handdator

Visa fullständig version : Flugrulle

Freddy Beaver
2004-03-05, 19:00
Hejsan alla fredagsnjutare!
Jag har bara en liten fråga, det är så att jag skall konfirmera mig om 1½ månad ungefär (äntligen....) och jag funderade på att önska mig en flugrulle klass runt 7-9 till kust o gäddflugfiske.

Funderar på lite billigare rullar som Vision 3Zone, den är ju fin till kustbruk mm har jag hört, nån som tycker emot? Sen finns det ju rullar som Okuma Integrity, men det är ju aluminium, har den nåt skydd mot korrision mm??
Tror iallafall att det blir en 3Zone, men ville bara höra om nån rekommenderar någon annan rulle?

Och en sista fråga, jag tänkte göra lite skjutklumpar av DT-linor, då skall man väl kapa de yttersta 1-2 metrarna för att den inte skall bli för tunn? Vilken klassning skall jag välja på DT-linan , 1-2 klasser över spöt som med vanliga linor, eller är linvalet annorlunda på DT´s??
Ha en skön helg alla!

Freddy Beaver
2004-03-05, 19:44
Inget litet svar...??? :)

maryland
2004-03-05, 23:37
Freddy Bäver, 3Zone e ju en mycket bra saltrulle, men själv kör jag med en Integrity 8/9 för mitt kustfiske, mer känsla i alu-rullar, de e bara så.

Vad gäller DT-klumpar har jag ingen egen erfarenhet, men gissar precis som du säger, 2 linklasser upp och avkortad framtapering är rätt medicin.;)

Rasmus
2004-03-05, 23:54
Jag har en integrity som jag fiskat gädda med, den duger åt mig och lite till men sen ställer inte jag så höga krav på min flug utrustning heller.

BeBest
2004-03-06, 09:32
Kul att läsa att Okuma hittat några nöjda köpare för jag vill liksom inte tro att alla deras produkter är så kass som man ofta får höra! :)

Freddy Beaver
2004-03-06, 09:38
Men är Integrity skyddad mot saltvattnet då?

yoxler
2004-03-06, 23:16
Jag kör själv med en loop graphite till gäddflugfisket. Okuman tycker jag är ganska tung och jag gillar att loopen inte har någon broms utan att jag får bromsa rullen med handen. Jag tycker det förhöjer känslan något.

Jag har pratat med en del 3zone-ägare och de tycker rullen är bra. Du kan också titta på okuma airframe som liknar integrity mycket men är gjord av graphite istället. de är lättare och tåligare för saltvatten. Hade ajg köpt en ny rulle idag i den prisklassen så hade det nog blivit en airframe.