handdator

Visa fullständig version : Söker bilder från Fiskejournalen (80-talet)

Petey21
2004-04-04, 15:57
Jag undrar om någon har en samling av äldre Fiskejournalen (från 80-talet) samt en scanner, för jag söker ett par bilder från en tidning från 84 eller 85. Det var en artikel om storgäddor i Europa, och det fanns ett par bilder på en tysk storgädda på ca 30,5 kg (någonstans däromkring). På en av bilderna höll fångstmannen i gäddan bredvid sin bil och på en av dem låg fisken i en tvättbalja eller liknande, med öppet gap. Låter detta bekant? Jag har ingen aning om var jag har lagt mina äldre fisketidningar, har sökt denna tidning länge men kan inte hitta den, så nu står hoppet till att någon kan scanna bilderna och lägga in dem här.

Söker även ett par bilder från "Fiskejournalen Special" eller något liknande, det var en tjockare "katalogliknande" tidning med diverse reportage från hela Sverige, köpte den någon gång i början av 80-talet (det var inte FJ's årsbok utan nåt slags specialmagazin). På framsidan fanns bland annat en hoppande haj. Bilderna jag söker är bland annat en gädda på ca 17 kg från Lödde fångad av Åke Franck (?), och en bild på några gäddor (tror de var 5 st mellan ca 3 till 11 kg) från Nordre Älv hängandes i en tvättvinda eller nåt. Om jag bara visste var jag har förlagt mina gamla tidningar... :mad:

Tack på förhand för eventuell hjälp! :)

BeBest
2004-04-04, 17:03
Var det den 30,5 kg gäddan som gällde som världsrekord?

Rasmus
2004-04-04, 17:08
Pröva att mejla till FJ och hör med dem, de borde ju ha ett bildarkiv och med stor sanolikhet den bilden du söker. Publicera gärna om det givit resultat efter att du försökt, om du gör det.

Alessandro
2004-04-04, 17:16
Kollade lite snabbt i högen, hittade inte numret. Dock en regnbåge på omslaget med gräshoppe imitation, kommer ihåg det väl. Gurkan på 30å47 var det en fryntlig Tysk med alp hatt som stod och höll framför sin Mercedes och sura dotter.

MastaPike
2004-04-04, 17:30
Ingen som har en bild på Fehmi Varlis storgädda från Järna fjärden? Den som vägde 26,7kg eller nåt i den stilen.

gretko
2004-04-04, 17:48
Masta, jag scannade in den bilden och la in den i en tråd här förut. Jag kommer inte ihåg riktigt vilken tråd men det kan ha varit den om att Fehmi Varli hade dött, men jag är inte säker. Sök vettja!