Visa fullständig version : Nybörjare till flugfiske har lite frågor
Tjena!
Jag har har helt nyligen köpt mig ett 5/6 spö med tillhörande rulle och flytlina. Affären hade själva satt ihop en Okuma Magnitude ML 5/6 och ett 9" Ron Thompson Axellerator för cirka 1300:-. Förutom linan som följde med setet, och lite flugor köpte jag dessutom en Aeon 4x 9ft taperad nylontafs för 30 spänn.
Jag har provkastat lite och jag tycker det går nästan skapligt i förhållande till hur lite jag har kastat samt att jag inte har någon instruktör än så länge.
Det kluriga är ju dock att flugfiskevärlden är rätt så annorlunda från spinnfisket, som jag är mest van vid, och jag har därför lite funderingar.
1. Finns det någon sida eller kanske uppsats på nätet som förklarar vad det är för olika egenskaper de olika flugorna har och hur de skiljs åt? Jag önskar även, helt enkelt, grunderna i flugfiske. Jag har hittat flera sidor med kastteknik men få hur sakerna ska användas när linan/flugan inte är i, eller på väg ner i vattnet. Se nedan på mina funderingar.
2. Om jag förstått det hela rätt så ska man rent praktiskt knyta fast flugan i den taperade nylontafsen. Om man byter fluga några gånger så måste man alltså klippa/skära bort flugan och därmed försvinner en del av tafsen. Detta kan ju bli hemskt dyrt och dessutom lite jobbigt. Stämmer det?
3. Om jag skulle knyta en ögla längst ut på tafsen och sen trä öglan genom kroköglan, över flugan och därmed få en låsning - vad förlorar jag då? Är detta helt tokigt?
4. Hugger inte fiskarna (t.ex. abborre) av nylontafsen?
5. Ska bromsen vara helt lös när jag kastar och först ställas in när/om jag får en större fisk?
6. Ska tafsen rullas ihop och läggas i sin påse efter användning eller kan den likväl sitta kvar på fluglinan/rullen?
pepp-robert
2004-04-21, 18:10
Tjena!
Flugfiske är det roligaste, lr om jag tänker efter är allt fiske roligast men men, du lär inte bli missnöjd med flugfisket :-]
Försöker svara på de jag kan, men ta inte mina svar allt för hårt, jag säger bara som jag brukar göra.
2. Om jag förstått det hela rätt så ska man rent praktiskt knyta fast flugan i den taperade nylontafsen. Om man byter fluga några gånger så måste man alltså klippa/skära bort flugan och därmed försvinner en del av tafsen. Detta kan ju bli hemskt dyrt och dessutom lite jobbigt. Stämmer det?
Jo det försvinner en bit av tafsen varje gång men det är själva taperingen som är det viktiga iaf för att få tafsen att sträcka ut ordentligt. Jag brukar köpa lite nylon av lämplig grovlek (samma som den tunnaste delen av tafsen) och skarva efter ett tag. Det har fungerat bra för mig, var dock noga med att nypa av eventuellt överskott i knuten, då dessa har en tendens att skapa trassel.
3. Om jag skulle knyta en ögla längst ut på tafsen och sen trä öglan genom kroköglan, över flugan och därmed få en låsning - vad förlorar jag då? Är detta helt tokigt?
Jag har aldrig hört talas om någon som fått detta att fungera, jag skulle tro att det får flugan att gå lite knasigt då de (iaf torrflugorna) kan vara väldigt små och lätta. Det ger ju oxå flugan (lr iaf själva änden) lite extra tyngd vilket man inte vill ha vid torrflugefiske.. men det kansek kan fungera vid gäddfiske lr abborfiske.
4. Hugger inte fiskarna (t.ex. abborre) av nylontafsen?
Jag har aldrig lyckats få någon gädda på flugfiske så jag vette tusan där men abborre har gått bra med de tafsar jag har kört med (0.15-0.18) men du måste nog anpassa grovleken till det fiske du tänker köra. Hör på butiken vad de tycker du skall köra med för grovlek för den fisk du tänker dig, de brukar va bra på sånt där.
