Visa fullständig version : Någon som testat dessa Tafsar?
Hej, Undrar om någon testat dessa tafsar? Är ju överkomligt pris, tänkte att använda till Haspelspöt.
http://www.tradera.com/Stal-Tafsar-30-cm-30-Kg---10-x-4-stk-silver----100-g--auktion_250205_127679632
Dom här tafsarna köpte en vän till mig och dom har väl funkat rätt hyffsat ändå får jag lov o säga. Men dom ovanför är ju 4st i varje paket, o 10påsar. Alltså 40 st tafsar, istället för dessa under där man bara får 10st.
http://www.tradera.com/Stal-Tafsar-30-cm-40-Kg--TOPKVALITET-5-pasar-10-stk---50-g--auktion_250205_124949500
/ Adam
boman1979
2011-04-14, 15:09
mitt enkla svar till dig blir att inte snåla på tafsarna. du förlorar på det i längden. beten+fisk förlorade.
pröva dom och se om dom håller måttet om du vill, jag tycker det ser ut som väldigt klena lås.
det finns en uppsjö billiga kina-tafsar på marknaden, s.k. svensson tafsar... vissa kan vara bra, andra bara skit.
det finns tafsar idag som är dyra, men istället kanske det går 1-3 st på en säsong. det är väl bättre än att köpa 40 st och byta dom hela tiden?
skitfiske
Håller helt med boman här.
Satsa på kvalitet när det kommer till tafsar. Berkley har aldrig svikit mig när det kommer till köptafsar och beteslås.
Om man tappat en monstergädda på grund av undermålig tafs så gör man inte om det misstaget igen..
Det bästa är egentligen att lära sig göra egna tafsar.
Finns bra instuktioner här på fiskesnack.
Lättaste och kanske bästa metoden är den som tvinnar den plastade wiren, och smälter i hop med tändare.
Håller helt med boman här.
Satsa på kvalitet när det kommer till tafsar. Berkley har aldrig svikit mig när det kommer till köptafsar och beteslås.
Om man tappat en monstergädda på grund av undermålig tafs så gör man inte om det misstaget igen..
Det bästa är egentligen att lära sig göra egna tafsar.
Finns bra instuktioner här på fiskesnack.
Lättaste och kanske bästa metoden är den som tvinnar den plastade wiren, och smälter i hop med tändare.
Jo, kanske sant, Berkleys tafsar har jag kört med också, är inte så stort fan av dom tyvärr. Låset har öppnat sig flera gånger för mig.
Jag gör egna tafsar till mitt jerkspö, med BFT's Titanium tafsmaterial. Men känns lite Overkill att köra sånt till ett Haspelspö? Eller?
/ Adam
köp typ berkley nyloncoatade wire. Gör på det viset kastman beskriver, tvinna några varv och smält ihop. Kör med berkley lekanden och savagear beteslås till mina. Men det är ju bara att välja och vraka. Då får man en bra billig tafs. Själv kör jag dock bara med berkley tafs till mete, till spinnfiske/trolling är det AFW surflon som gäller. Mycket dyrare, men också mycket bättre. Vad är 100 spänn mer för några tafsar med tanke på hur många drag man sparar i längden?
köp typ berkley nyloncoatade wire. Gör på det viset kastman beskriver, tvinna några varv och smält ihop. Kör med berkley lekanden och savagear beteslås till mina. Men det är ju bara att välja och vraka. Då får man en bra billig tafs. Själv kör jag dock bara med berkley tafs till mete, till spinnfiske/trolling är det AFW surflon som gäller. Mycket dyrare, men också mycket bättre. Vad är 100 spänn mer för några tafsar med tanke på hur många drag man sparar i längden?
Gick in på Olssonsfiske och kikade på berkleys wire. men den som är starkast står ju bara pall för 30lbs=13kg. De räcker väl inte till? :S Fan min lina står ju pall för 25kg. Kör med strike wire 0.32
Så här tänker jag gällande taffs.
Har jag en brottstyrka på 20 kg på min lina har jag en taffs som klarar ca 15 kg. Detta för att jag hellre ser mig tappa taffsen än att behöva byta spolen med lina också.
Men helt klart ska du satsa på en vettig taffs, för man sparar bra många slantar på detta. Samt att man har en bra fräsh lina utan en massa skador på.
MrDejefors
2011-07-09, 20:27
AFW Surflon Micro Supreme är ett grymt bra material, hade problem med dem tunnare 13 och 20lb eftersom trådarna blev alldeles för tunna, 40lb eller mer så är det det bästa materialet enligt mig!
Jo, kanske sant, Berkleys tafsar har jag kört med också, är inte så stort fan av dom tyvärr. Låset har öppnat sig flera gånger för mig.
Jag gör egna tafsar till mitt jerkspö, med BFT's Titanium tafsmaterial. Men känns lite Overkill att köra sånt till ett Haspelspö? Eller?
/ Adam
Kör titanium tooth proof 75lbs till jerk och samma material fast 40lbs till vanligt spinnfiske :p