Visa fullständig version : Flourcarbon som jerktafs?
nanabush
2011-03-06, 11:12
Var inne hos den lokala fiskebutiken och fick tipset att göra egna flourcarbontafsar (0.98) till mitt gäddfiske. Båda för jerk och spinnfiske. Försäljaren körde med det själv och prisade det.
Tänkte höra vad ni har för synpunkter på detta? egna erfarenheter och råd är välkomna!
Rullknäckarn
2011-03-06, 11:14
Använder det själv ibland, främst för den lägre vikten kontra titantafsen...
MrDejefors
2011-03-06, 11:32
Tycker det är det bästa materialet, köp bra kvalite bara (tex Savagear) så håller dem länge
nanabush
2011-03-06, 11:33
hur upplever du slitaget på den. Är det lätt att det blir märken som kan bidra till lägre hållfasthet? Hur lätt är det egentligen för gäddan att bita av den?
MrDejefors
2011-03-06, 11:40
Du kan ju testa att bita igenom den själv ;)
Jag har tagit runt 30 gäddor på samma tafs och jag använder den fortfarande!
Dock så har jag inte krokat dem så djupt oftast eftersom gäddorna har varit små och de flesta betena över 15cm...
Skulle dock aldrig använde FC till mete eftersom man då ALLTID har del av tafsen i gäddans mun, då lär tafsarna gå av ganska lätt efter ett tag.
Flourocarbon är mycket tåligt. I en artikel i MuskyHunter stod det om en kille som fiskade en hel vecka (200+ gäddor) utan att byta tafs.
Håller med om att det är bäst att satsa på kvalitet, Lungan säljer riktiga amerikanska kvalitetstafsar: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=10683
Om man saknar den gångjärnseffekt som man kan uppnå med stel tafs kan det vara vettigt att haka på en kort, 15 cm, stel tafs i betetslåset. Då blir det allsidigt och bra.
Köpte på mig Savagear 0,90, men efter att ha tappat två Wolfcreek beten till 2-3kg gäddor som klippt av tafsen slängde jag resten och återgick till titanium toothproof.
Behöver man fin justerar vikten kan man alltid byta krokar/fjäderringar.
Enda nackdelen jag hittat med toothproof är att små gäddor ha en tendens att rulla in sig i tafsen, med skärsår som följd när det bli som en snara runt de.
x3mfredrik
2011-03-06, 12:31
Jag har gått över till att bara ha flourcarbon. Jag har aldrig haft några problem med dom. Jag har aldrig bytt tafs pga slitage.
jerklimpan
2011-03-06, 13:00
Det är mycket mode i gäddfiske . Grossisterna vill sälja det dyraste . Jag fick Flourcarbon tafsar i startkittet till värtan cup . Jag jämförde med mina 1 Mm nylon som jag använder i Norge .
Du märker ingen skillnad förutom att Nylon tafsen kostar 5 kr jämfört med den andra som är 4 gånger dyrare . Kan inte gäddan se skillnad på ett bete å en vanlig fisk så gör den nog ingen skillnad på en Flourcarbon tafs å en titainium tafs .
Jag tycker inte alltid det är en fördel med lätta tafsar Buster shallow som flyter hur kul är de??
Flourcarbon till gös å abborre okej till gädda nej tack.
/Fredrik
Flourocarbon är mycket tåligt. I en artikel i MuskyHunter stod det om en kille som fiskade en hel vecka (200+ gäddor) utan att byta tafs.
Håller med om att det är bäst att satsa på kvalitet, Lungan säljer riktiga amerikanska kvalitetstafsar: http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=10683
Om man saknar den gångjärnseffekt som man kan uppnå med stel tafs kan det vara vettigt att haka på en kort, 15 cm, stel tafs i betetslåset. Då blir det allsidigt och bra.
Om tafsarna är 30 respektive 35 cm så tycker jag det är på tok för kort! Eller fatta ja fel?