5. Ska bromsen vara helt lös när jag kastar och först ställas in när/om jag får en större fisk?
Jag brukar ha linan bara på backen i en hög lr på vattnet i slingor när jag kastar så bromsen kan va på då. Man styr ju med näven hur mkt som skall matas ut i varje kast.. så gör jag iaf, det finns säkert andra sätt oxå :-]
6. Ska tafsen rullas ihop och läggas i sin påse efter användning eller kan den likväl sitta kvar på fluglinan/rullen?
Jag brukar ha kvar den på rullen, om man inte fiskar på ett tag (ett par dar:) så kan man bara dra den mellan fingrarna nåra gånger så rätar den ut sig.. det brukar inte va några problem tycker jag.
Lycka till!
1. På denna sida kan du hitta en hel del tips om flugfiske, dock inte en kurs i entomologi. http://www.edgeflyfishing.com/artiklar/tips/tips.html
Här finns en del om det.
http://hem.passagen.se/daholm/entomologi/entomologi.html
http://www.rackelhanen.se/swe/entomolo.html
http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=entomologi%2Bfiske&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3Dlang_sv
2. Skarva på nytt tafsmaterial med blodknut eller kirurgknut.
3. Tanken är inte så dum men du får en större knut nära flugan som kan påverka dess beteende i vattnet samt att byta fluga blir väl krångligt?
4. De fiskar som du normalt använder tafs till vid spinnfiske behöver tafs även på fluga. Det finns mjuka nylonvajrar som det går att knyta med för att skarva ihop ett par decimeter. Abborren brukar inte vara en av dom.
5. Detta kan säkert variera men vid lättare fiske använder jag ingen broms påslagen för att bromsa med fingrarna tills jag lindat in löslinan. Däremot har jag lättare broms som inte hindrar utdragning av mer lina när jag kör på större fisk.
6. Det är enligt mig helt okej att låta tafsen sitta kvar. Jag brukar dock ta bort den för om jag ska på med en grövre/ finare eller sjunktafs vid nästa tillfälle blir jag förbannad på mig själv att jag inte tagit av den innan.:mad:
O... tack för era svar!
En snabb fråga har jag till; Min taperade tafs har en ögla där linan är som tjockast. Jag antar att denna är för att enkelt fästa tafsen i fluglinan (som också har en ögla), eller?
Om detta är korrekt ska alltså den tunnaste delen av tafsen vara närmast flugan, varpå jag inte riktigt förstår hur tafsen sträcks ut, om inte den tjockaste delen är längst bort.
Tvärtom så förstår jag ju inte varför öglan på tafsen skulle vara där annars.
Säg till om jag förvirrar. Jag känner själv att det var lite förvirrat.
Andreas det är helt riktigt men det finns flera fördelar med öglan på fluglinan. DU kan även fästan en tafs som är sjunkade för att få ner flugorna yttligare då fisken går djupt.
Alessandro
2004-04-23, 10:19
Du säger inte vad du skall fiska för fisk med flugspöt, är det
gös, gädda och abborre så kolla på denna länk
http://www.flyfisherman.se/4.19ba640f8471afada7fff2242.html
Vilken backing kör du med?
och glöm inte! en fluga i luften fångar ingen fisk. hur "snyggt" man än kastar så är det i vattnet man fångar fisken.
Hej! Är också nybörjare... Drog min första havsöring på fluga i helgen. www.flyfisherman.se är en bra sida.... Där kan du beställa "kasta med fluga" gratis
Jag bockar och tackar!
Jag har inte tränat så aktivt eftersom jag har mycket plugg och mycket jobb för tillfället men förra fredagen så tränade jag lite från en eka, dock utan några fiskar som nappade.
Det går skapligt att kasta ut till en viss längd, sen är det som om linan blir för tung i vattnet och när jag försöker lyfta hem linan igen så går den alltid fel (rakt mot mig givetvis ;)). Någon som har någon idé vad jag gör för fel?
