handdator

Visa fullständig version : Flätlina-Code Red! En fråga om färgval.

jonte66
2010-02-22, 05:38
Tjenare,

det är så att jag sneglar på ett riktigt bra erbjudande på en viss flätlina. Denna lina heter Spider Wire Stealth-Code Red Braid.

Egenskaperna verkar vara riktigt bra. Jag har läst på forum och oavsett vilken flätlina man frågar efter så är det alltid någon som har haft en negativ upplevelse med just den linan, men "all in all" verkar denna lina vara bra.

Det jag däremot skapar denna tråd för är en annan undran. Linan är i färgen röd, en ganska skrikig färg kan man väl säga. Jag kommer att fiska mycket uppe i Lappland, där vattnet är extremt klart och på många ställen grunt. Kan detta vara någonting som påverkar negativt-att linan är i just röd? Kan det bli så att man skrämmer iväg fisken, eller är detta något som fiskar inte uppfattar (olika färger osv)?

Tack på förhand

JONNIE ROCKER
2010-02-22, 05:56
Det påstås ju att röd lina inte syns så fort den kommer ner några decimeter under ytan. Men om du har möjlighet så kan du ju kolla in testet i senaste fiskejournalen med superlinor,, o där gick det väl inte så bra för ovan nämnda code red,

jonte66
2010-02-22, 06:05
Det påstås ju att röd lina inte syns så fort den kommer ner några decimeter under ytan. Men om du har möjlighet så kan du ju kolla in testet i senaste fiskejournalen med superlinor,, o där gick det väl inte så bra för ovan nämnda code red,

O fan. Jag får väl leta upp tidningen. Intressant att röd färg inte syns under några decimeter. Har du någon mer info om det där?

JONNIE ROCKER
2010-02-22, 06:22
Tog det här ifrån Power pro´s hemsida,,
one must understand the behavior of light as it penetrates the water, because line colors do not look the same underwater as they do in air. As line descends below the surface, water absorbs the wavelengths of light selectively, one by one, as depth increases. Red is the first color to disappear, at a depth of 15 feet (which is why underwater photographers often use red filters to restore red colors in their pictures).

jerklimpan
2010-02-22, 06:27
Tjenare,

det är så att jag sneglar på ett riktigt bra erbjudande på en viss flätlina. Denna lina heter Spider Wire Stealth-Code Red Braid.

Egenskaperna verkar vara riktigt bra. Jag har läst på forum och oavsett vilken flätlina man frågar efter så är det alltid någon som har haft en negativ upplevelse med just den linan, men "all in all" verkar denna lina vara bra.

Det jag däremot skapar denna tråd för är en annan undran. Linan är i färgen röd, en ganska skrikig färg kan man väl säga. Jag kommer att fiska mycket uppe i Lappland, där vattnet är extremt klart och på många ställen grunt. Kan detta vara någonting som påverkar negativt-att linan är i just röd? Kan det bli så att man skrämmer iväg fisken, eller är detta något som fiskar inte uppfattar (olika färger osv)?

Tack på förhand

En kompis köpte röd Power pro å han berätta att det var färg överallt i båten då den färga av sig på typ allt .
Men om det är samma med spider wire vet ja inte .
Rött syns sämre än grönt när sikten är dålig stog det i napp å nytt på 90 talet när man skulle välja färg på beten .
Men som nån sa läs nya FJ där står det en del om den linan du nämner .

/Fredrik

jonte66
2010-02-22, 06:43
Ska defenitivt inhandla den tidningen. Hoppas de säljer lösa nummer på press stop eller liknande då jag ej är intresserad av ett prenumeration.

jonte66
2010-02-22, 06:46
Tog det här ifrån Power pro´s hemsida,,
one must understand the behavior of light as it penetrates the water, because line colors do not look the same underwater as they do in air. As line descends below the surface, water absorbs the wavelengths of light selectively, one by one, as depth increases. Red is the first color to disappear, at a depth of 15 feet (which is why underwater photographers often use red filters to restore red colors in their pictures).

Det låter ju bara bra men 15 feet är ju över 4 meter. Det är inte på många ställen i älven det är över 4 meter. Skulle vilja veta mer hur röd färg påverkar när den fortfarande är "synlig".

Henrik Nordberg
2010-02-22, 07:19
Jag kör Code Red på jerkrullen och är väldigt nöjd. Den linan har en sanslös brottstyrka i jämförelse med andra linor i samma diameter. Hur tunnare dimensioner är kan jag inte uttala mig om. Jag har tidigare kört med röda PP-linan och den färgade mycket riktigt av sig otroligt mycket men Code Red håller färgen betydligt bättre.

En bra lina för lättare fiske är annars Sufix Performance Braid. Jag har inte haft några som helst problem med den linan.

jonte66
2010-02-22, 07:35
Jag kör Code Red på jerkrullen och är väldigt nöjd. Den linan har en sanslös brottstyrka i jämförelse med andra linor i samma diameter. Hur tunnare dimensioner är kan jag inte uttala mig om. Jag har tidigare kört med röda PP-linan och den färgade mycket riktigt av sig otroligt mycket men Code Red håller färgen betydligt bättre.

En bra lina för lättare fiske är annars Sufix Performance Braid. Jag har inte haft några som helst problem med den linan.

Vilken dimension kör du med på Code Red? Fisket uppe i fjällen ger ju oftast inte tyngre fisk än ca 3 kg (inte där jag fiskar iaf), men diametrarna för de klasserna är ju löjligt tunna på dessa nya flätlinor. Med mycket sten och ojämn botten säger det mig att man ändå borde satsa på en lite större dimension, fast man inte behöver det i brottstyrkeväg, så att säga.

