handdator

Visa fullständig version : Fångster från Ön Limhamn i Malmö

Sidor : [1] 2 3 4

niax
2010-06-29, 21:13
Hej

Ön i Malmö är en mycket populär fiskeplats. Hit kommer många fiskare varje dag. Här kan man få torsk, horngädda, havsöring, makrill, sill och plattfisk peroende på när man fiskar på året.
I den hära tråden kommer jag regelbundet rapportera in om fiskar fångade på ön.
Jag är en flitig fiskare som oftast håller till på ön. Det är särklass bästa fiskevatten från kusten i malmö området.
2010 har hittills varit mycket bra år.
På våren kom det upp många havsöringar. Regelbundet fångades fiskar mellan 3-5 kg, vissa större.
Horngäddorna och torsken var ovanligt många i år. När horngäddorna lämnade våra vatten för året försvann också torsken till djupare vatten.
Just nu är det makrill som gäller. Det kommer också upp sill.

Rapportera in fångster från ön.

niax
2010-06-30, 19:44
10-06-29
Jag var på Ön kl. 21.00 längst ut vid lampan norra Ön. Det var dåligt med makrill denna dag. Många gick hem utan fisk.
Mulet väder och rätt så stark ström från Öresundsbron mot B01.
Jag kännde på mig det skulle nappa. Det var bara jag kvar till slut. När det började bli mörkt träffade jag på ett makrillstim. Kl. var 22.30. Fisken kämpade emot bra. Upp kom fina 4 makrillar som jag fick upp med sillhäckla. Den ena trillade tillbaks när jag skulle lyfta upp fiskarna.

Havsfiskenytt.Patrik
2010-06-30, 19:51
Hej

Ön i Malmö är en mycket populär fiskeplats. Hit kommer många fiskare varje dag. Här kan man få torsk, horngädda, havsöring, makrill, sill och plattfisk peroende på när man fiskar på året.
I den hära tråden kommer jag regelbundet rapportera in om fiskar fångade på ön.
Jag är en flitig fiskare som oftast håller till på ön. Det är särklass bästa fiskevatten från kusten i malmö området.
2010 har hittills varit mycket bra år.
På våren kom det upp många havsöringar. Regelbundet fångades fiskar mellan 3-5 kg, vissa större.
Horngäddorna och torsken var ovanligt många i år. När horngäddorna lämnade våra vatten för året försvann också torsken till djupare vatten.
Just nu är det makrill som gäller. Det kommer också upp sill.

Rapportera in fångster från ön.

Dom får vi tyvärr plågas med fram till hösten men dom är lite mer sprida och ofta djupare. Plåga vid makrill mete i bland! Tror inte dom lämnar från oktober

madmoose
2010-07-02, 08:30
äntligen ! har efterlyst en sådan tråd och tom försökt starta en själv en gång men fiskar inte tillräckligt ofta för att kunna ge bra rapporter, nu vet jag iaf när det lönar sig att ta sig ut dit . skitbra tråd , jag hoppas den håller i sig och jag kommer att fylla på med rapporter när jag väl har fiskat där.

Fiskegrabben
2010-07-03, 23:46
Var ute en sväng idag mellan 20.00-21.30.Fint väder, frånlandsvind och knappt någon ström. Jag fick inget men det togs några Makrillar samt några horngäddor medan jag var där...

madmoose
2010-07-13, 16:11
Var ute och testade i eftermiddagsvärmen i en hel halvtimme igår mellan 15.30 och 16.00, det är nog inte lönt att fiska sådana dagar verkar det som, jag tyckte ju redan att det var för varmt så fiskarna hade nog samma tankar, såg dock att ett antal gubbar satt och metade i hamnbassängen, längst framme vid gatan, undrar vad de var ute efter ,jag kom alldrig till att fråga men kanske det ger något vid den här årstiden och jag ska fortsätta att forska i ämnet. det har inte med limhamn att göra men tar ändå upp det när jag nu skriver här, har funderat på att testa mete bakom kokum fritid det kanske kan finnas några abborrar eller id där ? Abborrana måste väl ha någon väg in i kanalen ? återkommer med rapport när jag har varit på ön igen, tycker detta är en mycket interessant tråd som måste hållas vid liv

lex
2010-07-13, 16:39
Var ute och testade i eftermiddagsvärmen i en hel halvtimme igår mellan 15.30 och 16.00, det är nog inte lönt att fiska sådana dagar verkar det som, jag tyckte ju redan att det var för varmt så fiskarna hade nog samma tankar, såg dock att ett antal gubbar satt och metade i hamnbassängen, längst framme vid gatan, undrar vad de var ute efter ,jag kom alldrig till att fråga men kanske det ger något vid den här årstiden och jag ska fortsätta att forska i ämnet. det har inte med limhamn att göra men tar ändå upp det när jag nu skriver här, har funderat på att testa mete bakom kokum fritid det kanske kan finnas några abborrar eller id där ? Abborrana måste väl ha någon väg in i kanalen ? återkommer med rapport när jag har varit på ön igen, tycker detta är en mycket interessant tråd som måste hållas vid liv

Skulle tro att det var makrill som de försökte meta upp inne i hamnbasssängen. Abborarna har mer än en väg in i kanalen borta vid högskolan är där två vägar in och utloppet bakom kockums fritid har också kontakt med kanalen. Där är dock en sluss som gör att de inte kommer in det hållet utom om den är öppen vilket jag nästan aldirg sett. Utloppet är dessutom grunt och jag har aldrig sett någon fisk där, men försök du, jag hade inte gjort det.

Sephirot h 82
2010-07-13, 16:42

Skulle gissa på att gubbarna var ute efter skrubba...

madmoose
2010-07-13, 20:44
Abborarna har mer än en väg in i kanalen borta vid högskolan är där två vägar in och utloppet bakom kockums fritid har också kontakt med kanalen. Där är dock en sluss som gör att de inte kommer in det hållet utom om den är öppen vilket jag nästan aldirg sett. Utloppet är dessutom grunt och jag har aldrig sett någon fisk där, men försök du, jag hade inte gjort det.

Låter som om jag får tänka om och leta på andra ställen, har fått för mig att jag hellre vill få tag i borrarna utanför kanalen, en dykande kompis berättade att han sett abborre ute vid ön, kanske man ska prova mete där , eller vad tror du om jigg där ute ? man är ju inget fiskeproffs direkt och mina fångster brukar vara glest fördelade under året så jag måste börja prova olika saker.

madmoose
2010-07-13, 20:48
Skulle gissa på att gubbarna var ute efter skrubba...

trodde skrubba tas via bottenmete höst/vinter ? hursomhelst kan det tydligen inte vara fel att testa mete kanske, sillstrimlor, räkor och borstmask gäller då vad jag förstår ?

lex
2010-07-13, 22:02
Låter som om jag får tänka om och leta på andra ställen, har fått för mig att jag hellre vill få tag i borrarna utanför kanalen, en dykande kompis berättade att han sett abborre ute vid ön, kanske man ska prova mete där , eller vad tror du om jigg där ute ? man är ju inget fiskeproffs direkt och mina fångster brukar vara glest fördelade under året så jag måste börja prova olika saker.

Även runt Kallis och de andra bryggorna vid ribban har jag sett fin borre. Problemet är väl att komma åt dem, lagom populärt att börja fiska bland badarn. Sen har jag själv fiskat på någon enstaka stor borre vid gröna räcket under fisken där på somrarna förr. De verkar dock sjukt svårflörtade.

När jag var liten metade jag faktiskt abborre på cementafundamenten på ön, någon gång funkade det. Överlag är abborrarna svårlokaliserade i våra hamnar men det finns stora fina ex. Svårt att veta var man ska rikta sitt fiske. Har sett abborrar gå i grupper och jaga tobis i ytan i industirhamnen så de finns lite överallt. Det är bara att köra på där du fått tips av dykarpolare och liknande och hoppas på att de är där. Du kanske hittar nån plats som visar sig produktiv och stabil flera turer och inte bara ibland.

Tosun
2010-07-14, 02:16

Vart ute i fredags för att fiska vid Ön.Fanns säkerligen 35-50pers som meta vid
bassängen.Detta var vid kl21-23.Undrar också vad dem meta för något.Gissar dock på makrill.
Var mycket folk ute denna fredag.Ute vid lampan på ön vart det fullt även på betongbryggan.
Vi ställde oss där Pelle båten bruka stå innan.Blev inga napp men gott väder och lite kaffe =)

Patrik (Team Poseidon)
2010-07-14, 09:49
Det är makrill dom sitter och metar där inne och vissa dagar har dom fått rätt bra. Är det någon av er som fiskar där nere som vet om där är tobis nu??

madmoose
2010-07-14, 13:04
Även runt Kallis och de andra bryggorna vid ribban har jag sett fin borre. Problemet är väl att komma åt dem, lagom populärt att börja fiska bland badarn.

ja jag drog upp stora fiskar vid kallisbryggan som barn (tror det var id) det var inte populärt kan jag minnas

Tosun
2010-07-14, 14:49
Det är makrill dom sitter och metar där inne och vissa dagar har dom fått rätt bra. Är det någon av er som fiskar där nere som vet om där är tobis nu??

Vet du vad dem använder som bete ?? Räka?

johan0201
2010-07-14, 15:07
Har aldrig fiskat på ön tidigare, hur hittar man dit och var är det bra att stå? Vad för utrustning bör man använda?

lex
2010-07-14, 16:15

Sillstrimmla eller småtobis. Stagg (småsill) är populärt längre upp på västkusten men går inte att få tag på här.

Tosun
2010-07-14, 20:06
Sillstrimmla eller småtobis. Stagg (småsill) är populärt längre upp på västkusten men går inte att få tag på här.

Då får man köpa lite sill och prova meta.
Någon aning om hur djupt betet skall ligga och rekomenderad storlek på krok?

johan0201
2010-07-14, 20:10
Har aldrig fiskat på ön tidigare, hur hittar man dit och var är det bra att stå? Vad för utrustning bör man använda?

?????

madmoose
2010-07-15, 08:26
?????