Dessutom så önskar jag att jag kunde få linan lite mer rak men den tiden kommer nog också. :)
Det absolut bästa är naturligtvis att gå på en kurs i att kasta fluga men att stå och nöta ger även resultat det med. Ett tips när du kastar är att du först kastar ut så mycket du kan, sedan lägger du ur ett par slingor extra på marken. Nästa gång du kastar "skjuter" du ut den lina som ligger på marken, som kan vara flera meter. En annan viktig detalj är att om man drar hårt nedåt i linan varje gång den rätar ut sig, både framåt och bakåt får man spöt att jobba bättre och man kastar längre. Att linan länger sig i en hög när man kastar beror ofta på att man släpper den i fel skede eller att linan trasslar in sig i något, vilket ofta händer mig.
Det viktigaste är att du tränar mycket och försöker vara lugn när du kastar. Absolut ingen stress, då blir det bara #### av allting.
Lyfta:
Innan du lyfter linan så se till att sträcka upp den. Samtidigt som du lyfter spöt så tar du hem lina med vänsterhanden. Det lär du märka viss skillnad med om du inte provat det tidigare.
Rak lina:
Det största felet som vanligtvis begås är att man försöker kasta ut linan. Ladda spöt så att du känner att linan jobbar ordentligt innan du skjuter ut den. Vanligt vis ett eller två luftkast innan det du max kan hålla i luften.
Jobba på, efter ett tag märker du själv vad du kan göra för att förbättra din teknik. När du börjar komma igång, det är du det svåra kommer. Att presentera flugan.
Skitfiske på er............
Leif stävmo är en excelent pedagog och kast instruktör,kolla på Aktiv Fritids "Fluekaster skolen".Många bra tips där.Kanske är svår att få tag på men du kan nog hitta den på DC! :)
Ja.. Jag hittade faktiskt filmen på DC direkt. Del 2 och runt 100mb stor verkar okay va?
Tänk på att fluglinorna har en klump längst fram, alltså att fluglinan är tjockare de runt 10 första metrarna. Det är denna del som ska skjuta iväg resterande del av linan. Om du nu har klumpen ute samt någon meter till av linan så falerar ofta hela kastet, så ta inte ut för mycket lina när du kastar. Du ser ofta inte klumpen utan det är något man lär sig känna.
area51-3.udgnet.com:7778
Jag förstår att fluglinan är tjockare längst ut men sen övergår den till en tafs och då blir den ju genast smalare direkt. Min ologiska hjärna säger då att fluglinan borde flyga först och tafsen parallellt med fluglinan? Förstår du hur jag menar?
nope förstår inte redigt ;)
Men tafsen är smalare längre ut eftersom kraten hela tiden minskar pga av flera faktorer tex luftmostånd och ju tunnare linan är desto lättare är det för tafsen att fullfölja utrullningen, om du förstår vad jag menar ;)
Min tanke är alltså att tafsen sitter längst ut på linan. När du kastar bör ju den tyngsta delen, alltså klumpen på fluglinan åka först. Tafsen bör därför, enligt mina tankar, inte åka före klumpen i själva kastet, utan åka med parallellt med klumpen.
Ska jag kanske försöka rita en bild?
du har så rätt så! linan "drar iväg" tafsen så det är linan som åker iväg först med tafsen hängades parallellt bakomsig. Men iom att, om kastet utförs rätt, så kommer linan att landa först i vattnet och fatsen fortsätta så långt den kan och därmed sträcka ut sig.
är det ett svar på din fråga?
Jadå.. då är jag helt med. Filmen var aningens avsnoppad men gav mig en liten grund iallafall. Det fanns mängder av andra flugfiske-kurser när jag sökte igenom några hubbar.
Jag tror bestämt att jag ska ut i flickvännens hästhage och prova lite nu. :)
Vi bor ju inte så långt ifrån varandra yoxler. Någon dag kanske vi träffas? :)
Ett tips är att det är tävling i en konstgjord sjö, mitt i Emmaboda (5-10 minuters promenad från tåget), lördagen den 19 juni. Det är regnbåge som inplanteras någon eller ett par dagar i förväg. Eftersom fisken är sponsrad så behöver man inte ta med sig någon form av pengar, förutom till ev. mat. Sjön är dock liten, som mellan rådhuset och kyrkan på stortorget i Karlskrona, så det kan nog tidvis bli trångt om vädret är fint.
