handdator

Visa fullständig version : Två-tonade fiskar

Peter Larsson
2004-05-06, 10:40
Såg en tråd angående teckningen på fiskar. Någon trodde att KG?s två-tonade gädda hade en svampinfektion. Tänkte bara meddela att "two-tones" inte är så ovanliga som man kan tro. Dessutom blir en redan fin fisk ännu mer speciell om den är två-tonad.

Kolla tex. in den här braxen som DD-Baits Mads Grosell tog i Danmark:

J.E
2004-05-06, 12:19
Häftigt! Vet någon varför dom blir 2-tonade? Har aldrig sett det tidigare.

Askungen
2004-05-06, 12:24
Det är hyffsat vanligt att Karpar är tvåtonade. Oftast är det väl Karpar och Braxar som är tvåtonade.

Varför har jag ingen aning om...

Mikespike82
2004-05-06, 12:27
Ser rätt mysko ut måste jag hålla med om, nästan som om dom bytte fjäll ;) med börjar framifrån, haha!

Sg
2004-05-06, 12:29
Den va la rätt frän.

ep
2004-05-06, 12:42
Min gissning är att det har med ljuset att göra. Om man skulle näta firren på bilden ett tag kanske färgerna ändras?

linu_z
2004-05-06, 12:49
pigment det kan jämföras med födelsemärken sägs det

Peter Larsson
2004-05-06, 13:48
EP - Nope, har inget med ljuset att göra. Det är pigmentet i fisken precis som linu_z skriver.

GäddJävel
2004-05-06, 15:40
Inom fågelvärlden pratar man om "partionell albinism" och kanske är det en variant av detta?
Partionell är då att den är vit fläckvis, t.ex. på ena vingen, eller tom ena vingens handpennor.
Jag tror att det är därför som de blir ljusare.

OBS, enbart en högst hastigt påkommen teori. :)

ep
2004-05-06, 15:57
ok. Snyggt i vilket fall.

Konstigt att dessa fiskar ändå är så stora som dom är, rovfiskar faller väl lättare för de fiskar som sticker ut?

Peter Larsson
2004-05-06, 16:40
ep - det är svagare individer som blir föda åt andra. skadade på ett eller annat sätt. vem vet, det kanske t.o.m är så att de två-tonade har bättre kamouflage och på så sätt överlever lättare.

BeBest
2004-05-06, 18:15
Inom akvarievärlden är fenomenet välkänt bland ciklider, tetror och barber. I de fallen är det en larmsignal till ägaren att fisken snart dukar under på grund av otjänlig miljö.
Orsaken till färgförändringarna är oftast en mikroskopisk parasit som fisken vanligtvis annars inte har besvär av men under nuvarande inte längre orkar försvara sig emot. Miljön innehåller för många stressande faktorer, t. ex. höga halter kväverester, allmän trängsel, flåbusar bland medfiskarna, kraftiga temperatursvängningar i vattnet och klantig utfodring.
Den bakomliggande faktorn kan då sökas hos ägaren, vilken av okunskap eller slarv missköter sina fiskar. En fisk med halva huvet svart är dödsmärkt. Det är mest en fråga om hur kort tid den har kvar.
Beträffande denna braxen vet jag inte orsaken. Har även sett en snygg bild på en stor Jämtlandsöring vars grundfärg var likartad.

esobus
2004-05-06, 19:09
Kan ju vara riktigt slow C&R som orsak oxo.

-Nej håll den längre ut annars blir bilden fel.. Mer till höger, mer upp. Vänta jag måste torka linsen. Oj, batteri byte! ;) Håll fiskens huvud under vattenytan så länge.

Jag har haft ciklider i en många år men detta har jag aldrig sett. Utom möjligen vid lek, då kan de mest knäppa saker hända med färgen.

Parasiter borde vara enkelt att testa. Låter som en möjlig diagnos, ta hem och kika på i mikroskåpet!

Still Searching
2004-07-25, 02:14
det var ju konstigt med tanke på att Englands mest kända karp heter two-tones och den har figurerat i engelska karp toppen (Engelska karp rek. Dave lane) flerqa år i rad så jag föreslår att man skaffar en anna teori än att do håller på att dukar under

BeBest
2004-07-25, 10:36
När jag ser guldtonen över framsidan kommer jag att tänka på Guldtetra, Hemigrammus armstrongi. Den arten har ett symbiotiskt förhållande med en microorganism, vilken lever i dess hud men som samtidigt ger fisken dess karakteristiska guldglans. Tror det kan vara något liknande här.

Beträffande ciklider med halva eller hela huvet svart är det främst Aequidens släkterna som är känsliga men även många Apistogramma-arter reagerar på samma vis.

Har även haft andra arter som Badis badis och Kopparbarber som fått halva kroppen svart och därefter dött inom några dagar. Min tanke om den svarta pigmentförändringen är att melanoforerna i huden påverkas så de vidgas och därigenom ger dett färgintryck. Orsaken kan vara att något i fiskens miljö eller en parasit fungerar som ett nervgift eller hormonpåverkan.

I denna braxens fall tror jag på någon form av godartad parasit, vilken tycks föredra fiskens främre kroppshalva.