Angående materialet i sig så har jag själv aldrig testat det vid jerkfiske, men jag har det ofta som uptrace vid ismete och kör då dimemsinoer kring 0,60-0,70. Jag har inte haft av någon än men jag har ett par tafsar som har blivit rejält rispade efter bara någon gädda, nu är detta en uptrace och det är ju mer än säkerhet ifall en gädda skulle ta mörten ovanför blyt och få in fluorcarbonen istället för huvudlinan i käften.
Men en fördel som ja kan tänka mig är väll just viktskillnaden, om man vill få bättre häng på ett bete osv.
Lånar tråden lite.
Om man tänker göra egna FC-tafsar för jerkande, rekommenderar ni då att använda crimps eller knyta? Och om knut, vilken knut i så fall? Att knyta så pass grov FC som 0,9-1,0 mm låter inte helt enkelt (utan att ha provat).
nanabush
2011-03-06, 13:59
fick tipset att man skulle använda clips. man kan tydligen även smälta ihop linan med en tändare?!?!
PajkSimon
2011-03-06, 14:46
Jag har gått över till att bara ha flourcarbon. Jag har aldrig haft några problem med dom. Jag har aldrig bytt tafs pga slitage.
lånar tråden om det är ok? vad kör du med för FC?? vart köper man bra FC?? tar gärna emot tips om det :) länkar till hemsidor vore det bästa så man kan få reda på priser
nanabush
2011-03-06, 15:08
jag kommer inte ihåg vilket märke jag har men det var dyrt =).. 290 spänn för 68 meter 0.98mm... köpte den på sportfiskecenter i kalmar
Dom färdiga tafsarna man fick i start påsen ( Värtan Cup ), tror det var savage gear, var så sjukt dåliga. Tappade 2 beten pga tafsen var "borta". Men när jag tappade draget för andra gången lyckades jag fiska upp betet som låg på 2 metets djup.
Såg då att linan har skurit av flourcarbonet i öglan, så nu knyter jag aldrig linan direkt mot FC.
x3mfredrik
2011-03-06, 15:58
lånar tråden om det är ok? vad kör du med för FC?? vart köper man bra FC?? tar gärna emot tips om det :) länkar till hemsidor vore det bästa så man kan få reda på priser
Senast köpte jag Savagear FC tafsar och jag är jättenöjd. Innan dess köpte jag färdiga tafsar på tradera men de var lite korta enligt mig.
PajkSimon
2011-03-06, 16:34
Senast köpte jag Savagear FC tafsar och jag är jättenöjd. Innan dess köpte jag färdiga tafsar på tradera men de var lite korta enligt mig.
hur länge brukar en savagear FC tafs hålla då? innan man måste byta vill säga :p
Ang. knyta FC eller inte läs denna tråd:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/61658-0-90-FC-tafs-knyta-eller-crimpa?highlight=taunchen
Använder både titanium och FC beroende på Jag vill att betet ska göra.
Häls /T
hur länge brukar en savagear FC tafs hålla då? innan man måste byta vill säga :p
Det beror på hur stora gäddor man fångar och hur vilda de är. Okulär besittning lånar sig alltid.
Häls /T
PajkSimon
2011-03-06, 16:47
Det beror på hur stora gäddor man fångar och hur vilda de är. Okulär besittning lånar sig alltid.
Häls /T
Där har du ju en poäng! :) får testa mig fram eller nått.
nanabush
2011-03-07, 11:51
Min flourcarbonlina var av märket Stren (0.914mm va det visst och inte 0.98) . Ett amerikanst märke. Någon som har erfarenhet av det?
http://www.stren.com/prod.php?k=89254&sk=57090&p=PURSTFL20-CM%20%20(1125268)
Har kört 0.50 FC till vinterns metestackel och än har ingen brustit.
Jag tycker att det låter helt galet att en gädda skulle tugga av en 0.95-tafs. Det kan inte bero på att drillningen har varit en högfartsbogsering?
