handdator

Visa fullständig version : Fiske Långan/Hårkan slutet av juli?

MajoreN
2010-03-07, 20:52
Hur är fisket i slutet av juli i långan/hårkan? brukar vattenståndet vara för lågt och alltför varmt?

Var där förra året i slutet av juni då var de bra fiske men iår kan jag inte åka dit så tidigt.. ska man åka dit i slutet av juli eller vänta till början av september?
Tacksam för svar

M.V.H Timo

Starjonken
2010-03-07, 21:17
Jag har fiskat i Hårkan 5-6år i rad. Min erfarenhet är att man ALDRIG kan förutspå vattenståndet! De beror mycket på hur vädret har varit dom senaste veckorna! Långan fiskade vi ett utav åren, de är ju rena "döda havet" så att säga! Är det lågt vatten så är mitt tips "fångstgropar" som ligger i nedre hårkans FVO. hitta groparna ute i strömmen så kan du få brutalt fiske! Är det högt vatten så rekommenderar jag oxforsen. från flottarstugan och 300m uppströms eller från flottarstugan och ca 1km nedströms utmed hela älven. Edsforsen är svår när det är högvatten men fiska precis nedanför strömmen kommer du ha grymt fiske!! Streaking caddis, superpuppan och Dynamitharry är grymt effektiva i hårkan! Lycka till!

Skalle
2010-03-08, 10:46
I början av september får du inte fiska där alls.
Väder och vatten är som sagt en smula svårt att förutsäga. I somras var det regningt och blev således aldrig för lågt eller varmt vatten i nån av älvarna. Båda är dock reglerade så det är dessvärre även en fråga om vattenregleringsföretagens påhitt hur det ser ut med vatten.

MajoreN
2010-03-08, 11:13
Okej.. Tack så mycket för svaren :)

Classe69
2010-03-09, 01:08
Jag och min Kompis skall åka till Hårkan den 5 Juli. Blir vår första resa dit. Vi har gett upp fisket i Norra Värmland.
Skall bli skitkul, har läst och hört så mycket om Harr och Öringsfisket i Hårkan.

Classe

MajoreN
2010-03-10, 17:50
Skulle åka dit tidigare men gör lumpen i Finland just nu o muckar i mitten av juli så de blir svårt att kunna åka dit tidigare =( Förra året var vi där i slutet av juni sjukt fina vatten :)

Classe69
2010-03-14, 22:05
Har hört mycket om Flugan Dynamitharry.. Någon som har en Bild eller Mönster på den så man kan Binda den. Hittar inte den på Nätet. :(

rasunda
2010-05-24, 18:40
Jag åker till hårkan i slutet av juni och hoppas ju på ett grymt skitfiske då.
Det jag är lite nyfiken på är vad för flugor som skall med, något tips som är ett måste och kanske något wildkard ;)

Skulle vara grymt med lite tips på bra platser som man skall fiska av.

/sebbe