handdator

Visa fullständig version : Jakt på Havsfiskeset samt några frågor kring detta..

Harry Coma
2010-05-24, 19:32
Tjena.

Har lånat en polares set ett tag nu, men har alltid velat ha ett eget, såklart..
Grejen är att jag helst skulle vilja ha med vänstervevad rulle då en halvkrossad vä armbåge försvårar själva pumpandet..

Men alla set jag kollat på har hö vevad rulle..

Någon som har ett bra tips?

Sen, en grej till..

Är det någon idé alls att kolla på lågprofilare för havsfiske..?

Tack på förhand..

Karla
2010-05-24, 19:39
Tjena.

Har lånat en polares set ett tag nu, men har alltid velat ha ett eget, såklart..
Grejen är att jag helst skulle vilja ha med vänstervevad rulle då en halvkrossad vä armbåge försvårar själva pumpandet..

Men alla set jag kollat på har hö vevad rulle..

Någon som har ett bra tips?

Sen, en grej till..

Är det någon idé alls att kolla på lågprofilare för havsfiske..?

Tack på förhand..

Kan varmt rekommendera Amb. 7001i LH. Köpte en sån till fjolårets havsfiske. Funkar skit bra! Finns på olssonsfiske.se

Harry Coma
2010-05-24, 20:50
Tack för tipset. :)

Ska kolla närmare på den.

Harry Coma
2010-05-25, 10:23
Verkar gôrabra!
Trevligt att man kan kombinera med valfritt spö..

Penn Senator har jag kollat på, är det något att ha?

Mottager gärna tips på spö med rejält rullfäste..
Är inte ute efter något vråldyrt, men inte för billigt heller..
Runt tusen.

v_skogh
2010-05-25, 10:33
Jag är riktigt förtjust i Fladens spön.
Kan dock inte säga vilka modeller det är jag använt.

Zelle
2010-05-25, 21:49
Jag skulle rekomendera en Avet MXL från staterna. Borde inte bli så dyrt.

Dom finns som vänstervevade.

Harry Coma
2010-05-26, 02:10
Rullen blir nog en 7001..

Spö, tja..
Får la se vad dom har.

Tack för alla tips, hursomhelst. :)

Marc_Bolan
2010-05-26, 15:16
En varningens finger om alla ambassadeurer som slutar på i är att det uppenbarligen är stor skillnad mot de gamla klassiska 7000 rullarna, många delar är utbytta mot plastdelar, osv.

Harry Coma
2010-05-26, 19:14
Hmm..

Värt att tänka på, helt klart.
Men då jag inte kommer använda den till mer än att fiska lite torsk någon gång då och då, så bör jag väl klara mig ändå?

Karla
2010-05-26, 20:15
Hmm..

Värt att tänka på, helt klart.
Men då jag inte kommer använda den till mer än att fiska lite torsk någon gång då och då, så bör jag väl klara mig ändå?

Ja det funkar utmärkt! Jag använder min enbart när jag åker till norge några veckor om året, jag är hel nöjd! Man behöver knappast köpa dyrare rulle. Du kommer bli nöjd.

jorgen.mansson
2011-02-05, 11:44
Om ni är ute efter en amb 7000 och vill banta priset lite så finns den som heter seven oxå, kanske lite klumpigare tack vare bredare spole men ok så länge ni inte håller på att kasta för mycket!

Barramundi
2011-02-05, 13:46
Avgörande för valet av havsfiskeutrustning är vilka tyngder på pilkar och jiggar man fiskar med. Här i vattnen kring Malmö där det är grunt och inte alltför strömt kör jag med en Ambassadeur Record 61 (vänstervevad), nylon 0.40 och ett Esox Lucius spinnspö 30-100 g. Kör då oftast med beten på 50–150 g och då blir tyngre grejer enligt min mening onödigt klumpigt. Mitt "Norge-kit" (oftast fiske med beten på 300-500 g) består av Daiwa Saltist 30 TH, 0.30 flätlina och ett Imax Boat 32 lb. Mycket nöjd med bägge uppsättningarna!