handdator

Visa fullständig version : Frågor

JD
2002-11-27, 20:11
Hej.

Har hittils bara fiskat gädda. Använder en mörrum 5600 och ett berkley lightning-spö.

Tänkte be om råd vad gäller en del utrustning jag ska köpa m.m.

1) Har ni erfarenhet av fireline på multirulle? Jag fick en massa trassel trots att jag aldrig får trassel med nylon. Det verkar som det dessutom blivit ngt fel med rullen. Den rullar inte alls lika lätt som innan. Och så låter det när den snurrar. Innan snurrade den hur länge som helst utan ljud över huvud taget.

2) Skulle vilja pröva gäddmete. Vad kan ni rekomendera för utrustning? Kan jag använda den jag redan har? Hur fiskar man betesfisken, typ mört?

3) Skulle vilja ha utrustning för lättare fiske, typ aborre m.m. Är haspel att rekomendera? Eller finns det multirullar som kan användas med lätta beten typ småjiggar? Är UL-utrustning ett bra alternativ?

Tack på förhand.

rapala
2002-11-27, 20:23
Hejsan, jag har en Shimano Calcutta 400 och en Amba 6-star. Jag testade för ett tag sedan att ha fireline till min 6-star, man jag blev förvånad över det faktum att 0.25 nylon kastade längre än 0.20 Fireline. Det sägs ju att en annan flätlina, Power Pro, skall vara bättre till multi men jag har inte testat den tyvärr. Power pro är ju dyrare än Fireline och har en högre brottstyrka, men den är ju svår att få tag på. /skitfiske

cico
2002-11-27, 21:56
Originally posted by JD
Hej.

Har hittils bara fiskat gädda. Använder en mörrum 5600 och ett berkley lightning-spö.

Tänkte be om råd vad gäller en del utrustning jag ska köpa m.m.

1) Har ni erfarenhet av fireline på multirulle? Jag fick en massa trassel trots att jag aldrig får trassel med nylon. Det verkar som det dessutom blivit ngt fel med rullen. Den rullar inte alls lika lätt som innan. Och så låter det när den snurrar. Innan snurrade den hur länge som helst utan ljud över huvud taget.

2) Skulle vilja pröva gäddmete. Vad kan ni rekomendera för utrustning? Kan jag använda den jag redan har? Hur fiskar man betesfisken, typ mört?

3) Skulle vilja ha utrustning för lättare fiske, typ aborre m.m. Är haspel att rekomendera? Eller finns det multirullar som kan användas med lätta beten typ småjiggar? Är UL-utrustning ett bra alternativ?

Tack på förhand.

1) Kolla in min tråd om Amba Mörrum och dess lager http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?s=&threadid=63

2) Kolla in gäddmetetråden på http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?s=&threadid=621

3) UL-låter inte helt fel. Trixet är bara att hitta bra grejer. En dålig UL utrustning blir så fel så det finns inte. En liten Shimano 1000 i 800kr+ klassen samt nåt bra spö som nån annan kanske kan tipsa om blr nog bra.

//K

Dr Müller
2002-11-27, 22:21
Jag har för mej att någon av fisketidningarna hade en artikel om olika stumma linor och att man där slog fast att: Fireline gjorde sej bäst på haspel och PP var bäst till multi. Min egen erfarenhet är att jag är mycket nöjd med båda linorna: Jag kör med gul FL till min UL-rulle och det har funkat bra. FL är mycket stelare och flisar sej något men det löser man med att efter ett tag vända på linan. PP:n har jag på min multi och är i särklass den bästa linan jag har prövat. Den är mjuk och följsam och ger en otrolig fingertoppskänsla. Men som sagt har inte provat linorna tvärt om. Dvs PP på haspel och FL på multi.

cico
2002-11-27, 22:25
Har samma erfarenheter som Jerko. Jag kör fireline till haspel och Siglon Techneed eller Power Pro på multi.

//K

Dr Müller
2002-11-27, 22:43
Jag är inne på samma spår som Ciko när det gäller UL-rulle. Gå upp en storlek till 1000 strl. Men Jag skulle nog välja en Daiwa. Vad det gäller spö är det lite knepigt. Mitt första UL-spö köpte jag för en två hundring på en Berra-rea. Det var ett sjufots Shimano GX eller nåt sånt. I början tyckte jag det var ballt med det spöet. Men det är så otroligt mjukt att det inte riktigt funkar att jigga med det. Vet inte vad det är bra till, kanske spinnare. Jag skulle nog i dag satsa på ett lite stummare spö. Ett spö jag hört mycket gott om är Ugly Stik. Min dröm-UL-utrustning är: Nya Eon sport på ett LF Jerk Light. De spöet kommer till våren att säljas hos Lundgrens fiske. Men jag fick känna på den kombinationen vid ett besök. Verkar rocka fett.

cico
2002-11-27, 22:46
Originally posted by Jerko
Min dröm-UL-utrustning är: Nya Eon sport på ett LF Jerk Light. De spöet kommer till våren att säljas hos Lundgrens fiske. Men jag fick känna på den kombinationen vid ett besök. Verkar rocka fett.

Kände på light prototypen i somras och den kändes fin men om man vill ha ett bra haspelspö modell lättare (men med lite ryggrad) för borrefiske, vad välja då?

//K

Dr Müller
2002-11-27, 22:50
Originally posted by cico

Kände på light prototypen i somras och den kändes fin men om man vill ha ett bra haspelspö modell lättare (men med lite ryggrad) för borrefiske, vad välja då?

//K
Beats me. Men Ugly Stik är ju ett spö som det babblats om länge nu.

JD
2002-11-27, 22:51
Hej.

