handdator

Visa fullständig version : Vilket är det bästa gäddwobbler märket?

Österfisk
2010-08-02, 12:30
Skriv gärna varför du gillar just det märket mu röstade på och vilka beten som du gillar.

jag menar inte de små mini betena som man får 1000 snipor med utan de större modellerna

mobetahl
2010-08-02, 12:48
Du har glömt Belivers, Drifters Tackle Super Beliver, det är grejer det :appl:

Honkamaa
2010-08-18, 11:42
Swim whizz borde vara given.

FiskenFreddy
2010-09-08, 22:37
Bomber och Nils Master är ju självklara? Förvånad att dom inte fått så många röster. Min röst fick gå till Nils Master, den har ju trots allt fångat vår största svenska spöfångade Gädda!

BeBest
2010-09-09, 02:29
Jag har inte prövat alla betesmärkena men några eller så har jag fiskat tillsammans med någon som haft något av dem som favorit.
Den höstdagen då skeddraget skopade ut alla wobblers är minnesvärd men det resultatet var för mig väntat.
en bottengrävande Cisco Kid i fel färg, fel form ger inget, samma med Bomber, Rapala i den långsmala modellen och Nils Master: De är säkra nollpoängare i min mening medan de mindre shad-modellerna ger en del småfisk upp mot ett par kilo.
Swim Wizz/Believer är den enda av de nämnda jag fått fisk över 5 kg på och kompisen tog en på 7.
Zalt tror jag på men har ännu inte fått något på den jag har.

Starjonken
2010-09-09, 06:49
Jag skulle inte klara mig utan Strike Pro's GIANTS (http://cwcab.com/mg005col.htm)! Färedrar färgerna 030 & 114! :)

Pelé Branco
2010-09-15, 22:17
Jag har fiskat med Zalt sedan -93. Den fick min röst.
Det är sällan någon annan vobbler lyckats bättre när Zalten gått bet.
Skeddrag eller spinnare har vissa dagar varit bättre.

Sista tre åren har Westin blivit något av en favorit men då på riktigt grunt vatten, ned till en meter.
På 60 cm djup är Zalt inte riktigt lyckat... men från 1,5 m kommer Zalten på igen :-)

Jolle96
2010-09-27, 17:32
Nej! Bomber ska det vara! Har aldrig gjort ett nöjdare köp, den har många gäddor på sitt samvete :)

Morta
2010-09-28, 10:40
Det går som inte pricka in en favorit riktigt. Det beror på sjön man fiskar i... vilket djup det är, vilken årstid och andra faktorer. Vissa tillfällen går bytesfisk högt, speciellt på kvällar, då är grundgående beten överlägsna. Salmo skinner och fatso långsamt trollade så de simmar 0.5-1.5 meter har gett mig bra med fisk på djup allt från 5-20 meter... bl. a en fisk på 6 kilo som högg på en skinner som knappt gick så fort den bröt ytfilmen över 11 meters djup.... Westins jätte är ett bete som för mig fungerar bra allt ifrån 1.2 till 3 knop. Fiskar den ofta runt 4-4.5 meters djup och är ett otroligt säkert kort. Cisco kid är ett trevligt bete med. Fiskar den stora modellen och tar bort mellersta kroken och förlänger den främre, detta bete fiskar bra allt ifrån 2.5 knop ner till att man knappt rör sig med båten, betet kan även simma ner rätt djupt och har visat sig bra då bytesfisken trycker nära botten...

Dock ett bete som inte var med på listan är Mieko. Basas 160su och 220f är otroligt heta beten. En fisketur för några veckor sedan så krossade basasen. Fiskade med en 160su och en 220f lilla på ca 3 meter och den stora ca 5 meter. De andra betena varierade från cisco kid, westins, butch, pike madame, skinner bl. a. Nästan alla fiskar högg på basasarna, som var 2 av 5 beten i vattnet. Den stora basasen har en mycket märklig tendens att bara fånga stor fisk med. Tror mina har levererat en snittvikt på 5kg... Det enda bete som kan jämföras är skinnern som också har en förmåga att fånga hög snittvikt. Alla andra beten i min låda fångar 50-80% snipor.

Finns dock en nackdel med basas 220f. Den tar in vatten! :( Alla mina jag ägt/äger börjar efter ett par fångade gäddor ta in vatten, nån i bara främre delen, nån i fler delar. Det som händer är att den blir långsamt sjunkande och får ett större djupgående. Gången blir mindre påverkad dock. Har hört av mig till Mieko om detta problem och bad dem kolla upp det till senare leveranser. Vet att det tog ett bra tag innan de släppte betet för att de hade problem med prototyperna, och minns jag rätt var det just att de tog in vatten....