handdator

Visa fullständig version : Kan vi värmlänningar inte bättre?

Stormblåst
2011-01-31, 22:04
Tycker det är väldigt dött här i Värmlands-delen, vad kan det bero på? Finns det ingen som vill diskutera någonting, eller är det missunsamheten som spelar in?

Stormblåst
2011-02-01, 18:32
Snacka om talande tystnad, drygt 40 visningar och inget svar..

oddcurve
2011-02-13, 09:40
Förmodligen just eftersom de 40 visningar inte var någon Värmlänning.
Jag är ofta inne här, och svarar gärna på hjälp och tipsar om fiske.. bara att hojta till.

tre S
2011-02-13, 10:40
Vi har inte tid!
Vi fryser och skottar snö:)
Mvh Micke

Stormblåst
2011-02-13, 11:15
Jo jag vet ju att det finns folk som gärna snackar lite och delar med sig. Men jag tycker det är lite synd att det inte är nåt liv i nån tråd och att många vill hålla allt så hemligt som möjligt. Det gäller ju inte enbart oss värmlänningar, många är väldigt rädda om sina vatten generellt sett, vilket jag tror står i vägen för mångas utveckling. Jag ställer gärna upp och ger lite tips om det jag kan, men min kunskap är ju begränsad till sjöarna i och kring Filipstad.

När det gäller snön så kan jag bara hålla med, fyfan för detta. Jag vill ha öppet vatten och det nu, det börjar bli illa nu. Häromdagen tänkte jag åka till älven här i stan och meta gädda i en liten öppning i isen, bara för att få använda kastspöt igen.

Perragreven
2011-02-13, 12:26
Jag försöker allt hjälpa till med det lilla jag kan... ;-)

Zlarek
2011-02-13, 16:10
Jo jag vet ju att det finns folk som gärna snackar lite och delar med sig. Men jag tycker det är lite synd att det inte är nåt liv i nån tråd och att många vill hålla allt så hemligt som möjligt. Det gäller ju inte enbart oss värmlänningar, många är väldigt rädda om sina vatten generellt sett, vilket jag tror står i vägen för mångas utveckling. Jag ställer gärna upp och ger lite tips om det jag kan, men min kunskap är ju begränsad till sjöarna i och kring Filipstad.

När det gäller snön så kan jag bara hålla med, fyfan för detta. Jag vill ha öppet vatten och det nu, det börjar bli illa nu. Häromdagen tänkte jag åka till älven här i stan och meta gädda i en liten öppning i isen, bara för att få använda kastspöt igen.

Nu vill vi ha värme! Har du någon erfarenhet av hur fisket är precis efter is-släppningen?

roach master
2011-02-13, 16:24
Enligt mig är det som bäst dagen efter isen går iaf. om den går sent. Det är årets höjdpunkt och det gäller att ta vara på dom först dagarna annars är det försent. (pratar om gäddfiske då) ;)

Stormblåst
2011-02-13, 16:37
Nu vill vi ha värme! Har du någon erfarenhet av hur fisket är precis efter is-släppningen?

Har inte fiskat så mycket precis efter att isen gått, tänker dock göra det i år. Har både hört och läst att det, precis som roach master säger, kan vara riktigt hett då. Man får nog lov att tänka på att fiska rätt långsamt bara, alternativt meta med död/levande betesfisk.

roach master
2011-02-13, 16:46
Så kör inte jag och mina fiskekompisar!
Senaste 2 åren har isen legat till ca mitten av april, då har vattnet värmts upp till 5-7 grader redan första dagen. Gäddorna verkar vara riktigt i stöten då så det är bara att köra på i vanligt tempo. Det är min generella uppfattning, sen avviker det såklart från dag till dag och plats till plats.

Zlarek
2011-02-13, 17:06
Vad tror ni om att bottenmeta? Har ni några heta fiskeplatser från land att dela med er av månntro? Bra svar hittills förresten. Tack ska ni ha!

Stormblåst
2011-02-13, 18:19
Vad tror ni om att bottenmeta? Har ni några heta fiskeplatser från land att dela med er av månntro? Bra svar hittills förresten. Tack ska ni ha!

Är nog ingen dum idé. Gäddan brukar ju inte vara kräsen om man bara hittar den. Om det är gädda du är ute efter förresten?
Vart fiskar du? Blir lättare att ge tips om man vet vart du befinner dig :)

Zlarek
2011-02-13, 19:03
Är nog ingen dum idé. Gäddan brukar ju inte vara kräsen om man bara hittar den. Om det är gädda du är ute efter förresten?
Vart fiskar du? Blir lättare att ge tips om man vet vart du befinner dig :)

Jag är ute efter allt utom vitfisk. :D Jag bor i Karlstad centrum. Brukar lägga fiskespöt i ryggsäcken och cykla till fiskeplatserna. Funkar bra! Så alla fiskeplatser i Klarälven, som man kan nå från land, är intressanta. Undrar om det blir svårt att få tag i agn nu i början av året? Förra året började jag fiska mitt i sommaren och då kryllade det av Löja i älven som jag fiskade upp med kastnät och bottenmetade med. Tror ni den möjligheten finns nu i början av säsongen också?

Stormblåst
2011-02-13, 20:47
Jag är ute efter allt utom vitfisk. :D Jag bor i Karlstad centrum. Brukar lägga fiskespöt i ryggsäcken och cykla till fiskeplatserna. Funkar bra! Så alla fiskeplatser i Klarälven, som man kan nå från land, är intressanta. Undrar om det blir svårt att få tag i agn nu i början av året? Förra året började jag fiska mitt i sommaren och då kryllade det av Löja i älven som jag fiskade upp med kastnät och bottenmetade med. Tror ni den möjligheten finns nu i början av säsongen också?

Okej, då är jag tyvärr inte rätt person att svara, kan inte de områdena så värst bra. Angående agn så brukar det ju vara ganska mycket folk som säljer betesfisk billigt såhär års. Kolla runt lite efter sån annonser, brukar finnas på Blocket och på var och varannan bensinmack.

oddcurve
2011-02-14, 12:23
Zlarek, hinner jag få i stugorna snart så kan du få köpa betesfisk av mig.
Annars finns det oftast på de lokala fiskeaffärerna, Norrstrands fiskeaffär och Vidars fiske på Kvarnberget.
Båda affärerna har också kylda maggots, om du skall pimpla något nu..

Zlarek
2011-02-14, 15:10
Zlarek, hinner jag få i stugorna snart så kan du få köpa betesfisk av mig.
Annars finns det oftast på de lokala fiskeaffärerna, Norrstrands fiskeaffär och Vidars fiske på Kvarnberget.
Båda affärerna har också kylda maggots, om du skall pimpla något nu..

Tackar! Skickar kanske iväg ett pm när det beger sig då!

Stormblåst
2011-02-15, 15:22
Härligt, nu börjar det ju komma igång lite!

chesper
2011-03-18, 23:11
Bump!!!