Vad ska man säga , kör till malmö, följ skyltar in till limhamn sedan till ön, stå där alla andra står, det fiskas med häcklor efter sill och makrill, tyligen mete efter makrill, bottenmete efter plattfisk i bassängen, olika drag efter havsöring och torsk, och vid lektid horngädda, periodvis tas mycket sill och vad jag förstår även mycket plattfisk på vintern, så ut och prova bara.

madmoose
2010-07-15, 08:28
Någon som har testat krabbfiske där ute ? finns burar på tex biltema , har själv ingen erfarenhet, finns speciella regler ? kan man bra lägga ut en bur o vänta eller ? so many questions...

Demeter
2010-07-15, 10:31
?????
http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=%C3%B6n+limhamn+malm%C3%B6&um=1&ie=UTF-8&ei=m7o-TMDnM8iLOLWfpa4H&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&ved=0CA8Q_AU
Folk brukar stå ute till höger, dvs norra delen av Ön, "Lampan" är där ute.
Hamnbassängen där folk brukar sitta och meta är sidan som går längs med Övägen och turbåtarna går från Sundskajen.

Demeter
2010-07-15, 10:33
Någon som har testat krabbfiske där ute ? finns burar på tex biltema , har själv ingen erfarenhet, finns speciella regler ? kan man bra lägga ut en bur o vänta eller ? so many questions...
Eftersom jag dyker när jag inte fiskar så ja, det finns gott om krabbor där, dock vet jag inte om det är tillåtet att slänga ut burar eller inte.

johan0201
2010-07-15, 16:33
Behövs det vadare?

Demeter
2010-07-15, 16:42
Behövs det vadare?
Nope, är ganska djupt där direkt så behövs inte, man fiskar från land/stenarna.

johan0201
2010-07-15, 18:00
ah, tack för bra svar, vad funkar bäst att fiska med? samma typ av drag som vid horngädde-fiske?

UltraDuck
2010-07-16, 11:40
ah, tack för bra svar, vad funkar bäst att fiska med? samma typ av drag som vid horngädde-fiske?

Det mesta funkar. Jag hade kört Wiggler eller liknande upp till 40g med en upphängare eller häckla. Ska dock tillägga att jag nu mer inte fiskar från Ön så det kan vara att det finns annat som funkar bättre.

//UltraDuck

madmoose
2010-07-16, 11:47
Det mesta funkar. Jag hade kört Wiggler eller liknande upp till 40g med en upphängare eller häckla. //UltraDuck

jepp det funkar fortfarande, på vintern även bottenmete med plattfisktackel och borstmask/räka, just nu tydligen även flötmete efter makrill och som sagt varför inte efter abborre

johan0201
2010-07-16, 17:24
Kan man använda sillhäckla när man kastar från land eller har jag missförstått?

johan0201
2010-07-16, 22:41
Jag var ute en runda på ön ikväll, det var Ganska dött där. Inte många som fick fisk, men det var fullt av folk där ute och väldigt trångt och ont om plats. Jag använde en sillhäckla och ett skeddrag på 28 gram men det gav inte mycket utdelning.

Några tips på hur man ska fiska? Var många som stod och ryckte i sina spön, är det en bra teknik?

Kan man använda drag typ, sandgrävlingen?

p_joho
2010-07-17, 21:42
Jag var ute en runda på ön ikväll, det var Ganska dött där. Inte många som fick fisk, men det var fullt av folk där ute och väldigt trångt och ont om plats. Jag använde en sillhäckla och ett skeddrag på 28 gram men det gav inte mycket utdelning.

Några tips på hur man ska fiska? Var många som stod och ryckte i sina spön, är det en bra teknik?

Kan man använda drag typ, sandgrävlingen?

Där är gott om sill i perioder. Handlar väl mer om att slänga i grejerna just när stimmet kommer dit. Horngädda brukar funka att fånga där med även om jag inte har lyckats eller ens provat.

Patrik (Team Poseidon)
2010-07-17, 21:55

Till makrillmete så använder man sillstrimlor eller stagg.

johan0201
2010-07-17, 23:55
Där är gott om sill i perioder. Handlar väl mer om att slänga i grejerna just när stimmet kommer dit. Horngädda brukar funka att fånga där med även om jag inte har lyckats eller ens provat.

Jag är mer sugen på makrill ;) Någon som vet om det går att fånga makrill eller torsk från Barsebäck eller Vikhög?

niax
2010-07-21, 23:22
Var en stund på Ön mellan 20.00 - 21.00 och fiskade från stenarna framfär dem grå husen. Svag vind och ström frå vänster mot cementplattorna. En abborre på ca 2 hg blev det.

lassen77
2010-07-27, 13:59
Hur djupt ska man meta när man metar makrill och ska man använda mer än en krock likt en häckla?

Knut
2010-07-29, 14:24
Jag undrar samma sak som lassen77..

Här kanske finns en vänlig själ som kan lägga upp en bild på ett typiskt makrilltackel?

Sen undrar jag även om lernacken/brofästet har bra makrillfiske vid denna tiden på året eller om jag ska hålla mig till ön i limhamn?

Fiskegrabben
2010-08-05, 00:34
Var bra med sill ute på Ön idag 4/8. Jag fick med mig 17st hem men kunde tagit fler om jag ville. nästan alla som var där fick lika mycket som jag...

McMurphy
2010-08-14, 10:28
Fiskade nån timme i går kväll och tog en handfull sillarumpor från ön. Det känns lite trögt just nu. Gladast blev nog den iller som håller till ute vid stenpiren på ön. Den lyckade tjuva två stycken ur min hink.....

Krokodiljägaren
2010-08-15, 21:15
hur ser det ut med torsk från ön??
finns det torsk chans från land i malmö trakterna?

Mixfiske
2010-08-17, 20:27
hur ser det ut med torsk från ön??
finns det torsk chans från land i malmö trakterna?

jag har fått en del torsk där ute i maj och juni men just nu vet jag ej

jojjet
2010-08-23, 17:24
Varit ute ett par gånger utan något resultat. Sett lite folk som fått upp en makrill eller två men det har varit dåligt napp, någon som fått något senaste tiden?

TomasL
2010-08-26, 22:54
Var ute på Ön ikväll mellan 19.30 - 21.00. Fick tre sillar och en abborre.

Muha11
2010-09-04, 16:52
Var ute igår på ön, dock inget resultat. Idag mellan 05.30-08.30 fiskades det på ön, fick en torsk.

Vilka tider ska man dra ner där nu, och var är det för fiskar som gäller nu?

TheoW
2010-09-07, 22:10
Ska dra ner med fiskeutrustningen till Malmö i helgen tror jag. Något speciellt man ska veta när det gäller ön? Hotspots? Typer av fisk? Typ av drag?

Krokodiljägaren
2010-09-07, 22:17
botten meta med räka e bra.. men inne i hamnloppet precis mitt emot "gröna räcket" är en betong patå nu.. där e tyvärr rätt mycke långt gräs som ligger o flyter.. gjorde ett 100 tal kast innan ja börja meta i söndags fullt me alger på varje kast.

TheoW
2010-09-07, 22:26
botten meta med räka e bra.. men inne i hamnloppet precis mitt emot "gröna räcket" är en betong patå nu.. där e tyvärr rätt mycke långt gräs som ligger o flyter.. gjorde ett 100 tal kast innan ja börja meta i söndags fullt me alger på varje kast.
Då blir det till och ta med metgrejjerna då

TheBigDipper
2010-09-19, 01:02
Fiskade längst ute på ön idag i full storm.. Fick två havsöringar som fick släppas tillbaka igen och ett par ynkligt små horngäddor som även de fick simma iväg.

niax
2010-10-02, 10:17
Det har börjat komma upp en del torsk. Jag fick 5 st i torsdags på kvällen en timme innan solens nedgång. Fiska vid höghusen i slutet av grusvägen. Fiska gärna av kusten en 100 m.
Det var två båtar som nästan kom upp på land för att fånga torsk när dem såg mig få upp fisk. Har fått fångsrapporter av andra på samma plats. Testa!!!

fishing
2010-10-03, 16:33
Fint. Har bara fiskat torsk från båt med båtspö.
Men tror du man kan ta torsk på ett spö som är lämpad för havsöring och lina som är lämpad till gädda?

Finns där havsöring nu vid Ön? Eller det finna kanske ingen där alls?

Giants
2010-10-03, 19:30
Tänk på att Havsöringen är fredad!!:ordning:

fishing
2010-10-03, 19:32
Ja jag vet, jag ställde en fråga bara. Ville bara veta så att man kan försöka undvika att få såna, även om det är svårt att undvika.
Men var på ÖN ska man fiska? Är sugen att dra dit i morgon.

Jag kör spinnfiske.

niax
2010-10-03, 21:25
Jag var ute på Ön idag igen. Torskarna kämpar bra där ute:)Man får kämpa för att få upp torsken brån botten. Det är en bred ström som går där ute. Idag fick jag 4 st. Jag var lite på småbotshamnen i Limhamn också men fick inget. Det förvånar mig. Fassan som är flitig fiskare fick 11 st igår och några idag också vid lunch på samma plats.

niax
2010-10-03, 21:40
Klart man kan ta torsk med havsöringsspö det gör jag:) Det är roligt men det får inte vara för mjukt annars går det inte få upp fisken från botten. Linan slits av när det kommer i kontakt med stenar.
Det finns havsöring!:) Det var en som fick havsöring på småbåtshamnen fick jag veta av pappa. Finns det där finns det också på Ön. Nu när det finns fin ström är det inte omöjligt.

Cupid
2010-10-04, 08:32
va fin fiske igår, va vid ön från 11:00 till 19:00. Fick 6 torsk på ca: 10kg, sen gick jag testa min lycka med lite sill, fick 36 st på ca: 1 timme.

Tosun
2010-10-04, 13:04
Vad fiskar ni upp torsken med?Jigg?

Cupid
2010-10-04, 14:28
Gamla hederliga silver/koppar färgade drag.

http://i54.tinypic.com/kb38eg.jpg

Tosun
2010-10-04, 23:35
Då har man juh tur,mina favoriter är silverfärgade som jag använder Ofta.
Brukade köpa dessa i 3-pack i Coop forum innan( 28gr )
Dessa var bäst tyckte jag då blyet var gjutet ihop med draget.Någon som vet vart dessa torskdrag säljes i 3-pack fortf?