Fredrik, Den stora skillnaden mellan fc och nylon är väl att fc inte har något minne samt sjunker. Tycker personligen att det låter jobbigt med en 1mm knorrtafs när man kastar iväg betet =)
Mikael S
2011-03-08, 11:50
Har kör med Savagears FC de man köper i en tub (samma modell som värtan? Tror jag) - Tog andra saker ur startpåsen än FC tafsarna då jag redan hade ett par.
De har aldrig krånglat för mig, men tror inte gäddan bryr sig ett skvatt om det är FC eller Titan tafs. - Utan det är väl mer för hänget's skull isåfall.
Smaken är som baken - delad. :D
/M
Jag tänker så här: Varför ens ta risken?
Jag kan köpa argumentet att den är lättare men som motargument håller jag med Kattman om att du kan istället mixtra med krokar/fjäderringar osv. Jag kör uteslutande med titantafs när jag fiskar gädda just för att slippa oroa mig. Jag vill inte stå och drilla mitt livs gädda med FC i linändan. 1mm FC klipper en tillräckligt stor gädda av med lätthet om den hamnar "fel" inne i käften. Gäddan har ju typ 700+ tänder så matematiken är enkel! ;)
Jag har tidigare år köpt tafsar men kommer i år köra med hemmaknutna tafsar ala Grävlingen av 75lbs Titanium Tooth Proof. De tester jag gjort på dessa tafsar hemma har varit lysande och jag är helt övertygad om att jag kommer bli mer än nöjd med dessa i år!
Som jerklimpan skriver: "Det är mycket mode i gäddfiske"
PajkSimon
2011-03-08, 13:02
Jag tänker så här: Varför ens ta risken?
Jag kör uteslutande med titantafs när jag fiskar gädda just för att slippa oroa mig. Jag vill inte stå och drilla mitt livs gädda med FC i linändan. 1mm FC klipper en tillräckligt stor gädda av med lätthet om den hamnar "fel" inne i käften. Gäddan har ju typ 700+ tänder så matematiken är enkel! ;)
Som jerklimpan skriver: "Det är mycket mode i gäddfiske"
Att du inte vill drilla din livs gädda med FC i linändan pga att den kan hamna fel i munnen? antar att du syftar på att den tar hela betet och en del av tafsen i munnen... och du är rädd för att alla tänder ska kapa din FC? ... inom jerkbait fiske har jag aldrig varit med om att gäddan har svalt hela mitt bete så betet sitter ända ner i svaljet med tafs i mun. Det är för att man göra snabba mothugg vid jerkbait fiske eller har jag fel? Man känner ju hugget direkt, därför hamnar tafs väldigt sällan i gäddans mun :/ rätta mig om jag har fel?
LazziLax
2011-03-08, 13:08
Gäddan kan faktiskt hugga betet framifrån,vilket händer ibland.
Jag skulle som sagt aldrig hamna i den situationen eftersom jag uteslutande kör med titantafs. Det har dock hänt mig flera gånger att tafsen hamnar i käften på gäddan (vid jerkfiske eftersom det är det tråden handlar om) och flera gånger även att gäddan har tagit betet riktigt djupt.
En stor gädda har oftast stor huvud som enkelt kan svälja ett normalstort jerkbete. Det hör heller inte till ovanligheterna att gäddan skakar/rullar så att tafsen hamnar i käften.
Den dagen min drömfisk förhoppningsvis kliver på vill jag vara säker på att jag har gjort allt som står i min makt för att den fisken inte ska släppa. För mig betyder det att jag har rätt utrustning (sylvassa krokar, rätt fjäderringar OCH tillräckligt lång titantafs). Skulle jag kört med 1mm FC och tafsj*veln går av skulle jag aldrig förlåta mig själv! ;)
Sen finns det ju som alltid undantag... dålig kvalitet på titantafsen, hack som man inte sett, dåliga krokar, dålig knut osv osv som gör att man kanske ändå tappar fisken men jag hoppas du förstår vart jag vill komma... ??
