handdator

Visa fullständig version : VISION Komplett Flugfiske Kit - 3 Zone

förvirrad
2004-05-06, 10:00
Jag vet att det skrivits spaltmeter om nybörjarutrustning, men har upptäckt att det här med flugfiske inte är det lättaste. Det finns så mycket att välja på. Som sagt jag har funderat på att börja flugfiska och är alltså en "färsk" nybörjare. Går man till en fiskeaffär och ber om råd så får man ändå inte glömma bort att de vill sälja saker. Därför vänder jag mig till er om råd.

Jag kan lägga lite pengar, så jag behöver inte köpa det billigaste som finns.

Har fastnat lite för VISION Komplett Flugfiske Kit - 3 Zone

http://www.capricorn.se/3zone_kit_form.html

Min fråga är: Är spöt för styvt för en nybörjare? ska jag välja ett mjukare?

jst
2004-05-06, 16:07
Intressant... Har tittat på samma paket och har samma fråga... Hoppas någon svarar....

J.E
2004-05-06, 16:15
Jag har ett 3Zone spö, visserligen #8 som jag använder till gädda/havsöring. Tycker det är ett otroligt prisvärt spö, som man kan ha länge, trots att man kommit förbi nybörjar stadiet.

Jonas .L
2004-05-06, 16:28
Har ett 3zone 9´ #10, för gädd fiske..Tycker att spöt e kanon.. Har även testat andra 3zone spön, mycke spö för pengarna..
Skynda å fynda

Pred_Ce
2004-05-06, 23:06
Jag är nybliven ägare till ett 3Zone Salt #8 med 3Zone-rulle som jag fiskar havsöring med. Klingan laddar bra och det är inga problem att få ut "buskar" i perferin. Fast klingan är ganska styv hanterar den med enkelhet ryck och knyck vid drillning. Tänker ge mig på gäddfiske med samma spö när HÖ-säsongen är över. Håller med J.E om att detta spö håller i längden. Har inte provat de lägre klasserna men om du ska fiska HÖ/gädda så kan jag rekommendera detta spö.

MastaPike
2004-05-07, 00:36
Det där verkar som ett riktigt kanonsätt! Hade det funnits i #8 eller #9 hade jag tjackat direkt.

Har ett äldre visionspö (Flywater #6) detta är det bästa spöet jag kännt på i förhållande till andra spön runt tusenlappen.

jst
2004-05-07, 07:21
liten följdfråga ang. 3Zone rullen:
Går det att skifta så man kan få den höger eller vänstervevad?

Danne67
2004-05-07, 09:51
Mindre flugrullar brukar sakna slirbroms och då väljer du bara vilket håll du spolar upp linan från. Men det går inte att flytta handtaget om t ex din kompis vill låna spöt och veva från andra hållet.

Tror att det är ett sånt sett min sambo har. Och det har fungerat bra. Även om hon börjar snegla åt helt andra prisklasser nu :-)

/D

Pred_Ce
2004-05-07, 18:00
3-Zone rullen har broms. En kapslad sådan. Rullen går att använda för både höger/vänster -vevning. Enligt tillverkaren är den lättbytt. Har dock inte provat.

//Pred

Danne67
2004-05-07, 18:09
Oki, fel av mig.

Då är det inte 3-zone hon har... Men ett Vision set är det i alla fall.

Pred_Ce
2004-05-07, 18:12
Originally posted by Danne67
Oki, fel av mig.

Då är det inte 3-zone hon har... Men ett Vision set är det i alla fall. Finns en grafitrulle för si så där 400:- som saknar broms. Det är förmodligen den. SuperLite tror jag den heter.