handdator

Visa fullständig version : Fråga om nylon lina!!! Vill ha många svar!!!!!!!!!!!!!!!!!! gärna

AlexD
2010-08-14, 23:05
Jag funderade på att köpa c.2 KM nylon lina.

Hur länge håller linan på den spolen som den är på är man köper den om den är inne i värmen??? :fisk::fisk::fisk::fiska1:

jerklimpan
2010-08-14, 23:14
Nylon byter man väll varje år men förvara den mörkt så kanske den klarar sig lite längre.

Robban_Öre
2010-08-15, 09:57
Den borde hålla många år.
Jag har kvar gamla spolar med lina som är många år gamla, har inte märkt att de försämrats något alls, undvik o ha de i solen o så, så är det nog ingen fara.

GbgRobin
2010-08-15, 10:54
Jag hittade en bllig nylonlina på Netto för ca. ett år sen, eller så är det mer, och den håller ännu för ett par spolar till (över 1000m 0.25mm nylon). Om du har otur och lyckas trassla ihop mycket lina eller om linan blivit skadad kan du byta ut den säkert ett tiotal gånger. ;)

AlexD
2010-08-15, 20:30
så tycker folk då altså att jag kan ha den i en mörk plats c. 3 år?

Old Firehand
2010-08-15, 20:51
Hej Alexander Holmström;
Om du köper en helt ny 3.000 yards (2.742 meter) bulkspole med nylonlina som exempelvis Berkley Trimax, Stren, Super Silver Thread eller Silver Thread Excalibur och förvarar den mörkt och svalt och inte i temperaturer över vanlig rumstemperatur kan den hålla sig helt fräsch med oförändrad brottstyrka och elastisitet i kanske 20 - 25 år. Har du väl tagit fram linan, spolat den på en rulle med mindre diameter samt exponerat linan på rullen för solljus och saltvatten begränsas livslängden till maximalt ett år. Den kvarvarande mängden lina på bulkspolen håller garanterat i många år till.

Jag har sett sportfiskebutiker som har sina nylonlinor i uppvärmda skyltfönster där solen ligger på och gassar. Jag har sett andra sportfiskebutiker som har sitt linlager av småspolar och bulkspolar förvarade nere i den mörka och svala källarvåningen.

Själv köper jag alltid alla mina dacronlinor, dyneemalinor, nylonlinor och spectralinor i bulkspolar, eftersom meterpriset i bulkspolarna endast är en bråkdel av vad det är i småspolar på 100 - 300 meter. Dessutom slipper jag att kasta spillmeter vid bulkspoleköp som det ofta blir när man köper lina i småspolar.

Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

AlexD
2010-08-16, 10:53
Tack för alla svar! köper en stor spole till nästa säsong!:fiska1:

Sir Fish-a-lot
2010-08-16, 11:16
Som tidigare nämnts så ska nylonlina förvaras mörkt och ej över rumstemperatur. Problemet är ju som sagt hur den har förvarats innan den hamnar i din garderob.

Om linan du har på rullen börjar tvinna sig - skölj då spolen under kranen i varmvatten. Då återfår den sina egenskaper (om den är av bra kvalitet).

AlexD
2010-08-16, 16:50
Okej Tack för svaret!