handdator

Visa fullständig version : Varpan i Dalarna

mighty mattis
2004-04-08, 12:15
Jag undrar om det är någon som känner till hur fisket är i sjön Varpan i Dalarna nära Falun. Jag bor alldeles i närheten och det hade inte varit så dumt med gångavstånd till fiskestället. Jag är främst intresserad av fiske efter gädda och abborre. Det finns även ett strömmande vatten i närheten som kanske är fiskbart.

Masen31
2004-04-08, 13:24
Går bra att fiska efter Abborre och Gädda där, bor själv inte långt ifrån.
Kräftfisket är kanon !

mighty mattis
2004-04-08, 15:16
Masen 31: Krävs det fiskekort för att fiska i Varpan eller hur funkar det?

Team Dalafiske
2008-10-19, 09:10
Fiskekort krävs vell i "princip" över allt, trots det har jag och mina kompisar fiskat i varpan i över 5 år nu och aldrig varit med om nån som kollat kort!

Falufiskarn
2009-10-09, 14:42
Om nån behöver veta nåt om Varpan här, fråga mig.

-Fisken
2010-07-03, 11:33
.............-.

Nilsv
2010-07-28, 20:13
behövs "fiskerätt" för kräftfiske eller hur är det? i varpan alltså

hoods
2010-08-06, 13:16
Vad jag vet behövs inget fiskekort vid varpen, bodde där mina första 15 år, aldreig sett eller hört något om det.
Kräftfiske behöver man rätt för, eller ja det är väl ganska oaccepterat att fiska kräftor på någon annans vatten. Kräftorna går att fiska året runt i princip, men självklart bör de endast fiskas i "kräftfisketider" (aug-sep)

Ang. fisket i varpan är det väldigt bra i min mening. Har bekanta som har dragit gädda på 12, 16,7 och 17 i sjön. Själv har det inte blivit mer än 8 kg. Abborrfisket är även toppen, bästa stället är då "ubåten" en liten ö på ca 12x3 meter runt omkring där har du oslagbart jiggfiske efter abborre. (markerat oranget på kartan)

Vi har fått riktigt bra trollingresultat där jag har markerat gult på kartan.

Det rödmarkerade är lekställen så där kan du få riktigt bra resultat under leken och på hösten. Mycket vass och ganska grunt.

Låt dig inte luras om att utloppet från rogsjön ska vara bra, fiskat där allt för mycket utan resultat.

I övrigt finns överflöd av betesfisk, en hel del lake, och gott om id & braxen.

http://img844.imageshack.us/img844/9338/varpan.jpg (http://img844.imageshack.us/i/varpan.jpg/)

Hoppas detta kan vara till hjälp, skitfiske på dig!

hoods
2010-08-06, 13:18
ps. om ni lägger kräftburar akta er för gubben hellbergs vatten, runt de röd/orangemarkerade på kartan, har klipper burar etc.

-Fisken
2010-08-08, 20:54
..........

MacHaggis
2010-08-26, 16:14
jag har fått det förklarat för mig att det inte är fiskekort där än men att det är påväg

-Fisken
2010-08-31, 20:57
................

Hadderajraj
2011-03-15, 12:24
Tjo! om man ska angla på varpan var ska man vara då? Tänkte fiska på söndag 27/3. hopps på svar innan:)

Runningsea
2011-03-22, 17:39
2000 tvivlar jag starkt på då lär du haft flera hundra burar där för jag har själv tagit kräftor ddär o det var sisådär tror jag fick 100 på 20 burar det anser inte jag vara så bra

-Fisken
2011-03-25, 16:35
[QUOTE=Runningsea;6

Källström
2011-04-01, 09:20
Vart hittar man någon info om fiskekortet för varpan?

-Fisken
2011-04-02, 23:41
Fiskevårdsområdet är bildat, dock så har ingen stämma ägt rum som dom disskuterat priser osv..tror en stämma kommer äga rum i Maj

Källström
2011-04-05, 17:25
Okej, tack för svar du. Då ska jag hålla utkik. verkar ha bra koll på detta, så du kanske också vet vilka vatten som kommer ingå i fiskevårdsområdet?

-Fisken
2011-04-10, 21:52
Det kommer bland annat vara. Grycken, , hälldammen, Varpan, Tansen, Vippån, åltjärn?.

AK47
2011-05-16, 23:00
Provade det västra rödmarkerade området idag!

3 gäddor på ca 1 timme kring 4 kg! M.m, helt okej!

Måste undra om någon dragit något stort på varpan i år och isåfall vart?

fikkser
2011-05-28, 11:37
Flyttade för några år sedan ned till Dalarna från Norrland. Van att få fiska överallt förargas jag över att inte kunna fiska utan kort någonstans Falun, alternativt att man inte får fiska över huvud taget.

Enligt turistbyrån är det inte tillåtet att fiska i Varpan om man inte är markägare. Ringde dem idag.

