Visa fullständig version : Gäddflugor?
Så nu är man fast i Slemmpelle träsket, och skulle vilja ha svar på en massa frågor om allting. Men jag får la börja någonstans.:)
Jag undrar vilken storlek på gäddflugor ni brukar fiska med? Själv har jag fiskat mest med flugor på ca 20 cm, men hade igår ett par hugg som jag inte lyckades kroka, misstänker att dom bara har huggit över stjärten på flugan. Någon annan som märkt av samma problem?
Sen undrar jag vilka krokar och storlekar ni binder era gäddflugor på? Själv binder jag dom stora flugorna på Partridge heavyweight sea hook 2/0 som fungerar bra men dom är så j*vla dyra, finns det något billagare alternativ?
:cheers:
FredrikB
2004-04-16, 16:50
Gå in på Sören´s sida.
www.gagnekulla.net/pikefly
Hans fluga borde funka för dig också, passa på att läsa några av hans ibland väldigt humoristiska dagboks sidor.
/Fredrik
ja köpte nåra kamazan 2/0 baitholder 10 st för 19 spänn,
få se om de funkar
mighty mattis
2004-04-16, 17:49
Jag kör med mustads stinger 1/0 och det har funkat bra för mig. Vissa hävdar att rovfisk siktar på ögonen när de hugger så du kanske lyckas kroka bättre om du sätter dit ögon. Om inte annat så ser det bra ut i flugasken =).
mina flugor består av flashabou rött o silver ca 8-10 cm långa .
de röda är inbundet först och det är lite kortare
enkla flugor som fungerar
Tackar för tipsen och länken! Ska prova Kamasan metkrokar, dom är ju billigare i alla fall. Verkar lite små dom där bara, men han Gagnekulla verkar ju köra med det så det borde la fungera. Ska även kolla in dom andra krokarna som ni fiskar med :)
Så det körs med så små flugor som 8-10cm, har själv också provat så små men utan resultat . Dom har bara huggigt när jag sätter på min blåvita monster fluga. Ska nog slänga på ett par STORA ögon så missar jag nog ingen gädda längre :wow1:
En annan möjlighet till varför gäddorna missar kroken kan ju vara att dom som hugger över mina flugor är så små :(
:cheers:
rilluren
2004-04-17, 01:24
vet fan vad jag har för krokar men hittade några grova jävlar på sportfiskeboden som jag köpte kör med silverfärgade flash men lite breddare som jag köpte på buttricks för 10 spänn och som gott och väl räcker till en 25-30 flugor gör mina flugar emd ca 15-18 cm lång flasha
Mustad Bass Hook funar bra enormt gap vilket ger bra utrymme för megadivers men givetvis så är dom relativt billiga.
Mustad bass hook låter intressant ska kolla upp dom :)
Jag tänkte att jag kan ju ge tips på den flugan som fungerat bra för mig i alla fall, Ska prova att göra ett par såna flugor med ögon så får vi se om den blir ännu giftigare. Den har väldigt lockande gång i vattnet i alla fall och är ganska lättkastad. Sen tar den inte så lång tid att binda heller.
Krok: Partridge heavyweight sea hook 2/0
Stjärt: Först en bunt vita fibrer från dammvippa, sen en bunt flashabou Pearl ca 15cm lång och över den en ganska stor bunt med angelhair blue ice ca 20cm lång, sen över det en bunt med blå dammvippa fibrer.
Hackel: Vit kanin zonker strips.
Huvud: röd
Jag slänger med en bild från gårdagen kvällsfiskepass, på bilden syns flugan ganska bra :)
mighty mattis
2004-04-17, 14:20
Skickar en länk på mitt favorit mönster. Jag brukar binda dem i pearl och rött eller guld och smaragdgrönt i storlekar mellan 13 och 15 cm. Jag brukar även sätta ditt epoxyögon i största storlek.
http://www.globalflyfisher.com/patterns/pikestreamer/
antingen kör jag med krok a'la gagne kulla, annars med kamasan baitholder krok. stor och billig ;)
Tack för alla tipsen! :cheers:
har haft lite problem med gagnekullakroken. När man har en liten krok längst fram. Jag har sett mindre gäddor som huggt nära mig och ibland så hugger de bara i fjädrarna och fastnar alltså inte. Men jag tror bara det drabbar mindre gäddor. Men det är ytterst få gånger som det hänt.
Yoxler hur långa flugor brukar du fiska med?
tja... 15cm.. ungefär, några lite längre, andra lite mindre ;)
Bra! Då har jag sammanställt all data och kommit fram till att:
1. En gäddfluga på 14,9cm är den ultimata längden.
2. Och kroken var lite svår att få fram ett exakt värde på, så där blir det nog att det ska vara en krok mellan storlek 4a och 2/0a, märket verkar inte spela någon större roll.
3. Sen skall flugan helst ha ögon eftersom gäddan hugger på ögonen, om inte så ser det fint ut i asken. Men ändå så skall flugan vara enkel eftersom det är enkelt som fungerar.
