Visa fullständig version : Flugfiskespö tips?
Hej! Skall köpa ett nytt spö i klass 3 eller 4 om några veckor, undrar om man kunde få något tips på spö runt 1500-1700kr?
Obs skall mest fiska torrfluga och nymf i mindre åar.
Har tittat på Guideline Trout series, verkar vara riktigt härliga spön, men det står ju inte vad dem kostar på hemsidan! Någon som vet? Någon som har spöt och vill kommentera +/-?
Tack på förhand!
Ingen som vet vad Guideline Trout klass 3 eller 4 kostar?
Jag kollade på capricorn.se där kosta guideline trout 2463kr för #3 och 2551kr för #4
mighty mattis
2004-04-12, 12:44
Jag gick i spököpar funderingar för någon månad sedan och det blev till slut ett pool 12 ssd. Spöet är kanon tycker jag. Spöet är ganska mjukt så det borde väl passa ganska bra till fiske där det inte krävs så långa kast. Priset är dock det allra bästa, man får mycket för pengarna och det är ju inte märket på spöet som avgör hur mycket fisk man får.
Vision 3Zone spöna är de överlägset bästa spöna i den prisklassen, tycker då jag iaf.
De kostar 1350:-
maryland
2004-04-12, 20:41
När man kommer ner i så låg spöklass e de fint med en spölängd ner mot 7 fot.
Vad gäller spömodell, helt omöjligt att rekommendera egentligen, man måste prova och jämföra spön själv, tills man får ett hum om vad för olika aktioner och slaglängder som passar ens personliga stil.
Men va säker på att den utvecklas åt något håll med tiden, det e helt säkert. ;)
Visions 3Zone-spön bör du verkligen prova!
Tack för tipsen, jag har slutligen bestämt mig för ett 8,8" Loop Yellow Line i klass 4/5, läste i AOF om spöt och det verkade verkligen lockande med sin fina presentationsförmåga och djupa, långsamma aktion!
Det skall bli mycket kul att testa spöt i åarna till hösten/nästa vår, beroende på när jag köper lina/rulle till spöt!!!
Tack alla för tipsen!
maryland
2004-04-13, 21:42
Grattis, ett riktigt bra val när du fiskar med de tunnaste tafsar och små flugor.
Har själv ett Strömsländan Soft 4/5 till just detta fiske, det har ungefär samma aktion och slag.
Vad kostar YellowLine då?
Lazinko din slappe, kolla på capricorn.se eller ngn annan site. ;)
men jag tror priset börjar på 2200kr
Hehe, oops tummen-ner tecknet kom dit av misstag!
Freddy Beaver
2004-04-15, 17:22
Tycker att du gjorde ett grymt köp! Jag skall själv få spöt i konfimationspresent om nästan en vecka, och tänkte använda det till i princip samma sak som du! Det verkar vara toppen för finlirsfiske med den långsamma, djupa helaktionen!
Klass 4/5 tänkte även jag ha.
Priset börjar väl på ca. 2200-2300 för klass 2/3, och 8,8" 4/5 går på 2400 kr, det tänker jag ha.
Jag var på loops demodag här i blekinge igår och fick testa samtliga spön i klass 5, några till men klass 5 var enda klassen som jag testade samtliga spön i.
Yellowline passade mig inte alls, jag blev mycket besviken. Gillade inget med det spöet, balansen, auktionen etc.
Blueline och jag gick bra ihop. faktum är att det var det enligt mig det goaste loopspöet. Gillade det mer framför både green och grey line.
och jag var itne så impad över deras optistream linor. visst var dom bra men 850 pix för en lina, så bra var den definitivt inte.
Det är alltså viktigt att du testar spöet så du inte köper ngt som inte passar dig. dom skiljer sig åt ganska mycket.
Yl säljs hos capricorn för 1600:- i vissa klasser. Slå en signal.
Köpte ett yellowline i klass 6 på vildmarksmässan och är grymt nöjd. Kan knappt bärga mig, måste ut och testa snart.
/cobol
är det bara jag osm inte gillar YL? :rolleyes:
alla säger att det är så bra etc men jag tyckte tyngdpunkten låg långt ut på klingan. Men det kanske bara är #5 som är så.
