handdator

Visa fullständig version : Fick en knut på min lina!

Sommar
2011-04-30, 14:14
Hejsan! Fiskade idag och fick en knut på min flätlina (Sufix)

Är det bäst och klippa bort det som är framför knuten eller kan det hålla bra ändå?

Vad är det som blir sämre med en knut på linan?

Rospigg
2011-04-30, 14:25
Beror mycket på hur långt in från ytterändan den sitter och vilken sorts rulle Du har, nära ytterändan och en haspel så klipp bort det, sitter det långt in så blir kastlängden lite lidande om linana kortas.
Med en multirulle har det mindre betydelse om Du klipper bort en bit i ytterändan det påverkar inte kastlängden nämnvärt om det inte är långt in!

Linans brottstyrka minskas med en knut på och det är inget bra om Du ligger på gränsnen för vad Du behöver, så det är en avvägning vad Du ska göra, ofta kan man lirka upp knutar på flätlina om den inte hinner dras åt. Du hör att det rasslar i öglorna i kastet och då vet Du att det är en knut och då tar Du in linan försiktigt och utan att dra åt knuten så kan du lirka upp den i de flesta fall.

jag har alltid med mig en liten virknål "norpad i morsans syskrin" med en liten krok i ändan som är perfekt att lirka in i knuten och dra isär den, lika med öglor som ibland uppstår på flätlina, mycket enklare att lirka upp dessa med en sådan virknål så ha en sådan i fiskelåddan så blir det enklare ;-)

MrDejefors
2011-04-30, 14:32
Klipp, inte kul om man tappar en stor fisk pga knut på linan

Sommar
2011-04-30, 14:44
Satt ca 3 meter upp på linan, så det rök!

LazziLax
2011-04-30, 17:07
Har du linan sträckt lär du aldrig få knut på linan.

Sommar
2011-04-30, 17:37
Har du linan sträckt lär du aldrig få knut på linan.

Svårt att ha den helt sträckt när man jiggar hehe! ;)

LazziLax
2011-04-30, 17:54
Svårt att ha den helt sträckt när man jiggar hehe! ;)

Du får finslipa tekniken :)

Old Firehand
2011-04-30, 19:21
Hejsan! Fiskade idag och fick en knut på min flätlina (Sufix)

Är det bäst och klippa bort det som är framför knuten eller kan det hålla bra ändå?

Vad är det som blir sämre med en knut på linan?

Hej Sommar;

Klipp av linan! Det är ingen idé att försöka trassla upp en knut eller "härveknut" på en flätlina. Efter några minuters trasslande ser knuten mer ut som en bomullstuss än en knut och du är ilsken som ett bi. Har du tillräckligt mycket flätlina kvar för att kasta och drilla fisk med kan du skarva flätlinan med vanlig homogen nylonlina närmast linspolen. Nästa gång du köper flätlina eller nylonlina...köp bulkspole. Det blir alltid billigare per meter och billigare i längden! Dessutom slipper du en massa småstumpar kvar som vid köpt av 150- eller 300-meters spolar....

Man lär av både andras och egna misstag!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_43.htm
Old Firehand
www.trumman.com - hjälper dig att fånga nästa Rekordfisk!

Ekbacken
2011-04-30, 19:26
Har hört att fler som har fått knut på Sufix 832.

Sommar
2011-04-30, 19:38
Har hört att fler som har fått knut på Sufix 832.

Kanske min teknik som är fel!

Tycker den är utmärkt annars

Ekbacken
2011-04-30, 20:30
Kanske min teknik som är fel!

Tycker den är utmärkt annars

Brukar dra mina jiggar på botten. Höjer spöet med några decimeter och lägger till 1 - 2 knyck och låter jiggen bottna igen, veva in slaklinan.
Du bör se filmen "Jig Master" http://www.sportfiskeborsen.se/index.php?act=viewProd&productId=1200

Annars tycket jag att linan är stark. Rättade ut bakkroken på Frenzy Popper med 0.15 :)

lethul
2011-05-02, 13:14
Brukar dra mina jiggar på botten. Höjer spöet med några decimeter och lägger till 1 - 2 knyck och låter jiggen bottna igen, veva in slaklinan.
Du bör se filmen "Jig Master" http://www.sportfiskeborsen.se/index.php?act=viewProd&productId=1200

Annars tycket jag att linan är stark. Rättade ut bakkroken på Frenzy Popper med 0.15 :)

Satte du en Popper i botten? :p

Ekbacken
2011-05-02, 17:56
Satte du en Popper i botten? :p

Haha! om ändå kunde det ;)
Dängde i väg den ut i vassen och fastnade i nån trärot nära stranden.

HR
2011-05-02, 18:29

Se inte den filmen den är oerhört jobbig. Jag kan nästan lova att du kommer vilja spy på den och skjuta den in i solen innan du tagit dig igenom halva.