4. Och om man mot förmodan skulle råka missa att kroka en gädda, så spelar det inte så stor roll för det är bara små fisk ändå.
Så då har man kommit ett litet steg närmare till att bli en bra gäddflugfiskare :D
Mvh/J.E
precis :ordning: :rolleyes:
Tänkte sneaka lite på tråden, om det är lugnt, och fråga om det är möjligt att binda någon fluga som jag kan bärga med min 5/6a?
Skulle vara roligt att flugfiska gädda men för tillfället känner jag inte för att köpa ny utrustning...
Jag tror inte du kan få ut de stora flugorna med en sådan klass på spöet. Men du kan göra mindre flugor. Jag har en som är med en gagnekullakrok och sen vit marabou istället för struts. Då blir flugan bara 5cm och den har jag tagit mindre gäddor på.
Jag har ingen erfarenhet av att kasta gäddflugor med en #6 spö, men om du vill binda stora flugor som ska vara så lätta som möjligt. Så skulle jag rekommendera att använda syntetiska material som tex. Dammvippa eller olika typer av flash,, det viktiga är alltså att materialet inte suger åt sig mycke vatten. Material som du ska akta dig för är tex. Kanin och räv.
Sen om man kollar på krokarna så måste ju dom vara så lätta som möjligt men med ganska stort gap, så jag skulle nog provat att binda flugorna på tex. Kamasan metkrokar i storlek 2-4. Sen längden på flugan får ju kanske vara något kortare än den :buga:ultimata längden:buga: för att den ska bli någorlunda bekväm att kasta.
humhum, den behöver inte vara stor.. bara en gäddfluga som jag kan kasta med min 5/6a.. Skulle vara skitroligt att testa!
Mycket har ju att göra med det luftmotstånd flugan gör när den far genom luften.
Ett knep att göra billiga glittriga och lätta flugor som inte suger åt sig så mycket tyngande vatten är att klippa folie från färggranna kakförpackningar till lagom långa fransar som man kan linda fast på kroken tillsammans med lite flash eller angels hair. Folien släpper vattnet bra och rör sig lätt i vattnet men är kanske inte världens slitstarkaste material. Å andra sidan är det billigt.
Det fladdrar dock lätt även i luften, vilket bromsar flugans och linans hastighet och då kan kasten bli en aning kortare än annars.
Pikopath
2004-04-20, 18:28
Jeg kjøpte 100++ utgåtte mustad 1/0 kroker av noe slag for 10 spenn, funker bra, passe storlek osv. Og ikke minst billig, min erfaring er at gjeddefluer går i stykker etter 1 eller 2 fisk, derfor lager jeg dem så billig som mulig.
Har brukt mange bunny flies, igjen fordi Zonkerstrips er billig og livlige i vannet. Har laget en binde beskrivelse her:
http://home.no.net/pancake/fiske/bindebeskrivelser/bunny_bug.htm
Enkel og bra flue. Chartreuse og redhead har funkat for meg.
Har og eksperimentert med poppere, men uten hell enda..
Michael
TheHappyFisherman
2004-04-20, 20:31
tänkte bara fråga nu när det är massa flugfiskare här, kan man drilla upp en gädda på ett 6-7 spö ? går de stora flugorna att kasta med ett sådant spö ? vilka sorters tafsar ska man ha ?
klart att du kan drilla/håva gädda på #6-7 spö.
Till tafs använder du ex. ProLeder. Blodknut/betesknut.
Skitfiske på dig.......
Har du en bra #7 lina så är det nog inte ngra problem. Tänk bara på, ju större flugor och ju större de är desto högre linklass måste du ha. Bunny bugs kan bli ganska tunga tex men de rör sig förbannat bra i vattnet! gillar dom ;)
Syntet, som någon sa, suger ju inte åt sig vatten och förblir därför lätta. Jag använder mycket struts och jag tycker inte de blir så tunga heller.
TheHappyFisherman: Det är inga som helst problem att drilla en gädda med en #7 spö, den största anledningen till varför man använder högt klassade spön till gädda är för att man oftast fiskar med stora/tunga flugor som kan bli svåra att kasta med ett lågt klassat spö (speciellt i vind).
Sen det där med flugorna, så får man labborera sig fram till en bra lösning där materialet väger så lite som möjligt i förhållande till storleken (i blöt tillstånd). Sen som Bebest skriver så är även vindmotståndet en viktig faktor att räkna med när man gör sina flugor, och ju större fluga desto mer vindmotstånd och även en del material har naturligt högre vindmotstånd. Jag provade att binda gäddflugor av en slags silvrig överlevnadsdräkt (eller vad det nu är) det är liknande den folie som man finner på kexpacket och dom flugorna låter som ett propellerplan när man kastar och dom kan vara ganska jobbiga att kasta med. Så vill man ha billigt material som är lätt att kasta så tycker jag man ska prova Dammvippa och även strutsherl. Sen är det svårt att säga exakt hur stora flugor man kan kasta med ett visst klassat spö, eftersom det beror på så mycket annat också som tex. Fluglinan, tafsen, hur duktig man är på att kasta samt var man fiskar någonstans. Fiskar man i en liten sjö där man kanske inte behöver så långa kast och var vinden sällan blir så kraftig som på kusten eller i en större sjö, så kanske det fungerar utmärkt med ett #7 spö medan på något annat ställe med andra förutsättningar krävs ett #9 spö för att kunna fiska effektivt med stora flugor.