Henrik Nordberg
2010-02-22, 07:43
Jag kör 0.35 till jerk men det känns ju som grym overkill till fjällfiske. Nånting runt 0.15 vore nog med lämpligt till det du ska fiska.

För att undvika att linan skavs av mot sten och annat kan du köra med en lång tafs i flourocarbon längst ut. FC har dessutom den trevliga egenskapen att den blir nästan osynlig under vattnet vilket är bra om man är rädd att fisken ska skygga för en skrikig lina.

Vilken dimension kör du med på Code Red? Fisket uppe i fjällen ger ju oftast inte tyngre fisk än ca 3 kg (inte där jag fiskar iaf), men diametrarna för de klasserna är ju löjligt tunna på dessa nya flätlinor. Med mycket sten och ojämn botten säger det mig att man ändå borde satsa på en lite större dimension, fast man inte behöver det i brottstyrkeväg, så att säga.

Harry Coma
2010-02-22, 08:32
Den har varit snäll som fan mot mig hittills..
Kastar fint, inga problem, känns väldigt stark..

Och min har inte färgat av sig.
Kanske bara är PowerPro's som gör det.
Tror jag läst nånstans att Spiderwire är behandlad på nåt sätt för att den inte skall fälla..

Jester Burk II
2010-02-22, 19:41
Lite OT, men Fireline och Whiplash finns i en halvt genomskinlig variant som heter Crystal. Någon av de två i tjocklek 0,10 kunde kanske vara ett alternativ
till fjällfisket?

gren_23
2010-02-22, 19:58
Har oxå läst gott om den linan men som alla linor så tycker alla olika.

Jag använde nylonlina längst ut på min lina när jag var i fjällen i sommras, ångrar inte det kan jag säga däremot tror inte att jag fick mer fisk för det. Men den nöttes inte alls lika som min kompis lina som enbart körde med flätade lina.

CARPE PERCIDAHE
2010-02-22, 20:03
.. så hittade jag den här artikeln när jag googlade linval i förra veckan :
http://fishing.about.com/od/basicfishinginstruction/a/red_fishingline.htm

här följer några citat från den:

"The colors are remembered by this acronym "ROY G BIV". These letters mean red, orange, yellow, green, blue, indigo and violet. Most of the time I run lure colors of red, orange, or yellow when a lure is presented in the portion of the water column with the most light. The other end of the rainbow blue, indigo and violet are used in darker or low light situations."

"the spectrum of light changes as it penetrates the water. As demonstrated by this discussion, the first color that disappears as light penetrates water is red. This is why red fishing line is so effective. Red disappears at 15 to 30 feet of water."

"What if most of your fishing is done in less than 30 feet of water? Red line should also be your first choice. This secret is now being used by pro bass fishermen to catch more fish in shallow water. The key here is your ability to see subtle movement in the line to detect the bite. Clear line is very hard to see and you will miss the nibblers."

Vad vet jag, det kanske stämmer här hemma med...

jonte66
2010-02-22, 20:21
Lite OT, men Fireline och Whiplash finns i en halvt genomskinlig variant som heter Crystal. Någon av de två i tjocklek 0,10 kunde kanske vara ett alternativ
till fjällfisket?

Jag hade faktiskt Whiplash Crystal i bakhuvudet igår. Grejen är att man får nästan dubbla längden Code red för samma pris...

jonte66
2010-02-22, 20:23
.. så hittade jag den här artikeln när jag googlade linval i förra veckan :
http://fishing.about.com/od/basicfishinginstruction/a/red_fishingline.htm

här följer några citat från den:

"The colors are remembered by this acronym "ROY G BIV". These letters mean red, orange, yellow, green, blue, indigo and violet. Most of the time I run lure colors of red, orange, or yellow when a lure is presented in the portion of the water column with the most light. The other end of the rainbow blue, indigo and violet are used in darker or low light situations."

"the spectrum of light changes as it penetrates the water. As demonstrated by this discussion, the first color that disappears as light penetrates water is red. This is why red fishing line is so effective. Red disappears at 15 to 30 feet of water."

"What if most of your fishing is done in less than 30 feet of water? Red line should also be your first choice. This secret is now being used by pro bass fishermen to catch more fish in shallow water. The key here is your ability to see subtle movement in the line to detect the bite. Clear line is very hard to see and you will miss the nibblers."

Vad vet jag, det kanske stämmer här hemma med...

MYCKET intressant. Tack för länken. Nu får jag ta mig en funderare, men avvaktar tills imorrn då nya numret av fiskejournalen ska finnas i handeln.

jerkbait-fiske
2010-02-22, 20:54
Ställer mig också till hyllnigs kören av Spider Steelth red code kör den på jerk rullen hur nöjd som helst

gurann
2010-05-05, 17:57
jag köpte faktiskt code red i hälgen,
jag provade den i dag och den verkade riktigt bra :appl:
jag kör den på min haspel och jag kör en lite grövre lina en 0,25 tror jag det var el 0,26
hoppas du blir lika nöjd som jag.
ps dem hadde nog inte gjort linan röd om den tog mindre fisk.(så taskiga kan dem väll inte vara) :fiska1:

SneakyBastard
2010-05-27, 12:03
Jag kör också Code Red på haspel. Grymt brottstyrka, följsam, skär inte ner i rullen och färgar inte av sig. Kan inte uttala mig om vad fisken tycker om just röd lina dock. Däremot har jag lättare för att se var linan är, vilket kan vara en fördel.