Snabba mothugg gör man väl alltid? Inte bara vid jerkfiske?
PajkSimon
2011-03-08, 13:23
Jag skulle som sagt aldrig hamna i den situationen eftersom jag uteslutande kör med titantafs. Det har dock hänt mig flera gånger att tafsen hamnar i käften på gäddan (vid jerkfiske eftersom det är det tråden handlar om) och flera gånger även att gäddan har tagit betet riktigt djupt.
En stor gädda har oftast stor huvud som enkelt kan svälja ett normalstort jerkbete. Det hör heller inte till ovanligheterna att gäddan skakar/rullar så att tafsen hamnar i käften.
Den dagen min drömfisk förhoppningsvis kliver på vill jag vara säker på att jag har gjort allt som står i min makt för att den fisken inte ska släppa. För mig betyder det att jag har rätt utrustning (sylvassa krokar, rätt fjäderringar OCH tillräckligt lång titantafs). Skulle jag kört med 1mm FC och tafsj*veln går av skulle jag aldrig förlåta mig själv! ;)
Sen finns det ju som alltid undantag... dålig kvalitet på titantafsen, hack som man inte sett, dåliga krokar, dålig knut osv osv som gör att man kanske ändå tappar fisken men jag hoppas du förstår vart jag vill komma... ??
Snabba mothugg gör man väl alltid? Inte bara vid jerkfiske?
Ja jag förstår vart du vill komma :) inga konstigheter :)
Gös Jonas
2011-03-08, 14:04
Jag har förlorat två feta pikes på FC och det räcker för mig. 75 pound titanium är the shit!
Jonas, synd om dig men samtidigt skönt att det inte bara är jag som råkat ut för detta när gäddan tar tvärs över betet och tafsen.
FC har sina användnings områden , men till jerkfiske bli det titan för mig.
Har kört med FC till jerkfisket i ca 2 år. Aldrig varit med om något tafsbrott, kanske bara tur? Har däremot varit med om 75lb toothproof som gått tvärt av i mothugg t.ex. Den enda anledningen till att jag kör FC är att materialet inte väger något.
Att du inte vill drilla din livs gädda med FC i linändan pga att den kan hamna fel i munnen? antar att du syftar på att den tar hela betet och en del av tafsen i munnen... och du är rädd för att alla tänder ska kapa din FC? ... inom jerkbait fiske har jag aldrig varit med om att gäddan har svalt hela mitt bete så betet sitter ända ner i svaljet med tafs i mun. Det är för att man göra snabba mothugg vid jerkbait fiske eller har jag fel? Man känner ju hugget direkt, därför hamnar tafs väldigt sällan i gäddans mun :/ rätta mig om jag har fel?
Att du aldrig varit med om att en gädda tagit ditt bete så att det nästan sitter nere i svalget låter konstigt tycker jag...
Jag har ett antal gäddor mellan 8-11 kg som tagit betet i ett sånt naffs att inte ens beteslåset synts till utanför käften! Även på större beten som Big Bandit osv...
jerk apan
2011-03-08, 18:57
Jag kör bara hemma bundna 0,9 FC taffsar till jerkbait nu för tiden. Då jag redan sumpat 1200:- i drag för att titan skiten gått av.
Det många inte tänker på är att man ska förvara FC:n i svala miljöer som med nylon linor. Är lite av färskvara som andra plast produkter som torkar ut och blir skört med tiden. Annars funkar det bra att lyfta stockar mm utan att bli brott på dem. Enda skadan jag fått är när jag gjorde
ett redigt hulken mothugg på en gädda, så jag satte owner kroken igenom taffsen. Men fick upp gäddan ialf och vara bara byta till ny taffs.
PajkSimon
2011-03-08, 19:46
Att du aldrig varit med om att en gädda tagit ditt bete så att det nästan sitter nere i svalget låter konstigt tycker jag...
