handdator

Visa fullständig version : båt lagar & regler

ajonson
2011-05-25, 18:53
Halloj alla!

Nu är det så att jag har blivit lite sugen att införskaffa mig en liten båt. Men har några frågor ang. regler och lagar, vad man får göra och inte göra.
1. Finns det nån lag som säger att man måste ha ett "körkort" för en båt ?
2. Kan man bara ställa ner en båt på sjön och köra eller måste man ha nåt gdkännande av någon person ?

Tacksam för svar!

Steve-O
2011-05-25, 19:46
Hej

På fråga 1. Finns det nån lag som säger att man måste ha ett "körkort" för en båt ?

Svar:För att framföra en fritidsbåt som inte överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs ingen särskild utbildning. Men varje förare av en fritidsbåt är underkastad bestämmelserna i sjölagen (1 kap.9§ och 6 kap.2§) där det bland annat föreskrivs att varje båt ska vara bemannad på betryggande sätt och att den förare som brister i gott sjömanskap kan dömas till böter eller till och med fängelse.

2. Kan man bara ställa ner en båt på sjön och köra eller måste man ha nåt gdkännande av någon person ?

Svar: Vissa sjöar kan du behöva tillåtelse att fiska i men i allmänhet krävs bara ett fiskekort.Vissa sjöar är fågel skyddade då bruka man inte få använda bensinmotor eller gå iland på vissa öar, Sen finns det sjösättnings ramper som är privata eller tillhör någon förrening bruka kosta någon krona ibland att få använda den

ajonson
2011-05-25, 19:52
Hej

På fråga 1. Finns det nån lag som säger att man måste ha ett "körkort" för en båt ?

Svar:För att framföra en fritidsbåt som inte överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs ingen särskild utbildning. Men varje förare av en fritidsbåt är underkastad bestämmelserna i sjölagen (1 kap.9§ och 6 kap.2§) där det bland annat föreskrivs att varje båt ska vara bemannad på betryggande sätt och att den förare som brister i gott sjömanskap kan dömas till böter eller till och med fängelse.

Svar: Vissa sjöar kan du behöva tillåtelse att fiska i men i allmänhet krävs bara ett fiskekort.Vissa sjöar är fågel skyddade då bruka man inte få använda bensinmotor eller gå iland på vissa öar, Sen finns det sjösättnings ramper som är privata eller tillhör någon förrening bruka kosta någon krona ibland att få använda den

1. hade tänkt en båt på ca 4 meters längd och kanske 1-2 meters bredd så det är ingen fara verkar det som.
På vilket sätt menas med "bemannad på betryggande sätt" det är ju så beroende på hur man ser det! Är det bara köra med hjärnan eller gäller någon ålder ?

2. Hur är enklaste sätt att ta reda på om sjön jag tänkt fiska vid är godkännd osv ? Känner en god vän som har stuga där så kanske man kan låna hans avlastningsplats. Ang. motor är planen en liten elmotor bara.

daikai1
2011-05-25, 20:01
d é bar å åk
men ta det lungt med grund mm. och drick inte i båten, info ang. fågelreservat kan man få på kommunens hemsida eller turistinformationer. kan även stå skyltar vid sjön.
Flytväst rekommenderas även om det kan kännas dumt, kan vara svårt att få upp en avsvimmad person i en 4m båt, är svårt att bara komma upp i båten när man är vid medvetande...

ajonson
2011-05-25, 20:05
d é bar å åk
men ta det lungt med grund mm. och drick inte i båten, info ang. fågelreservat kan man få på kommunens hemsida eller turistinformationer. kan även stå skyltar vid sjön.
Flytväst rekommenderas även om det kan kännas dumt, kan vara svårt att få upp en avsvimmad person i en 4m båt, är svårt att bara komma upp i båten när man är vid medvetande...

Är 15 så dricker inte ;) Jo flytväst kan vara ett + :)

AmbeXx
2011-05-25, 20:15
Man behöver väl inte fiskekort i tex mälaren, hjälmaren, vänern, vättern om man bara fiskar med vanligt spö och kastar med vanligt drag :)?

ajonson
2011-05-25, 20:49
Man behöver väl inte fiskekort i tex mälaren, hjälmaren, vänern, vättern om man bara fiskar med vanligt spö och kastar med vanligt drag :)?

