handdator

Visa fullständig version : Konstant trassel med haspel och flätlina

Brownie
2010-06-11, 16:18
Rullarna betraktas som de bästa för kustfiske. Shimano GTRB 2500 och 4000. Kör med olika flätlinor i olika diametrar. Fiskar oftast havsöring längs kusten. Aldrig med spinnare, ibland med snaps, ibland med vobbler. Jag får alltför ofta trassel. Rullarna är oscilerande. Kan det ha med saken att göra? På min Cardinal 354 från 1983 hade jag aldrig problem med flätlinor.

Förslag på åtgärder eller trasselfria tåliga rullar?

slmb
2010-06-22, 20:17
På vilket sätt trasslar den?
På min ul rulle ville linnan ibland snurra sig runt slirbromsvredet istället för gå ner i spolen, efter några vevtag hade man en fin härva, gällde att titta så att linan lade sig rätt varje gång man vevade. Åtgärdede detta genom att slipa ner vredet en bit, dock ej så snygg lösning men funkar på en budget rulle!

Polaren köper flätlinor via Tradera, han har fått fan så mycket mer hams än var jag har med min spiderwire (på våra H-Ö rullar då) han har frambromsad och jag bakbromsad, eller så är det för han har Abu och jag Shimano :winner:

jerklimpan
2010-06-22, 20:34
Rullarna betraktas som de bästa för kustfiske. Shimano GTRB 2500 och 4000. Kör med olika flätlinor i olika diametrar. Fiskar oftast havsöring längs kusten. Aldrig med spinnare, ibland med snaps, ibland med vobbler. Jag får alltför ofta trassel. Rullarna är oscilerande. Kan det ha med saken att göra? På min Cardinal 354 från 1983 hade jag aldrig problem med flätlinor.

Ja känner ingen det där man kastar ut antingen kommer helt nystan ut eller så kommer en knut från ingenstans .Jag blev så trött på det så jag kör nästan bara multirulle,där trasslar man så sällan så man glömmer bort hur gammal linan är.

Jag har också haft shimano rullar .

Testa tunnare lina å fireline för den är platt kanske håller lite längre.

/Fredrik

Alaskahårt
2010-06-22, 20:35

Har du kollat rullen på själva haspeln, den lilla timglasformade saken som linan rullar över innan spolen, den har jag haft problem med på min shimano, hade nog fått in skit i den så den rullade inte som den skulle vilket gjorde att linnan tvinnade sig. ursäkta min kassa förklaring men kommer fan inte på vad den rullen heter :-)

pona
2010-06-22, 21:00
Har också haft lite problem med shimano haspel och trassel. Det verkar som vissa shimano rullar trasslar flätlina lättare än andra. Varför vet jag inte.

Jag böt till en hårdare, plastigare flätlina (t.ex. fireline) och spolade på lite mindre lina, lämnade någon extra mm till kanten. Efter det har jag inte haft några större problem.

larsak
2010-06-22, 21:11
Jag hade också problem med en massa trassel på mina rullar (en shimano och en okuma) vid havsöringsfiske. Precis som ni beskriver så rasslade det plötsligt iväg ett helt nystan vid utkastet, riktigt irriterande.

Jag har tolkat detta som vindknutar och ser numera alltid till att stoppa linan strax innan betet slår i vattnet, det har nästan helt eliminerat mina problem iaf.
Hoppas du hittar en lösning, det är sjukt irriterande när grejjerna strular!

/Lars