handdator

Visa fullständig version : Gösfiske i Västerbotten

Norden
2004-06-28, 11:31
Ok, här kommer en fråga som kanske är dum, men jag frågar i alla fall. Det verkar inte finnar något utbrett gösfiske i Västerbottens skärgård. Varför inte? Gösen finns ju ända uppe i Råneälven och runt Ö-vik är ju gösfisket helt ok. Även Bureälven verkar ju hålla et fint gösbestånd. Är det så att västerbottningar inte ödslar tid på sånt som saknar fettfena eller vad beror det på?
Är det nån som någonsin tagit en gös efter norrlandskusten..?

P A
2004-06-28, 14:11
Originally posted by Norden
Ok, här kommer en fråga som kanske är dum, men jag frågar i alla fall. Det verkar inte finnar något utbrett gösfiske i Västerbottens skärgård. Varför inte? Gösen finns ju ända uppe i Råneälven och runt Ö-vik är ju gösfisket helt ok. Även Bureälven verkar ju hålla et fint gösbestånd. Är det så att västerbottningar inte ödslar tid på sånt som saknar fettfena eller vad beror det på?
Är det nån som någonsin tagit en gös efter norrlandskusten..?

Minns från barndomens sommrar hos släkten i V-botten, att vattnet är väldigt klart där uppe vid kusten. Kan vara en orsak till att dom inte trivs där uppe. Här nere finns en gräns utåt där gösen inte går pga för klart vatten.

Mikespike82
2004-06-28, 14:36
Originally posted by Norden
Även Bureälven verkar ju hålla et fint gösbestånd.

Inte kan man kalla det fint gösbestånd, men visst finns det gös!
Anledningen för att man inte fiskar det är för mig iaf att jag har först ingen båt i det vattnet sen har jag hört att dom bara får små rackare.

Grishildan
2004-06-28, 14:54
Jag kommer själv från Övik och där går det knappast att fiska gös i havet. Längst in i öviksfjärden runt moälvens mynning kan man kanske få någon enstaka. I moälven kan dock fisket stundtals vara riktigt bra efter gös. Men precis som i resten av norrland så är det svårt att få några riktigt stora. Gösar över 3kg är ingen vardagsmat direkt. Fisket efter gös i nedre delen av ångermanlandälven verkar också ha blivit bättre sedan vissa fabriker har lagt ner verksamheten.
Man tycker ju att Umeåälven borde kunna producera gös. Kanske är det dammarnas fel att det inte är tillräckligt bra?

mangeboy79
2004-06-28, 16:28
Jag känner till en större Gös från Burträsket tagen av Jörgen Dahlberg på dryga nio.

nooni
2004-07-02, 14:26
Nån som vet nåt om gös i Tavelsjö? Det har satts in i sjön, men överlevde nått yngel? Finns det någon fångst rapporterad överhuvudtaget? Oficiella källor (typ kommunen) skriver ju om gös, men jag har på 25 år inte sett eller hört nåt...

Lifeadventure
2004-07-02, 15:02
Gösfiske i Ö-vik.
I Idbyfjärden (havet) är gös inte ovanligt att få, rund Dekarsjön lika så (havet) och utanför bonäset är det riktigt super fiske efter gös ibland(också havet). Slussen i moälven har otroligt mycket gös när norsen går, fick 23st på en dag som värst för några år sedan, dock ingen stor. dom riktigt stora finns....näe det säger jag inte....och det är ju västernorrland så det är ju ganska orelevant i denna fråga ;)

Sälstryparn
2010-03-02, 21:37
Då jag var liten fick vi gös i Nordmalingsfjärden vissa sommarnätter .
Rena slumpfångster vid öringtrolling med rapala och toby silver .

Sedan trålarna svepte fjärden har jag dock inte hört att
någon fått någon gös .

Jesper Lundin
2010-03-06, 12:45
Nån som vet nåt om gös i Tavelsjö? Det har satts in i sjön, men överlevde nått yngel? Finns det någon fångst rapporterad överhuvudtaget? Oficiella källor (typ kommunen) skriver ju om gös, men jag har på 25 år inte sett eller hört nåt...

Min vän som bor nere vid Tavelsjö, fick turligt nog en kolsvart gös just under 3 kg, som dom trodde var en enorm abborre men gigantiska tänder...Dock hände det här för cirka 4-5 år sedan. Så gös har fångats, men jag säger inte att det blir lätt att få tag på en...

Torkel
2010-04-05, 14:14
Både tavelsjön och trehörningssjön har fått några gösdoser. Kommer inte ihåg när sista insättningen var. Den enda jag vet säkert är att jag inte sett så mycket som en gösfena trots mååååååånga lååååååånga fiskepass.

25 år som nämns kan stämma

Emil_88
2011-06-01, 16:04
I Pengsjön finns det gös som föryngrar sig, en kompis har fått ett yngel på mete och jag har fått en på nät och det har rapporterats in ganska många... Men jag vet inte om det är lika bra som i Bureås sjösystem?

DrMussla
2011-06-24, 00:11
I Pengsjön finns det gös som föryngrar sig, en kompis har fått ett yngel på mete och jag har fått en på nät och det har rapporterats in ganska många... Men jag vet inte om det är lika bra som i Bureås sjösystem?

Jag har fått gösyngel på pimpel här i pensjön också, så visst finns det gös.