Craw
2010-10-05, 15:39
Hur stora är torskarna??? ja tänk på att HÖ är fredad till 20110101 tror jag??

lelle97
2010-10-05, 22:11
Fick en torsk på 5 kg CA:kl 18

niax
2010-10-06, 19:28
Hur stora är torskarna??? ja tänk på att HÖ är fredad till 20110101 tror jag??

Torskarna är runt 1-2 kg. Ovanligt med större.

Geten
2010-10-07, 12:20
I måndags var det grymt bra torskfiske från land. Jag och min sambo drog tillsammans upp 8 torskar kring kilot med topp på 1,35 kg på en och en halv timme. Utöver dessa två metade plattisar och en sillajävel som tog på 40g wiggler (!) och ca 5-7 tappade torskar till. Krokas dåligt, de är hårda i käften.

I tisdags lite sämre, 2 upptagna torskar och ca 5 tappade. Igår 3 upptagna torskar och 6 tappade. Nu tar vi paus, måste se över utrustningen. Det går åt både drag och lina, där är mycket skit på bottnen.

En notis: Släpp i de små igen! Ta bara hem de godkända och inte mer än vad som kan ätas upp därhemma.

Bladh9
2010-10-07, 17:54
Jag och två polare lyckades plocka 4-5 stycken på bottenmete i förrgår, dock var det dålig storlek på torskarna.

Geten
2010-10-08, 22:00
Idag var det helt dött. Fiskade från 17.30 till 20.45. Resultat: En krabba. Inte ens ett litet hugg från en torsk. Nån som fått nått idag?

Tyrlogr
2010-10-09, 03:43
Vad metar man torskarna med?

Geten
2010-10-09, 12:00
Vi har fått på räka när vi fiskade plattfisk. Borstmask ska tydligen vara det bästa.

Bladh9
2010-10-09, 12:56
Sist funkade det bra på torskhäckla (modell "krimskrams") vilken fick agera bottenmete, agnat med räkor.

fishing
2010-10-10, 17:00
Ni metar alltså?
Trodde ni körde på spinnfiske efter torsk.
Tänkte förmodligen dra ut dit i morgon och titta till läget...

Geten
2010-10-10, 22:46
Nej inte vi. Spinnfiske med 40g Wiggler. Inte lönt längre enligt vår erfarenhet. Varit helt dött i flera dagar tyvärr. Plattisarna är också borta. Nånting har hänt, andra förutsättningar.

Bladh9
2010-10-10, 22:52
Nej inte vi. Spinnfiske med 40g Wiggler. Inte lönt längre enligt vår erfarenhet. Varit helt dött i flera dagar tyvärr. Plattisarna är också borta. Nånting har hänt, andra förutsättningar.

Hur är det med plattfiskarna inne i själva bassängen där turbåtarna ligger?

Geten
2010-10-11, 00:43
Det nappar sparsamt där inne. Några försiktiga vågar sig fram för att suga på räkorna. Fler som fiskat som rapporterar om dåligt fiske de senaste dagarna.

Skam den som ger sig dock. man får nöta ut fisken och ha tålamod helt enkelt =) Lite trist att gå från 3 napp i minuten till 3 napp i timmen bara.

fishing
2010-10-11, 17:07
Var där idag, helt dött. Trist. Men men.
Det är ju en sport, fiske alltså. Det är som hästsport, ibland vill hästen hoppa över hinder och ibland vill den inte.

Samma med fisken, ibland vill den hugga ibland inte. :)

metguden
2010-12-06, 02:43
Niax//

Var på ön brukar du stå när du fiskar och hur är fisket nu på vintern?

jorgen.mansson
2010-12-16, 19:49
Brukar funka med torsken, men nord eller nordostvind så kan man lika bra stanna hemma.

andyyyy
2011-01-01, 16:15
hur är metet efter skrubba i bassängen nu?

jorgen.mansson
2011-01-02, 15:16
Bassängen är så pass frusen att turbåtarna inte går ut.

andyyyy
2011-01-06, 01:32
okej tråkigt. men hur är det med isen där ute vid stenarna utanför bassängen, där man fiskar efter torsk och havsöring?

när kan man börja kasta efter torsk från stenarna utanför bassängen? från kusten asså

jorgen.mansson
2011-01-06, 15:27
Jag hade inte vågat gå och ställa mig där med tanke på halkrisken, skall bli bättre väder nu med ett par grader varmt, vet inte om isen släpper, skulle vara skönt om man visste före man stack dit!
Skall du fiska utan risk för att slå dig sönder och samman så ställ dig på betongdelen utanför bassängen, det är oxå ett bra ställe för skrubbmete.

andyyyy
2011-01-06, 18:36
okej, menar du "ingången" till där båtarna står eller?
tror att på söndag eller måndag ska det nog gå och fiska några dagar, eftersom det ska vara plusgrader under helgen!

jorgen.mansson
2011-01-07, 11:31
Samma sida av bassängen som turbåtarna går ut från men så långt ut du kan komma (piren) Betongdelen ligger på vänster sida! Har sätt folk som tar massor med skrubba där när det är isfritt :fiska1: Men som vanligt undvik vind från norr eller nordost då är inget på humör.

andyyyy
2011-01-07, 12:24
jaha :) ja där har jag stått ett par gången å fått både krabba, torsk & rödspätta. skrubba också :) ska stå där, fast på stenarna, när jag ska fiska havsöring

niax
2011-01-07, 13:17
Niax//

Var på ön brukar du stå när du fiskar och hur är fisket nu på vintern?

Tja!
Bästa fisket är ute vid udden och då ska du kast ut åt. Fiska vid botten. Det är rätt djupt där 5-9 m.
Ett annat bra plats är framför dem grå husen där grusvägen tar slut. Testa fiska 100 m längs kusten. Kasta några gånger får du inget gå en bit kasta igen. Man måste söka efter fisken. Ibland kan det löna sig göra några sista kast där man började fiska. Kväll brukar vara bäst från 2 timmar innan solensnedgång tills det är mörkt.
Det kan skilja mycket från en dag till en annan om man får fisk eller inte. Det handlar om att kolla var strömmen går skapa sig en teori var fisken kan stå.
Jag har inte fiskat på 2-3 månader nu men tänkte ta mig till ön idag. Sist jag var där fanns det mycket is. Ska kanske testa fler platser än ön. Får se var det är isfritt.
I slutet av februari ska jag fiska oftare.

andyyyy
2011-01-09, 00:03
håll oss gärna uppdaterade om du drar dit, för jag vill gärna fiska lite där också, men det är ändå en bit att köra från vellinge om där är is :(

jorgen.mansson
2011-01-10, 10:14
Turbåtarna har börjat gå igen, enligt stefan på Pelle, tumlaren var ute igår (söndag) så isen har väl börjat släppa nu.

andyyyy
2011-01-14, 23:36
4 + och sol på söndag 10.00, och 4 grader i vattnet, ska till limhamn och kasta efter öring! :D
är det lönt å slänga ut ett bottenmete när man väl står där å kastar?

jorgen.mansson
2011-01-17, 19:16
Var med på tumlaren i lördags, när vi kom in var det tjockt med snö och lite is runt ön, jag är lite sugen på att ställa mig på piren som var lastningsplats för cementa en gång, det är nog det enda stället jag skulle våga stå på, stenar snö och is är det samma som farligt enligt min uppfattning.
Kommer att testa så fort dimman släpper och det torkar upp där ute.

Tosun
2011-02-05, 01:50
Var ute vid föredetta Gröna räcket mittemot ön.Bottenmete med räka.Nappade rätt bra.Ca 1 1/2timmes fiske med kompisen slutade med 6 platta i bra storlek.
Var dock en hel del is som flöt ut från hamnbassängen.Men inget som störde mycket dock.

Bladh9
2011-03-08, 12:00
Jag gör en halvhjärtad satsning idag. Sticker till Ön om en timme eller så, och provar lyckan med lite bottenmete.

kimska
2011-03-27, 22:58
Det här med torskfiske från land tycker jag verkar intressant..

Har googlat runt lite och fått fram att mindre torskar rör sig ganska kustnära i tången på våren- och försommaren.

Tror ni det är någon större idé att försöka rikta fisket efter dessa småtorskar nu?

Temperatur, vind, morgon- eller kväll? Någon som har koll vad det är som gäller?

Tänkte köra spinn med fladens 28-gramare och eventuellt nått tyngre skeddrag.

Krokodiljägaren
2011-03-27, 23:09
jag fiskade en del torsk från ön för några år sedan.. fick allt från riktigt smått upp till 1-1.5 kg..
tog dom flesta på förmiddagen.. och oftast på HD draget och Kullen draget även toby.
kommer man ditt rätt dag kan man få 20-30 st o öring som bonus fisk..
men som sakt det va minst 5 år se sist ja provade..

kimska
2011-03-27, 23:29
Åhh hyggligt med så snabbt svar. Tack!

Jo, men det lät ju ändå hoppfullt. Mitt öringsfiske har varit skit än så länge, så tänkte det kunde vara kul med något annat.
Har bara lyckats ta en öring iår och torsk är i mitt tycke en lika skoj fisk att få.

Jag vet inte, men du tror inte det är lite för tidigt på våren än? Vattnet är ju trots allt ganska kallt fortfarande. Vet inte mycket om torskens trivseltemperatur dock..

jorgen.mansson
2011-03-28, 09:18
Kolla tumlarens hemsida så vet du om det finns torsk i sundet och i vilka mängder, småtorsken har minskat drastiskt på Ön, vet inte varför, några har en teori om att dom står vid bropelarna och tuggar. Har inte fiskat från land efter dom på ett tag men jagar dom fortfarande krabba är det bästa orange jiggar. Vid spinn brukar det funka att gå runt och kasta på olika ställen, man vet aldrig var dom står. Enligt teorin brukar torsk gå djupare när det blir varmt men har aldrig fått den iden att stämma riktigt.

snuten
2011-03-30, 22:52
Tack för denna tråd...

Va ute i 5 timmar idag
1. Brofästet, fiska efter öring, med spinner och fluga, ingen lycka för mig och de andra 4a killarna. Provade torsk fisket vid pelarna med orange spinner - ingen lycka
2. Stack till ön, en kille vid basängen hade fått 5 plattfiskar och ute på "piren" fiskade alla efter plattfisk, tyvärr hade jag inga räkor, provade sill,och öring men det va nog inte en helhjärtad satsning.

