handdator

Visa fullständig version : Största fisken ~ Väckt intresse

ljung
2011-07-29, 18:25
Jag har fiskat måttligt genom mina 25 år, men denna sommar har det blivit mycket
fiske då jag finner det rogivande och mycket underhållande samt att jag har varit
mycket på sommarstället i åländska skärgården denna sommar.

Nu till fångsten.
Vi stod på bryggan som så vanligt på landstället ger utdelning
i form av små abborrar, samt en och en annan gädda, men plötsligt..

Plötsligt får jag hugg, tre meter från bryggan, jag rycker till och vevar in, ropar
på kompisen som står fyra meter bort med ryggen till. Medan jag försöker få in
fångsten ser jag en lång stor fin vit buk under ytan då gäddan sprattlar till och kommer
loss. Precis i det ögonblicket sväljer en liten abborre min spinner varpå min kompis vänder
på huvudet och ser mig fånga en abborre på 100g(!!)

I med abborren och fortsatt fiske (lite snopet) i hopp om att ta gäddan igen.
Det dröjer 30 minuter, tills jag får stort hugg. Det visar sig vara samma gädda,
nu SKRIKER jag på polaren så att han verkligen ska se storleken på den i alla fall
om den nu skulle släppa igen =)

Denna gången fick jag upp vad som kom att bli min största fångst hittils.
Gäddan vägde 7 kg, längd 94 cm.

Detta har verkligen väckt mitt intresse igen, nu siktar jag på 10kg+.
Det finns många här på forumet som har plockat kopiöst stora fiskar,
men detta var en stor upplevelse för mig och jag ville dela med mig av det,
så var så god och tack för mig, nedan följer en bild.

http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/thumbnails/90226-m.jpg

Reitmond
2011-07-29, 18:31
Snyggt!

Sg
2011-07-29, 18:39
grattis till både fisken och nyväckt intresse!

Krokodiljägaren
2011-07-29, 18:46
grattis till en fin gädda..
bara så du vet de.. det var din dyraste gädda:P nu börjar jakten på dom större:P me allt vad nya spö, rullar, bete innebär:P
akta dig för jerkträsket. det är djup och det är dyrt. men förjävla roligt:P

Jensa_H
2011-07-29, 18:52
Stort grattis till en fin fisk samt att du fick blodad tand :D

anders@gäddfiske.se
2011-07-29, 20:52
grattis och välkommen till gäddfisketräsket, det verkar vara precis så dom flesta av oss åker fast, gäddhugget....

ljung
2011-07-29, 23:33
grattis till en fin gädda..
bara så du vet de.. det var din dyraste gädda:P nu börjar jakten på dom större:P me allt vad nya spö, rullar, bete innebär:P
akta dig för jerkträsket. det är djup och det är dyrt. men förjävla roligt:P

Bra analys Krokodiljägaren, för det är precis det jag tror med :D

besatt
2011-07-29, 23:36
Håller med alla andra!!
Det kan ha varit en väldigt dyr gädda :-)
Dock är första stora gäddan något helt otroligt!!!
SEN ÄR MAN FAST.......
Min första stora:
http://bigpikes.blogspot.com/2009/03/090312-plotsligt-hander-det.html
SKITFISKE PÅ DIG!!!!

iNs8T
2011-07-30, 12:54
Grattis! Har precis som du fått blodad tand nu på "senare" år, haha.

Oskaraska
2011-08-02, 11:12
Grattis!:)

krilbe
2011-08-08, 08:17
Men förlåt en fråga - är inte gäddor fredade utanför intervallet 40-75 cm? Eller gäller det bara Stockholms län? Det står så i fiskeguiden för Stockholms län i alla fall...

Relaxz
2011-08-08, 12:37
grattis till fin gädda:D

Aborrjägaren
2011-08-08, 14:16
Men förlåt en fråga - är inte gäddor fredade utanför intervallet 40-75 cm? Eller gäller det bara Stockholms län? Det står så i fiskeguiden för Stockholms län i alla fall...

Ja, de är fredade men bara när det gäller bonka tror jag..
Man får med andra ord fiska upp större eller mindre bara du bedriver catch and release

karki
2011-08-08, 15:21
Grattis till den fisken! Fin vikt kontra längden :).

Ett tips nu när du ev är "fast" i gäddfisketräsket är att inhandla vågsäck, avkrokningsmatta och bra kroklossare och sånt så du kan bedriva vettig C&R (om du inte redan har det vill säga). Det är inte många kronor det handlar om kontra hur mycket det kostar att köpa beten. :)

Kör hårt i jakten på 10an! Plötsligt sitter den. :)
/ Karki

HenkeW
2011-08-08, 15:49
Grattis
Vill inte förstöra din glädje men vad har ni använt för våg?
7kg på 94cm bör ha varit bra tjock om magen.

Bifogar en bild på min 7,5kg gädda på 105cm som jämförelse ;)

32674

Klemiskungen
2011-08-08, 20:35
Tyvärr har du nog rätt där att vikten långt ifrån stämmer. Jag använder mig av futons skala som jag omvandlat till en tabell för gädda. På den skalan ligger en gädda på 94 cm och 7 kilo på 0,84 vilket innebär mycket god konditon. Min fetaste gädda enligt tabellen vägde 7280 gram och var 96 cm men den var riktigt fet och grov över ryggen. Detta ser mer ut som en rätt ordinär gädda på 5,5-6 kilo.

Mer info kring tabellen finns att läsa här: http://fiskelyckainorr.blogspot.com/2010/06/gaddans-kondition-ett-tecken-pa-ditt.html
http://fiskelyckainorr.blogspot.com/2011/01/kolla-dina-gaddors-kondition-har-pa.html

Dock en fin gädda och roligt att intresset väcktes till liv igen. Ett tips är att satsa på en bra våg som man kan lita på, själv använder jag mig både av en digital samt en fjädervåg av hög kvalite så är man garanterat garderad. Att prata om vikter utan ordentlig dokumentation skapar i längden problem för ens trovärdighet oavsett om det är sanning det man säger eller inte. Har man ett trovärdigt bevis så blir man även sedd som en seriös och ärlig fiskare.

Mikael S
2011-08-15, 21:46
Gratulerar!

/M

WalleyeMan
2011-08-19, 14:32
Fet och mycket fin gädda för sina "bara" 94 cm!
Fortsatt Skitfiske på dig!

DL
2011-08-19, 15:35
Grattis! Jag har, precis som du, återfått intresset för fiske igen. Och som flera andra här skriver så kommer det bli dyrt! Jag har bränt (investerat) alldeles för mycket pengar den senaste tiden. :D

boman1979
2011-08-23, 20:28

Jo så är det i Sverige, men detta var på Åland om jag läste rätt. Här är det 55 cm minimimått som gäller bara.
Grattis till fin gädda, en aning uppskruvad vikt dock, men va fan gör det. man kan alltid köpa en bättre våg.

var på Åland ligger sommarstället?

IAMKING
2011-08-25, 18:55
snyggt.

alxalx
2011-09-04, 10:17
Har också fått nyväckt fiskeintresse igen vid 25 års ålder!
Började i våras när jag och några kompisar åkte ut till Gräsö, tre dagars fiske utan ett enda napp!! De påföljande två fisketurerna gav inte heller någonting men det var fortfarande roligt att åka ut och fiska så i juli så landade jag äntligen min första gädda på ungefär 13 år! Nu har det blivit några fler men fortfarande inget som slår mitt väldigt gamla PB på 5 kilo.. Kanske i höst!