Visa fullständig version : split-wing-dun
noen som har mønsteret/bindebeskrivelsen på en split-wing-dun?
Jock Scott
2010-04-28, 09:22
Hej!
Menar du CDC varianten?
I så fall? Kolla här:
http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=87874
takk for svaret og oppskriften!
men er det noen som kjenner på denne split-wing
Jock Scott
2010-04-28, 18:22
Hej igen!
Jag hittade ingen bind beskrivning för just den versionen.
Men när jag studerar den bilden du har lagt upp så tror jag att det är så här man binder den.
Bind tråd: Gul
Krok: TMC 212. Det är iaf den mest snarlika och lämpliga kroken tycker jag. Eftersom flugan verkar vara en Danica imitation? så är nog krok storlek 11 och 13 rätt lagom.
Du kan självt kolla i länken nedan.
http://www.wittlock.se/flugbindning/html/_torr_nymph_grub_streamer.html
Kropp: Smalt, gult stycke foam, som man format med saxen. Vet ej om den som bundit flugan har färgat foamen med gul, vatten fast tusch penna eller ej? Bind in foamen så att du får ett litet bröst anlag bakom och framför där du binder in vingen. Framför = några millimeter bakom krok ögat.
Vinge: Vitt, ganska långt polygarn som delats i 2 delar med hjälp av bindtråden. Sedan har man tydligen bränt ihop ving spetsarna med en tändare eller tändsticka ser det ut som. Varning! Var försiktig med att göra vingarna FÖR långa! Flugan kan tippa på sidan i vattnet då....Speciellt om det blåser litet.
Hackle: Grizzly hackle, parashute bundet runt basen av vingen. Om du inte gjort parashute hackle tidigare?
1. Fixera poly garnet med hjälp av bind tråden så den står stadigt, rakt upp, uppe på foam bröstet i detta fall. Sträck sedan poly garnet genom att hålla längst upp i ving spetsen ( Dvs. Innan du delar den i 2 vingar med tråden. ) Eller använd ett s.k. Gallows tool och en hackle tång för att sträcka vingen.
2. Linda bind tråden täta varv upp för ving basen några mm.och så ner igen. lägg på ett par lager flug lack på denna lindning. Låt torka. Nu, kan du dela vingen och bränna ihop spetsarna!