I morgon blir det plattfisk med 60g, tror ni det finns pigvar?

Krokodiljägaren
2011-03-30, 22:59
Tack för denna tråd...

Va ute i 5 timmar idag
1. Brofästet, fiska efter öring, med spinner och fluga, ingen lycka för mig och de andra 4a killarna. Provade torsk fisket vid pelarna med orange spinner - ingen lycka
2. Stack till ön, en kille vid basängen hade fått 5 plattfiskar och ute på "piren" fiskade alla efter plattfisk, tyvärr hade jag inga räkor, provade sill,och öring men det va nog inte en helhjärtad satsning.

I morgon blir det plattfisk med 60g, tror ni det finns pigvar?

prova meta plattfisk med ul och 10 grams sänke.. dom är så jävla försiktiga. har man för grova grejor känner du inte huggen.. ja o en polare va där för 3-4 år sen.. satt där massa folk o meta me grova grejor.. fick ingenting.. satt vi me våra ul grejor o tog 5-6 st var

jorgen.mansson
2011-03-30, 23:47
Jag har inte metat plattfisk där på evigheter, brukar kolla på dom som gör det när man står där och kastar, fanns en äldre polsk dam i 70 års åldern som ofta satt och metade plattfisk , hon satt antingen mitt på cementapiren och kastade utåt eller på motsatta sidan av gröna räcket.(hon dog i slutet av 09)
Den damen var något av det ruggigaste jag sätt i att dra plattfisk, hon kom tidigt på morgonen och startade på cementapiren sen efter 12-13:00 gick hon över på andra sidan och fortsatte, om ni följer det hon gjorde borde ni ha chans, var precis som hon visste vilken tid och plats fisken kom och gick!

(använd räkor ni skalar själv dom färdigskalade stannar inte på kroken)

Jag har fått piggvar en gång för många år sedan vid gröna räcket, trodde först jag hade fått med all tång i hela rännan, efter ett evigt slit kom den fula saken upp, men dom som åt upp den hade inget emot utseendet deras kommentar var delikat!

Jawny
2011-03-31, 09:37
Som krokodiljägaren sa, kör med känsliga spön för annars känner du aldrig när du ska göra mothugg.

Barramundi
2011-03-31, 10:09
Det där med 10 grams sänke förutsätter väl dock i princip vindstilla, annars måste det bli svårt att hålla bottenkontakten? Att ta piggvar vid Ön tror jag för övrigt är väldigt ovanligt.

jorgen.mansson
2011-03-31, 10:22
Kör sänken mellan 40-60 gr annars far det bara runt i strömmen! Bättre att vänta några sekunder och sedan göra mothugg så man vet dom har sugit in det i munnen! Låt det sjunka ner och lägga sig någorlunda stila och spänn sedan linan då ser ni på spö-toppen när dom är där.

jorgen.mansson
2011-03-31, 10:24
Jag har fått en piggvar och hört talas om en 4-5 stycken på över 20 års fiske så du har helt rätt i att dom är väldigt ovanliga, och det var minst 10 år sen jag fick min.

kimska
2011-04-01, 00:31
Var en kort sväng längst ut på piren i eftermiddags.. testade lite öring med skeddrag och upphängare.. kammade noll som vanligt dock..

lassen77
2011-04-01, 09:13
tänkte prova en sväng efter plattisar i dag igen var nere i måndags kväll och fick 5 st och 2 av dem var på över 1.5 kilo men som sagt de e väldigt försiktiga när de nappar ska pröva med räcka och vanlig mask tänkte jag.
någon annan som provat med vanlig mask
eller som vet vart man kan få tag i borstmask i malmö?

jorgen.mansson
2011-04-01, 09:32
Kolla med fiske och fiskar, om någon har det borde det va dom, där finns ju en kyl.

Deerex
2011-04-01, 11:34
Jag gjorde mitt premiärfiske (någonsin, inte bara för året) ute på ön i onsdags, men jag blev inte klok på hur det skulle gå till.

Tackel (knöt ihop enligt teamlillamy:s beskrivning) var nog ok, och jag körde med räka (delar av vanlig kokt hel från livsmedelsbutik), så det var inte det som inte fungerade. Däremot så hade jag svårt att veta var man skulle fiska någonstans.

Först körde jag vid den gamla industripiren på norra sidan och kastade utåt. Det var rätt så hård vind, men det kändes ändå som att det gick att hålla botten. Djupt var det, men inget napp. Sedan fiskade jag också en del inåt land (i hamninloppet, kanske femtio meter inåt land från den lilla radarn), men där fick jag bottennapp flera gånger, med resultatet att mina fina tackel gick åt skogen.

Någon som har tips på hur man undviker bottennapp? Eller fiskar jag från fel ställe? Går det att fiska från betongpirarna, eller det är helt fel? (Alla andra som jag såg fiskade inåt land, men det kan ha berott på att vinden var rätt så rå...)

Limhamnsfiskaren
2011-04-01, 20:28
Någon som har tips på hur man undviker bottennapp? Eller fiskar jag från fel ställe? Går det att fiska från betongpirarna, eller det är helt fel? (Alla andra som jag såg fiskade inåt land, men det kan ha berott på att vinden var rätt så rå...)

Om du kör med ett vanligt sänke kan du prova att byta ut det mot ett slangsänke istället.

jorgen.mansson
2011-04-03, 09:03
Jag har skrivit lita på förra sidan i denna tråden när det gäller betongpirar och var det är bra att fiska.
Ang tackel så kolla dom vanliga bottenmetena du köper i butik och gör en lika dan. Att få tång på kroken är nästan oundvikligt men fastna händer inte så ofta om du vevar in i ett ok tempo.

Patrik (Team Poseidon)
2011-04-03, 11:12
tänkte prova en sväng efter plattisar i dag igen var nere i måndags kväll och fick 5 st och 2 av dem var på över 1.5 kilo men som sagt de e väldigt försiktiga när de nappar ska pröva med räcka och vanlig mask tänkte jag.
någon annan som provat med vanlig mask
eller som vet vart man kan få tag i borstmask i malmö?

Två st över 1,5 kg det är bara att gratulera det är riktigt stort. Har du någon bild på dom? att dra 2 st som är så pass stora är högst ovanligt!!

Fiske & fiskar har ingen borstmask längre. Närmast är sportfiskedepån i Helsingborg.

poddel
2011-04-03, 16:41
Två st över 1,5 kg det är bara att gratulera det är riktigt stort. Har du någon bild på dom? att dra 2 st som är så pass stora är högst ovanligt!!

Fiske & fiskar har ingen borstmask längre. Närmast är sportfiskedepån i Helsingborg.

var det piggvar kanske de blir större?

snuten
2011-04-04, 22:01
Nu jäklar

Jag och farsan försökte med plattfisk idag, hade nog lite för tungt sänke (60g) ska köpa en 10grammare, MEN grabbar farsan fick 2 stora torskar med bottenmete och räkor!! Och det va flera andra som fick torsk också, spinner, sänke, mm.

Längst ut på "piren" på ön. Ses där i morgon

ps, jag gav några räkor till killarna bredvid mig, och dom fick också torsk:appl:

jorgen.mansson
2011-04-04, 22:09
Jag skulle också va glad om jag fick se en bild på dom 2 på 1,5 kg styck, var det rödspätta eller skrubbor ?? piggvar har jag inte sett på evigheter där ute, har själv fått en för många år sedan, kommer bara ihåg att den var tung och ful!

andyyyy
2011-04-05, 21:16
fyyfan snuten det låter riktigt kul! var det på dagen eller kvällen ni fick torsk på bottenmete? (tidpunkt ungefär) då jag jobbar i limhamn hade jag tänk börja köra till ön och fiska 1-2 timmar varje dag efter jobb. hade tänkt kasta ut bottenmete med räka efter plattfisk & torsk medans jag kastar med skeddrag efter öring (kan man få torsk på skeddragen också?)

skitfiske!

förresten, min klasskamrat var på ön igår och fiskade, han fick en öring på 3-4kg, är det vanligt att få öring där eller? har investerat ett 9fot spö och öringdrag detta året så hade tänkt köra öringpremiär denna veckan, tips uppskattas! :)

Barramundi
2011-04-05, 21:41
Jo skeddrag typ Wiggler och Snaps är ju standard vid torskfiske från land.

En öring på 3-4 kg är en riktigt bra fångst och definitivt ingen vardagsmat på Ön, men visst, är man där vid rätt tillfälle och har lite flyt så.

andyyyy
2011-04-05, 22:03
jag har 28gram gröna & röda / brons färgade snaps drag. kan jag få både öring och torsk på dom? annars har jag 40 grams wigglers silvriga och röda, kan man få öring på dom?

Barramundi
2011-04-05, 22:57
Är torsken där och hungrig så funkar det nog alldeles utmärkt ja.

snuten
2011-04-06, 10:39
Det va exakt kl 18:00 vi fick torsk. Jag fiskar också varje dag (nästan) efter jobbet :)

jorgen.mansson
2011-04-06, 11:48
Torsk hugger på vad man kastar till dom, vissa perioder kan kanske jigg va lite effektivare men en silverfärgad wiggler funkar alltid.

Har fått mina största öringar på vanlig silverfärgad wiggler, men tror endå snaps silverfärgad eller dom med en ljus metallfärg är effektivare!

Dessa beten funkar ju även till horngäddan när dom kommer, vilket är snart.

Det som gör att det blir wiggler för mig är att snaps inte finns över 30 gr. En kustwobbler typ spöket är också effektiv i grå/silveraktiga färger men inte till horpellarna.

andyyyy
2011-04-06, 16:05
okej, jag slutar jobb om en timme. kanske ingen ide att ställa sig och fiska en blåsig dag som denna, men jag är så fiskesugen att jag kör dit ändå! :P

andyyyy
2011-04-06, 22:42
det blev en landad torsk och en stor skrubba, hade ett rejält hugg på bottenmetet som jag missade + att en torsk valde att lossna från kroken efter en 20 sekunders drillning :(

annars fick folket runt om mig även torsk, det kom igång 18.30 vid solnedgång :)
blir antagligen att jag kör ett pass imorgon också, dom lovar ju sol & 12 grader!

nibor
2011-04-06, 23:37
Jo skeddrag typ Wiggler och Snaps är ju standard vid torskfiske från land.