Jag har ett antal gäddor mellan 8-11 kg som tagit betet i ett sånt naffs att inte ens beteslåset synts till utanför käften! Även på större beten som Big Bandit osv...
Jag är glad för din skull, verkligen kul för dig Christoffer ;)
Inga tafsmaterial är idiotsäkra. Har haft två titaniumtafsar som gått av utan synbar anledning. Det mest säkra materialet är vanlig rostfri wire. För min del känns en kombinationstafs som det bästa alternativet. Runt 45 cm fc och i slutet 15 cm rostfritt.
Jag är glad för din skull, verkligen kul för dig Christoffer ;)
wtf?!
Otroligt onödig kommentar :ordning:
Jag har fiskat med titaniumwire i snart 5 år och har inte haft av en tafs än. Något jag tror många slarvar med är att dom drar åt knuten för hårt! Man ska dra åt tills det börjar bli segt, inge mer. Vid bottennapp, overrun eller vad som helst så töjer sig då wiren några milimeter istället för att det tvärstumt och går av. Sen så skriver en del att wiren helt plötsligt gått av på mitten osv, och det kan ja inte förstå.. Men men, det kanske händer mig med en vacker dag? Isf så ska jag säga till!
Men vad man än använder så ska man vara noga med tex knuten, kolla till tafsen med jämna mellanrum så att det inte blivit några tvära jack osv..
Vid trollingsfiske så kör jag gärna med längre tafsar pga fisken oftast rullar extra mycket runt tafsen och kan få in linan i munnen, då kör jag en såkallad combitafs. 0,60-0,70 FC typ 50 cm och sen ungefär 40 cm vanlig wire.
Old Firehand
2011-03-08, 22:29
Var inne hos den lokala fiskebutiken och fick tipset att göra egna flourcarbontafsar (0.98) till mitt gäddfiske. Båda för jerk och spinnfiske. Försäljaren körde med det själv och prisade det.
Tänkte höra vad ni har för synpunkter på detta? egna erfarenheter och råd är välkomna!
Hej Peter Karlsson;
0,98 mm gäddtafs av materialet fluorocarbon är enligt min uppfattning i styvaste laget för att få rätt simmande och wobblande gång hos en lätt gäddwobbler eller ett tunt skeddrag. Kanske är 0,98 mm fluorocarbon ett perfekt tafsmaterial för tunga och klumpiga jerkbaits, eftersom fluorocarbon har bättre nötningstålighet än vanliga homogena nylonlinor.
Jag använder själv cirka 1,5 meter tafs av 0,34 mm Trilene fluorocarbon (dragstyrka 10,3 kilo) mellan betet och huvudlinan av 0,40 mm Silver Thread Excalibur nylonlina vid Gös- och Laxtrolling, eftersom fluorocarbonlinan är smidig, knutstark och i det närmaste helt osynlig i vattnet.
Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Gös Jonas
2011-03-09, 09:45
Nilsson helt rätt, suttit och ser folk överarbeta titaniumen när de drar ihop den, den skall dras ihop inte knytas. Till 0,75 drar jag endast två varv dessutom, har fiskat titatnium många år nu och aldrig haft av en tafs.
Nilsson helt rätt, suttit och ser folk överarbeta titaniumen när de drar ihop den, den skall dras ihop inte knytas. Till 0,75 drar jag endast två varv dessutom, har fiskat titatnium många år nu och aldrig haft av en tafs.
Detta lärde jag mig den hårda vägen.... Tur var att jag hade lånat ut tafsen till polaren... ;)
Titan hela dagen lång! Varför ens chansa?? Byt till lättare krokar, kanske lättare fjäderringar så har du samma fina flyg/sjunk egenskap. Kanske tom får en bättre gång!?
Mikael S
2011-03-09, 11:54
Oavsett vad du kör för material kommer det fucka upp minst en gång för alla. - Så är det bara... det finns alltid måndags-ex.
/M