem vet det då??

Tack för hjälpen:)

Med E gäller som sagt verkliga vikten.

Ang. vem som du skall fråga:
ta kontakt med en bilskola/uppkörningscentral och snacka med den ansvarliga som har oppkörning. Då får du rätt svar.

Tidigare har jag gjort precis som du, frågat alla möjliga instanser och fått lika många svar. Dock, trafikpolisen jag frågade hade rätt (det visste jag inte då) men han blev förbannad för att jag tagit kontakt med han om en sådan sak !!??? :oj:

Patrik (Team Poseidon)
2010-03-02, 18:21
Ja man blir rätt snurrig i huvudet när alla säger olika:)

Mink!
2010-03-02, 18:31
Patrik,
har just tagit E-behörighet. Har du bara B-kort gäller totalvikten på bil + totalvikten på trailer (inte över 3500 kg) annars måste du ha E-behörighet.
Att trailern inte är fullastad eller t.o.m. är tom har ingen betydelse för det är bara totalvikten som räkbas så länge du bara har B-kort.
Med E-kort gäller bruttovikten, alltså den verkliga vikten på bilen + trailern med ev last :oj:

Tack, det var detta jag hade för mig. Då har Eino fel ändå, och jag hade rätt med det jag påpekade. Nu spelar detta ingen roll för mig då min bil får dra mer än vad släpet får lasta, och lastat är det långt ifrån vad släpet får belastas:)

Olastat har dock för mig att man mer eller mindre får dra alla trailers. En v40 som får dra 500kg får dra en tom 750 trailer, då man enkelt vet vad trailerna har för egenvikt.

tre S
2010-03-02, 19:47
Tack, det var detta jag hade för mig. Då har Eino fel ändå, och jag hade rätt med det jag påpekade. Nu spelar detta ingen roll för mig då min bil får dra mer än vad släpet får lasta, och lastat är det långt ifrån vad släpet får belastas:)

Olastat har dock för mig att man mer eller mindre får dra alla trailers. En v40 som får dra 500kg får dra en tom 750 trailer, då man enkelt vet vad trailerna har för egenvikt.

Flodström har rätt ang. E-kortet.
Mink, du har rätt när det gäller bromsad trailer. Men du får inte dra en för tung trailer ens utan last med bara B-kort. ( Gäller alltså bromsad).
Eino har rätt ang. EU-trailer! Reglerna runt dessa ska vara lika som reglerna gällande E-kort. Det är alltså den faktiska vikten som gäller även här.
Rörigt eller hur?
Mvh Micke

Fiskarn0383
2010-03-02, 20:08
Jag skulle tippa på att anledningen till att det är totalvikten på släpet som gäller vid B kort är för att minska risken för fel/överlastade släp. Eftersom de flesta faktiskt ska lasta något på släpet och inte bara drar runt det för att det är roligt. Har man E kort har man ju iallafall genomgått en extra utbildning om hur släp och bil påverkas av lasten och därför ska ha kunskap och omdömme att lasta och framföra ekipaget rätt. Så¨tror jag lagstifftaren tänkte.

Mink!
2010-03-02, 20:50
Reglerna borde skrivas om kan man tycka, shit vad rörigt. Det är inte ett lyckat system om alla "vet" olika.

tre S
2010-03-02, 21:57
Kan bara hålla med dig Mink. Gick ju rykten för nåt år sen om att reglerna skulle skrivas om för att mer efterlikna de som används i många EU-länder. Hur dessa ser ut vet jag inte men enligt ryktet skulle vi få dra mer/tyngre släp på vanligt B-kort. Men jag tror det blev tyst om det.
Mvh Micke

Fiskarn0383
2010-03-02, 22:39
Ja det är ju nåt som är lite galet när man bara får dra 750 kg efter en fyrhjulsdriven 6.2 l turbodiesel cheva pick up men 1600 kg efter en mazda 626. På B-kort. Det var ju tal om att maxvikten skulle få överstiga 3,5 ton om dragbilen var konstruerad för det.

tre S
2010-03-03, 06:07
Ja det är ju nåt som är lite galet när man bara får dra 750 kg efter en fyrhjulsdriven 6.2 l turbodiesel cheva pick up men 1600 kg efter en mazda 626. På B-kort. Det var ju tal om att maxvikten skulle få överstiga 3,5 ton om dragbilen var konstruerad för det.

Håller helt med. Farsans Dodge 2500 pickis är oxå ett exempel. 750 kg med B-kort, 2800 med E-kort. Han har sin reggad som lätt lastbil vilket innebär att om det sitter fyra pers i bilen och han lägger en mjölkliter på flaket har han överlass!
En sån bil ska ju egentligen vara reggad som tung lastbil för att komma till sin rätt men då är det ju C-kort som gäller.
Men det är fel att folk kan hänga på hur mycket som helst efter en liten framhjulsdriven bil och sen står och kliar sig i huvudet vid rampen när de inte får upp ekipaget. Eller att de blir en trafikfara för att det inte är tillräckligt tryck på framhjulen vid inbromsning mm.
Mvh Micke

Kassoren
2010-03-14, 16:44
Kan bara hålla med dig Mink. Gick ju rykten för nåt år sen om att reglerna skulle skrivas om för att mer efterlikna de som används i många EU-länder. Hur dessa ser ut vet jag inte men enligt ryktet skulle vi få dra mer/tyngre släp på vanligt B-kort. Men jag tror det blev tyst om det.
Mvh Micke

Nya regler gäller 2013, jag tror också man har beslutat att det kommer att krävas en speciell utbildning om släpet väger mer än 750kg.

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

mcben
2010-03-14, 16:49
Nya regler gäller 2013, jag tror också man har beslutat att det kommer att krävas en speciell utbildning om släpet väger mer än 750kg.

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

Vart hittade du detta?

Rudan
2010-03-14, 18:35
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Slap/Slapvagn--husvagn/Har-du-ratt-korkort/

Här är en tjänst som jag använde mig av för att med säkerhet veta om bilen jag tänkte köpa får dra ett obromsat 750-kilos släp. https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
Det var inte många mindre suvar som klarade det. Mitsu Outlander ca -05 tex får dra över 1500 bromsat men bara 570 kilo obromsat.
Idag kan jag dra 750 kilo obromsat, 1330 bromsat med b-kort och 3250! kilo med e-kort. Det ska räcka.

//Stefan