Visa fullständig version : Flätlina
Hej jag undrar jag ska skaffa flätlina för jerkfisket, Men jag vet inte vilken och vilken Dimension ska man ha. Sen vad ska man ha för lina å dimension för haspel rulle? insjö / kustfiske.
Tackförhjälpen mvh Egon :fiska3:
Krokodiljägaren
2011-01-14, 19:40
strikewire 0.36 och tuffline 0.33 är fina jerk linor..
till haspel kör ja själv strikewire 0.17 o 0.23.. jävla bra lina
Förstår fortfarande inte att folk inte fattar att google är så mycket snabbare!
Krokodiljägaren
2011-01-14, 22:20
Förstår fortfarande inte att folk inte fattar att google är så mycket snabbare!
o ändå startar du 200 trådar själv om dagen här?
Strikewire extreme, eller fireline tracer braide =)
Jag har två tips!
1: Skriv en tydligare rubrik. :(
2: Kolla lite här på forumdelen "linor" (där du nyss skapat en tråd) så kommer du förmodligen hitta mycket matnyttigt!
Btw, så är det högst individuellt vad folk gillar för linor så du kommer få många olika svar.. Men till Jerk verkar Strike Wire, Power Pro eller Tufline vara de linor folk använder mest! Dim från 0,28 - 0,36 är vanligast om man söker lite på forumet ;)
Lycka till !
Mikael S
2011-01-22, 15:28
jag kör fireline tracerbraid 0.30... stark som satan!
/M
o ändå startar du 200 trådar själv om dagen här?
:appl:
Mitt i prick
Föredrar gul 0,35 PowerPro... Har rätat krokar med den när jag suttit fast i en stock samt knäckt ett spö med... Självförvållat...
Old Firehand
2011-01-22, 16:38
Hej jag undrar jag ska skaffa flätlina för jerkfisket, Men jag vet inte vilken och vilken Dimension ska man ha. Sen vad ska man ha för lina å dimension för haspel rulle? insjö / kustfiske.
Hej Egon Johansson;
En spectralina som är otroligt stark och håller bra vid jerkfiske är mossgrön PowerPro i dimensionerna 0,41 mm (dragstyrka 40 kilopond) och 0,36 mm (dragstyrka 30 kilopond). Billigast/meter blir det att köpa PowerPro i bulkspolar. TufLine XP i samma dimensioner är också bra. Mitt råd är köp PowerPro...så slipper du ångra dig!
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Detta är den klart bästa linan ja provat. Slår allt.Läs i deras gästbok.
http://www.gigafish.se/Powerline_Plus.asp
fishyfishyfishyfish
2011-01-24, 08:43
Vänta tills Suffix 832 Braid kommer ut på marknaden. Den är mycket bra.
Dimension frågan är mycket svår eftersom det stämmer oftast inte med vad som står på paketet. Jag brukar välja lina efter dragstyrkan som står på USA förpackningarna för lindiametern. Det som står på förpackningar som säljes i Sverige är oftast väldigt svårt för mig att tro på. Jag hoppas att det blir bättring på det i framtiden. Jag har sett i en affär förpackningar med Fireline 0,10mm med olika etiketter påklistrade där dragstyrkan på det ena var 3,nånting kg och på det andra var 5,nånting kg.
Expediten förklarade att förpackningen med högre dragstyrkan var äldre och den med lägre dragstyrkan var levererad senare. Vi får hoppas att det blir ändring till ärligare siffror i framtiden.
Starjonken
2011-01-24, 08:51
strikewire 0.36 och tuffline 0.33 är fina jerk linor..
till haspel kör ja själv strikewire 0.17 o 0.23.. jävla bra lina
Kan bara instämma med krokodiljägaren, Strike Wire is the shit! ;) Har aldrig gjort mig besviken!
LazziLax
2011-01-24, 09:37
Har laddat mina rullar med Sufix 832..ska bli riktigt kul att testa denna superlina.
Mikael S
2011-01-24, 23:09
Har laddat mina rullar med Sufix 832..ska bli riktigt kul att testa denna superlina.
Vill gärna ha en recension sedan utav den linan :)! - Nyfiken på den.
/M
LazziLax
2011-01-25, 09:00
Vill gärna ha en recension sedan utav den linan :)! - Nyfiken på den.
/M
Det ska du få så fort isen försvinner..linan känns jävligt bra och Gore Performance Fibers gör att linan känns glatt och är helt rund = längre kast.
Jag valde Neon Lime färg på linan
vart köper man FireLine Braid Tracer?
Mvh Egon
vart köper man FireLine Braid Tracer?
Mvh Egon
Den finns väl lite överallt, men www.beten.nu brukar vara billiga (för att vara i sverige) och har snabba leveranser.
freddeee
2011-02-02, 11:28
Har läst igenom många trådar nu, har tänkt beställa StrikeWire superlina (mossgrön) 135m, men undrar även hur man ska göra då man ska sätta på linan, hur ska man svarva ihop nylon linan och flätlinan?
Läste nånstans att man ska köra med nylonlina i början för att inte den ska slira på spolen, men hur mycket nylonlina ska jag köra med? Har någon skräp nylonlina hemma som jag kan använda.
Har en Ambassadeur 5601 jerkbait rulle, hade tänkt köra på 0.32 eller 0.36 lina om det blir bra? Är helt nybörjare på jerk så :)
Med vänlig hälsning
Bestämt ska skaffa strike wire 0.36
men om man köper en spole på 135m hur gör man med nylonbotten?
LazziLax
2011-02-02, 16:42
Jag använder en liten bit el tejp på spolen..då slipper du att det slirar. Du knyter naturligtvis linan på spolen först, sedan el tejp..
freddeee
2011-02-04, 19:19
Fått min nya lina nu, körde på 0.36 nylon lina i botten några meter sedan el-tejp. Har en StrikeWire 0.32, undrar då om 0.36 nylon lina är för tjockt att ha i botten? Nylon linan var ganska så styv, men som jag fattar det så spelar det inte roll vad man har för nylon lina i botten eftersom man kommer aldrig använda den?
Så spelar det någon roll om jag har 0.36 nylon och 0.32 StrikeWire?
MHV
Spelar ingen roll alls!
huvudsaken är att det är nylon i botten !
freddeee
2011-02-04, 20:03
Tack, blev lite orolig. Var första gången jag satt ihop 2 linor, använde mig av fireline knuten, så vi får väl hoppas att den håller, skulle vara roligt om man råkade slänga iväg hela linan första kastet, fast tror ju knappast man kastar ut 135m. Så skämt å sido, hoppas allt håller bara :appl:
Vad använder ni för knut för att knyta fast tafsen? Finns det någon "super bra"?