Visa fullständig version : split-wing-dun
noen som har mønsteret/bindebeskrivelsen på en split-wing-dun?
Jock Scott
2010-04-28, 09:22
Hej!
Menar du CDC varianten?
I så fall? Kolla här:
http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=87874
takk for svaret og oppskriften!
men er det noen som kjenner på denne split-wing
Jock Scott
2010-04-28, 18:22
Hej igen!
Jag hittade ingen bind beskrivning för just den versionen.
Men när jag studerar den bilden du har lagt upp så tror jag att det är så här man binder den.
Bind tråd: Gul
Krok: TMC 212. Det är iaf den mest snarlika och lämpliga kroken tycker jag. Eftersom flugan verkar vara en Danica imitation? så är nog krok storlek 11 och 13 rätt lagom.
Du kan självt kolla i länken nedan.
http://www.wittlock.se/flugbindning/html/_torr_nymph_grub_streamer.html
Kropp: Smalt, gult stycke foam, som man format med saxen. Vet ej om den som bundit flugan har färgat foamen med gul, vatten fast tusch penna eller ej? Bind in foamen så att du får ett litet bröst anlag bakom och framför där du binder in vingen. Framför = några millimeter bakom krok ögat.
Vinge: Vitt, ganska långt polygarn som delats i 2 delar med hjälp av bindtråden. Sedan har man tydligen bränt ihop ving spetsarna med en tändare eller tändsticka ser det ut som. Varning! Var försiktig med att göra vingarna FÖR långa! Flugan kan tippa på sidan i vattnet då....Speciellt om det blåser litet.
Hackle: Grizzly hackle, parashute bundet runt basen av vingen. Om du inte gjort parashute hackle tidigare?
1. Fixera poly garnet med hjälp av bind tråden så den står stadigt, rakt upp, uppe på foam bröstet i detta fall. Sträck sedan poly garnet genom att hålla längst upp i ving spetsen ( Dvs. Innan du delar den i 2 vingar med tråden. ) Eller använd ett s.k. Gallows tool och en hackle tång för att sträcka vingen.
2. Linda bind tråden täta varv upp för ving basen några mm.och så ner igen. lägg på ett par lager flug lack på denna lindning. Låt torka. Nu, kan du dela vingen och bränna ihop spetsarna!
3. Bind in Grizzly hacklet vid basen av vingen. Och linda hacklet uppför den lackade lindningen vid vingens bas. Fäst in hacklet och trimma bort överskotttet.
Tycker du att du har problem med att få hackle i vägen när du ska avsluta huvudet? Ta en vanlig disk handske av gummi och klipp av toppen på lill fingret på den. Gör ett litet hål i mitten på "gummi koppen" som passar precis över röret på din bind tråd hållare. När du bundit in hacklet. Skjut upp "gummi koppen" längs bind tråden och över krok öglan. Då fungerar denna gummi kopp som en hackle guard. Och du slipper få hackle i krok öglan när du avslutar med whip finish verktyget. Men skjut tillbaka hackle guarden / gummi koppen över tråd hållar röret innan du klipper av tråden!
Gör huvudet klart.
Färdig fluga!
Takk! for god beskrivelse. skal lage meg noen gråe og grønne versjoner av denne, siden her er mye av slike døgnfluer her jeg bor.
Takk! og skitt fiske!
Jock Scott
2010-04-28, 20:27
Varsågod. :fisk:
Bara kul att kunna hjälpa till.
Trevligt med att ha dag sländorna fladdrande omkring!
De grå dag sländorna är kanske Baetis sländor? Ganska små eller hur?
Skitfiske på dig med! :cheers: :fiska1:
ja de er små, kanskje du har et godt mønster på grå beatis flue og nymfe?
Jock Scott
2010-04-30, 19:43
Hej!
Jo, faktiskt har jag det.
Nymfen, är den gamla hederliga Grey goose nymph från Frank Sawyers produktion. Storlek 14 eller 16 vanlig flug krok, nedåtböjd ögla.
Bind tråd: Svart.
Kropp, stjärt och bröst: Orginal materialet är en sektion av en Grågås ving penna. Men vilken ljus grå fjäder som helst som har tillräckligt långa fan duger.
1. Bind in Grågås sektionen, så att spetsarna på fanen sticker ut några millimeter bakom kroken. Linda resten till ca 2/3 av kroken i riktning mot krok ögat. Bind fast fjäder sektionen. Men klipp inte av överskottet!
2. Linda tunn koppar tråd till en liten kula framför Grågås kroppen.
3. Linda resten av Grågås fjädern över koppar tråden och bind in den.
4. Gör ett huvud och avsluta nymfen.
Baetis Rhondani eller Nigra. Torrfluga. Samma fluga båda 2. Men gör kroppen en aning mörkare på Baetis Niger.
Bindtråd: Svart.
Krok. Ordinär flug krok. Samma som för nymfen.
Stjärt. 2 st Blue Dun eller Iron Blue Dun, hackle strån. Ganska långa och bundna så att flugans stjärt sedd ovan ifrån ser ut som ett "V".
Kropp: Lägg en ljus hackle stam eller hackle stammar i ett glas med ljummet vatten i ca 30 minuter innan du ska binda.
Bind in hackle stammen med spetsen först. Tät linda den till 2/3 av krok längden. Bind in och klipp bort överskottet.
