Visa fullständig version : Hjälp mig ,frys problem!!
superfiskarn
2010-11-30, 21:07
hejsan ! jag blir så trött på det här nu ! mina händer klarar fan inte av nån kyla alls!:( i förrgår när jag var ute och pimplade så han jag knappt börja så hade jag inte någon känsel i fingrarna! så när den bästa huggperioden på gödisarna var satt jag uppe vid elden och tinade fingrarna medans kompisen drog 4 stycken på 5 minuter! och då tänkte jag nu jävlar får de vara nog ! när jag inte ens kan fiska för jag fryser så mycket om händerna :'( så min fråga är , bästa varmaste vantarna på marknaden??? nått tips på hur jag ska göra så att jag inte börjar frysa efter 5 minuter ute i kylan ?
mediskallahälsningar Calle:fisk:
E.johansson
2010-11-30, 21:17
hejsan ! jag blir så trött på det här nu ! mina händer klarar fan inte av nån kyla alls!:( i förrgår när jag var ute och pimplade så han jag knappt börja så hade jag inte någon känsel i fingrarna! så när den bästa huggperioden på gödisarna var satt jag uppe vid elden och tinade fingrarna medans kompisen drog 4 stycken på 5 minuter! och då tänkte jag nu jävlar får de vara nog ! när jag inte ens kan fiska för jag fryser så mycket om händerna :'( så min fråga är , bästa varmaste vantarna på marknaden??? nått tips på hur jag ska göra så att jag inte börjar frysa efter 5 minuter ute i kylan ?
Hej
Jag använder ett par som heter tegera arbetshandskar. Är mörkblå på utsidan och vitt skinn på insidan. Är en snöflinga på dem och de är vattentäta. Sedan är ett grundläggande tips att aldrig tappa din värme du har om händerna. Tar du av vantarna och blir blöt osv. hjälper nog inget om det är riktigt kallt. Ismetade i helgen med mina tegera och det funkade kanon. Satte dit mört osv med handskarna på. Har du dessutom förfrusit dem en gång kommer smärtan från kölden fortare och blir intensivare. Är kardborre runt handled på handskarna. Finns snik utan detta. Mvh Elias
Krokodiljägaren
2010-11-30, 21:21
Hej
Jag använder ett par som heter tegera arbetshandskar. Är mörkblå på utsidan och vitt skinn på insidan. Är en snöflinga på dem och de är vattentäta. Sedan är ett grundläggande tips att aldrig tappa din värme du har om händerna. Tar du av vantarna och blir blöt osv. hjälper nog inget om det är riktigt kallt. Ismetade i helgen med mina tegera och det funkade kanon. Satte dit mört osv med handskarna på. Har du dessutom förfrusit dem en gång kommer smärtan från kölden fortare och blir intensivare. Är kardborre runt handled på handskarna. Finns snik utan detta. Mvh Elias
dom handskarna gör jag också med.. skitbra.. går tillomed o jerka med dom om man måste:P
när du börjar bli kall.. ta ut fingrarna ur fingrarna på handskarna o vicka som satan på dom så får du igång blodcirkulationen..
ta gärna med 4-5 par handskar så du kan byta efterhand som dom blir blöta
superfiskarn
2010-11-30, 21:25
tack så mycket grappar :) skulle någon kunna skicka en länk så jag får se hur dom ser ut :) ??
superfiskarn
2010-11-30, 21:26
http://www.witre.se/vinter-koldskyddshanskar-tegera-206_25502M.html är det dom ??
E.johansson
2010-11-30, 21:27
Tegera 297 heter dem. Här är en bild: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.elinstallatoren.com/Files/%C3%96VRIGT/Ejendals_297.jpg&imgrefurl=http://www.elinstallatoren.com/Elinstallatoren_Produktnytt_Arkiv_10_2010_Varme_ti ll_vintern_DXNI-1541649_.aspx&usg=___xA-LyrH4ax1tUWxVSOl1OqqMwE=&h=199&w=170&sz=33&hl=sv&start=139&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=TXH-DEzOF2np2M:&tbnh=104&tbnw=89&prev=/images%3Fq%3Dtegera%2Bhandskar%26start%3D120%26um% 3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1
superfiskarn
2010-11-30, 21:36
vart kan man köpa dom ???? :)
uppsalakille
2010-11-30, 21:42
hej
hos välsortrade järn och bygg handlare
men så bra kan dom inte vara
ejendals= leksand = inget å ha skratt
superfiskarn
2010-11-30, 21:47
hahaha ! :D ja , jag får testa dom här då ! :)
Tok-Torsten
2010-11-30, 21:57
Mitt tips är att satsa på varma kläder i övrigt så blir det inte så kinkigt med vantar. Först en riktigt bra mössa, själv kör jag med pälsmössa då det är kallt. Se till att du håller dig torr närmast kroppen, ylleunderställ är mitt tips. Kläderna får inte heller sitta allt för tight på kroppen om muddar bälten etc sitter för tight så minskar cirkulationen.
Skall du sitta stilla länge dvs du har ingen forcerad cirkulation är detta väldigt viktigt. Då jag jagar älg och sitter långa dagar på pass så byter jag från kängor till stora stövlar där jag kan vicka på tårna ordentligt.
Även om kängorna inte sitter hårt så är det stor skillnad. Jag kör med samma sockor i dem.
Nästa steg är att ge kroppen en liten extrados värme. testa att stoppa en handvärmare på magen innanför understället.
Kroppen ransonerar med värmen och är du kall om kroppen eller huvudet så skickar den inte vidare någon värme till händer fötter.