Sen som tafs kan jag rekommendera ProLeader, Har fungerat skit bra hittills. Jag brukar göra en ögla i ena änden av ProLeadern som jag fäster i nylontafsen som jag också har gjort en ögla på, sen så knyter jag på ett beteslås utan lekande i den andra änden av tafsen. Så kan man snabbt och effektivt byta flugor + att man slipper slösa på den dyra ProLeadern (Är man snåljåp så är man ;) ).
Pikopath: Så nu har jag bundit några Bunny bugs i olika färger, tråkigt bara att jag inte hade några muffins medan dom torka. :D
Oj! Vad mycke jag skrev, hehe. Undra om någon ens orkar läsa skiten? :rolleyes:
Mvh/J.E :cheers:
mighty mattis
2004-04-21, 11:10
Ett material som inte suger något vatten och som är lätt att kasta är flashaboue. En kanin fluga är rena mardrömmen att kasta i lite vind. Jag tycker inte att strutsvarianten är så där jättebra. Efter en gädda blir det ju inte mycket kvar av den. Men det kanske bara är jag som har haft otur.
TheHappyFisherman
2004-04-21, 21:04
J,E tack för ditt seriösa svar :-) sånt gillar jag ! hehe , får väll tao tjakka ett par gäddflugor o testa mej fram.
Ajökens.
Pikopath
2004-04-21, 23:05
Dama mi lagde muffins mens jeg holdt på med bildene, så det var en grei pause lunsj ;)
Jeg bruker og forsåvidt flashfluer ala tarpon typen.
http://www.flyfishusa.com/flies/swtarp-6.htm
Som dissa her, men med mer flash materialer enn hår/fjær.
Kan være enig i at bunnies kan være vanskelige å kaste, men det går om dem ikke er for store.
Michael
Mighty mattis: Jo jag kan hålla med dig om att struts kanske inte är det mest hållbara materialet.
TheHappyFisherman: Du får rapportera hur det går sen när du satt igång gäddflugfisket
Pikopath: Jag har också bundit en del flugor inspirerad av tarponflugor, tycker man får väldigt trevlig gång på flugorna om man gör ganska stort epoxyhuvud på dom, blir som en jigg. Gjort dom i lite olika storlek för jag tror dom blir kanon till gös och abborre med.
Mvh/J.E :cheers:
Jag har faktiskt inte haft ngt problem med struts, kanske jag som haft tur ;)
modemgurka
2004-04-22, 19:51
Läs det här .. :)
http://www.mapafishingteam.com/nyheter2003/news.asp?ID=632
Måste vara en grym känsla att ta en sån på fluga...
esoxlucius74
2004-04-22, 20:22
Oj ja det var lite spännande att läsa!!
ooo va sugen man blir! får fixa så jag kan fiska hela nästa helg. Fiska sill/horngädda en timme och sen åka och fluga efter gädda.
Jag vill också få en sån på fluga :wow1:
Hmm jag tog en gädda på 90cm i mälaren för ett par veckor sedan ( bilder finns i fotoalbumbet här om nån är intresserad )
Hur som helst fiskade med en fluga som är typ 10-13 cm lång, är extremt lätt kastad och fångar mycket fisk ( tycker iallafall jag ).
Men är möjligt att dom största gäddorna bara hugger på monster flugor vet jag inte.
Min har iallafall funkat bra för mig.
Binder den så här.
Stjärt
En bunt vitt marabou
4-5 strån angel hair som viks tillbaka så det blir 8-10 i stjärten.
Sen en bunt vitt marabou över angel hairet.
Som kropp tar jag rött-fluo bodyyarn som jag lindar några cm bara
( binder bara flugan på halva kroken ).
Över bodyyarnet så binder jag in lite rött rövhår som jag binder runt hela kroken så det blir som ett sorts mjukt hackel.
Sen ett vitt huvud med massa super lim på.
Extremt enkel fluga som får MASSA liv i vattnet och som i alla fall gäddorna jag fiskar verkar gilla :)
vilken färg på angelhair kör du?
Tror inte flugans storlek spelar så jättestor roll, så länge den är stor. Jag har fått gäddor på under kilot på 15cm flugor.
Hmm vet inte riktigt va den heter faktiskt, är den som är nästan transparent med lite vitt/silver i sig... lite svårt att förklara.
Passar fint ihop med vita stjärten iallafall!
Morot: Fin gädda du hade fått... Tack för flugtipset :)
Tack tack :) Hoppas flugan funkar bra för dig också!