Visa fullständig version : Valet av lina
marma^pike
2011-02-28, 17:01
Jag har letat runt nu och fastnat för 3 olika linor som jag funderar på till en multirulle.
Strike wire mossgrön 0.28
Spider wire code red 0.25
Power pro grön 0.28
Någon som vet vilken passar bäst för trolling? Själv är jag lite sugen på den röda!
Förutsatt att du inte är helt djävla rudis köper du dig en cortland 30lb och blir nöjd :-)
marma^pike
2011-02-28, 17:09
Haha okej! Tack för de tipset Buster
Pajkulan
2011-02-28, 17:35
Har inte multi, men tycker inte att Power pro håller samma nivå som de andra.
Starjonken
2011-02-28, 18:01
Jag kör Strike Wire. Är helnöjd! Har aldrig varit orolig att den inte ska hålla... :)
Använder strikewire till jerk, supernöjd. Har även spider wire och den är inte alls lika stark. Kör på strikewire!
Varför spyr vissa så otroligt mycket galla över spiderwire ?
Power pro kan ja inte klaga på. Bara skit den tappar färgen tyckte nån, jo de gör den men bara skit va väl å ta i. Tyckte själv att de bara va skönt att den där skrikgula mattades lite.
Klabbarparn
2011-02-28, 18:35
Surfix har jag kört med i flera år och är nöjd
jag vet att vissa tycker skit om den
jerklimpan
2011-02-28, 18:38
Strike wire eller Power pro man köper den man får bäst pris på . Senast i dag fick ja pris på 1,50 per meter . Det kan skilja upp till 1 kr metern vart man handlar i stockholm .
Spiderwire går av på mitten ja gillar inte den .
/Fredrik
marma^pike
2011-02-28, 19:40
Själv har jag använt både Strike Wire och spiderwire till jerkbait och jag var helt nöjd med båda. Kanske att Strike Wire funkade något bättre. Lutar väll kanske åt att det blir en Strike Wire igen då för trollingen eller så testar jag cortland som Buster tipsade om.
Det här med flätlinor kan man ju diskutera tills nästa istid egentligen..:)
Pajkulan
2011-02-28, 20:01
Varför spyr vissa så otroligt mycket galla över spiderwire ?
Power pro kan ja inte klaga på. Bara skit den tappar färgen tyckte nån, jo de gör den men bara skit va väl å ta i. Tyckte själv att de bara va skönt att den där skrikgula mattades lite.
Instämmer. Har kört Spiderwire i mer än 10 år och aldrig haft några problem. Power pro har jag haft på en rulle och tyckte inte att den var lika bra som spiderwire.
Det är lite orättvist att diskutera linor som vi gör här. För om en lina fungerar eller inte kan bero lika mycket på vilken rulle den sitter på samt linans dimension. Rullarna har olika linläggning, olika spolar djup och bredd. Lina 0,28 kanske funkar kanon och 0,22 blir ett elände av samma fabrikat på en viss rulle, på en annan rulle kan de gå perfekt med båda dimensionerna. Detta är vad jag tror.
Tunna flätlinor är inget att föredra på en amba. Själv kör jag inte under 0,28 har 0,36 eller nå sånt just nu, fireline. Den linan tycker jag är klart sämre än Power pro (samma rulle) Tendens att skära ner, Blir stjuvstopp i linläggningen vid kast ibland, tendens till knutar på linan. Känns stelare över lag.
Vissa klagar på att linan inte håller sig rund (Power pro), Men vad spelar det för roll egentligen. så länge den funkar på rullen så är väl inte det nått problem ?
Har köpt den här billigt att prova till kommande säsong:
http://www.beten.nu/se/grp/flatlina-savagear-adrenaline.php
vätterhajen
2011-03-02, 23:04
varför flätlina? värdelöst om du använder djuprigg. använd monofil nylon. biltemas vita är bra. säljer som fan,nästan alltid slut.ett bra bevis på att du får en färsk lina vilket är viktigt.billig oxå.byt hellre lina oftare. jobbar på ett labb o har testat den. mycket för pengarna. tänk bara på att att vita linor oftast bryts ned snabbt av uv-strålningen fr solen så förvara rullen mörkt. . . .