Hur kan man äga rätten att fiska i en stor sjö som Varpan? Blir uppriktigt sagt upprörd över att jag inte får åka dit och fiska gädda - som jag dessutom inte tar upp. Hur kan man äga rätten till en stor sjö som ligger nära stan? Samma sak med Hosjön.

Jag har inga problem att tjuvfiska där eftersom jag ser det som allas rätt att bruka sjön som borde tillhöra allmänheten och inte "markägare", det jag är orolig för är att bli av med min dyra utrustning som jag läst att polisen tagit av folk som tjuvfiskat på andra platser i Falun.

Det vidrigaste med allt är att man inte ens kan köpa fiskekort till Varpan. Hade det gått hade det i alla fall varit en annan utväg än att i andras mening tjuvfiska.

Tanten på turistbyrån kunde inte tipsa om ETT enda ställe i Falun där man inte behöver fiskekort för att fiska gädda. Vad är det för eländigt samhälle? Det är ju inte som att det är inplanterad fisk i de sjöarna.

Okej att kräftfisket begränsas, men att fiska gädda och abborre?

Men, eftersom det inte är en sjö där det krävs fiskekort, vad kan hända om man är där och tjuvfiskar markägarnas fisk? Andra som har erfarenheter om fisket i Falun får gärna upplysa mig!

Tacksam för svar
Johan

-Fisken
2011-05-28, 23:37
Ett fiskevårdsområde är bildat för varpan bland annat. Fiskekort kommer komma ut till försäljning då allt är klart.
Nu ska jag inte uppmana till tjuvfiske men jag har aldrig någonsin varit med om att någon tillkallat polis i varken varpan eller hosjön. I hosjön har en kompis till mig fiskerätt i större delen utav sjön och det enda han är rädd om är kräftorna.

Du vet väl om att det krävs fiskekort i alla Sveriges sjöar förutom Vänern, Vättern, hjälmaren och några fler.

Är du ute efter gädda i Falun så är Grycken ett bra alternativ, dock lika där finns inget kort att köpa ännu

fikkser
2011-05-29, 10:44
OK. Kanske drar och provar grycken någon dag. Får köpa något billigt jerkspö på ö&b och slänga det i sjön om någon kommer...

Förresten drog jag upp 3 gäddor i kålgårn förra helgen och de verkade nyss ha lekt. Träffade en överseriös metare i slätta för några år sedan som talade om att någon (enligt honom) trovärdig person fått en gädda runt 15kg i östanforsån. Mina var dock betydligt mindre än så.

-Fisken
2011-05-29, 16:07
Det är nog ingen risk att någon tar ditt spö då det inte finns några fisketillsynsmänn i varken varpan, Grycken eller hosjön.

fikkser
2011-06-04, 10:01
Tog cykeln till grycken här om dagen. Såg en orm i vattnet, det var allt. :(

Dalatoni
2011-07-29, 12:54
Hur är det med fiskekort nu? Har det blivit ofiiciellt? Hittade denna http://www.fiskevatten.nu/varpan . Tänker på både varpan och grycken!

-Fisken
2011-07-30, 16:19
Ingenting är klart med Varpans fiskevårdsområde än.
En interimstyrelse är uppsatt men något mer har ej hänt. Fiskerättsägarna är oense med mera med mera.
Ni kan nog alla fiska på lugnt och samsat i både grycken och varpan. Tror inte att något alls kommer hända iår.
Fiskerättsägarna ska komma överrens om fiskekort, priser med mera å de lär nog ta ett eller flera år.

Runningsea
2011-08-02, 10:40
När det blir fiskekort där borde dom sätta ut lite ädelfisk senare. =)

Dalatoni
2011-08-02, 23:05
Ingenting är klart med Varpans fiskevårdsområde än.
En interimstyrelse är uppsatt men något mer har ej hänt. Fiskerättsägarna är oense med mera med mera.
Ni kan nog alla fiska på lugnt och samsat i både grycken och varpan. Tror inte att något alls kommer hända iår.
Fiskerättsägarna ska komma överrens om fiskekort, priser med mera å de lär nog ta ett eller flera år.

Tack för ditt svar!

-Fisken
2011-08-03, 09:38
Vet inget men hört rykten om Gös i grycken

Mabo
2012-05-22, 09:30
Bumpar den här tråden och undrar hur det går med detta? Vet att det bildades ett FVO i mars 2011, men har inte sett eller hört något om fiskekort än..?

Dalatoni
2012-05-24, 06:26
Bumpar den här tråden och undrar hur det går med detta? Vet att det bildades ett FVO i mars 2011, men har inte sett eller hört något om fiskekort än..?

Undrar detsamma, tänkte ta mig en tur till Grycken och Varpan framöver någon dag! Ett svar på om det behövs fiskekort skulle vara underbart!