Visa fullständig version : G-Loomis
Flugfiskarn
2004-03-20, 14:22
Nån som fiskar med G-Loomis Forcelite GLX spöna?
Är det Flugfiskarns drömspö?
absolut!sanslöst sköna att kasta med!
jag blir inte klok på alla dessa gloomis spön, det finns så många olika..... vilket spö är bäst lämpat till kustfiske efter havsöring och gädda?
Ett Glx klarar jobbet galant.Bry dig inte om cross current,stream dance o allt vad dom heter.samma spö i stort sett.
Hur svårt är det att kasta med glx-spöna.... man har ju hört så mycket om att sk. lyxspön har så snabb aktion att den inte passar medelmåttliga kastare? stämmer det där verkligen? Jag kastar åtminstone fina 20 meters kast med ett Guideline LPXe. Är GLX ett spö för mig?
Originally posted by Flugfiskarn
Hej hej
Personligen så tycker jag att dom inte är värda pengarna det finns betydligt mer prisvärda spön än gl glx. Visst sköna kast egenskaper men hellre ett handbyggt RLS än ett Gl GLX
Originally posted by natito
Hur svårt är det att kasta med glx-spöna.... man har ju hört så mycket om att sk. lyxspön har så snabb aktion att den inte passar medelmåttliga kastare? stämmer det där verkligen? Jag kastar åtminstone fina 20 meters kast med ett Guideline LPXe. Är GLX ett spö för mig?
Det är så att ett spö med en snabb aktion kräver mer av kastaren många hatar Loop men ett blueline är ett spö som är mer förlåtande det är bättre att köpa ett dyrt spö när man har kommit så långt att man är nöjd med sin kast teknik och kan bemästa längd och precision och köpa ett spö efter behov. Det finns ett märke som inte är direkt känt men som heter RLS som byggs i sverige grymt sköna spön och du får mycket mer för pengarna än vad du får för ett glx. Vill du annars lägga stora pengarna på ett spö så är streamdance ett mer lämpligt spö för flugfiskaren som inte har den bästa kasttekniken och kan bemästra tekninken på ett bra sätt.
Originally posted by ruskis
Ett Glx klarar jobbet galant.Bry dig inte om cross current,stream dance o allt vad dom heter.samma spö i stort sett.
Mm samma spö? knappast det är olika aktioner på spöna det vore som att säga att alla loop spöna är samma spö,n men med olika namn och färger.
I såna stunder då fisket bygger på att man ser flugan eller tafsspetsen, är det någon vits med ett superlångkastande spö då? Får man inte problem med att se vad som händer där allra längst borta? Kan det bli så att mothugget, om ett sånt behövs, sätts in vid fel tillfälle därför att man planterat sin fluga för långt ut i periferin.
Vad är RLS för slags spö?
Originally posted by natito
Vad är RLS för slags spö?
Kolla in http://www.sportfiskebutiken.se/ under flugspön.
//Stefan
Har ett GLX 9ft #5. Är så grymt skönt att kasta med. Allt från 5 meters ultralätta kast till 25 meters långa kast. Rekommenderas varmt. Enorm känsla !!
Anrion va tycker du om xla jag har själv en xla tycker att den känns som en kopia av bauer.... Visst ganska snygg o så lätt och bra funktion men det va ju en grym miss med den vita plastbiten till fjädern på dom första exemplaren.
*s* jo håller med om plastgrejen men den är så skön å snygg !! Bromsen är fet.
maryland
2004-03-22, 19:08
Åter till ämnet; det finns numer inte en typ GLX-spön.
En hel härva varianter på just detta spö ju, mediumsnabba till rent snabba, med olika aktioner, bara att välja, kolla själv.
http://www.gloomis.com
Spar era pengar till fiskeprylar.:D
maryland säger fortfarande RLS!
Ring till jonas på butiken o kolla om han kan fixa den klass som du vill ha och det ska vara byggt av Greijsing dom blir otroligt snygga! och är riktigt bra kvalitet
GLXet aegder det är bara så det kmr inte att förändras!!!! jag har ett 9` #5 det e så underbart till allt från harr å röding till större streamers i strömmande vatten evter stor öringen..
:headbang:
Flymaster
2004-04-12, 20:01
Originally posted by Flugfiskarn
Jag har ett Loomis GL 9,9 fot klass 7 och kan konstatera att det är en ren kastkanon (påk) jämfört med "vanliga" spön, men det kräver en del uthållighet å styrka att kasta med ett sånt spö en hel dag, iåförsig så är väl inte jag nån jätte biff men trött i rygg å axlar blir man :-),, man kan nästan jämföra det med ett jerkspö om man nu ska jämföra skillnader mot spön med lägre fiberhalter i.
maryland
2004-04-12, 20:20
GLX är helt enkelt en typ av grafit (kolfiber) som Loomis har döpt och använder sig av i tillverkningen av sina bästa spön.
Beroende på hur spöt sedan byggs upp av just denna fiber, uppnår man olika typer av aktioner, som snabb helaktion, mediumsnabb halvaktion, osv.
Sen döps numer modellerna till Streamdance, Cross Country, etc.
Men något som jag tycker är en smula märkligt, att samma modell i samma klass, kan ha helt totalt olika aktion beroende på delningen, tvådelat, fyrdelat, etc.
Något att verkligen kolla upp vid köp, att man köper den delning man testat spöt i, annars blir det en överraskning.
Flymaster
2004-04-12, 21:38
Har för mej att man får fram styvheten genom hur många fiber det finns per kvadrat cm och sen hur dom ligger, eller nåt sånt,
eller ??,,,kallas dom inte för hög moduls spön åxå ??
Vill ni prova något skönt, prova då fenwick tecna av 9,6 #8
med tricast #9. Wow vilket klipp...
Flymaster
2004-04-13, 11:20
www.dan-tackel.com har 10% rabatt på alla G.Loomis spön,,,alltid nött :--)
Är Ferrari Testarossa bilistens Drömbil?
Flugfiskarn
2004-04-30, 21:46
Originally posted by Thymal
Är Ferrari Testarossa bilistens Drömbil?
Vad har det med frågan att göra? Ferrari är en bil !?
maryland
2004-04-30, 23:10
När man testar ett spö, är det otvivelaktigt viktigt, att använda en lina helt anpassad för spöt i fråga, om man skall få ut den ultimata prestandan ur spöt i fråga.
Det absolut skönaste spöt jag hitintills kastat med, är Loop Grey Line i klass 5, med en Optistream-lina.
Helt överlägsen motsvarande GLoomis GLX Classic (med lina rek av agenten), i mitt tycke i alla fall.
Finns som klinga för självbygge dessutom, till billig penning. :)
Maryland-> Telsta Loomis Stream Dance HLS #5. Det är det skönaste #5 jag någon sin testat. Kände samtidigt på ett Stream Dance GLX #5 och det var lite styvare och påminde ganska mycket om Grey Line, men jag tyckte HLS kändes bättre.
Jag hr inte provat valiga GLX #5 men jag hoppas få göra det när Guide Line har demodag här i blekinge.