Enligt testet i flugfiske för alla låg väl tyngdpunkten helt ok. 93 mm eller liknande?
jo kanske, det kändes iaf helt fel :(
men men.. alla kan inte gilla allt ;)
synd att jag inte fick chansen att testa andra YL. Men i vilket fall så kändes Blue line kanon. passade min kaststil perfekt.
Jag har ett i klass 4, grymt tillsammans med distance 75, ska testa det med optistream i helgen så får vi se vad det ger.
Men som sagt, alla kan inte gilla det, det beror ju lite på vad man gillar för aktion så det är väl ganska normalt att alla inte tycker lika.
maryland
2004-04-18, 19:12
Originally posted by yoxler
Jag var på loops demodag här i blekinge igår och fick testa samtliga spön i klass 5, några till men klass 5 var enda klassen som jag testade samtliga spön i.
Yellowline passade mig inte alls, jag blev mycket besviken. Gillade inget med det spöet, balansen, auktionen etc.
Blueline och jag gick bra ihop. faktum är att det var det enligt mig det goaste loopspöet. Gillade det mer framför både green och grey line.
och jag var itne så impad över deras optistream linor. visst var dom bra men 850 pix för en lina, så bra var den definitivt inte.
Det är alltså viktigt att du testar spöet så du inte köper ngt som inte passar dig. dom skiljer sig åt ganska mycket.
De va värst va du har blivit erfaren på kort tid.
Tycker man ska vara mycket försiktig när man slänger ur sig kategoriska uttalanden.
Du kan naturligtvis tycka illa om vissa spön, ok, men det innebär inte att dessa inte är de ultimata spöna för andra.
Vad gäller "linor", anser jag efter 15 års aktivt flugfiskande, med många olika linor, att det är det svåraste man kan uttala sig om.
Utan en god utvecklad kastteknik och erfarenhet av olika typer av linor för olika endamål, kan man knappast känna skillnad på vad skitlina som sitter i spöringarna.
Optistream-linan är en gudabenådad lina, tillverkad av Scientific Angler, med AST-coating, en Masterylina helt enkelt.
Priset blir då därefter, tyvärr, men jag ska ha en i alla fall.
Kolla på Edge va de tycker om linan.
Viss erfarenhet fixar man sig snabbt :rolleyes:
vad menar du med "kategoriska uttalanden". Hela poängen med det jag skrev var att man inte ska köpa grisen i säcken, bara för att andra tycker ett spö är trevligt så kan det vara en stor besvikelse. Jag skrev vad JAG tycker, inte att att det ÄR så. Och efter att ha stått o nött med spöna ett bra tag så tycker jag att jag kan utala mig om vad JAG tycker är bäst, för MIG.
Vad jag menar är att Wario kanske borde provkasta spöet först, innan han köper det. För om han är som jag, trots alla andras rekomendationer om YL, så passar det inte honom och det är dumt och betala en massa pengar för ett spö man inte trivs med.
Det är väl 3M som tillverkar SA linorna? och då givetvis också loops linor. Jo jag vet att SA kommer med en liknande lina om ett tag, eller rättare sagt, samma lina fast i annan förpackning ;)
Som jag skrev så tyckte jag att det var en bra lina, men jag jämförde optistreamen mot multi linan och jag tyckte not inte att priset på 300kr var motiverat. Jag tror nog man kan hitta en SA lina som är lika bra, fast billigare. Sen om optistream nu håller en otrolig kvalite kan ju bara framtiden visa.
Jo jag har läst på edge, loopis är som vanligt lyrisk :)
maryland
2004-04-18, 20:25
Originally posted by maryland
Vad gäller spömodell, helt omöjligt att rekommendera egentligen, man måste prova och jämföra spön själv, tills man får ett hum om vad för olika aktioner och slaglängder som passar ens personliga stil.
Men va säker på att den utvecklas åt något håll med tiden, det e helt säkert. ;)
Va väl ingen som rekommenderade Yellow Line, va jag kan se, det kom han väl på helt själv, vad jag kan förstå.
Eller du kanske känner honom utöver forumet?
nix han verkar ha kommit på det helt själv, måste ha tänkt på ngn tråd på edge llr ngt
maryland
2004-04-18, 22:28
;)