En öring på 3-4 kg är en riktigt bra fångst och definitivt ingen vardagsmat på Ön, men visst, är man där vid rätt tillfälle och har lite flyt så.

Det finns mer öring kring Ön och längs Malmökusten än de flesta tror. Men att fiska torsk och öring är under stora delar av året två helt olika saker, fiskar man efter den ena missar man oftast den andra.

kimska
2011-04-06, 23:38
Hade det inte blåst halv storm imorron hade jag också gett mig ut... stod ni vid hamnbassängen eller ute på piren förresten?

lex
2011-04-07, 01:51
Det finns mer öring kring Ön och längs Malmökusten än de flesta tror. Men att fiska torsk och öring är under stora delar av året två helt olika saker, fiskar man efter den ena missar man oftast den andra.

Stämmer bra det. Har själv sett en hel del öring inne i gamla dragörfärjeläget, speciellt höst-vinter. Sen har vi ju hela sträckan runt lernacken. Segeå är en havsöringsförande å så när fisket där är tillåtet så kan man ha fint hö-fiske även där. En kompis till mig tog en grotesk öring där i mitten på 90-talet. Om jag inte missminner mig så vägde den närmre 8 kilo, detta var en lekfisk som precis kommit upp i ån, antar jag, då det var i början av september som fångsten skedde. Man kan även ha framgångsrik öringspotting i Risebergabäcken (biflöde till Segeå och är väl där en stor del av öringleken sker) i oktober månad. Gå där på kvällen och spana med ficklampa ich man kan få se fina bitar.

jorgen.mansson
2011-04-07, 09:18
Det är bara att veva in på olika höjd med samma drag, man behöver inte göra det så konstigt, prova att kasta nära land och ta in draget längst med land några gånger då och då, brukar va bra för öringen. Kör sedan torsk på resten. men om du kör bort till utsiken får du ofta kasta lite längre efter öringen.

andyyyy
2011-04-07, 21:46
det ska tydligen bli fint väder lördag/söndag, någon som vet om det blir storm eller är det fiskbart dessa dagar?

Träben
2011-04-07, 22:02
det ska tydligen bli fint väder lördag/söndag, någon som vet om det blir storm eller är det fiskbart dessa dagar?

lite väl blåsigt på lördag kanske. blir nog bra på söndag, iaf enligt SMHI:
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/fiveDaysForecast.do?geonameid=2692969&redirect=false

andyyyy
2011-04-07, 22:10
är det stor skillnad på 12 M/S och 10 M/S? jag och en kompis var på ön idag och "fiskade". Det blåset som in i hela helvete så det gick bara att bottenmeta inne i hamnen.

Krokodiljägaren
2011-04-07, 22:16
är det stor skillnad på 12 M/S och 10 M/S? jag och en kompis var på ön idag och "fiskade". Det blåset som in i hela helvete så det gick bara att bottenmeta inne i hamnen.

ida blåste de 15ms i genomsnitt o 23 ms i byarna enligt kranen på jobb

andyyyy
2011-04-08, 17:32
tror inte det kommer gå att fiska imorgon iallafall. 12M/S..

jorgen.mansson
2011-04-08, 18:18
upp till 9-10 m/s brukar va ok sen är det inte så roligt att stå där, söndag ser lovande ut, kör med snapps drag i metall eller silver, prova på lite olika djup, om du fiskar på betongfundamenten bör du ha lite tyngre drag för att komma ner, minst 40gr ibland 60, men resten klarar du med lättare prylar, gå bara runt och testa dig fram var fisken finns, om det blåser för mycket mot eller sida så kör bort vid utsikten sibbarp, den piren kan du kasta ifrån så länge det inte blåser rakt in från danmark!

Skitfiske på dig

andyyyy
2011-04-08, 21:38
om jag står på betongfundamenten och det är 10 M/S motvind, kan jag kasta ut då?

jorgen.mansson
2011-04-08, 22:21
Om du står på betongfundamenten i 10 m/s motvind så glöm inte regnställ annars kan du ta med tvål så slipper du duscha när du kommer hem!

I dom vindarna gå det inte att stå i motvind, men om det inte blåser rakt in från Danmark så blir det ju medvind på ena sidan piren.
Gå då ner på stenarna så du får ett skydd mot vinden i nacken så kan det bli riktigt trevligt!

Tänk på att horngäddan kan dyka upp när som helst, öring och stora horngädde-stim går inte ihop riktigt, då blir det tidig morgon eller eftermiddag för torsk och öring!

andyyyy
2011-04-08, 22:50
hmm okej. Jag hoppas på att det inte blåser allt för jävligt imorgon då jag är riktigt fiskesugen. Men går det inte att stå där ute så kör jag väl ett pass i malmö kanal ;) på söndag ska det ju inte blåsa allt för jävligt så kan nog hålla mig tills dess :)

jorgen.mansson
2011-04-08, 22:56
Har du bil så finns ju utsikten borta vid sibbarp, från den piren kan du ju kasta åt tre håll,finns ju ingen ränna som på ön! men samma där blåser det från Danmark in så är det inte kul!

andyyyy
2011-04-08, 23:01
bil har jag, dock ingen kännedom i malmö. jag hittar till ön och till kanalen, det är allt! :P
antagligen kommer det blåsa direkt från danmark. har du landat mycket torsk och öring från utsikten vid sibbarp?

jorgen.mansson
2011-04-08, 23:36
Bara kört öring och horngädda där, tycker det blir lite för mycket av en familjefest där jag inte förstå språket ute på ön när horngäddan kommer då drar jag mig gärna ut vid utsikten, inte många som kommer dit om dom inte har bil, och folk kommer senare på dagen där, kom före kl 9 på morgonen så får du en bra plats!

Antalet öringar är skit samma ön och där men mer torsk på ön!

Öringen tycker om pålands-vind, har fått en del genom att kasta längst med betongfundamentet, träbron ut mot den runda betongplattan och även rakt fram från betongplattan längst med stenarna när det blåst rakt in mot betongfundamentet. tror du förstår var jag menar

Skitfiske på dig

Bladh9
2011-04-09, 01:04
bil har jag, dock ingen kännedom i malmö. jag hittar till ön och till kanalen, det är allt! :P
antagligen kommer det blåsa direkt från danmark. har du landat mycket torsk och öring från utsikten vid sibbarp?

Ring mig imorgon om du ska dit, så kan jag guida dig. Du kör samma väg som till Ön, men du får svänga av och litta sånt skoj

Snajgel
2011-04-09, 13:46
Tänkte åka in imorn och prova lyckan, hittar dock inte alls i Malmö men fram kommer jag väl till slut. Vilken tid skulle ni rekommendera mig att vara där om jag ska ha störst chans på havsöring?
Någon mer än jag som ska dit imorn förresten? :)

jorgen.mansson
2011-04-09, 14:13
Morgon och eftermiddag/kväll, borta vid utsikten kan man ganska ofta se dem gå upp och slå, ganska kul att försöka ta dem när man vet ungefär var dom finns!

andyyyy
2011-04-09, 17:36
jag och en kompis ska köra en heldag med fiske imorgon! börjar halv 11 vid en insjö i östra grevie, fiskar där till kl 4, då kör vi till ön, fiskar havsöring fram till kl 7 (då kom torsken igång sist jag var på ön) sen kör vi torsk & bottenmete resten av kvällen! RUTINERAT :D

Dorkamania
2011-04-10, 23:16
tänkte tipsa om att Horngäddan har kommit. Tappade en fin idag när jag va ute.

Barramundi
2011-04-10, 23:39
Det var som tusan. Fast undrar om det inte dröjer lite med de stora näbbisstimmen ändå? Själv var jag ute på annat håll idag och vi tog några små pigga öringar i alla fall.

Hur gick det med er fisketriathlon andyyyy?

Träben
2011-04-10, 23:46
tänkte tipsa om att Horngäddan har kommit. Tappade en fin idag när jag va ute.

Va fan? Redan? De är ju lite störiga när man bara vill ha öring... :/

Dorkamania
2011-04-10, 23:49
Va fan? Redan? De är ju lite störiga när man bara vill ha öring... :/

aa jag va också ute efter öring, fick dock bara den men lämnade stället 15 min senare så där va kanske fler.

Träben
2011-04-10, 23:52
Nåja, förhoppningsvis dröjer det väl ännu en vecka eller två innan de stora horderna översvämmar hela sundet...

jorgen.mansson
2011-04-11, 09:33
Då har jag 2 veckor på mig att fiska öring, när det gröna kommer får man dra söderut för detta fiske, hur är läget med torsken nu????

Patrik (Team Poseidon)
2011-04-11, 11:09
Amigo hade 105 i går på det grunda.

jorgen.mansson
2011-04-11, 11:16
Bra att veta, har du någon aning om hur det går för Pelle, eller man ska ringa Andreas/Stefan och kolla????

Patrik (Team Poseidon)
2011-04-11, 11:20
Det var som tusan. Fast undrar om det inte dröjer lite med de stora näbbisstimmen ändå? Själv var jag ute på annat håll idag och vi tog några små pigga öringar i alla fall.

Hur gick det med er fisketriathlon andyyyy?

Dom första honrgäddorna rapporterades redan för över 1 vecka sedan på den Danska sidan uppe vid Helsingör. Men det kommer alltid små för trupper nu i april. Men i månadsskiftet, första veckan i maj så kokar sundet.

För övrigt så meta vi lite plattfisk i går och på knappt 5 timmar så fick vi på 2 man 43 st flera mellan 500 - 700 gr, största på 800 gr och 46 cm men den var tunn som ett löv. Återutsatte alla utom 4 st. Men det tråkigaste var att se folk som tar skrubbor som var som frimärken och små torsk. Och inte minst att där lå en massa linor och skräp överallt tråkigt att man inte kan plocka upp efter sig. Men annars var det en trevlig dag med riktigt nice väder:)

jorgen.mansson
2011-04-11, 11:27
Om det var på ön så är det som vanligt, brukar va en stor djävla soptunna där ute, och värre blir det nu när horngäddan kommer, brukar dra mig bort till utsikten denna tiden på året, mycket skräp linor m.m. där också men lite bättre i alla fall!

