handdator

Visa fullständig version : Hjälp! 0,10 eller 0,13 till vertikalfisket?

AxlRose
2010-04-04, 20:00
Mitt första val av lina till mitt nya vetikalset (som jag köpte i höstas) var 0,10 gul powerpro. Denna lina visade sig till min fövåning vara ren skit då den tålde max 3,5kg (ska hålla för 5) och gick alltså av superlätt.

Nu är det snart dags att köpa ny lina inför säsongen och jag undrar då...0,10 strike wire extreme eller 0,13 strike wire red?

Normalt skulle jag valt 0,10 direkt men eftersom erfarenheten från förra linan sitter kvar så blir man lite feg....

0,10 eller 0,13 och varför?

Tack på förhand. MVH Axel Aremyr.

ZanderAngler
2010-04-04, 20:33
Många verkar köra med 0,12 fireline, varför vet jag inte. Men dock verkar det vara en populär lindemission och märke på linan.

*

Om det inte gör någonting så ställer jag en fråga här istället för att skapa en ny tråd, vad för linstorlek ska man använda sig utav när man ska bottenmeta eller rent utav använda både flötmete och bottenmete efter abborre och braxen.

tre S
2010-04-04, 21:09
Har kört 0,10 Strike Wire en säsong nu och är nöjd. Vid första försöken med VJ använde jag Power Pro 0,13 och skillnaden är ganska stor. Den tjockare linan bromsar mkt mer i vattnet och blir svårare att fiska med. Man måste använda tyngre jiggskallar för att hålla bottenkontakt och mkt av känslan går förlorad.
Så mitt råd är att satsa på 0,10!
Mvh Micke

AxlRose
2010-04-05, 13:01
Tack, ville vara säker på hur mycket/liten skillnad det faktiskt gjorde...

Då blir det 0,10 Strike Wire Extreme gul.