Vanligt eller ovanligt är ingen skillnad, har dock ingen aning hur det ligger till med kort eller inte kort.

daikai1
2011-05-25, 20:58
5 största sjöarna är det allmänt (?) fiske, mälaren eller hjälmaren är det fri fiske 300m från land tror jag,
finns lite olika, annars kostar ofta fiskekort max 50kr

Rospigg
2011-05-25, 21:49
Det enklaste Du kan göra för att hålla reda på reglerna för det finns en del regeler som Du måste följa när Du kör båt och de är i grunden ganska snarlika med vägtrfikreglerna och de vanligaste och viktigaste är följande:

1. Det råder högertrafik på sjön så kör Du i en farled så ska Du köra i högra halvan av den och möter Du en båt så ska mötet ske som med moped, bil på väg alltså vänstersida mot vänstersida.

2. Högerreggeln gäller vid möten på sjön som på land, så möter Du en båt som kommer från höger så ska Du lämna den företräde precis som man gör med fordon i en vägkorsning, däremot är den som kör ikapp en annan båt skyldig att väja (lär inte var något problem om Du kör med elmotor) men om Du kommer ikapp och ska köra om en annan båt så ska Du köra om till vänster precis som på väg.

3. Vissa områden har fartbegränsning och det skyltas ofta på land med en siffra tex 5 som då betyder att högsta tillåtna fart är 5 knop.

Med betryggande bemaning kan man säga att minst en person ombord ska kunna hantera båten i alla lägen den kan komma att hamna i oavsett vad som händer, den personen ska vara nykter, kunna navigera med hjälp av pappersjökort och kompass vilket alltid måste finnas med ombord om Du färdas i vatten som är sjömätta och det finns sjökort för dem som det ju gör för de stora insjöarna. Den personen ska också känna till alla sjömärken och dess betydelse och ovan nämda trafikregler.

Fixar Du detta så är det bara att köra om inga lokala regler förbjuder båtar i något vatten pga naturreservat eller annat.

daikai1
2011-05-25, 22:14
tar förbarbevis VII just nu och vad vi lärt oss så gäller inte det med högerregeln som lag, visst man "ska" hålla sig åt höger men om man inte gör detta så får man inga böter, man kan likas gärna köra på vänstersida. det med högerregel är när stora fartyg möte så blir det enklare om båda håller samma sida
ANG. det med omkörning så för man köra om på båda sidor. Man har inte heller väjningsplikt när sjöräddning, eller andra "blåljus" kör ikapp och förbi.

Ska man väja ska man göra det tidigt och tydligt.

Rospigg
2011-05-25, 23:03
tar förbarbevis VII just nu och vad vi lärt oss så gäller inte det med högerregeln som lag, visst man "ska" hålla sig åt höger men om man inte gör detta så får man inga böter, man kan likas gärna köra på vänstersida. det med högerregel är när stora fartyg möte så blir det enklare om båda håller samma sida
ANG. det med omkörning så för man köra om på båda sidor. Man har inte heller väjningsplikt när sjöräddning, eller andra "blåljus" kör ikapp och förbi.

Ska man väja ska man göra det tidigt och tydligt.

Verkar märkligt att de skulle lära ut något som går tvärsemot internationell sjörätt för det är samma regler över hela världen när det gäller detta så kolla igen och hopoperligen inser Dina lärare att de läst fel eller erkänner att de är inkompetenta amatörer som inte vet vad som gäller.

Men sprid för allt i världen inte deras felaktigheter som om de vore sanningen!!

Sker en olycka som en krock mellan två båtar och Du inte lämnat fri väg för den som kom från höger så åker Du dit både i rätten och på kostnaderna som vållande till olyckan.

