Visa fullständig version : Savagear kläderna
Tjenna är ute efter nya fiskekläder har just nu dozer 1:an brallor och jacka med börja bli dåliga efter 3 år . Så satt och tittade på söders sportfiske och hittade Savagears nya klädpacket och verka vara shysst. Men står dock inte mycket om dom ..
Någon som har hört nått om de eller testat de. Vill ha kläder som klara av dåligt väder och att man kan röra sej bra .. :appl:
Tjenna är ute efter nya fiskekläder har just nu dozer 1:an brallor och jacka med börja bli dåliga efter 3 år . Så satt och tittade på söders sportfiske och hittade Savagears nya klädpacket och verka vara shysst. Men står dock inte mycket om dom ..
Någon som har hört nått om de eller testat de. Vill ha kläder som klara av dåligt väder och att man kan röra sej bra .. :appl:
Om du har haft dozer 1:an så kan jag bara rekommendera dozer 3 och urus 3 från geoff.
Personligen skulle jag aldrig gå från något av det bästa till något annat som man ej vet något om!
Du kommer säkert att få förslaget om pinewoods kläder, tex. pyreneé jackan m. byxor.
Provade de och gav bort dem då jag inte var nöjd för 5öre.
Lycka till i djungeln
Jo jag vet . Geoff är ju de bästa men kan vara kul och testa nytt med. tittade på savagears hem sida och är vatten och vind av vissande . Men få nog testa dom först .
Pinewood och sånt skulle jag aldrig skaffa mej igen, hade det för många år sen och det va rena skiten ..
Själv kör jag pinewood, är helnöjd.
har testat SG-kläderna i butik de är riktigt lätta (!) och smidiga att röra sig i vet dessvärre inte hur de är i praktik... funderar också på att skaffa dem till våren!
De såg riktigt fina ut, men köpte nya i slutet av förra säsongen. Pinewood acona set med jacka och byxa. 100% vatten och vindtäta, riktigt sköna är dem också.
vanfossen
2011-02-16, 22:50
Pinewood Lappland Extreme är ruskigt bra byxor till ett hyggligt pris. Köpte dock Urus3 och Dozer3 idag och är redan helnöjd.
Dozer och urus är redigt goa kläder. finner inget bättre . Men tror nog fan de blir Savagears kläder denna gång . testa de annars går det ju köpa nytt .
mobetahl
2011-04-14, 23:02
Geoff kläder är snygga men tekniskt sett dåliga.
Ej vattentäta, andas INGET
Pinewoods plagg är av bättre kvalitet. För mindre än en tredjedel av priset
Flodebanan
2011-04-15, 00:29
Geoff kläder är snygga men tekniskt sett dåliga.
Ej vattentäta, andas INGET
Pinewoods plagg är av bättre kvalitet. För mindre än en tredjedel av priset
Kan bara instämma. Geoff är INTE det bästa. Vill du ha det bästa kolla på t.ex. Norröna och motsvarande med senaste goretextekniken. Kanske inte har dom mest optimerade fiskefickorna, men garanterat bättre på alla andra sätt.
Har aldrig andvänt Geoff, men deras specar är verkligen jättedåliga jämnfört med "friluftsmärkena" om dom inte ändrat väldigt mycket det sista.
landkrabban
2011-04-15, 17:24
Vill du ha det bästa kolla på t.ex. Norröna och motsvarande med senaste goretextekniken. Kanske inte har dom mest optimerade fiskefickorna, men garanterat bättre på alla andra sätt.
Köp gärna Norröna men se till att du gör klart vad som gäller när sömmarna pajar. Jag har själv en Norröna som jag gillar - men det är svårt att vara helnöjd när sömmarna håller HM-kvalitet.
Flodebanan
2011-04-15, 19:27
Köp gärna Norröna men se till att du gör klart vad som gäller när sömmarna pajar. Jag har själv en Norröna som jag gillar - men det är svårt att vara helnöjd när sömmarna håller HM-kvalitet.
Vad har du för kläder med dåliga sömmar? Eller gällde det överlag under en viss tidsperiod?
Da_Moose
2011-04-15, 19:51
Jag kör ett par Norröna Dovre brallor sedan några somrar tillbaka och är grymt nöjd, kraftigt och nötningståligt tyg. Har inte märkt av någon del av dem som skulle ha dåligt kvalitet, men givetvis så kan ju även detta variera från plagg till plagg då det är människor som syr ihop dem. Men om sömmarna pajjar så borde det inte vara svårt att reklamera dem, det är ju brukskläder som skall klara av ett "sportigt" användande.
Som jag tidigare skrivit i andra trådar om just Geoff Anderson Urus + Dozer så har jag kört den första modellen och jag tyckte att den var riktigt bra under de första åren men sen gick det utför. Första åren hade jag inget problem med att jag blev blöt igenom om jag stod och fiskade, men om jag satt och körde båt så lyckades vattnet tillslut rinna runt alla flärpar och dragkedjor. Kan dock inte uttala mig för de senaste modellerna av GA-kläderna.
Men en sak skall sägas om dem, de är grymt nötningståliga. Byxorna som jag har är använda säkert ett par tusen timmar och de är fortfarande i ganska bra skick.
Kör pinewood lappland extreme och mer prisvärda kläder undrar jag om det finns?
Torr efter en hel dag ute i regn och blåst(vindtäta), bara att klä på sig så mycket man behöver för dagen så håller man sig varm.
engqvist
2011-04-15, 23:19
Var inne själv på att köpa geoff settet men hoppade av i sista stund som tur är. Hörde med folk som köpt det som berättade att det läckte vid regn och var det minsta blött där man satt så klarade inte byxorna det.
Underkänt!!
