Visa fullständig version : Funäsdalen / närområde
cherrypoppe
2010-03-23, 17:24
Ska åka till Ramundberget i slutet av April och fiskegrejjerna får självklart följa med. Tyvärr är det väl inte årets bästa fiskeperiod direkt. Jag har aldrig fiskat här i området med försöker nu läsa till mig lite kött på benen innan jag ska dit.
Vilka vatten bör jag prova? Allt inom 5~ mil runt Ramundberget är av intresse. Spinnfiske kommer huvudsakligen utövas. Isen lär knappast ha släppt på de mindre vattnen så jag siktar in mig på strömmande.
Mvh
jerklimpan
2010-03-23, 17:58
Ska åka till Ramundberget i slutet av April och fiskegrejjerna får självklart följa med. Tyvärr är det väl inte årets bästa fiskeperiod direkt. Jag har aldrig fiskat här i området med försöker nu läsa till mig lite kött på benen innan jag ska dit.
Vilka vatten bör jag prova? Allt inom 5~ mil runt Ramundberget är av intresse. Spinnfiske kommer huvudsakligen utövas. Isen lär knappast ha släppt på de mindre vattnen så jag siktar in mig på strömmande.
Mvh
Vänta nu här!!!
Uppe i Härjedalen åker dom skoter hela april å en bit in i maj månad.Var uppe i Ljungdalen (4 mil där i från ) runt den 20 april för ett par år sen . Då var isen 120 cm tjock å det va va 60 cm snö . Vi hade ett härligt vårfiske på sjöarna efter röding , sitter med bar överkropp å pimplar .
Fiske i strömmande vatten brukar inte va öppet förren 1/6 . Så lämna spöt hemma ta med en renfäll pimpelspö å en isborr med minst 120 cm spiral .
På kalfjället är isen ännu tjockare på 700 m så kommer man igenom utan förlängare . Glöm inte sololja man bränner sig väldigt lätt.
/Fredrik
cherrypoppe
2010-03-23, 18:15
Visst glider dom runt på skoter och isarna på sjöar och dyl ligger kvar en bit in i maj. Pimpelspöet får väl följa med också kanske, försöka på nån röding. Men nog måste det finnas strömmande vatten i området som är öppna?
jerklimpan
2010-03-23, 18:33
Visst glider dom runt på skoter och isarna på sjöar och dyl ligger kvar en bit in i maj. Pimpelspöet får väl följa med också kanske, försöka på nån röding. Men nog måste det finnas strömmande vatten i området som är öppna?
På senhösten tappar kraftbolagen sjöarna på vatten ex så sänker dom Storsjö vid storsjökapell med 4,5 meter .Då tror ja inte det blir så mycket vatten kvar i älvarna. Jag har vart mycket uppe i Bruksvallarna,ljungdalen på våren å då är det inte mycket vatten i Ljusnan/Ljungan .
Bara å sitta på sjön å pimpla.
/Fredrik
cherrypoppe
2010-03-24, 12:15
Då plockar jag fram stora borren och handlar på mig saker för rödingspimpel istället då :)
Ljusnan är öppet och har ett grymt öringsfiske i mars-april.
Brukar själv åka upp och pimpla i Hedetrakten vid den tidpunkten och upptäkte att de större öringarna är grymt aggresiva vid den här tidpunkten på året, härligt att se 2-3 kg bitar attackera draget om och om igen. Så mitt tips är pimpla på förmiddan i :sun:skenet och spinnfiska i älven på eftermiddan.