handdator

Visa fullständig version : Fiska från land i Västervik

knel
2010-08-11, 14:27
Hej alla erfarna fiskare i Västerviks trakterna :)

Vi är ett par amatörfiskare som inte har tillgång till en båt och som rubriken lyder så undrar vi vart man kan fiska från Land i Västervik för att få lite fisk :)

Abborre och gädda är vårat största intresse för tillfället, och vi använder både vanligt kastspö och jerk. Även att meta kan vara roligt ifall man får upp nån firre.

Alla tips och Råd uppskattas. Tack på förhand.

// William

larsak
2010-08-11, 15:23
Hej William!

Om du vill få fisk rekommenderar jag att kasta i ett bottenmete i eller omkring stora strömmen, finns hur mycket abborrar som helst där även om många är små (dock är det kanske inte det roligaste stället att fiska på).

Annars finns det fina bryggor ute på Gertrudsvik, både den gamla oljebryggan (som bör beträdas med viss försiktighet) och de nyligen ilagda. Här går att få både gädda och abborre, men det kanske inte händer lika ofta som inne i stan.

Skitfiske!
/Lars

knel
2010-08-11, 15:50
Tack för svaret/tipsen. Jag är väldigt sugen på att dra ut framåt kvällen för att testa lite nya ställen. Jag har även snappat upp lite att man kan fiska vid lögabergen, dock inget jag testat och att "stenkajjen" som jag ej vet vart det befinner sig, ska vara bra. Har du fiskat med lycka där ? :)

larsak
2010-08-11, 16:08
Lögarbergen hade jag inte rekommenderat, inte för att det inte finns fisk (har aldrig provat iofs) utan för att det ju är en väldigt populär badplats, trist ställe att tappa drag vid bottennapp och sånt.

Stenkajen vet jag inte heller på rak arm var det är någonstans så det kan jag inte uttala mig om.

Själv har jag fått fisk i stora strömmen vill man inte stå mitt i stråket ställer man sig antingen bakom turistbyrån eller bakom slottsholmen. Det fångas massor av abborre där, men vet att det även kommer upp brax, ål (vilket man inte får fiska!) och nån enstaka havsöring. Ute på gertrudsvik har jag fått gädda och nån enstaka abborre, dock har kvoten fisk/timma inte varit så hög därute.

Ett tips kan ju vara att snacka lite med de två sportfiskebutikerna i stan, de kan nog tipsa om fler bra ställen...

/Lars

knel
2010-08-15, 15:21
Okej, Har fiskat lite vid stora strömmen och det verkar som att man alltid får lite fisk där. Nåt ställe som jag har funderat på är Händelöp, ett sund och bra djup och även lite chans på gädda. Har du fiskat där ? :)

larsak
2010-08-15, 22:48
Jag har flötmetat i sundet vi Händelöp (vid bron) en gång för några år sen, inget napp men knappast nån seriös satsning heller...
Tycker som dig att det ser bra ut, men jag fiskar hellre lite närmare stan eller från båt. Vet inte var i stan ni bor eller hur ni tar er runt, men när turistsäsongen lugnar ner sig är det säkert helt ok fiske ute på korpaholmarna på Lysingsbadet.

/Lars