Vad gäller upphinnade så får man i undantagsfall köra om till höger om det av någon orsak är säkrare eller om Du ska göra en sväng strax efter omkörningen så att Du då kommer att korsa den omkördas färdväg annars är det omkörning till vänster som gäller och jo Du ska alltid köra högertrafik annars blir det toaklt kaos på sjön om alla börjar köra som de vill.

Men jag har sett ett ökande antal stollar ute på de populära trollingställena som kör som Du säger och de är bland de mest hatade av alla därute då de orsakar totalt kaos och inte fattar att de bryter mot lagen.

Ola
2011-05-26, 00:19
Jag gissar på att det inte var dessa saker trådskaparen undrade över, men:
Ska alla båtar alltid ha med sig pappers-sjökort & kompass på sjömätt vatten.
Det skulle ju vara en perfekt sak för kustbevakningen att sätta dit folk på för det finns inte med många papperskort i båtar nu för tiden.

Högerregeln gäller väl bara när det är aktuellt för någon av båtarna att byta kurs vid möte, skulle ju se lite lustigt ut annars om man är på ena sidan sjön & driftar vid en vass och sen vill åka upp och göra omtag och man måste korsa hela sjön bara för att man får möte av en båt som liggger mitt i sjön.

Som okunnig landkrabba undrar jag hur jag får info om dessa saker (var hittar jag den infon), vet ju inte riktigt var jag ska leta efter lagar som jag inte trodde fanns.

Fiskarn0383
2011-05-26, 01:29
Ola med lite sunt förnuft och hänsyn så är det inga problem att vara på sjön. Tyvärr finns inga av dessa två faktorer kvar i trafiken längre så jag kan inte hänvisa dit. Ligger du i ett sund som är genomseglingsbart där det inte finns farledsmarkeringar som står 30 m eller mindre från varann behöverdu knappast köra över till andra sidan för att ta om. Om du ligger trångt till. Ankra eller håll båten mot vinden med motorn tills ev mötande trafik passerat. Så är problemet löst.

Högerregeln och upphinnade regeln vore bra om de förklarade på körskolan att de även gäller på sjön. Du förväntar dig ju knappast att bilen framför kör i diket för att släppa förbi dig bara för att du hinner i kapp den. Edit (kom på att det är just det folk förväntar sig numera).

Rospigg
2011-05-26, 10:36
Jag gissar på att det inte var dessa saker trådskaparen undrade över, men:
Ska alla båtar alltid ha med sig pappers-sjökort & kompass på sjömätt vatten.
Det skulle ju vara en perfekt sak för kustbevakningen att sätta dit folk på för det finns inte med många papperskort i båtar nu för tiden.

Högerregeln gäller väl bara när det är aktuellt för någon av båtarna att byta kurs vid möte, skulle ju se lite lustigt ut annars om man är på ena sidan sjön & driftar vid en vass och sen vill åka upp och göra omtag och man måste korsa hela sjön bara för att man får möte av en båt som liggger mitt i sjön.

Som okunnig landkrabba undrar jag hur jag får info om dessa saker (var hittar jag den infon), vet ju inte riktigt var jag ska leta efter lagar som jag inte trodde fanns.

Jo så är det enligt internationell sjölag som även då gäller i Sverige så måste man ha med sig det i alla sorters båtar och det är även krav på att minst en person ombord har kunskap att navigera enbart efter dessa med betsick/kurslinjal och kompass, samt att kunna räkna om verklig kurs som Du får i sjökortet till kompasskurs som inte är samma sak beroende på jordens magnetfält och båtens egna deviation, och jo KBV kan om de vill dömma Dig för att Du inte har detta med även om de inte gör det men möjligheten finns!!

GPS som de flesta har idag är enlig samma lagar endast godkänd som ett sekundärt navigeringssystem och får INTE anvädas ensamt utan måste nyttjas ihop med papperskort och det är det måga som inte känner till men även det kan man få på skalle för om det vill sig illa.

Ska Du ha enbart GPS navigering så måste Du ha två separata system där båda är ECDIS godkända och med egna sjökkort och separat strömförsörjning och dessa navigatorer kostar från 150.000 kr/st och uppåt så är enbart ett alternativ för yrkessjöfarten alltså.

