handdator

Visa fullständig version : David L paravantrolling med betesfisk

Deadbait
2010-03-28, 23:49
Varför nylonlina till paravantrolling med betesfisk? Ser på DVD med David L (Fiskefeber) och han kör där med vad jag kan se nylonlina. Skulle vara så intressant att veta tänket med nylon istället för flät. Handlar det om att det fäster bättre i ulösarna och att dessa även slits mindre? Nackdelen borde ju kanske vara att det blir sämre mothugg med nylon, vilket känns extra trickigt med paravan. På filmen används 0,40 mellan tafs och bly. Gissar att det är den dimensionen som gäller på rullen med. Undra också fabrikat.

Egentligen kan man också utveckla frågan till, varför nästan alla som kör trolling använder nylon?

Gusen
2010-03-29, 00:24
Personligen kör jag flätlina vid både trolling och flötestrolling. Känslan blir ju så mycket bättre och ser inga nackdelar.

thep
2010-10-15, 08:42
Själv kör jag med flätlina på alla mina rullar oavsett fiskemetod. Anledningen till att så många väljer nylon på trollingrullarna tror jag enbart är en kostnadsfråga.

/TeamPerax, Johan Löfström

stefan1
2010-10-15, 10:23
Sitter bättre i utlösaren,färre blindutlösningar och mer förlåtande när gäddan rusar vid båten. Dessutom mer nötningstålig OCH billigare. Det ÄR inte bara fördelar med stum flätlina;)

micke g
2010-10-15, 10:46
Flätlian kan ju trassla sig något fruktansvärt med. Speciellt om man kör med många spön det strular till sig så båten snurrar med linorna ute. Då kan man hålla sig för skratt om du har 8 flätlinor ute.

mobetahl
2010-10-19, 23:00
Jag började använda nylon i våras till trollingen och det är mycket skönare än flät

Nylonen nöts inte lika mycket, mindre bullshit helt enkelt och jag upplever att jag tappar färre fisk jämfört med flätlina.
Dessutom är det billigare. Har ganska styv nylonlina som heter Trilene Sensation, tror det är 0.40-0.45