Visa fullständig version : plantering av fisk
Det finns en större damm i närheten av mig som har blivit restauerad så nu finns det ingen fisk! undrar om det går att få länstyrelsen att plantera in fisk där tex regnbåge och öring.:fiska1:
Herr_Berg
2010-06-08, 14:17
Det skall inte vara några problem, har precis sökt tillstånd till det här hemma. Har dammen inget genomrinnande vattendrag eller andra fiskar så är tillståndet mer som en formalitet.
Tack för svaret dammen ligger i ett naturreservat så jag kan kanske inte plantera in fisk själv men går det att få nån annan typ länstyrelsne eller nåt att göra det?
GäddJävel
2010-07-12, 07:13
Det kan absolut vara mer än en formalitet. Dammen kanske är en del av ett bevarandeprojekt av exempelvis större vattensalamander?
Quivertip
2010-07-12, 10:26
Att få Länstyrelsen att själva plantera ut fisk, skulle jag tro är mycket svårt. Speciellt om dammen ligger i ett naturskyddsområde. Regnbåge tror jag inte dom planterar ut alls. Kostar mycket pengar och är inte en naturig fisk i Sverige. Skulle tro att om du har något fiskevårdsområde i närheten så kanske ni kan få tillstånd att plantera ut några av våra Svenska fiskar. Abborre, mört, braxen, sutare mm.
Men varför inte ringa till Länstyrelsen och fråga dom. Gör inget själv. Det är olagligt att själv plantera ut fiskar.
Ring dom du, och hör av dig hit igen om vad dom svarade dig !!?
Det finns en del sällsynta fåglar där men i början hade de tänkt sätta ut fisk och göra en fiske brygga. Testade att maila men det var tydligen något fel jag tänker försöka igen lite senare.
Finns bäckröding längre upp i systemet iaf, även om det kanske inte är några mängder.. antar att det är samma damm vi tänker på så ;)
jaså va trevligt det måsta man ju titta närmare på:ogen: Men ifall det finns det borde det ju kunna simma in en och annan i dammen och växa till sig elr?