MrDejefors
2011-03-02, 23:15
Har testat både Strike Wire och Power Pro, dock så tycker jag att du ska köpa Tuff Line XP
TL är starkare, billigare och tåligare än de andra!
jerklimpan
2011-03-03, 07:29
Tyvärr har Bios höjt priset på den såg att Lundgrens fortfarnde tar under 200 kr för den .
Annars är Tuf line minst lika bra som strike Wire Extrem .
/Fredrik
MrDejefors
2011-03-03, 09:04
Tyvärr har Bios höjt priset på den såg att Lundgrens fortfarnde tar under 200 kr för den .
Annars är Tuf line minst lika bra som strike Wire Extrem .
/Fredrik
Jaha, tråkigt att höra.
Jag köper iallafall all min flätlina (utom Tuf Line, men Lundgrens har inte alla dimensioner kvar) från USA, då kostar det runt 1-1,2kr metern och jag vet att jag får rätt dimension och styrka efterdom de svenska dimensionerna och styrkorna ofta är helt fel.
Om man söker runt lite på forumet här så ser man att det är många som är missnöjda och klagar på spider wire, känner själv bara en person som testat Spider wire och det var katastrof!
jorgen.mansson
2011-03-03, 15:16
Spider wire var en katastrof för mig också, efter 4-5 timmars fiske liknade den blöt disktrasa för att sedan skära. jag körde 30-40gr på en rocket och linan som var rund från början blev platt och tappade färgen!
Detta har hänt ett par gånger!
Den kanske funkar med små lätta beten.
Tappar färgen gör dom även på hasplar det tar bara längre tid!
marma^pike
2011-03-03, 17:47
Håller med dig Pajkulan: Jag har oxå använt Spiderwire ett bra tag och jag har aldrig heller haft några problem med den. Tror det ligger mycket i som axe skriver!
Fick just hem min Savagear Adrenalin 0,37. Den känns riktigt bra, mjuk, följsam. Men samma tendens som nästan alla flätlinor att den vill glida i knuten/grinner. måste prova ut om bästa knut är Palomar som dom andra.
marma^pike
2011-03-04, 22:23
axe: Såg att du är från Öregrund. Tänkte höra med dig om du vet hur är gäddfisket där nere i skärgården? Jag brukar vara på Gräsö och har båt där men jag har aldrig fiskat där nere. I år hade jag tänkt åka ut med båten och köra lite jerkbait på några grundare områden. Har du nå tips för mig hehe så är jag väldigt tacksam?
Gäddfisket har varit skit härifrån ner till grisslehamn och hallstavik dom senaste 5 åren. Visst får man endel fisk men det absolut inte som för 15-20 år sedan.
Har du båten på gräsö ? vart insidan eller östra. kallvik, bjurön vargskär ? ? ?
Grundare områden ? jadu du det blir väl mellan björns fyr och grisslehamn då. stenar grynnor och alt helvetes elände hela vägen.
Nja jag förstår men det beror vart du utgår ifrån. Vår försommar kan du ju söka strömmingsgäddan men då är det inte grunt direkt.
marma^pike
2011-03-05, 19:07
Okej, Jag har båt på bjurön, har liksom inte blivit av att fiska nått där nere. Brukar bara ta båten ut och sola och titta på roslagsloppet osv.
Vad tråkigt att det inte är lika bra fiske som förr. Man kanske får statsa lite på trolling då istället på djupare delar. Har sett att det ser rätt fint ut runt södra udden.
Tack för ditt svar!
Bjurön då har du fåröhällan rakt ut, utsidan av den tvärdjupt 20 m där står grov gädda. öregrund farleden är dåligt med grundare vatten och lekområden blir mycket 2 m mot land för att snabbt bli 10 m. Grundare områden så får du in på insidan av öregrund innerfjärdarna mot kavarö torrön och karlsäng mot långalmalandet.
men som du sa söder om espskär (gräsö södra udde) finns en del grundområden
Men vadå bjurön, du har ju bjuröfjärdarna runt dig mycket vass å grundvatten, har själv aldrig fiskat där inne dock.
marma^pike
2011-03-05, 22:21
Okej! hehe Jo just vid bjurön där båten ligger finns det några fina vassruggar just innan man kommer ut på öppet vatten som du skriver. Där ska jag testa lite jerkbait. Ok, jag ska skaffa ekolod på den båten med så jag får lite koll på djupen osv. Men bra att jag fick lite tips nu!