Tycker man ska låta bli att fiska småtorsk dom har blivit en bristvara på ön jämfört med för några år sedan!

Barramundi
2011-04-11, 11:49
Visst kan man fiska småtorsk, men i frågan om vad man behåller finns det ett minimått att hålla sig till. På såhär grunt vatten är det inga problem att återutsätta torsken om man bara har lite koll på vad man sysslar med.

jorgen.mansson
2011-04-11, 15:24
Min personliga åsikt är att inte fiska efter småtorsk, visst är det svårt att undvika dem när dom finns i mängder, jag brukar skita i att kasta efter dem och inrikta mig enbart på öring! Har man koll på vad man gör så ok, men den lilla % som har det är sällsynt!

Patrik (Team Poseidon)
2011-04-11, 15:58
Det går alldeles utmärkt att återutsätta på större djup också. Bara man tryckutjämnar den något vi alltid gör uppe i Norge och då pratar vi typ 100 meter. När du ser torsken så stannar du upp då kommer det bubblor när dom slutat så tar du en bit till osv. Då går det helt perfekt:)

Jörgen Pelle 80 st i går i alla fall. Och torsken har gått in på det grunda vid bron och där.

Personligen tycker jag dom ska vara över 50 cm tycker att dom kunde satt 50 cm på turbåtarna i stället för 45 cm. Samma gäller från land men personligen så förstår jag inte meningen med att stå och fiska den små torsken som är ute på Ön. Men alla har vi olika prioteringar med vårt fiske.

jorgen.mansson
2011-04-11, 16:06
Tack, då vet jag att båda båtarna är ok! Ulf kommer väl inte ut på så mycket andra platser en Pelle nu när han bara har Amigo??

andyyyy
2011-04-11, 20:35
igår fick vi upp 3 gäddor & tappade 3. sedan på kvällen drog vi till ön, där blev det 2 landade torskar av mig, och varsen tappad av mig & kompisen.

Fiskade även idag 2 timmar i en insjö i östra grevie, landade 2 fina gäddor! :)

Snajgel
2011-04-11, 20:52
igår fick vi upp 3 gäddor & tappade 3. sedan på kvällen drog vi till ön, där blev det 2 landade torskar av mig, och varsen tappad av mig & kompisen.

Fiskade även idag 2 timmar i en insjö i östra grevie, landade 2 fina gäddor! :)

Vid vilken tidpunkt tog du dem? Jag var på ön från kl 09.00 - 11.00 i söndags men fick inget. :(

andyyyy
2011-04-12, 17:52
dom kom mellan 20.00 & 20.30. du kommer märka stor skillnad på huggen vid den tiden. Kom dit å börja fiska torsken vid solnedgången :)

Barramundi
2011-04-12, 18:20
Grattis till fångsterna andyyy!

Sjö i Östra Grevie? Där finns väl inget man kan köpa fiskekort till, eller?

Snajgel
2011-04-12, 19:46
dom kom mellan 20.00 & 20.30. du kommer märka stor skillnad på huggen vid den tiden. Kom dit å börja fiska torsken vid solnedgången :)

Det tänker jag absolut göra, tackar för infon! :) Då är söndag kväll bokad! ^^

Peje
2011-04-12, 20:28
Här kommer en kul sida med HUGGTIDER beräknade på Måne/Sol - förhållandet

http://beissindex.de/

Flytta den RÖDA MARKERINGEN till den plats där Du skall fiska och klicka " FERTIG"

och se på f-n!

Väder, Vind osv får Du kolla lokat!

andyyyy
2011-04-14, 17:51
nej det finns ingenstans du kan köpa fiskekort såvitt jag vet. Vi fiskar vid högskolan (allt fiske förbjudet :(...) och en sjö ute på en åker som vi har fått fisketillstånd i.

snuten
2011-04-15, 21:30
Fan

Jag får aldrig fisk, blev förbannad, tog tältet, köpte fiske kort, stack till vombsjön, fiskade i ett dygn, drack 10öl och grillade en halv gris, inte en jävla firre. Jag suger på detta. Jag vill också ha 40 skrubbor och 2-3 torsk varje gång jag e ute! Nästa vecka ska jag göra comeback, ska slå upp tältet mitt ute på ön, sitta och trycka tills siffrorna jämnar ut sig... ;) skulle väl bli rånad på min fiskeutrustning

Fiskarnas bäste vän :)

jorgen.mansson
2011-04-15, 21:54
Vänta tills horngäddan kommer om någon/några veckor, om du misslyckas med dom också bör du nog överväga en ny hobby :fisk:

niax
2011-04-16, 09:12
Det är en del torsk mellan halv kg till ett kg på ön.
Pappa fick en havsöring igår på nästan 5 kg och 81 cm.
Det är kvälls fiske som gäller.

Barramundi
2011-04-16, 11:07
Var också där en sväng igårkväll. Fick ett gäng småtorsk som jag släppte tillbaka. Tråkigt att se alla som behåller även de riktigt små torskarna som de får.

Men grattis till öringen, låter som en grym fisk! Var det också på kvällen eller?

jorgen.mansson
2011-04-16, 11:37
Brukar va bra öringfiske nu när det kommer strö horngäddor och lite torsk, ni kan väl passa på att berätta för folk att det är samma minimigräns för torsken på Limhamn som på tur-båtarna 45cm och öringen 50cm,vill ni djävlas så rita ut markeringar på några platser så dom inte kan säga att dom inte vet. brukar va bra fiske redan kl:16.00 och framåt har tagit en hel del skaplig öring både på ön och utsikten denna tiden på året!

Får se hur vindarna ligger nästa vecka om jag kör några pass på Ön, imorgon ser det ok ut för Gislövs läge.

Skitfiske på er

kimska
2011-04-16, 22:27
Vad fan.. fiskade nu under kvällen ute på ön. Var riktigt bra fiske, utom för mig..

Killarna drog upp torre efter torre, men jag kammade noll. Skiljde kanske 15-20 meter mellan mig och killen som stod närmast och han fick åtminstone tre stycken.

Fattar inte ett skit. Alla körde med ungefär samma typ av drag, Wiggler och liknande i olika färger. Jag körde med fladens torskdrag 28 gram i guld och julgransfärg.

Är tångtorsken så jäkla stationär att det kan skilja på 15 meter för om man ska få nåt eller inte?

p_joho
2011-04-17, 22:42
Fick upp några små plattfiskar inne i bassängen igår tillsammans med ungarna.

Vilka drag passar för att fiska horngädda?

Bladh9
2011-04-17, 22:43
Fick upp några små plattfiskar inne i bassängen igår tillsammans med ungarna.

Vilka drag passar för att fiska horngädda?

Vad som helst som rör sig, blänker och har krok/garn.

jorgen.mansson
2011-04-17, 22:55
Samma historia igen i gislöv, djäkla småöringar, kan ingen av er gå och säga till dem så föräldrarna eller i alla fall några större släktingar kommer och hugger, allt under 50cm :mad:

kimska
2011-04-18, 23:01
Tappade en ganska okej torsk ute på ön idag. Sprattlade som tusan. Agnade med bitar av horngädda. Verkar funka hyggligt.

För att minska chanserna att tappa firren, vad är bäst att använda vid bottenmete efter torsk? Enkelkrok eller trekrok?

jorgen.mansson
2011-04-18, 23:15
Lättare med enkelkrok då kommer du även åt plattisarna kör bara inte för liten krok, tycker det ska mycket till för att tappa en torsk, dom hänger ju bara där och följer med hur snällt som helst men vi kan ju alla ha otur ibland.

poddel
2011-04-19, 01:02
Är det någon som tagit horngädda på ön än i år?

niax
2011-04-19, 23:38
Pappa tog en havsöring idag på kvällen 3.5 kg 72 cm.

snuten
2011-04-19, 23:53
Fick 2 plattisar idag, i bassängen, bra storlek. Tänkte prova på torsk o öring i morgon kväll.

jorgen.mansson
2011-04-19, 23:53
Låter riktigt trevligt:appl::appl::appl:

Snajgel
2011-04-24, 22:29
Var ute en sväng ikväll men ingen fisk som vanligt. Verkade inte som om någon annan fick heller. Någon som tagit något på ön i helgen?

jorgen.mansson
2011-04-24, 23:01
Tycker även Gislöv har varit trögt, fick en liten öring under måttet, skall ge utsikten en chans i morgon, det ända som visar att våren närmar sig är att Multen börjar snurra runt hamnen i Gislövs läge, har trott det var Id tidigare men aldrig lyckats få något, hoppas på en detta året, vet att dom är svåra men en tuff jäkel när man väl får dit den, finns exemplar som lätt väger över 5 kg.

andyyyy
2011-04-24, 23:31
vilken tid på dygnet fiskar ni skrubba?

Falken
2011-04-24, 23:48
Ingen horngädda än i malmö?

olfaktorius
2011-04-25, 22:17
Var nere och fiska en stund nu på kvällen, fånga en blank Havsöring på 60cm, såg inga horngäddor.

jorgen.mansson
2011-04-25, 22:33
Skönt att slippa dom gröna, blir nog ett par pass i veckan, både på Ön och vid Utsikten, får bara småskit runt Trelleborg så här kan jag fiska när hornpellarna infekterar Malmö.

angelux
2011-04-26, 14:48
Var ute tidigt igår vid ÖN och brofästet... såg bara en som fick en horngädda, fastän där var flera som fiskade efter dem! Drogs dock ett par öringar bland folket som var där!

p_joho
2011-04-27, 20:23
vilken tid på dygnet fiskar ni skrubba?

Mitt på dan är min erfarenhet. Gärna när det är småtråkigt väder.

niax
2011-04-30, 08:28
Pappa fånagde en havsöring igår på 3.7 kg 76 cm. Finns mycket havsöring just nu.

jorgen.mansson
2011-04-30, 09:28
:appl::appl::appl::appl::appl: då åker jag dit idag, tar nog utsikten istället för ön och kanske ön imorgon.