Högerregel och väjningsrregler gäller såklart bara när man är nära varandra och det är fråga om möten.

ajonson
2011-05-26, 11:43
Vilket disskutionsämne det blev! Själv är jag totalt förvirrad efter all fakta Rospigg skrev ner! Behöver man ett speciellt "sjökort" eller inte nu ? Och detta med kompass och karta, ska köra i en lietn insjö med några lokalbåtar bara men det kanske inte gör någon skillnad ?

Stratos
2011-05-26, 13:38
Vilket disskutionsämne det blev! Själv är jag totalt förvirrad efter all fakta Rospigg skrev ner! Behöver man ett speciellt "sjökort" eller inte nu ? Och detta med kompass och karta, ska köra i en lietn insjö med några lokalbåtar bara men det kanske inte gör någon skillnad ?

Du behöver normalt inte ett dugg för att köra med din lilla båt o elmotor i en liten insjö, det är bara att köra.
Ska du fiska så köp ett fiskekort, det är allt.
Hoppas du får trevligt!!

Rospigg
2011-05-26, 13:53

Du ville ju veta vad som gäller för att köra båt och det har Du fått veta, sedan om Du väljer att vara olaglig som många andra och som även förordas i vissa inlägg här eller följer lagar och förordnignar det avgör ju Du men svaret på Din fråga om vad lagen säger har Du beskrivet ovan och det är klokt att följa det.

Finns inget sjökort för den sjö Du ska ut på kan Du såklart inte ha något med Dig men det är Du som är skyldig att kolla om det finns eller inte, finns det så ska Du ha ett med Dig och även en kompass och bestick för att lägga kurser samt kunskap om hur Du gör.

Innehållet i första paragrafen för sjölagarna lyder såhär i korthet:

Den som framför båt (OBS Gäller alla båtar upp till 112X4m i storlek, ingen skillnad görs på hur den framdrivs) ska känna till och efterleva samtliga regler i Sjötrafikkungörelsen, Sjötrafikförordnignen, Internationella sjövägsreglerna och internationella väjningsreglerna.
Med ombord ska finnas rättade papperssjökort för området, bestick för kursläggning, kompass samt kunskap om användandet av denna utrustning.

Så enkelt sätt kan man säga att om Du inte känner till innehållet i de ovan nämda regelverken så måste Du plugga innan Du ger Dig ut, och nej lagen gör ingen skillnad på en liten eka i en insjö eller om Du kör en större motorbåt i skärgården det är samma regler och krav!

Så välj om Du vill vara laglydig eller skita i det och hoppas att det går bra, men tänk på att om Du bruyter moit reglerna och orsakar en olycka så straffas Du både för att ha orsakat olyckan och brotten mot reglerna!!

ajonson
2011-05-26, 20:06
Du ville ju veta vad som gäller för att köra båt och det har Du fått veta, sedan om Du väljer att vara olaglig som många andra och som även förordas i vissa inlägg här eller följer lagar och förordnignar det avgör ju Du men svaret på Din fråga om vad lagen säger har Du beskrivet ovan och det är klokt att följa det.

Finns inget sjökort för den sjö Du ska ut på kan Du såklart inte ha något med Dig men det är Du som är skyldig att kolla om det finns eller inte, finns det så ska Du ha ett med Dig och även en kompass och bestick för att lägga kurser samt kunskap om hur Du gör.

Den som framför båt (OBS Gäller alla båtar upp till 112X4m i storlek, ingen skillnad görs på hur den framdrivs) ska känna till och efterleva samtliga regler i Sjötrafikkungörelsen, Sjötrafikförordnignen, Internationella sjövägsreglerna och internationella väjningsreglerna.
Med ombord ska finnas rättade papperssjökort för området, bestick för kursläggning, kompass samt kunskap om användandet av denna utrustning.

Så enkelt sätt kan man säga att om Du inte känner till innehållet i de ovan nämda regelverken så måste Du plugga innan Du ger Dig ut, och nej lagen gör ingen skillnad på en liten eka i en insjö eller om Du kör en större motorbåt i skärgården det är samma regler och krav!