Ni båda rekomenderar att gå upp en storlek. Vad är fördelen med det? Att rullen blir mer allround?

MVH

JD

Stizo
2002-11-27, 22:54
Jag håler med köp en i storlek 1000.

Kolla in Bromans Ul/light haspel! http://www.fishit.se/se/cat/cat.asp?cat=FISKESET
1000 kr

Jag är nöjd med min, bra pris också!

Dr Müller
2002-11-27, 22:56
Originally posted by JD
Hej.

Ni båda rekomenderar att gå upp en storlek. Vad är fördelen med det? Att rullen blir mer allround?

MVH

JD
Bromsarna på de små suger fett!

Stizo
2002-11-27, 22:56
Originally posted by JD
Hej.

MVH

JD

Bromsen brukar bli märkbart mycket bättre! Och sen blir den inte alldeles för klen om man nu råkar få en lite större fisk!:)

cico
2002-11-28, 01:53
Underdimensionerat är ingen höjdare. Själv tycker jag inte att man ska ligga på gränsen för vad tex linan tål då brott inte lönar sig :)

När det gäller extremt små rullar har jag också funnit att dessa ofta inte riktigt hå¨ller måttet. Verken broms eller allmän stabilitet men man kanske fiskat med skigrejer, vad vet jag.

//K

Sturgeon
2002-11-28, 02:17
Underdimensionerat är ingen höjdare. Själv tycker jag inte att man ska ligga på gränsen för vad tex linan tål då brott inte lönar sig :)

När det gäller extremt små rullar har jag också funnit att dessa ofta inte riktigt hå¨ller måttet. Verken broms eller allmän stabilitet men man kanske fiskat med skigrejer, vad vet jag.

//K

Håller helt med, min Calcutta 250 är kvalitetsmässigt på en helt onåbar kvalitet jmf. andra spinnrullar jag använt, men bromsen är trots sin silkeslena verkan något klen, blir till att dra den i botten för att kroka bra på lång lina.
En 400:a har när jag provat visat sig ha en kraftigare broms, tillräcklig för de flesta situationer.

cico
2002-11-28, 02:41
Originally posted by Sturgeon

Håller helt med, min Calcutta 250 är kvalitetsmässigt på en helt onåbar kvalitet jmf. andra spinnrullar jag använt, men bromsen är trots sin silkeslena verkan något klen, blir till att dra den i botten för att kroka bra på lång lina.
En 400:a har när jag provat visat sig ha en kraftigare broms, tillräcklig för de flesta situationer.

Är så ruskigt sugen på en TE så det bara spritter i mig hehe.

//K

Sturgeon
2002-11-28, 02:43

Är så ruskigt sugen på en TE så det bara spritter i mig hehe.

//K

Din lilla spinnrulle konnässör.:love:

rapala
2002-11-28, 08:39
TE=:love: Jag ska få en Calcutta 400 i julklapp

Kiwi
2002-11-28, 09:50
jag kör med en Cardinal Adgenda och ett sjösländan hm skit bra apö men dyrt.ska nog köpa det här spöt www.fiskefiskar.se UL-setet liger vid spön

JD
2002-11-29, 12:00
Hej igen.

Ringde precis till ABU och berättade om rullproblemet. "Skicka in den" och det ska jag göra. Det jag gillar med ABU är just den inställningen.

När ett av mina spön bröts ringde jag för att fråga om jag kunde få köpa en spö-topp. "Nej, men du kan få ett nytt", svarade de.

Det här låter som reklam man man måste få vara positiv till ett företag utan att det ska ses som reklam.

JD
2002-11-29, 12:11
Originally posted by Jerko
Min dröm-UL-utrustning är: Nya Eon sport på ett LF Jerk Light. De spöet kommer till våren att säljas hos Lundgrens fiske. Men jag fick känna på den kombinationen vid ett besök. Verkar rocka fett.

Men menar du att man kan använda en multirulle i UL-fiske?:wow1:

cico
2002-11-29, 12:43
Originally posted by JD
Hej igen.

Ringde precis till ABU och berättade om rullproblemet. "Skicka in den" och det ska jag göra. Det jag gillar med ABU är just den inställningen.

När ett av mina spön bröts ringde jag för att fråga om jag kunde få köpa en spö-topp. "Nej, men du kan få ett nytt", svarade de.

Det här låter som reklam man man måste få vara positiv till ett företag utan att det ska ses som reklam.

Jo det är ju bra att de sköter reklamationerna på ett föredömligt sätt. Det trista är att de sätter ut halvfärdiga produkter på marknaden som tvingar dem till denna reklamationsstrategi. Hur vore det om de gjorde grejer som funkar från början istället för att låta kunderna sköta testverksamheten. :skaka: :(

//K

Dr Müller
2002-11-29, 19:51
Originally posted by JD

Men menar du att man kan använda en multirulle i UL-fiske?:wow1:
Ja visst. Med ett visst förbehåll. Min definition av UL är fiske med beten upp till 15g kanske 20g, men då är det en subjektiv uppfattning. Den gängse är väl 1-15g tror jag. Men fiskar man med 10-20g beten (som jag gör när jag UL-fiskar) är det inga problem med multi. Dock måste det vara en liten rulle, 1000-3000 strl max. Ja, ja vet att nya Eon:en är en 3600 men det funkar det med.

Foppa
2002-11-29, 20:08
10-20g är inte ul ! det är "lättare fiske" eller nått, men ul är det inte ! ul är max -15 g, för mig max 12 !

Dr Müller
2002-11-29, 20:17
Originally posted by Foppa
10-20g är inte ul ! det är "lättare fiske" eller nått, men ul är det inte ! ul är max -15 g, för mig max 12 !
Nä men det var ju det jag skrev. 15-20 är min uppskattning.