Till Baetis Niger: Grizzly, naturell hackle stam. Denna, ger ett mörkare, segmenterat / ledat intryck.
Vinge: Om du vill ha en? En upprätt stående tofs vitt eller ljusgrått poly garn.
Hackle: Blue dun. Bundet på traditionellt torrfluge vis. Du kan ju göra samma fluga på en böjd "sedge krok" och med Parashute hackle om du vill binda dessa flugor som kläckare a' la Klinkhammer också?
Eller som Spent fly, med ljusgrå CDC vingar som pekar rätt ut åt sidorna som på ett litet flygplan.
Gör huvud och avsluta flugan.
Klart!
:winner:TAKK! skal prøve disse!
god helg:cheers:
Jock Scott
2010-04-30, 21:02
Varsågod. :fisk: Och ha en trevlig helg du med!
Jock Scott
2010-04-30, 21:18
Den grå sländan du menar, ser den ut så här?
Den på bilden är en B. Rhondani.
http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/C18787b.jpg
Jock Scott
2010-05-01, 11:44
O.k. då gissade jag rätt i alla fall.
Har du prövat att binda den där Baetis torr flugan och nymfen än?
I så fall, vad tyckte du?
Jock Scott
2010-05-01, 18:57
Ska lägga upp ett foto på en ny bunden Baetis Nigra, torr fluga senare i kväll. Tänkte att du kanske kan tycka att det är kul att se?
joda har prøvd og drt ble bra!
mens jeg har deg på tråden lurte jeg på om du vet om disse ammonite nymfene er noe som brukes i svenske og norske fjellvann og elver?
de ser jo veldig lekkre ut
http://www.virtual-nymph.com/d/ammonite.pdf
hvilket insekt skal de imitere?
Jock Scott
2010-05-01, 19:04
Trevligt! :appl:
Jo, Ammonite nymferna används här i Sverige med. Och visst är de läckra!?
Här kommer en bind beskriving:
http://www.rackelhanen.se/eng/10249.htm
De kan imitera i stort sett vilken nymf som helst. Beroende på storlek och färg?
Kan tänka mig att Ammonite, är en mycket bra Nattslände puppa (Sedge puppa) imitation också.
Jock Scott
2010-05-01, 19:51
Här är fotot på Baetis Niger, torr fluge imitationen jag lovade att visa. Som sagt. Det som skiljer B: Nigra från B. Rhondani imitationen är den ljusare kroppen på B. Rhondani. Jag band flugan på krok storlek 14 btw.
http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/BaetisNigramayfly.jpg
takk igjen:appl: ja d er lekre nymfer, har lagd noen, men vet jo ikke om farge eller størrelse er riktig i forhold til de insekter som finns her i nordland.
fint å få et bilde av tørrflua! hadde litt for korte halefibre på mine ser jeg :)
skal ha meg noen turer over grensa mellom norge og arjeplog i sommer, der skal være mange gode vann der. var å fiska litt på isen der i vinter og fikk kjempefin rödning, største på 1,5 kg :) full av marflo og mudderflue nymfer.
ligger et vann rett nord for grensen som heter Jorunvann og der skal d være skikkelig grov ørret. elva fra dette vannet og ned til vouggatjolme ser veldig fristende ut!
Jock Scott
2010-05-01, 23:06
Du kan ju alltid binda de Ammonites som är anpssade till de nymfer du har i Nordland. Skaffa en liten insekts eller akvarie håv med mycket fin maskigt nät och utforska vattnen där du ska fiska. Skadar ju inte att ha flug bindar grejorna med sig eller hur?
Eller i alla fall, något slags flug bindar kit för fält bruk.
Angående den torrfluga jag visade. Jag tror nog att det var jag som gjorde stjärt stråna en liten aning för långa istället :blush:
Inte för att det gör något om de är litet för korta eller för långa i och för sig. Men tittar du på fotot av Baetis Rhondani. Så ser du proportionerna på stjärt strå längden.
Låter som fina fiskevatten du berättar om! Låter spännande med Jorunvann / Vouggatjolme och de stora Öringarna. Du får väl berätta hur turen gick när du varit där?
Jag ska självt till Femunds marka i augusti och fiska Harr och Öring i Hola t.ex.
femunden høres interessant ut! har sett film fra norges store sønn, Lars Monsen sin tur dit. fin natur og mye fisk!
Jock Scott
2010-05-02, 20:44
Ja, där är det fin! En hel del fina strömmar att välja på i området. Och så är det ju inte SÅ hemskt långt att åka.....Inte ens från södra Sverige och Skåne där jag bor. Femunds marka, ligger ju i höjd med Dalarna och Särna / Idre kan man säga.
lagde denne med cdc kropp og hare paracute hackel.
Jock Scott
2010-05-13, 18:39
Hej Glax!
Vad jag kan se så verkar Split Wingen fin! Kan du ta ett nytt foto där kameran fokuserar på själva flugan istället för på den vita bak grunden? Använd well papp kartong, eller annan neutralt färgad bak grund?
ja det er ikke enkelt å få et klart bilde av en fluge, har et helt ok kamera, mrn kanskje feil objektiv
Jock Scott
2010-05-14, 09:25
Pröva med macro inställningen och ta bilden i dags ljus. Eller använd tele objektivet på litet avstånd.