Barramundi
2011-04-30, 11:10
Det var satan vad din farsa drar stora öringar där Niax... Är du säker att det är på Ön han tar dem? Var på Ön står han, när på dygnet och vad fiskar han med?

Själv har jag ändå fiskat en hel del gånger på Ön på våren (bara ett par snabba kvällar i år dock) men bara sett en enda landad öring där...

jorgen.mansson
2011-04-30, 11:36
Jag har dragit många öringar på ön och vid utsikten, förra året fiskade jag inte där utan i gislöv , men året innan tog jag 1-2st varje gång från mitten av april tills horngäddan kom på riktigt då minskade det, prova kustwobblers strix silverfärg eller gladsax, var inte rädda för lite vikt på dem ock ta in snabbare, om möjligt 40gr, snaps dragen funkar också bra, jag brukar låta strömmen ta draget så det får åka med en bra bit före jag startar veva, dom värkar trivas där strömmen går.

olfaktorius
2011-05-01, 23:04
Var nere på ön idag, fiskadde en halvtimme alla fick mycket horngädda, såg en torsk, ingen öring under min korta visit

Patrik (Team Poseidon)
2011-05-01, 23:14
Vad var det för storlek på horngäddorna?

niax
2011-05-02, 00:03
Han fiskar inte på ett ställe. Han söker efter fisken. Hela sträckan där horngäddatävlingen brukar vara. Just nu mycket bra fiske är vid utsikten på småbåtshamnen! Jag var där idag vid 12 fick 2 st mindre havsöringar runt halv kilot som fick gå tillbaka. Det fanns mycket horngädda där idag. Idag på kväll fick pappa 2 fina torskar.

jorgen.mansson
2011-05-02, 07:53
Fick lite öringar vid utsikten,(4st) man får gå runt och leta lite. tog dom på en svart-silvrig strix 40gr, hoppas horngäddan inte kommer med total invasion på en vecka till så man får mer tid för öringen. tyvärr ingen storlek på dem, värkar va ett sånt år för mig, har dragit en del öring nu både i Malmö, Trelleborg och Gislövs läge men bara en över Måttet.

Kontrollväger inte fisken har bara ett litet märke på mitt spö som talar om längd på dom och torsken.

Tycker det är ganska ointressant med vikten, kommer dom över 5 kg kan det dock va kul att veta, för det måste dom va i längd med mina ben eller mer.

philip1982
2011-05-02, 15:49
Hejsan hej! ny reggad idag=)
philip heter jag!
kille från Trelleborg!
när det blir fiske blir det Limhamn!
Älskar att sitta inne i bassängen och botten meta!
riktigt avslappnande och skönt på varma sommar kvällarna!
började fiska i limhamn sommaren 2009!
det var en riktigt bra sommar! mycket Torsk-vittling-plattfisk-sill-tobys-makrill-horngädda!
fick då även en Berggylta.. hade aldrig sett en förut.. kollade upp den på nätet och där stod det att den är mycket ovanlig nere i öresund! så det var en kul fångst.! ca 400g vitt och sött kött!
blir fiske till helgen igen! som vanligt alltid Ön!=)

philip1982
2011-05-02, 15:57
Abborre? någon som har tagit det i Limhamn? har fått några fina tips på hur man tar dom! ska finnas ganska rikligt med dom både i bassängen och ute på Ön!

stackanick
2011-05-02, 15:58
Var sitter du då, längst inne i bassängen?

Är det någon som provat att fiska på andra sidan, d v s där dragörfärjan tidigare la till?

philip1982
2011-05-02, 16:07
japp längst inne! där turbåtarna ligger. nä har aldrig testat på andra sidan.. har varit där och kollat.. bryggor och så typ.. aldrig någon som är där så fisket kanske är bra vem vet?

Jawny
2011-05-02, 17:46
Någon som kan peka ut var bassängen ligger på google maps?

Mvh
John

philip1982
2011-05-02, 18:40
ligger precis vid betongfabriken.... brukar sitta en massa folk och meta där!

jorgen.mansson
2011-05-02, 18:55
Dom där borrarna är mycket svåra att ta där du sitter, prova att ta upp tångräkor med håv och sätt dom på en krok utan flöte eller något sådant och lek sedan med det framför dom när du ser dom, brukar funka. Skit-tråkigt men ända säkra sättet jag kommit på.

Craw
2011-05-02, 20:40
Vilka drag är bäst för HÖ, har ett bara Spöket röd och gul färg

jorgen.mansson
2011-05-02, 20:46
Kan funka, annars ett lite mer silver/svart men tycker du lika bra kan köra på silverfärgade snaps nu, dom är billigare, funkar lika bra och tar även horngädda.

metguden
2011-05-03, 13:49
Var ligger utsikten på småbåtshamnen? Och var är det som tävlingarna brukar vara?

jorgen.mansson
2011-05-03, 14:28
Utsikten ligger vid sibbarps Camping vissa kallar det lite slarvigt lernacken. Tävlingen brukar hållas vid dom gråa höghusen på ön, folk står och fiskar längst med stranden.

philip1982
2011-05-03, 15:02
har hört att även jigg ska vara bra att få borre på

jorgen.mansson
2011-05-03, 15:58
Japp i kanalen på hösten, borrarna tar nästan ingenting på sommaren, har testat mask och allt annat, det ända jag fått dom till att ta på är tångräkor och fiske utan flöte så man kan hålla rörelse på kroken, visst händer det att dom tar på annat men det är mer ett olycksfall, vill du fiska borre vänta till hösten och ta dom i kanalen, kör på horngädda,torsk och öring nu.

philip1982
2011-05-05, 15:29
Abborre kan man ju ta året om! det gäller att hitta dom bara! borre fiske Dropshot på sommarn är super..

Barramundi
2011-05-05, 15:51
Ja det där med att abborren inte skulle hugga på sommaren tror jag inte alls på. De gillar varmt vatten och kan hugga på allt från mask till drag, även sommartid. Förra året fick jag syn på abborrar där vi firade midsommar (på kusten), och lånade då snabbt ihop ett spö och några spinnare och tåg några borrar som sedan hamnade på grillen. Däremot är de ju svårare att lokalisera ute i sundet. Dropshot förutsätter enligt min mening hyfsat rena bottnar för att det ska vara en fruktbar metod.

jorgen.mansson
2011-05-05, 16:42
Som jag skrev i en annan tråd här, försök med flugor, jag har ingen aning vilka som skall likna vad men det borde butikerna veta, eller om här är en duktig flugfiskare på forumet som kan hjälpa till, ser flugfiskare i kanalen på hösten och dom har oftast betydligt bättre utdelning en jigg-fiskarna.

philip1982
2011-05-05, 17:15
ja det där med borre fiske på sommarn har man ju gjort sen man var 5år gammal med familjen.. fick alltid massor.. det är ju på sommarn man vill ta dom, och all annan fisk då det är varmt och skönt=)

jorgen.mansson
2011-05-05, 17:29
Hösten från Sept-Nov är bästa perioden i Malmö, då går dom in i Kanalen i stora mängder, har du riktig tur kan du få en 2kg borre men över 1 kg är ganska lätt. Mitt personliga är nog 1,8 men massor över 1 kg ta bara en lite större jigg typ 10gr så slipper du småskitet.

philip1982
2011-05-05, 17:33
får testa det till hösten..

Dorkamania
2011-05-05, 19:05
jävla drag på Ön idag, massor av folk och de va horngäddor överallt! fick själv 3st på 20 min och gubben bredvid mig drog säkert 20st på 1h, han fick nästan på varje kast, man kände sig lite dum när man stod bredvid honom ^^

olfaktorius
2011-05-05, 21:50
var nere en runda idag, fiska en timme, fick säkert 7-10 stycken (de fick alla simma tillbaka) Enbart flugfiske! extremt roligt flugfiske, rekomenderar små flugor, lättare att kroka då.

Craw
2011-05-05, 23:24
Var också där i dag på kvällen fick 3 st

Patrik (Team Poseidon)
2011-05-06, 09:32
Var också där nere i går börja fiska vid 10 tiden och sluta vid 11:30 då hade jag fått över 30 st. Fisk i varje kast helt sjukt med horngädda fick även en liten öring som fick simma tillbaks igen. Såg folk som stod och ryckte för kung och fosterland och kroka den mesta delen av fisken. Jag fiskar med små lock ryck i stället och spöet lodrätt. Min erfarenhet är att detta sätt fiskar mycket bättre och krokar mindre fisk.

Men ärligt talat varför tar folk upp horngäddor och sen slänger dom på marken. Låg fullt med horngäddor går att återutsätta dom igen.

olfaktorius
2011-05-06, 09:59
verkligen tråkigt när folk bara slänger fisken på marken, fattar liksom inte varför man fiskar om man skiter så fullständigt i fisken...

Barramundi
2011-05-06, 11:00
Tyvärr, så finns det ett stort antal människor där ute som på något konstigt sätt anser att de inte har varit ute och fiskat om de inte har ihjäl all fisk de får upp. Och lite extra illa blir det då när de tar en massa horngädda som de inser att de inte pallar rensa och laga till, och då väljer att lägga den och soltorka på marken.

Jag tycker man borde göra en gemensam satsning för att försöka förbättra folks fiskebeteende ute på Ön och vid Luftkastellet. T.ex. sätta upp infotavlor om minimått med mera, och varför inte personligen försöka tala vänligt med rovfiskarna för att få dem på bättre tankar? Jag skulle i alla fall gärna delta i ett sådant initiativ.

jorgen.mansson
2011-05-06, 11:30
Samma svineri varje år, brukar undvika ön, möjligtvis utsikten, annars höllviken och skanör, finns inte den mängden folk och dom som kommer dit bär sig oftast lite bättre åt.

Patrik (Team Poseidon)
2011-05-06, 12:12
Samma svineri varje år, brukar undvika ön, möjligtvis utsikten, annars höllviken och skanör, finns inte den mängden folk och dom som kommer dit bär sig oftast lite bättre åt.