Så välj om Du vill vara laglydig eller skita i det och hoppas att det går bra, men tänk på att om Du bruyter moit reglerna och orsakar en olycka så straffas Du både för att ha orsakat olyckan och brotten mot reglerna!!

Så en karta o en kompass ? Eller jaja, har en god vän som kört båt där i måååånga år utan att någon sagt ett dugg så det kommer nog gå bra sålänge man kör med huvet, som jag självklart kommer göra.

KG?
2011-05-26, 22:40

Har för mig att några av lagens strängaste straff är applicerbara på den här typen av brott. Man hör ju ofta att folk åker dit för att färdas utan sjökort och kompass. Om jag inte är felinformerad så sitter ca 20% av internerna på Kumla inne för att de saknade sjökort i ekan när de var ute på en roddtur i kartlagt område...tror dock att man kan klara sig med fotboja om man råkar ha ett orättat sjökort i båten...

Ola
2011-05-26, 23:53
Ok, det står antagligen i någon av alla dessa lagar som nämnts i tråden, men varför diskuteras det då om båtkörkort?
Det kan ju knappast vara nödvändigt när det ändå krävs en universitetsutbildning för att sätta sig bakom ratten på en båt.

Kan det vara samma genier som kom på promillegräns på sjön när det redan fanns en lag som säger att du ska kunna hantera båten säkert?

Stratos
2011-05-26, 23:55
Har för mig att några av lagens strängaste straff är applicerbara på den här typen av brott. Man hör ju ofta att folk åker dit för att färdas utan sjökort och kompass. Om jag inte är felinformerad så sitter ca 20% av internerna på Kumla inne för att de saknade sjökort i ekan när de var ute på en roddtur i kartlagt område...tror dock att man kan klara sig med fotboja om man råkar ha ett orättat sjökort i båten...
:appl::appl:

Rospigg
2011-05-27, 00:30
Ok, det står antagligen i någon av alla dessa lagar som nämnts i tråden, men varför diskuteras det då om båtkörkort?
Det kan ju knappast vara nödvändigt när det ändå krävs en universitetsutbildning för att sätta sig bakom ratten på en båt.

Kan det vara samma genier som kom på promillegräns på sjön när det redan fanns en lag som säger att du ska kunna hantera båten säkert?

Nja grundproblemet och orsaken för körkortsdiskutionen är att myndigheterna kräver att Du kan allt det som nämts men säger inget om HUR Du lär Dig sålänge Du kan det. Så om Du blivit lärd av Dina föräldar och är uppväxt på båtar eller om Du gått en kurs på ett studieförbund har ingen betydelse sålänge Du färvärvat kunskaperna.

Då väldigt många väljer att tolka bristen på officiell kompetensbevis som ett körkort ger som att det inte finns några reglkrav heller, för om det fanns regler så skulle det krävas någon form bevis för det?!
Så är alltså inte fallet vilket nog beror på dålig information från myndigheterna.

Så pga lagstiftande myndighet har gjort det lätt för sig så blir det krångel i verkliga livet och ute på sjön, däremot försäkringsbolagen har en del att säga om detta och de premierar förare med officiell kompetens i form av sänkta premier och ibland slopad självrisk om något skulle hända.

Det är inte svårt att ta en nautisk behörighet som täcker de flestas behov, ett förarintyg räcker gott och det läser man in på en kvällskurs med 6-8 träffar och lite pluggande mellan lektionerna.

Det är väl investerade pengar både vad gäller ökad säkerhet för en själv och andra båtförare men också då i form av sänkta premier och båt har man ofta länge så kursavgiften är snart avbetalad i premierabbatt.

swemax
2011-05-27, 23:53
Är inte helt säker men är det inte så att för fritidsfartyg under 20m finns inga andra utrustningskrav än godkända lanternor?

Sen är det ju en ganska intressant fråga om en guider med betalande gäster fortfarande kan kalla sina båtar för fritidsbåtar eller om de räknas som komersiella fartyg och därmed omfattas av registreringsplikt osv.