Därför är mitt tips att en extra tröja ger varmare händer. Däremot får det inte bli trångt innanför jackan för då tappar du isoleringsförmågan och den lilla luft som finns innanför dina kläder pumpas ut så fort som du rör dig.
Avslutningsvis om du fortfarande är kall om händerna, efter alla mina scoutledartips, skaffa dig en muff. Då jag har med mig döttrarna ut på isen brukar de bråka om att få ha pälsmuffen, havsutter, som jag köpt på secondhand. De har den hängande i ett band om halsen och brukar inte ha några vantar alls. En handvärmare i muffen gör att det snart är 35 grader inne i den. Du kan utan problem sticka in händerna och värma dem i muffen då du kylt ner dig.
Lycka till, Torsten
Jock Scott
2010-11-30, 22:11
Neporen handskar typ dessa för 119:- spelar ingen roll om du tappar dem i vatten. Håller värmen ändå.
http://www.wittlock.se/utrustning/html/handskar.html
Scooter overall, tjock tröja eller fleece jacka med hög hals linning, scooter kängor, Ett underställ som drar ut kropps fukten typ detta: http://www.go-nature.se/se/art/understall-sportsman.php + tjocka strumpor, fleece sockor och en juste mössa med öron lappar (Ryss mössa) eller luva typ "rånar luva" och ett par skid glasögon när det är som jäkligast så klarar du rätt grymma temperaturer.
(Och en vatten tät påse med extra kläder ifall du drattar i) :wink:
Caledonia
2010-11-30, 22:44
Jag hittade denna artikel (http://www.fiskenyheter.se/nyheter.php?id=1686) på Fiskenyheter. De har gjort ett test. Själv så har jag förfrusit fingrarna i två omgångar och senaste gången var det riktigt nära att blodcirkulationen inte kom i gång.
kan rekommendera att ha sånna här påsar med nått bra pulver i som blir varmt när man öppnar dom, i handskarna. det är lite jobbigt i början men man vänjer sig ganska snabbt.
Har själv stora problem med fingrarna. Har förfrusit dom flera gånger så nu tål de ingen kyla alls längre. Tegera som tipsas om har jag men de räcker inte till. Neopren har jag testat men de jag har är för klumpiga.
Det enda jag kommit fram till som funkar någorlunda är montage-vinterhandskar typ Tegera just för att de är smidiga och en värmepåse i varje handske. Har man kass blodcirkulation måste extra värme tillföras. Ha med flera par handskar så du kan byta om de blir blöta. Med jämna mellanrum tar jag en paus och värmer händerna i Helly-Hansens klumpiga vantar med pälsfiber-foder.
Krångligt men tyvärr ett måste.
Mvh Micke
Geronimo
2010-12-01, 07:35
Jag har samma problem med fingrarna. Varm om hela kroppen men iskalla fingrar. Har provat Sealskinz (inte modellen i länken dock) och nu senast ett par riktigt fina vinterhandskar för segling men de räcker inte. Får pröva Tegerahandskar med värmepåse till öringpremiären och hoppas att det funkar.
superfiskarn
2010-12-01, 09:50
jag har skoter overall, skoter boots , ryss mössa , ska köpa tagera handskarna o testa , annars får jag hitta på nått annat , tack så mycket för alla tips !!! :)
superfiskarn
2010-12-01, 09:51
någon som testat värme påsarna från clasohlsson ??
Varför inte en stor fet brasa?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?12149-Vilken-typ-av-handv%E4rmare&highlight=handv%E4rmare
Här kanske du kan hitta lite hjälpmedel för att få igång värmen.
Jag fick ett par handskar med inbyggda elektroder i av min snälla man. Man kopplar dem till ett litet batteripaket. Batterierna kan jag ladda upp själv förstås. Handskarna är tänkta att ha inuti ett par större handskar eller vantar. Man kan alltså sätta på och stänga av värmen som det passar. Jag har med dessa som "extraelement" utöver andra handskar och är jättenöjd. Jag tror att de egentligen är tänkta att ha när man t.ex. åker MC för att ha inuti MC-handskar.
Har också nästan förfrusit fingrar och det känns helt enkelt tryggare att ha med sig något att värma sig med som man reglerar själv. Har också liknande sulor med elektroder i stövlarna som jag hålla värmen med. Toppen faktiskt. Sjyssta julklappar till oss sportfiskare kanske? :santa:
EuroPike
2010-12-01, 12:32
Har samma problöem. Frysen som fasen om händerna. Får skylla mig själv lite för jag hatar verkligen att ha handskar på mig när jag pimplar. Så för att få upp värmen så tar jag på ett par stora helly-hansen tumvantar. De värmer upp händerna på bara några minuter. Tar alltid på mig dom när jag ska byta hål så att när det är dags att pimpla igen så är händerna varma.
Viktigast är nog att man äter ordentligt innan man ger sig ut. Och att man tar med sig en mattermos, termos med varm mat eller dryck. Choklad, nötter, frukt och annat nyttigt och som ger energi. Druvsocker är heller inte fel.
En Gore-Tex mössa eller en av typ vindstopper. Ett par Power kängor med ullsocker och med strumpor av samma material.
Kalsonger av flecce eller ull är heller inte fel. Generellt är ju Gore-Tex kläder det bästa i alla världar.
Men kostar slantar. Men är väl investerade pengar på lång sikt.
Kolla reor på våren när kläderna säljs ut. Brukar ligga på nära hälften i pris.