Kläderna kostar ändå 5000kr och för det ställer jag högre krav än så, sen kan de vara hur bekväma som helst.
mobetahl
2011-04-15, 23:54
Standard GoreTextm klarar enligt ISO 811 test en vattenpelare på 28 meter.
Ventilationsförmåga 9000 g /24 timmar och goretex betraktas som ett material som andas ganska dåligt (men endå är vattentätt)
Norröna Dovre Jacka (goretex) (4200:-)
Vattenpelare: 28 meter
Ventilationsförmåga 9000 g /24 h
Haglöfs 2 layer Velum Jacket, ej goretex (1650:-)
Vattenpelare: 20 meter
Ventilationsförmåga 15000 g /24 h
Didriksons Yokun Jakt / Fiske Jacka (2200:-)
Vattenpelare 10 meter
Ventilationsförmåga 7000 g /24 h
Geoff Anderson Dozer 3 Jacka (2600:-)
Vattenpelare: 2 meter
Ventilationsförmåga 3500 g /24 h
mobetahl
2011-04-16, 00:22
DaMoose:
Jag blev så förbannat taggad av alla tekniska speccar och vattenpelare jag matat upp här så jag gick in på reymears.com nu och beställde hem ett par Norröna Recon byxor trots att jag inte har råd! :oj:
Jock Scott
2011-04-16, 13:42
Har både Pinewood Lappland Extreme jack / byx set och Dolomite setet. + en hel del andra Pinewood grejor. Iaf lika bra som Fjällräven och Haglöfs som jag använt tidigare i mitt tycke. Men till mycket bra priser. Stryk tåliga och snygga grejor.
Ser ingen anledning att köpa dyrare grejor. Är ju svensk tillverkade, så reklamationer etc. ska inte vara någon besvärlig historia.
Hade Lappland Extreme setet när jag pimplade i vintras utan att störas av vind och väta. Likaså stod jag 3 timmar i regn och flug fiskade för ett par veckor sedan utan att bli blöt eller frusen.
Tips. Köp den inpregnering + tvätt medel för membran / Goretex kläder som Go Nature säljer. Vanligt tvättmedel är inte bra för andas kläder.
Bus bra butik!:
http://www.go-nature.se/se/page/om-oss.php
Pinewood hem:
http://www.pinewood.se/web/index.html
Kan bara instämma. Geoff är INTE det bästa. Vill du ha det bästa kolla på t.ex. Norröna och motsvarande med senaste goretextekniken. Kanske inte har dom mest optimerade fiskefickorna, men garanterat bättre på alla andra sätt.
Har aldrig andvänt Geoff, men deras specar är verkligen jättedåliga jämnfört med "friluftsmärkena" om dom inte ändrat väldigt mycket det sista.
Jepp. Geoff håller jag väldigt lågt oavsett om dom kostat hälften av vad dom gör!
Bra passform och bra fickor men väldigt dålig på att stå emot vatten.
Säger som en del andra, finns många bra friluftskläder som är riktigt bra.
Slår även ett slag för Fristads kläder med Gore Tex.
Tål mkt slitage och hyfsat smidiga.
Är även lite allergisk mot alla stora loggor på fiskekläder!!!
Har hellre bra kläder än ser ut som en reklampelare el en vandrande buske el träd då det finns allt i camo för dom som vill det;)
Tack och hej.
landkrabban
2011-04-20, 08:05
Vad har du för kläder med dåliga sömmar? Eller gällde det överlag under en viss tidsperiod?
Flodebanan, jag är ganska säker på att vi är ganska överrens, var på väg av tåget när jag postade så jag formulerade mig kanske inte klockrent. Jag inbillar mig att du tycker foxxen ska titta lite bredare i märkesfloran för att hitta bättre grejer. (Nu när jag kollar datum på inläggen så verkar vi båda ha förlorat foxxen dock - han har säkert redan köpt sitt savage gear ställ....)
Det jag jagade upp mig :) över i ditt inlägg var att du skrev att '"friluftsmärkena"' ...är..."garanterat bättre på alla sätt". För min del innefattar det saker som kvalitet på sömnaden. Min erfarenhet är att friluftsmärkena, överlag, inte utmärker sig positivt på den punkten, trots att det inte sällan handlar om produkter som är rätt dyra. (Inte för att Geoff verkar kunna betraktas som prisvärda utifrån de specar de har oavsett hur välsydda just de nu kan vara)
Just min "friluftsmärkes-jacka" kan vara av intresse som exempel av två anledningar:
1. Den passar,potentiellt, trådskaparens foxxens kravprofil som en smäck - kläder för dåligt väder som man kan röra sig i (den har softshell/strech som funkar kanoon). Vidare är den slitstark precis som Da_Moose skriver om sina brallor. För den som inte gillar fickor som är ivägen för spöt är den utmärkt för den är saknar fickor nedtill för där är det tänkt att man ska ha sin klättersele...
2. Den faller dock lite de där sista detaljerna. De otejpade (minst kritiska förvisso) sömmarna är inte ok, dragkedjan är underdimensionerar för skogsmulle-bruk i min mening
Att det slumpade sig att den var av just märket Norröna är inte av jättestor vikt, den fick bara tjäna som exempel. (För den intresserade är det en Norröna Arch Wall som kostade 5000kr)
Som ett tilläg till det som Da_Moose säger om reklamationer är min erfarenhet att det inte krånglas från handlarens sida när man påtalar ett fel, även efter sportig användning över tid. Det har jag sett både i fall där plaggen haft och inte haft membran från gore.
Så, till mitt försök till poäng: Foxxen, titta bredare i märkesfloran, goretex är din vän, och spar kvittot - gore har bra garantier. Din handlare kan mycket väl vara tillmötesgående om du, till äventyrs, hittar fel på plagget även efter en ganska lång tids användning.