Visa fullständig version : Nyinflyttad
metastasis
2010-08-20, 17:21
Tjena.
Är en kille på snart 29 som är nyinflyttad till jönköping.
Någon som har bra tips på platser för öring, regnbåge eller röding?
Har tyvärr ingen båt så det är väl fiske från land som gäller tills vidare:fiska1:
Du har bäcköring i tabergsån.
Närmaste sjö med rengbåge i är ulfstorpasjön (nästan vid flygplatsen) har aldrig själv fiskat i den så vet inte hur den är.
Har du tillgång till bil så har du oxå avegöl i forserum och även hökenås.
Röding kan nog vara svår att få från land i allafall i vättern hur det är att fiska röding från land i Ören det vet jag inte.
För mer info om fiskekort och många andra sjöar här omkring www.kurresfiskeshop.se/kurre-bin/butik/ klicka på smått och gott i menyn sedan på fiskevatten/Bosse
metastasis
2010-08-21, 01:02
Tack. Ulfstorpasjön har jag provat. fått kanske 30 abborrar och lika många mörtar. Dock ingen regnbåge. Tror klubben måste se över vården i den sjön.
Avegöl och ören var dock väldigt goda tips. Kanske ska prova någon av dom i helgen. Får väl spara ihop till en båt eller försöka lära känna någon med båt i Jönköping =)
metastasis
2010-08-21, 01:03
Den enda Ören jag finner ligger utanför Umeå! Kan väl inte stämma?
baljones
2010-08-21, 09:03
Nej det finns en Ören här nere också :)
Titta på kartan öster ut ifrån Gränna så hittar du den!
http://www.kurresfiskeshop.se/sjoar/oren.pdf
Där har du djupkarta!
Utanför Eksjö kan du också fiska regnbåge, Bergets Sportfiske!
//DaNNe
:fiska1:
Nah Umeå är lite långt att åka till från Jönköping :)
Kolla här (http://jonkoping.net/turism/objekt.asp?id=417)
Finns tydligen båtar att hyra oxå.
Edit: Daniel var snabbare :P
glöm inte att kolla upp reglerna om ni ska hyra båt i ören bara
Har för mig att trolling och ha drag på släp med motor EJ är tillåtet så vill man ha drag på släp så är det årorna som gäller.
Men jag kan ha fel tycker själv att det låter konstigt/Bosse
metastasis
2010-08-22, 12:36
Ja. Läste också det. Konstigt att man inte kan köra någon trolling. Men djupkartan var ju fin. Kanske kan man stå och kasta precis mitt emot ön.
Verkar vara ett ställe Herr Röding kan tänka sig samlas på... Var och kastade lite i Hökensås igår. riktigt skitfiske. De har stängt några sjöar pga vattenlöss. Och så som fisken betedde sig i de andra sjöarna verkar de också vara drabbade. Får nog bli ören idag. Tack för tipsen =)
Vilka sjöar har dom stängt?
Funderar själv på att åka dit om några veckor när vatten tempraturen har kommit ner lite till
metastasis
2010-08-22, 15:08
Minns tyvärr inte vad den hette, stod inte på hemsidan heller. Men det finns lappar uppsatta på semesterbyn
Vilka sjöar har dom stängt?
Funderar själv på att åka dit om några veckor när vatten tempraturen har kommit ner lite till
Björnsjön var stängd för en dryg vecka sedan iaf. Vill minnas att den var det här om året också pga löss. Vi drog till Skinnaregölen istället som var öppen men det var en hel del hoppglad fisk så man började undra hur det var där egentligen. Den var ju också stängd för inte så länge sedan. Det är nog bara att hålla sig borta under sommaren iaf om man kör i de gula pölarna.
Björnsjön var stängd för en dryg vecka sedan iaf. Vill minnas att den var det här om året också pga löss. Vi drog till Skinnaregölen istället som var öppen men det var en hel del hoppglad fisk så man började undra hur det var där egentligen. Den var ju också stängd för inte så länge sedan. Det är nog bara att hålla sig borta under sommaren iaf om man kör i de gula pölarna.
Kunde nästan gissa att det var Björnsjön tyvär så har dom haft problem med den innan .Skinnargölen och kroksjön har jag för mig att dom får sitt vatten från Björnsjön om det stämmer så är ju risken att dom drabbas av lusen stor(har för mig att skinnargölen hade lusproblem förra året)
Björnsjön har bara varit öppen ca 2 veckor efter premiären sen stängde dom den igen pga lössen. Den var stängd hela förra året med, dom lyckas väl inte bli av med skiten hel enkelt.
Finns en del andra platser att fiska öring å dylikt på, officiella eller ej ;)
metastasis
2010-10-21, 15:25
Jag drar nog ut på Ören på lördag. Hyra en båt o köra årets antagligen sista fiske från båt!
Nån som e sugen på att haka på?
Jag drar nog ut på Ören på lördag. Hyra en båt o köra årets antagligen sista fiske från båt!
Nån som e sugen på att haka på?
Vad jag har hört så är ören stängd nu för att rödingen leker
Lite OT kanske men vad gör lössen för fisken? Jag menar, går den att äta iallafall om man vill det eller är fisken "sjuk"?
Lite OT kanske men vad gör lössen för fisken? Jag menar, går den att äta iallafall om man vill det eller är fisken "sjuk"?
Har jag förståt det hela rätt så är det en sorts parasit som sätter sig på bland annat gälarna på fisken detta irriterar fisken väldigt och gör den inte huggvillig
vet ej om detta stämmer helt och hållet
Nisse med z:a
2010-10-30, 23:19
Har jag förståt det hela rätt så är det en sorts parasit som sätter sig på bland annat gälarna på fisken detta irriterar fisken väldigt och gör den inte huggvillig
vet ej om detta stämmer helt och hållet
Inte helt fel. Lössen är ju en parasit som suger blod från fisken. Karplusen, som sötvattensvarianten av laxlus heter, sätter sig på all fisk och finns oxå i princip alla vatten. De börjar föröka sig runt 15 grader C och över 20 grader C så fullkomligt exploderar beståndet okontrollerbart om det inte finns tillräckligt med predatorer. Det som äter karplöss är småfisk. Att just Björnsjön drabbas både snabbt och hårt beror troligvis på att den både är grund samt saknar ett ordentligt bestånd av tusenbrödra-abborrar. Det som spelar roll är inte vilka arter som finns i sjön, utan biomassan (totala vikten/antalet) fisk. Om det sen är mört, gädda eller regnbåge spelar ingen roll. Att regnbågen sen mår sämre än övrig fisk, är jag helt övertygad om beror på att det är en kallvattenfisk från arktiska breddgrader och den mår helt enkelt inte bra i varmt vatten med låg syrehalt. Nizze (tidigare anställd på Hökensås Sportfiske samt har läst på lite om karplusen.)