Kan bara hålla med

olfaktorius
2011-05-07, 03:19
Jag försökte säga till några förra året, sa det så trevligt som jag kunde att antingen kan man släppa tillbaka fisken varsamt (inte trampa på den för att ta bort kroken och sedan slänga tillbaka den halvdöd, eller så dödar man den och tar med sig den hem /skänker till någon som vill ha.
Men det vet jag inte om jag vill göra om... folk tycker verkligen inte om att bli rättavisade, vi borde gemensamt på något vis säga till, men vet inte hur det skal gå till bara...

jorgen.mansson
2011-05-07, 08:38
Där har sett lika dant ut i alla fall dom senaste 10 åren, men har ändå fått känslan av att det blir värre för varje år, det är mest yngre som svinar ner när det gäller fisken,många som bara åker dit denna gången på året och absolut inte har intresse av att spara fisk, sedan finns det ju också familje-utflykterna som ställer till en del, finns inget att göra åt saken, man kan inte ha en bil som kommer och samlar allt som dom har på tävlingen.

Jag har inget direkt intresse av att spara horngäddorna så efter dom första 50 brukar jag ge bort mina, känns onödigt att slänga i dom om någon vill ha.

Barramundi
2011-05-07, 18:58
olfaktorius och andra intresserade: Jag tänker att man skulle starta något slags förening, typ "Malmöfiskets vänner". Till att börja med ixa upp lite informationsskyltar om minimått och poängen med catch & release på bra platser, kommunen skulle säkert kunna hjälpa till. Och så skulle vi kunna ha små badges på oss för att visa vilka vi är. Inte då för att kunna bötfälla eller något sådant, för så funkar det ju inte, men för att kunna informera på ett trevligt sätt och vara ambassadörer för en bättre syn på sportfisket på Ön och andra platser kring Malmö.

Vad skulle ni tro om det?

jorgen.mansson
2011-05-07, 21:59
Ska vi börja med att lära arabiska??? :cool2:

Ge upp tanken, den är god men funkar inte, förr hade vi snällt markerat på piren och längst ute för att folk skulle kunna mäta sin fisk, tror du det hjälpte?? Tror inte heller att så många av dom saker vi irriterar oss på är olagliga.

Sedan finns det kulturer som idiot-förklarar oss om vi kastar tillbaka en ätbar fisk så länge det finns en hungrig människa i värden och att lära dom poängen med C&R skulle inte jag ge mig på.

Jawny
2011-05-10, 17:57
ligger precis vid betongfabriken.... brukar sitta en massa folk och meta där!

Tyvärr vet jag inte var betongfabriken ligger :( har dålig koll på Malmö. Någon som kan visa på kartan?

Mvh
John

Craw
2011-05-12, 23:09
Hej har fiskat 3 pass efter HÖ på Ön men inte fått en ända HÖ bara en massa Horngäddor har tappat någon fisk som ag inte vet vad det var för fisk. Dom dragen jag använder är Spöket, Snaps 3 olika färger, Hansen stripper (felstavat) och en annan som ag inte vet namnet på. Jag har provat med snabb invevnig, spinstop har låtit strömmen ta draget..

Någon som har några fler tips, ÖN kanske inte är så bra??

Barramundi
2011-05-12, 23:32
Rätt svårt med havsöring nu överlag tror jag, inte bara på Ön. De trängs ut av näbbisarna och vattnet börjar bli för varmt vilket gör att de mest rör sig på djupare vatten. Sena kväller, tidiga morgnar, kraftig pålandsvind är dock sådant som kan öka chanserna. Din teknik och dina beten är det säkerligen inget fel på.

jorgen.mansson
2011-05-12, 23:36
Kasta i motvind, och undvik platser där det finns massor av horngädda, annars kan det funka att följa pirarna istället för att kasta rakt ut.
Tror utsikten och Ön är samma skit men prova båda, utsikten brukar inte bli lika överbefolkad.

Craw
2011-05-13, 00:05
OK tack då kanske det är lika bra att lägga ner HÖ fisket nu ner det börjar bli varmt i vattnet??

jorgen.mansson
2011-05-13, 00:15
Nej följ bara det där med att kasta i motvind (pålands-vind) bege dig annars bort från Malmö, jag brukar ta Öring i Trelleborg/Gislövs området ända fram till i mitten av Juni, finns inte så mycket horngädda där så dom går ihop utan problem.

Craw
2011-05-14, 11:27
Ska ditt idag försöka lite.

Craw
2011-05-14, 20:56
Fick 5 st Horngäddor och en Torsk idag på ön fiske i ca 3 timmar

niax
2011-06-03, 09:18
Några makrillar har fångats senaste dagarna. Pappa fick en i onsdags.

Craw
2011-06-06, 19:37
Hur är det med Makrillen?? lönt att dra till Ön?? hur är det med HÖ nu svårt att få??

Craw
2011-06-11, 01:05
Var på Ön idag Makrillen har kommit in eller i små mängder, hade en på som jag tappa såg aldrig den men tror att det var en Makrill, stod killar brevid mig som fick massa Makrillar en fick 8 st fyllde hela häcklan, bra storlek på dom med

Craw
2011-06-11, 01:24
Om någon är sugen att träffas på ön imorgon så kan ni skicka i PM

jorgen.mansson
2011-06-12, 10:28
Åkte med turbåten igår, pratade med några killar som åker ofta och fiskar en hel del från piren på ön, dom snackade om att piren kommer att stängas av när husbyggena är färdiga, det skall upp en grind som gör att man inte kommer ut dit, detta för att brf. föreningarna inte vill folk ska skita ner framför deras hus.

Någon som vet om detta stämmer och i så fall när det kommer att träda i kraft????

p_joho
2011-06-12, 13:41
Åkte med turbåten igår, pratade med några killar som åker ofta och fiskar en hel del från piren på ön, dom snackade om att piren kommer att stängas av när husbyggena är färdiga, det skall upp en grind som gör att man inte kommer ut dit, detta för att brf. föreningarna inte vill folk ska skita ner framför deras hus.

Någon som vet om detta stämmer och i så fall när det kommer att träda i kraft????

Får man skaffa gummiflotte och paddla över dit från gröna räcket i stället... :)

Craw
2011-06-12, 13:46
Det låter ju helt sjukt, är det bara pirren som kommer stängas av?? och vad menar du med pirren?? hela ön??

Och jag tycker att det inte skräpas ner så mycket, men det finns några som skräpar ner vill inte nämna vem det är, vill inte bli kallad rasist....

jorgen.mansson
2011-06-12, 14:27
Om jag förstod rätt gäller det områden runt husen som byggs där vilket skulle betyda att man inte kommer förbi dom nybyggda husen längst rännan, vilket skulle leda till att man inte når piren. självklart kommer det att stå på stenarna ända tills det är någon tok som inte vill ha oss där heller. Pelle båten skall ju flytta tillbaka på andra sidan också antagligen på grund av detta.

Craw
2011-06-12, 14:56
Det är ju avstängt nu så att man inte kan gå raka vägen till den "långa pirren" så man måste gå genom ett bostads område, blir en liten omväg... Men man kan nå den långa pirren.. Det är ju en riktig hotspots, jävligt tråkig, om den stängs av:(

jorgen.mansson
2011-06-12, 15:02
Tycker jag också det var därför jag undrade om någon här hört mer, om det bara blir körförbud så skit samma bara man kan komma dit!

Craw
2011-06-12, 17:24
Ja om det händer så kommer jag fälla en tår, jag har inte fiskat där så mycket har blivit en del den senaste tiden, och har börjat tycka om stället, och så mycket skräpar dom inte ner, kan va lite skräp mellan stenarna, som kan vara lite tråkigt...
fattar inte varför någon kan störa sig på folk som fiskar..7
Det kan ju vara störande om det kommer bilar hela tiden,,

Jag var på Ön igår,mellan 1 till 6, fick bara en massa små horngäddor, var max 20 cm lång...
Det verkar som kvällen är den bästa tiden för Makrill fiske.

GangVa_Fiske
2011-06-20, 20:17
Hur är fisket på ön just nu ?
Någon som har varit där?

andyyyy
2011-06-21, 15:12
är torsken kvar om kvällarna? är det bra fiske efter plattfisk och makrill? någon som vet hur det är i malmö kanal nu om kvällarna?

niax
2011-06-25, 10:47
8 st makrill för mig igår mellan 19.00 - 21.00

Barramundi
2011-06-25, 12:12
Gött... Mete eller häckla?

Patrik (Team Poseidon)
2011-06-25, 14:01
8 st makrill för mig igår mellan 19.00 - 21.00

Storlek??

GangVa_Fiske
2011-06-25, 20:28
Fick idag 4 st makrill tappad 2 :/ Den största 38 cm hadde tyvär ingen våg med mig.
Mellan 16:00-18:00
Nöjd :D

niax
2011-06-29, 00:44
Jag kör med häckla vid piren men ska test med flöte i bassängen någon gång nästa vecka. Vid piren kan det vara blandat storlek på makrillen.

Drutten
2011-07-03, 01:53
Någon som har varit ute efter makrill i dagarna för jag har precis fiskat sill just pga att kunna meta makrill ^^
Så jag var ute efter en läges rapport samt om man kan fiska makrill hela dagen??

M.V.H

jorgen.mansson
2011-07-03, 10:33
Jag ser folk som står och metar makrill i bassängen hela dagen, brukar även stå mycket folk med häcklor på piren alla tider jag kommer förbi, själv tar jag oftast dom som en liten extra krydda vid torskfiske från båt, då med häckla.

niax
2011-07-05, 01:27
21 st makrill fick jag upp idag vid piren.

KurtKung
2011-07-06, 19:31
Vad använder ni för teknik vid sill och makrillsfiske? Hur djupt kör ni häcklan? Stod 2h vid malmö hamn (ungefär vid peabhuset) och 3h vid piren på ön igår. Inte ens ett napp vid malmö hamn och endast en sill och en horngädda på ön. Förvisso togs det inte mycket fisk hos de andra heller. Men vill ha lite tips för att kunna vara motiverad till att dra ut ikväll med.

Tack på förhand

jorgen.mansson
2011-07-06, 19:38
Sill tar jag på botten, samma djup som torsk, makrillen brukar gå i ett mellanläge när man är ute med båt men från land kan man köra på det djup man känner för. om jag enbart kör makrill eller sill brukar jag ha ett blysänke istället för drag, det samlar inte så mycket tång och gräs.