Visa fullständig version : Abborre i Motala!
Hej alla!
Jag har under de senaste veckorna fiskat i strömmen i Motala. Fått några små abborrar. Har ngn annan fått fisk? vilken sort? var? Kom gärna med tips!
Har fått abborarna med spinnare och en gång med jigg vid Slottet. Fungerar bottenmete i Motala? Finns det betesfisk, mask? majs?
Tacksam om ni kunde bidra med lite info :fisk:
Mvh
aousio
Callekula
2010-07-13, 13:50
Om jag inte minns fel så är det suseån som rinner brevid slottet där?
Där får man nog inte fiska hur man vill, Men jag vet att suseån har gott om gädda i år enligt en kompis bror som är medlem i någon klubb som får fiska där.
Jag vet inte hur långt upp i ån man får fiska fritt. Men när jag fiska neråt mot mynning "ca:3km uppåt" så har jag fått öring, stora gädder på 4+kg och lite lax :) och ÖVERDRIVET MYCKET ÅL -.-
-----------------------------------------------------------
http://www.fiska.se/fvo_show.asp?FvoID=8
Förening: Sportfiskeklubben Laxen
Halmstad kommun
Hallands län
Hemsida: www.sfk-laxen.net
Lokalisering: Hallands län, Falkenberg kommun
Arter: Abborre, Färna, Gädda, Lax, Mört, Ål, Öring
Inplantering: Nej
Medlemsvatten: Ja
Fritt fiske: Nej
Jaha, vad bra. Jag kan nog fråga där var man får fiska. Jag har ett fiskekort som jag köpt på en fiskeaffär vid hamnen. Enligt honom gick det bra att fiska längst hela strömmen och Boren med.
Hursomhelst, när du säger mynningen, menar du mot Boren eller mot stan??
Vilken metod använde du dig av? Spinnare, wobbler, mfl??
Mvh
Callekula
2010-07-14, 16:19
Jaha, vad bra. Jag kan nog fråga där var man får fiska. Jag har ett fiskekort som jag köpt på en fiskeaffär vid hamnen. Enligt honom gick det bra att fiska längst hela strömmen och Boren med.
Hursomhelst, när du säger mynningen, menar du mot Boren eller mot stan??
Vilken metod använde du dig av? Spinnare, wobbler, mfl??
Mvh
Nej då menar jag mot suseåns mynning mot havet. men detta var för ca 2 år sedan. Jag fiskade med Röda/svarta wobblers för det mesta. Annars sa min far att silvriga drag "spelar ingen roll vilken sort" är bra när han fiskar där. De är ju som sagt hur du ska reta fisken med draget innan han hugger :P Den wobblern jag hadde va 2 delad med frästen så den retade dom rätt gött :P
Juste! Jag var ute igår och försökte med skeddrag, spinnare och jiggar. Inget hugg ;S
Frågan är ju om inte det är felårstid?? Eller att man gör ngt fel. Suseån ligger nog inte i Motala, ligger inte den i Halland, eller? Funderar på att åka lite utanför Motala. Tips på bra ställen i närheten av Motala? Jag ser att många fiskar i Stångån, så vet ej om vill dit!
Mvh/Aousio
FiskenFreddy
2010-08-13, 11:15
Hej!
Fiskade flitigt i Motala Ström förut (i Motala) och har fått 3 abborrar över kilot och varit med på 3 andra över kilot. Jag säger bara hårtorpssjön, inget mer. ;)
Har också sett en landa gädda på 9kg och hört talas om gäddor över 10kg. Får man fisk där är den oftast grov. Dock väldigt svårfiskat, båt är nästan en måste om man vill fånga denna fisk. Går från 0.5m ner till 10m direkt på de "heta" ställena.
Skitfiske.