Säg till om det låter intressant så kan jag visa dig vägen.
Ja det är bara till att ge sig ut och öva!
Jo det låter ju trevligt att fiska där då, ev så ska jag till mörrum men det är inte bestämt ännu.
Men påmin mig lite innan bara så får vi se då :)
mighty mattis
2004-05-31, 12:41
Jag tror nog att du kan lära dig att kasta fluga även om du inte går någon kurs. Det enda som behövs är lite tålamod. Visst kan det gå segt i början men det glömmer du snabbt när en fisk tar torrflugan eller storgäddan klipper streamern. Man behöver ju inte alltid kasta så långt bara man träffar vattnet så =).
V-gubben
2004-05-31, 13:04
När jag började kasta fluga på 60-talet så hade jag en instruktör som sa: "Lägg bort spöet, ta fluglinan i handen och försök kasta".
När man lärt sig att lägga ut en 6-8 meter med bara handen är det dags att ta upp spöet igen, då känner man verkligen vilken nytta det gör.
Dom flesta som lär sig själv att kasta lär sej lite felaktigt, främre stoppet och bakre stoppet brukar inte finnas i den läroplanen.
Det svåra är att försöka lära om efter ett tag (40 år). Ladda hem eller beställ Göran Anderssons "Bättre Flugfiske" (511MB) och lär dig rätta tekniken från början, det kommer du inte att ångra.
Det där med främre o bakre stopp vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.Iaf jag har fått det inpräntat av alla "instruktörer".Vill absolut inte påstå att jag är någon kastguru,men jag började i fjol höstas och tycker det blir LITE bättre för varje gång jag är ute och vevar.Viktigt är att man inte ger upp och får för sig att "detta kommer jag aldrig klara",för det GÅR.Se det som en utmaning att lära dig,meter för meter.Träna på gräsmattan istället för vid sjön.Då blir du mindre stressad.Läs och titta på filmer,fråga folk som kan.
Men varför ska man byta metod om den man utövar redan är effektiv nog att ge en mer fisk än man behöver?
Jag har ett flugspö och det följer ibland med ut på turerna men än har jag inte funnit en enda anledning till att ta till det, trots att det är prövat några gånger.
Jag föredrar ett lugnt och avkopplande fiske med lagom och stillsam aktivitet som vid metodiskt spinnfiske och kontemplativ dragrodd men flugfiske är stress från det spöet greppas till det släpps. Tror jag ska köra C&R på det en gång! :(
BeBest: Jag tycker du är den klokaste människan på detta forum och alltid kommer med riktiga inlägg. I detta fall kan jag inte hålla med dig. För mig är flugfiske tjusningen med fiske. Att presentera en immitation av fiskens egen föda på den plats man kan se den stå och äta, vara beredd, mothugg. Vandringar längs natursköna åar eller älvar och tystheten som frånvaron av båtar och plåtskedar för med sig, det är avkopplande för mig. När man väl lärt sig hantera kasttekniken med flugfiske så kommer också lugnet.......
:)
Jag vet att det finns ställen där jag bara får fiska med fluga. Jag söker mig inte dit avsiktligt men ibland kan man ju råka hamna där ändå.
Då kan det vara bra att se ut som om man är en slipad och taktisk flugfiskare. Så jag sitter stilla på stranden med mitt spö bredvid mig och muttrar något förnumstigt om att låta fisken få vaka sig trygg innan jag börjar under tiden jag pillar lite förstrött i flugasken.
Sen kan man ju ta sitt pick och pack och knalla undan till något ställe där man slipper ilfänas med flugspön. För fiske har sin tid och teater en annan. :)
Men en riktig pajas i flugfiske förblir jag! :D
Ja, ja. Du har ju svar på allt. :)
Behovet att se ut som en fiskare är för mig väldigt litet. Helst vill jag inte att någon ser mig för då är jag ensam (med kamrater) vid vattnet.
Om du inte gett flugfisket en riktig chans så bör du göra det. Lämna övrig utrustning hemma och åk till härjedalen eller jämtland med flugspöt. Jag tror inte du ångrar dig.