handdator

Visa fullständig version : Skillnad på Flätlina & Nyonlina?!

sebastianolsson
2011-04-19, 22:31
Är ny inom fiskesporten, men undrar vad det är för skillnad mellan flät- & nylonlina?
Jag kör själv nu med nylonlina, men mina andra fiskekompisar säger att jag ska köpa en Fireline flätlina istället, för att få mer fisk och längre kast när jag kastar ut linan...?

Svar vore tacksamt från er som kan detta!

Gimlan
2011-04-19, 23:17
Med nylon gör du längre kast, eftersom du inte pressar rullen lika mycket. Mjukare utkast m.m. ( detta gäller då multirulle)

Flätlina har fördelen att när man fiskar med den så känner man minsta lilla stöt. DÅ kan du lätt lägga in mothugget och det blir direkt kraft att föra in kroken i fiskens mun. Detta får du inte med en nylon, sen har du en högre brottstyrka vilket gör att du kan gå ner i tjocklek för att matcha samma styrka som på en nylon lina. Men då kom vi till en annan nackdel med flätad, den tål inte lika mycket slitage och nötningar.

Men jag skulle rekommendera att byta till en flätlina, kanske inte just gamla fire line utan kanske Fire Line Tracer Braid eller Surfix 832 som har fått väldigt bra kritik från många sportfiskare.
Jag själv har Power Pro, Strike Wire Extreme och Fire Line Tracer Braid på mina rullar, har även en haspel med lite Ron thomson dynem lina. Ron linan är billig och duger gott till reservlina. Men lägg gärna dina pengar på en vettig lina så rekommendationen är mellan Fire Line Tracer Braid eller Surfix 832.

Det här med att man får mer fisk om man fiskar med nylon eller flätad är svårt att säga. Ett vatten som har högt fisketryck är det nog viktigare att man har en taffs av typ Florcarbon. Denna typ av taffs har ganska bra slityta samt att fisken knappt ser den i vattnet.

sebastianolsson
2011-04-20, 21:37
Tackar så mycket för svaret! Ska införskaffa mig Fire Line Tracer Braid som du nämnde.

Schmax
2011-04-27, 18:06
jag satte precis på flätlina av märket Power pro, märkte då direkt att flätlina tar mer plats än vad nylon gör, även om rullen säger 0.30 (170m) så fick jag inte ens på hela spolen power pro (135m) även om det var 0.28 diameter. hade också 0.25 nylon backlina (inte jätte mycket)

Så det jag vill säga, är att flätlina tar också mer plats ;)

CDan
2011-04-28, 09:03
En nylonlina är mjukare och den sätter sig annorlunda på spolen. Den packar sig bättre än flätlinan som är styvare. Den siste packar sig inte alls bra, oavsett hur hårt spolar man linan på. Det blir mycket "luft" mellan varven och då blir det fenomenet att linan ”tar mer plats" än det skulle.

jorgen.mansson
2011-04-28, 09:09
Det att man kan kasta längre med flätlina gäller bara haspel, beroende på att man kan gå ner i tjocklek, vid samma tjocklek kastar nylonen längre även på haspel.

BeBest
2011-04-28, 09:18
Sen är det i praktiken ingen flätlina som ha r den tunna dimension den påstås ha. De är grövre men sättet att mäta linans tjocklek gör att flätlinan framstår som något tunnare än den i verkligheten är. Det finns även nylonlinor som påstås vara tunnare än de faktiskt är.

Barramundi
2011-04-28, 11:04
Det finns stora skillnader mellan olika flätlinor också. Min personliga erfarenhet är att rena braids (t.ex. Fireline Tracer Braid och StrikeWire) inte är något säkert kort för haspelrullar. Hittar man inte mitt i prick med lindiameter/rullens linuppläggning/kastvikt etc riskerar man att få vindknutar och annat jäkelskap stup i kvarten. Till haspel tycker jag klassiska Fireline och andra hybridlinor funkar betydligt bättre.

Sommar
2011-04-28, 13:55
Flätlina är sjuuukt mycket dyrare och nöts ner ganska lätt.

Daweee
2011-04-28, 14:17
Flätlina är sjuuukt mycket dyrare och nöts ner ganska lätt.

Har nog sparat in pengarna jag lagt ut på min flätlina iaf.. kör med en 0.38 lina, kanske lite väl stort men iaf.. Går aldrig av så jag förlorar aldrig mina älskade drag :)..
helt klart värt att byta till flätlina

Mr_Keps
2011-07-05, 13:37
Har nog sparat in pengarna jag lagt ut på min flätlina iaf.. kör med en 0.38 lina, kanske lite väl stort men iaf.. Går aldrig av så jag förlorar aldrig mina älskade drag :)..
helt klart värt att byta till flätlina

hahaha 0.38 flät vafan, fiskar du säl? :)

Jag kör iaf flät sedan ett par år tillbaka och kommer aldrig gå tillbaka.
Framförallt det att man kan köra betydligt tunnare dimension och därmed kasta längre, sen det att linan är stum så man känner varje nafs är kvaliteer jag gillar.
Kör haspel och har aldrig haft några problem med trassel, förutom med den första linan som var en spiderwire stealth 0.12. Upplevde att linan var för tunn också så den fångades lätt av vinden pga den var så lätt.
Har fireline nu, 0.18 och den funkar fint och har (på pappret alltså) en brottstyrka på kring 14 kg. Den linan funkar bra på mina rullar iaf.
Har väl satt kanske 2-3 drag sedan jag började med flät mot kanske ett per fisketur när jag körde med nylon.
Så den har betalat sig många många gånger om.

:)