handdator

Visa fullständig version : Frakta båt på släpvagn ca 50 mil

robertn
2011-05-20, 12:36
Hej
går det att frakta en persson 425 på ett släp som är 325*150?
Båten mäter 435*159 så isåfall är det på kölen uppallad på däck som den kommer att fraktas.
Den ska isåfall fraktas ca 50 mil och själv är jag tveksam. Vad anser ni som har koll?

Är släpet för litet? Jag står inte med båt och släp framför mig och kan inte göra en bedömning. Den har fraktats ca 4 mil på ett släp som var ca 350. Men då var sträckan så kort att det gick att köra riktigt lungt. Det var även ett tag sedan så jag kommer inte i håg riktigt om jag tyckte det var på gränsen. Man kan just inte gärna köra 50 kmh i 50 mil. Då kommer polisen och skjuter en för grov snigling i trafiken!

robertn

Tobias
2011-05-20, 12:48
Kostar ju inte många hundralappar att hyra en 80-trailer och då står båten både stabilt och säkert = en behagligare resa utan oro! Man tjänar väldigt sällan på att snåla in på grejer utan hyr en vettig trailer som är anpassad för båtens storlek så kommer allt gå som smort!

robertn
2011-05-20, 13:21
Det är en sund synpunkt. Men idetta fall handlar det om att utnyttja ett släp i båda riktingarna på 50 mil. Det ska köras grejer dit båten står och släpet måste iallafall köras tillbaka. Alltså ett fall av slå två flugor i en smäll.:)

Därför frågan.

Priest
2011-05-20, 14:02
Klart du kan lägga en båt på en släpa. Vänd den så den ligger med kölen uppåt.

Eino
2011-05-20, 14:05
Om lastytan är 325 så skilljer det ju bara en meter
ha aktern framåt så blir anliggningsytan mot flaket längre oavsett om flaklängden är 325 eller hela släpet
borde väll gå bra om du spänner fast båtn ordentligt

AmbeXx
2011-05-20, 14:45
Jag hämtade min båt 40 mil hemifrån mig med en rätt ostabil 30kärra kulllagren på ena däcket paja efter 20 mil :'( men vi klarade det vi fick fippla lite :PP

robertn
2011-05-20, 15:14
Klart du kan lägga en båt på en släpa. Vänd den så den ligger med kölen uppåt.

Tyvärr tror jag inte det går att köra med kölen upp. Släpet är för smalt.

fajsen
2011-05-20, 15:53
hej.om släpet är för smalt.bredda med 2tum4 bräda.en fram en bak.vänd uppåner spänn fast ordenligt.tuta å kör.
mvh stefan

Eino
2011-05-20, 16:14
Vad är fördelen med att frakta den med kölen i skyn ?
Känns som mer jobb å krångligare

Totte
2011-05-20, 18:11
Man kan just inte gärna köra 50 kmh i 50 mil. Då kommer polisen och skjuter en för grov snigling i trafiken!

robertn

Haha!!!
Jo, men man kan ju köra småvägarna...

Nu vill jag inte uppvigla dig till att göra något dumt, men polarn körde en 40 fots (enorm) motorbåt med soldäck och hela härket på en 30-kärra från göteborg till stockholm i våras bakom sin merca vito. Jag sa åt honom att inte var klok när han frågade mig om jag trodde det skulle funka. 12 timmar tog det... Han påstog att det var värt. Det var ett renoveringsobjekt så han var tvungen att se den och ta den med samma, därav idiotprojektet.

Kort och gott...
Det går nog bra, så länge släpet är ok.

Lägger du 4 korta reglar från mitten av släpet och utåt sidorna (så att kölen hamnar i botten av släpet och reglarna mot skåvet) samt med aktern framåt så går det nog an! Då har du 4 stödpunkter samt hela kölen.
Rent trafikmässigt får lasten sticka ut en meter bakåt men inte utanför hjulen i sidled.

Glöm inte berätta om hur det gick!

// Totte

Douglas
2011-05-20, 18:39
Hyra ett större flak släp eller ett biltransport släp?

NAB
2011-05-21, 09:19
Dra fram båten så långt det går utan att den i något läge tar i bilen . Om kultrycket fortfarande är för lågt så placera motorn eller något annat i fören så att du får rätt kultryck. Spänn fast båt och motor!

robertn
2011-05-21, 12:44
Tack för alla synpunkter. Jag ska fundera lite på hur jag ska göra. Det är alltid lite surt när det är på gränsen. Hade släpet varit 160 brett hade jag inte tvekat. Det går nog som ni säger att bredda med plank, men det skulle kännas lite stressande då det känns som att saker o ting skulle kunna börja glida efter några olyckliga gupp och skump. Fast kanske är jag paranoid. Det är bara tråkigt att åka 50 mil, känna att det inte fungerar o sedan åka tillbaka tomhänt. För troligtvis kanske det funkar att hä den med kölen ner, men jag har ingen på plats som kan mäta botten o se att det kommer att passa.

Vi får se, jag har planer på att köpa trailer till nästa år, så kanske får båten vila ett år i stugan (kommer kanske att använas en gång i sommar i så fall :( ) jag har trots allt en gummibåt så jag kanske klarar mig....

Bjorn
2011-05-21, 17:57
Jag använde själv en biltrailer för att frakta hem min båt förra veckan. Denna trailer var 1,95 m bred. En del biltrailrar behövs dock E-kort för att få dra.

fegge99
2011-05-22, 07:45
när jag hämta min hyrde jag bilkärra och drog upp 30 kärran som båten stod på på den,spände fast den rejält och efter typ 40mil så va båten hemma oskadd :) Lustigt att vad man än ska göra så finns det nästan alltid ett MEN.

skralle
2011-05-22, 11:03
knyt ihop två bildäck och lägg dom längst bak på släpet och sen ett däck längst fram.
lägg fören mellan dom två bakre däcken och på det längst fram.
sen är det bara att sätta ett par spännband över och jag kan garantera att att båten inte hoppar omkring,
jag har kört runt med en cresent 410 närmare 1000mil så utan bekymmer