Visa fullständig version : is i spöringarna
Kviete floppen
2011-02-18, 15:28
Vet inte om det finns någon tråd om detta men jag hittar inget. Är det någon som har tips vad man kan göra för att inte få fullt med is i spö ringarna vid is fiske? ,jag har provat och olja dom med mat olja och det funkar en liten stund.Det är jäkligt jobbigt och hålla på och peta hela tiden för linan inte löper i ringarna pga av isen, jag förstörde en topp ögla för ett tag sedan jag skulle peta bort isen på den.
LazziLax
2011-02-18, 15:37
Använder du flätlina,så är det ingen bra kombination med kyla och vatten. Använder du nylonlina så är det lite bättre.Jag personligen väntar tills den värsta kylan är över,och då blir fisket trevligare.
Perragreven
2011-02-18, 15:50
En tanke... Skulle man kunna skära ut en rundel, stor som en femkrona av liggunderlag och snitta upp halva och sätta på linan framför toppöglan.... Då borde väl det mesta av vattnet försvinna när man vevar upp? Som sagt, bara nåt jag kom på nu.... ;-)
Kviete floppen
2011-02-18, 16:19
En tanke... Skulle man kunna skära ut en rundel, stor som en femkrona av liggunderlag och snitta upp halva och sätta på linan framför toppöglan.... Då borde väl det mesta av vattnet försvinna när man vevar upp? Som sagt, bara nåt jag kom på nu.... ;-)
Det kan ju vara värt och testa eller om man kunde något fett typ nått vaselin som inte luktar och kladda på, Men det tål nog inte kyla så bra kanske.
Abborrmaster
2011-02-18, 16:47
Gnid ringarna och benen med stearin ( var generös ), funkar bra för att förhindra isbildning på isborr.
Annars så använde man förr en blandning av sirap och T-sprit för att förhindra isbildning på flygplan, vet ej om det funkar i ringarna.
Tävlingsochmatfiskare
2011-02-21, 15:32
Silicon på sprayburk funkar ganska bra! Spraya på ett lager innan du åker hemmifrån och eventuellt ta med sprayen om det behövs mer senare på dagen... Annars som tidigare sagts: stearin funkar också..
Kviete floppen
2011-02-21, 18:28
De här ska testas, tack för det killar :appl:
LantzFisk1
2011-02-21, 18:32
skaka av vattnet som du precis vevat upp innan du går där ifrån , tycker det käänns onödigt massa oljor och skit , men det är ju upp till var och en "!
Jag anväder "KLÖVER VASELINE" waterfree både till SPÖRINGARNA OCH FLÖTENA vid frostigt väder!